/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Matematik....
Fra : monique1983
Vist : 660 gange
50 point
Dato : 11-11-11 14:28

Nogen der kan hjælpe med et regnestykke.

40 + 40 x 0 + 1 = ????

Er det
= 1 eller
= 41

Der er ikke parenteser

Det er et lille væddemål nogle af mine venner har.

Kan nogen hjælpe med svaret, og forklaring

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 11-11-11 14:34

Da du ikke må multiplicere med 0 står der jo bare 1 ikk
Højris

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 11-11-11 14:38

Forklaring??? - jeg er ikke stærk i matematik.

måde jeg ville er:

40+40=80

80*0=0

0+1=1

skal man ikke kun gange først hvis der havde været parenteser??
Eller er det hel forkert?

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 11-11-11 14:46

hvis man bare må putte parenteser ind kunne man også stille det op sådan:

(40 + 40) x( 0 + 1)

Så giver det jo 80

Jeg er lidt i vildrede

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-11-11 15:01

Svaret ligger i det hierarki = rækkefølge, de forskellige matematiske begreber skal udføres i, se

http://da.wikibooks.org/wiki/Matematik_A/Algebra

Først skal der ganges/multipliceres, derefter lægges sammen/adderes

40 + 40 x 0 + 1 = ????

bliver så til 40 + 0 + 1 = så svaret er 41

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 11-11-11 15:04

Der er i matematikken helt klare regler for rækkefølgen af operatorewrne, som de hedder med et fint ord .
Rækkefølgen kan ændres med paranteser, men det er der jo ikke i dit lille regnestykke.

Først udregned hvad der står mellem hvert plus eller minustegn.

40x 0 er 0

Derefter udregned summen

40 + 0 + 1 det giver 41 som er det rigtige resultat.

Man kan sagtens gange med 0 . resultatet bliver altid 0

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-11-11 15:09

Undskyld slå fejlene. De er jo ikke til at rette.

Så kan jeg tilføje at reglerne bliver noget mere komplicerede, hvis der også er potenser med i spillet.

Så får man også det mærkværdige at 0^0 er 1
Det betyder at 0 gange med sig selv 0 gange bliver 1. Det skal ikke forstås, men accepteres som en vedtagelse, for at andre matematiske regler skal passe smukt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-11 15:19

>operatorewrne, som de hedder med et fint ord .

Dem kender jeg ikke transor, men ellers har vagnr og du jo helt ret.

Ak Ja, hvordan skal vi kunne klare os i konkurrencen med de skævøjede fremover,
når noget så grundlæggende kan give så mange forskellige og overvejende forkerte svar...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-11-11 15:37

operatorewrne,
Der skulle have stået operatorerne. Det kunne du vel gætte.
Der sker mærkelige ting her på dette site. Hvis man taster lidt hurtigt opfatter systemet ikke tegnene korrekt, og der kommer sjove ord ud af det. Hvis jeg oftere kontrollerede teksten inden afsendelse, kunne meget være undgået.

Nu synes jeg ikke det er galt at folk, somikke er så kyndige på et felt spørger. Deri er vi bedre en asiaterne.
Men det forfærdelige er alle de , som svarer om noget de ikke har begreb om.

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 11-11-11 15:46

Så er jeg med.

Tak for jeres svar - og ja når man ikke ved præsis hvorfor bliver man af og til usikker.

Kan dertil sig at jeg havde svaret 41 - men pludselig argumentede nogle venner imod, hvilket opstod til et væddemål - om æren, og lidt i sjov.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-11-11 15:48

"Men det forfærdelige er alle de , som svarer om noget de ikke har begreb om."

Endnu mere forfærdeligt, dem der ikke spørger, endsige selv undersøger sagerne, og derfor aldrig lærer noget (nyt)

Godkendelse af svar
Fra : monique1983

Dato : 11-11-11 15:53

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 11-11-11 16:02

mit gæt er
40 + 40 x 0 + 1

multiplicerer (ganges) først.
altså 40*0 = 0
så bliver regnestykket
40+0+1 = 41

jeg tror også at resultatet skal give 41.

.