/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
For eller imod sommertid?
Fra : o.v.n.
Vist : 1224 gange
300 point
Dato : 29-10-11 17:31

Nu er det jo lige før den halvårlige stillen frem eller tilbage på urene, hvad er din mening? Der er jo ikke nogen gyldig begrundelse for at beholde sommertid:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/10/29/153019.htm læg mærke til at journalisten som ikke engang ved at det hedder normaltid og ikke vintetid Ja jeg kan jo være ligeglad med din mening synes du måske, men spørgsmålet kan måske starte en weekend snakketråd og jeg kan få brugt nogle point, engang imellem kan pointene ikke slå til og andre tider kan jeg ikke få dem brugt lige nu før jeg klikker på Send har jeg 1280 spørgepoint.
Husk nu at det er klokken 02:00 at i skal stille urene - ikke noget med i aften eller i morgen tidlig

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-10-11 17:32

Imod!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-10-11 17:39

Altså Klaudi det er et forsøg på at starte en snakketråd, så du slipper ikke med et ord

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-10-11 17:51

Osse imod.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-10-11 17:58

Der er sgutte meget snak i jer to

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-10-11 18:09

For

Citat
har jeg 1280 spørgepoint.

Fattigrøv

Her står 17000

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-10-11 18:10

Jeg synets det er fedt med længere udnyttelse af aftentimer. Så derfor er jeg for.

Men at begrunde fornuften i samfundsøkonomi, der formentlig er det største årsag til sommertid. Tror jeg ikke der er sparet noget. Af denne årsag burde jeg logisk set være imod.

Jeg kan ikke se at skift mellem sommer og vintertid, gør noget positivt ved noget. Andet end de lange aftner.

Jeg synets at skift i sommer og vintertid er en lidt længere proces for kroppen med alderen. Så af denne årsag er min krop imod.

Men i nat vil jeg formentlig nyde at der er lidt længere tid til at jeg skal op, så på denne nat er min krop for...

God weekend
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 29-10-11 18:19

For eller i mod !
Der er nogle naturpleje organisationer der hævder, at vildtet i vores natur bliver forvirret når der skiftes. vildtet bliver angiveligt kørt ned i et større omfang.
Det kan jeg jo ikke argumentere mod men jeg bor op af en stor skov og skal gennem den hver dag. Jeg har ikke bemærket nogen forskel på om det er en time før eller senere med hensyn til krydsende råvildt.
Personligt kan jeg da godt lide at der er en smule lysere, når jeg kører hjemmefra men det varer jo kun kort tid så er der sort igen.
Jeg skal også spørge lidt mere, hvis jeg skal have bugt med 11872 spørge dollars.

Højris

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 29-10-11 18:26

Imod, det tager mig nogle uger at blive "normal" igen

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 29-10-11 18:30

Jeg synes godt om sommertid.

Særligt i år hvor vi har haft - ihvertfald i den egn hvor jeg bor - et meget kedeligt, gråt og regnfuldt vejr. Hvis det så var blevet mørkt en time tidligere, havde det da været helt

Og så kunne vi nyde den løvfaldssommer, som TV2 har døbt perioden. Det var dejligt at solen skinnede og at den blev på himmelen en time længere end normaltid.

Ja,ja jeg skal nok stå op kl 3 og stille uret tilbage til normaltid som den lovlydige borger jeg er

malmin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-11 18:36

Du skal også ha' en ved ikke. Jeg er nemlig temmelig ligeglad, for jeg står op når det passer mig.
Og det er kl. 7:oo, for der drøner bilerne forbi mit soveværelsesvindue.

Dong siger nu i radioen, at det er ligemeget med den sommertid. (måske gider de ikke stille urene)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-10-11 18:37

For at i ikke skal være i tvivl så er jeg også imod, og særlig når næsten alle kolleger vil tage førarbejde i stedet for overarbejde når der er pres på, lige siden sommerferien har jeg startet næsten hver dag kl. 05:00 det er det som jeg kalder flertals tyranni, jeg er B menneske, op før kl. 04:00 det er jo midt om natten sommertid eller ej

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-10-11 18:41

Jeg gider ikke stille ure 2 gange om året, for jeg har mange der skal stilles. Og hvis vi skal have sommertid så skal den slutte i september så man kan mærke at det.

Vi har vel kun den sommertid fordi Eurapa har den. Kan hunke at det var agumentet for at flytte skiftet til oktober.

Men nu er det desværre tid til at lukke for kolonihavehuset. Det er tømt i dag, køleskabet er tømt og vasket, fryseren afrimet og i orden, vandet er der lukket for og alle rørene er blæst igennem så de ikke frostspringer. Og alle æblerne er plukket. Det er så vedmodigt, for om lidt lukker kommunen for vandet så så må vi ikke sove der før efter 1. april næste år.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-10-11 18:45

Imod, for det gavner ik' en hujende fis!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-10-11 19:05

To gange om året skal vi huske at stille på vores ure.
Men nu viser det sig, at det faktisk er uden grund.
Sommertid sparer nemlig ikke længere på energien.

- Man kan ikke bruge som begrundelse for sommertid, at der skulle være noget at spare rent energimæssigt, siger Morten Kidal, pressemedarbejder i Dong Energy.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1647938.ece

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-10-11 19:11

Læst på T2 vejret
Citat
Overgangen til den gode gamle 'rigtige' tid skal faktisk betragtes som en gave. Endelig får vi den time tilbage, som brutalt blev frarøvet os i foråret.
og lad så være med at stjæle en time til næste forår - min mening

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-11 19:12

I øvrigt går jeg slet ikke med ur. (ok der er måske et i mobilen)
Man kan jo altid spørge nogen om hvad klokken er.
Jeg havde dog en gang for mange år siden et fint ur med selvoptrækken urværk.................men det gik i stå.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-10-11 19:15

IMOD IMOD IMOD IMOD

Det er nemlig p.... irriterende at skulle huske når man arbejder med logfiler i diverse computersystemer.

og o.v.n.
Citat
Husk nu at det er klokken 02:00 at i skal stille urene

Det er altså kl. 03:00 du skal stille uret tilbage til normaltid
https://www.borger.dk/Emner/samfund-og-rettigheder/fakta-om-danmark/Sider/sommertid.aspx

hvad med et andet forslag, alle i hele verden skifter over til zulutid?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-10-11 19:30

Citat
hvad med et andet forslag, alle i hele verden skifter over til zulutid?
den holder ikke, så skulle mennesker på den anden side af kloden være vågne når der er mørkt og sove når solen skinner der vil blive nogle protester gætter jeg på

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-10-11 19:32

IMOD--og så alt det fandens slæben havemøbler frem og tilbage

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 29-10-11 19:41

Imod. Det er synd for dyrene, de kan ikke finde ud af det:

http://www.navisen.dk/node/459

Også landbruget oplever en forskubbelse, for dyrene vil gerne have mad til den tid, de plejer.

og apropos alt det med at sætte havemøbler frem og tilbage, så se lige her, hvor besværligt det er:

http://www.bolius.dk/alt-om/have-planter-og-traeer/artikel/vintertid-10-gode-raad-foer-du-saetter-havemoeblerne-ind/

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-10-11 19:49

Citat
den holder ikke, så skulle mennesker på den anden side af kloden være vågne når der er mørkt og sove når solen skinner

Nej da, alt efter hvor de bor så står de op f.eks kl. 01:00 og går på arbejde kl 02:00 osv.
Altså de følger dagslyset og ikke uret.
Det er ret nemt at vænne sig til at lokalt åbner butikkerne kl. 03:00 (i dk ville det jo så blive kl. 09:00)
Det ville gøre det meget nemmere at planlægge møder eller rejser, eller i mit tilfælde at checke logfiler.
Så er der kun en ting man skal huske, datolinjen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-10-11 19:58

Kan ikke selv sige det mere præcis:
Citat
Imod, for det gavner ik' en hujende fis!

Det er noget rod. Chile f.eks.,har deres egen interval: www.timeanddate.com/worldclock/full.html

Nogle lande er delt op i enten / eller: http://en.wikipedia.org/wiki/Daylight_saving_time

Lad dog jorden og solen,klare dette.Som det har været fra tidernes morgen.

M.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-10-11 20:49

FOR!!

Vi skal have kørt nogle flere hjorte ned. De er fulde af flåter med livsfarlige sygdomme!

Yeah! Når der så ikke er flere hjorte, så kan vi droppe sommertiden!

Borreliose, ehrliciose, neoerliciose og den uhelbredelige TBE virus..
Neoehrliciose kommer fra en bakterie, der hedder Candidatus Neoehrlichia mikurensis... Den kan give blodpropper og andet godt...
Så der er masser af sygdomme i de smukke dyr.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 29-10-11 21:04

Hos os tænder vi bare nogen sterinlys og hygger os..men de må godt undvære sommer vinter tid..man bliver forvirret over at det er mørkt når man skal have sin dejlige aftensmad

Accepteret svar
Fra : gribben1

Modtaget 300 point
Dato : 29-10-11 21:25

Helt ærligt hvorfor finder vi os i alle de underlige påfund, de totalt uvidende, ikke færdig uddanede, og ingen erhvervserfaring medlemmer har, der sidder derinde på Borgen og lovgiver uanset partifarve!

Jeg er sgu træt af at blive kørt rundt i manegen af alle de b... n..... mit liv er mit eget.

Jeg skal nok selv bestemme, om jeg vil det ene eller det andet.

Som der stod i JP i dag, cafeer/restauranter - ja, hele gå i byen livet er ved at gå konkurs, fordi vi så foretrækker at invitere gæster hjem, der kan vi da selv bestemme "endnu"

OK, det var så lige en sidebemærkning, men den hænger alligevel sammen med alt det, der bliver trukket ned om ørene på os incl. normaltid/sommertid.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 29-10-11 21:54

er hverken for eller i mod. har ikke rigtig tænkt over det før nu.

men nu er der kun 7 mdr til det bliver juni, og det varme vejr kommer og hilser på danmark.
så der er noget at glæde sig til

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-10-11 01:33

Ok jeg må give EXTERMINATOR ret i at det er kl. 03:00 at uret stilles tilbage til 02:00, men det sker nu alligevel nu her hos mig, det er vist ved at være sovetid

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-10-11 01:34

Kandu uret går da helt forkert, da jeg sendte viste klokken 02:00 herhjemme

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 30-10-11 02:37

og nu er kl. 02-03

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 30-10-11 03:15

Citat
Så er der kun en ting man skal huske, datolinjen.

Ja når man kommer til den, sådan lige før midnat - og passerer den, så kan man få 2 torsdage i en uge, hvad siger i så.

Eller måske endnu bedre 2 søndage på en uge.

Sommer og vintertid er noget en vis lille rød mand har opfundet i vrede, nej det er ikke EXTERMINATOR, der er en mere der ser sådan ud.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 30-10-11 08:57

Hmmm ... !!!

Der er for mig mange for-er og i-moder her ....

Her til morgen var jeg glad for, at jeg havde sovet længe... lige til jeg erfarede at kl. KUN var 8.30 og ikke 9.30

Og som en anden bemærker, det er som om kroppen med alderen, bliver mindre fleksibel med hensyn til den halv årlige omstilling.

Men TOTALT set, skulle jeg vel være for, da jeg er hjem-is mand, og får - i en kortere periode - en time længere lyst, men med det gråvejr der har været den forgangne uge, så er der jo alligevel "mørkt" kl. 15.30 når jeg lige er kommet i gang med dagens arbejde.

Men overordnet set - ville jeg overhovedet ikke mangle - myndighedernes indgriben her, men nu er det jo bare blevet en - regel - eller rettere en chikane - ud af ALT for mange regler og chikaner fra myndighedernes side, som de bare forventer som en selvfølge, at vi retter ind efter.

Når så alt det er skrevet ... så ryger min krop på S O M M E R T I D - jul og nytår over ... da jeg damper 3 uger ned i varmen ... ... ... og og

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-10-11 11:13

Ja,man går jo og tumler med mange mærkelige ting,i sit gamle grånende hoved.
Har ikke selv oplevet "fænomenet",da jeg som regel bruger min tid om natten,til at sove:

Mange tv-stationer,sender jo natten igennem. Vi antager en udsendelse er begyndt kl. 02,her i nat.
Den varer nøjagtig en time. Altså til kl. 03. Så skal uret stilles en time tilbage,til kl. 02.

Får vi så en "genudsendelse" ???

M.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-10-11 11:23

Jeg er helt klart imod.
Jeg havde sat mit vækkeur til at ringe kl. 3 i nat, så jeg kunne stå op og få stillet alle mine ure til kl. 2 i bilen, stuen armbåndsure køkkenur, fyret, komfuret og alle de andre ure.

Fan'me om ikke mit vækkeur var gået i stå, så nu fik jeg ikke stille urene om, men hva' til april, så passer urene igen! ... og jeg slipper for at stå op og stille dem en time frem!!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-10-11 12:44

IMOD!!! De' sgu for hårdt, det her...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-10-11 15:09

Klart imod al tid..!
..undtagen ..øeh. : NUTID ...naturligvis!

..og Go' Week-End til alle jer sludrechartoller
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-11 19:24

Faktisk så glæder jeg mig til sommertiden...............................for så er det jo sommer.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-10-11 19:42

Tak for svaret gribben1. Sidebemærkninger er velkomne, det er jo en snakketråd lige så meget som et spørgsmål om sommer- eller normaltid, jeg slutter af nu arbejdsugen starter midt nat altså om 8 tiner, normaltid eller ej

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 30-10-11 21:35

Tak for point, jeg kender godt det der med at arbejde kl. lort, og har aldrig været god til at sove om dagen før - nu går det helt fint.
M.h.t sidebemærkninger - det er en af mine forcer

God arbejdslyst - godt jeg er over den alder.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-11 16:25

</MOLOKYLE>