/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
At føre bil!
Fra : Majormajor
Vist : 676 gange
50 point
Dato : 19-07-11 16:39

Fra TV2-News d.d.:
Citat
Det skal være ulovligt at sende sms'er, maile eller gå på internettet når du kører bil.

Sådan lyder det fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker og Rådet for Sikker Trafik, der opfordrer politikere til at lave et forbud for at forhindre ulykker i trafikken.

"Desværre må vi altså konstatere, at vi kan se, at udbredelsen af specielt smartphones har betydet - blandt andet i USA - en voldsom stigning i ulykker," siger dokumentationschef ved Rådet for Sikker Trafik til TV 2 News.

Mener du, at det skal forbydes at bruge mobiltelefonen til sms, mail og internet, mens man befinder sig i bilen? Skriv din mening

Selvfølgelig skal det da være ulovligt .

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-07-11 16:42

Ja selvfølgelig skal det det......

Problemet er jo blot at lovgivningen skal fremtidssikres en smule - det er nemmere at lave ny teknologi end nye love

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-07-11 16:43

Dernæst bør man så lave lovgivningen så det koster førerret PÅ STEDET....

Der er ALT FOR MANGE der aldrig skulle have siddet bag et rat.....

Accepteret svar
Fra : Klatterup

Modtaget 50 point
Dato : 19-07-11 17:40

Det skal ikke være ulovligt at sende sms osv. fordi man befinder sig i bilen (som passager) men har man bare så meget som tænkt på at køre / føre denne bil, så skal det være forbudt.

Dagligt ser jeg folk komme kørende og tale i håndholdt mobil 2 min før de er hjemme (bor på lukket vej, de kan kun komme hjem) sikkert for at meddele, at nu er jeg snart hjemme.

Desvære er der mange uskyldige mennesker som bliver ramt af ulykker i den forbindelse, var det kun føren selv det gik ud over, så for mig fint, me det er det ikke.

Så JA brug ikke den mobil når du er fører af en bil og bilen bevæger sig på vejen.

Derforuden er så spritbilisterne og "pille fiduserne" osv. hvor det samme gør sig gældende.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-07-11 18:41

Det er da kun selvmordskandidater der glor på den "uundværlige" dims når de kører.

I køreskolen hedder det "at holde begge hænder på rattet og være opmærksom på trafikken", der kræves vel ikke yderligere love for at få folk fra at tænke med den nederste del af kadaveret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-07-11 19:06

Citat
for at få folk fra at tænke

Det er sandelig IKKE meningen "vi" selv skal tænke Det skal politikerne nok gøre for os.....

Det kunne jo udvikle sig til anarki

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 20-07-11 10:13

Var det ikke også sådan det engang hed i militæret, eller hedder det stadig sådan ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-07-11 10:30

Citat
Var det ikke også sådan det engang hed i militæret, eller hedder det stadig sådan

Tonen er vel ændret, men en ordre er stadig en ordre.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 20-07-11 13:14

Det er lidt latterligt at der skal lovgives hver eneste gang en ny dims kommer på markedet. Jeg er sikker på at det med at skrive en sms, allerede er indeholdt i en gammel lovgivning.
Det er bare at finde den rigtige paragraf.

feks:

§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed

eller

Brug af mobiltelefon og andet teleudstyr

§ 55 a. Førere af køretøjer må under kørsel ikke benytte sig af håndholdte mobiltelefoner.

Stk. 2. Justitsministeren kan efter forhandling med transportministeren fastsætte nærmere regler om brug af andet teleudstyr og lignende under kørsel.
´
Der står jo ikke tlf. samtale her.

Hvis jeg var betjent og så en person skrive en sms eller lignede, ville jeg med det samme skrive en bøde og også gerne taksere det med et klip i kørekortet. (hvis det kunne lade sig gøre)

Jeg så på station2 en lastbilchauffør der sad med fødderne på rattet, det gav bøde
ligeledes at orientere sig på kort, det gav også bøde/advarsel

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 20-07-11 16:02

Citat
I køreskolen hedder det "at holde begge hænder på rattet
Så er det ikke nemt at skifte gear. Så begge hænder på rattet er ikke et lovkrav Luffe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-11 16:44

Citat
Så er det ikke nemt at skifte gear

Det går fint i Ferrarien...

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 20-07-11 18:27

Det forudsætter s'føli, at der er gear der skal skiftes, eller at man kører 3.000 rpm i 1. gear hele vejen til rivieraen på sommerferie

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-07-11 18:41

Citat
Så er det ikke nemt at skifte gear. Så begge hænder på rattet er ikke et lovkrav Luffe

Hvis det tager lige så lang tid at skifte gear som at skrive en sms bør øsen nok komme på værksted

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 20-07-11 22:04

Det skulle simpelthen være et lovkrav, at alle biler var udstyret med automatgear.
Personligt synes jeg, det er svært, når man sidder med en bajer mellem benene, en smøg i flaben og sms'ser, - at man så, oveni hatten, skal koncentrerer sig om at skifte gear - det er squ rigtigt svært i myldretrafikken.

Det er da også den rådne regerings skyld !!

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 20-07-11 22:44

hvad så hvis man sidder fast i en trafik prop på motorvejen hvor der køres med 10 km/t.

skal det så heller ikke være tilladt lige at skrive en besked på sin telefon

hvor man skriver at man bliver forsinket...

syntes det kommer an på situation, men hvis det er i myldrertiden i byen, man gør det skal det koste en bøde !!

en af min kamerater fik engang en bøde, fordi han kiggede efter hvad klokken var på sin mobiltelefon mens han kørte.
det er ikke i orden syntes jeg,

det tager jo lige så meget opmærksomhed, hvis uret sidder på ens arm

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 20-07-11 23:32

Heidi ho.

Et super svar -

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-07-11 01:10

Rigtige mænd bruger ikke automatgear.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 21-07-11 13:12

Citat
Rigtige mænd bruger ikke automatgear
Hmmmmmmm......Rigtige mænd kan altså multitaske..?

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 21-07-11 18:06

Citat
Hmmmmmmm......Rigtige mænd kan altså multitaske..?
Hmmmmmmm... Ved I, hvad taske betyder på svensk?

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 21-07-11 20:34

YES...!! Og da jeg er en pæn mand med et ordentligt sprog, får du mig ikke til at sige, LUDER........ Ups, sagde jeg virk'lig det..?

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 22-07-11 23:38

Og jeg der troede, at Heidi er et pigenavn . Og du - selv om du er en kvinde af det modsatte køn - er da helt god til svensk .

God weekend til dig og alle andre

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 23-07-11 15:02

Det er ikke altid man skal tro.

Heidi Ho, er en bogstav sammenblanding af mit borgerlige navn, som er; Heinz Didrik von Holzenstein

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 23-07-11 20:48

Ja så giver tingene jo mening, det er ikke altid tingene er som de ser ud. Super.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 24-07-11 08:31

Ja, ja hr. Heinz Didrik von Holzenstein, du er vist en værre spassmager . Og jeg burde jo lige ha læst din profil, før jeg indlagde forrige indlæg .

Godkendelse af svar
Fra : Majormajor

Dato : 24-07-11 08:33

Tak for svaret Klatterup. Dejligt at vi er enige .

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 24-07-11 14:57

Købt til åbning, men ingen bemærkninger