/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Druk og politik...???
Fra : Heidi-Ho
Vist : 1179 gange
100 point
Dato : 13-07-11 23:49

Var alle fra partiet Venstre stangvisne, siden partiet kunne stille dette forslag; "At mennesker uden dansk statsborgerskab kan blive politibetjente"...
Politidirektør Ipsen, har sikkert deltaget i drukorgiet, siden han kommenterede forslaget således; "Samtidig kan det være en sidegevinst, at betjente med indvandrerbaggrund bedre kan begå sig i kvarterer med overvægt af indvandrere, men det er ikke hovedformålet"

Hmmmm... i såfald, var det så ikke lettere, at vi lod det tyske politi patruljere i det sydlige danmark - og det svenske politi i det nordlige danmark....Så kunne vi nedlægge dansk politi - og sikken masse penge danmark ku' spare - og responstiden..... vil sikkert være den samme.

Synes I, det er en god ide at ansætte politibetjente uden dansk statsborgerskab..?

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-07-11 06:12

De kan jo bare prøve sende en enlig uniformeret somalier ind og ransage tyrkiske områder for narko.

Man ser ham aldrig igen

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-07-11 07:11

Hvis politiet skal afspejle befolkningen, så skal der nødvendigvis være så mange grupperinger repræsenteret, men det er korrekt at der kan opstå problemer med at visse betjente, vil få svært ved at løse opgaver i visse sammenhænge.

SOm alle forslag skal det nok lige finpudses lidt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-07-11 07:21

Jeg bliver nødt til at starte med juraen, hvor jeg (uden at jeg dog har undersøgt det i bund), for der virker det som om der er en konflikt mllem tjenestemandsloven (selv om det er ret nyt, at folk uden dansk stasborgerskab kan ansættes som tjenestemænd), jfr

"Kapitel 15 a

Ansættelse af personer uden dansk indfødsret

§ 58 c. Personer uden dansk indfødsret ansættes på tilsvarende vilkår som tjenestemænd i de tilfælde, hvor personer med indfødsret ansættes som tjenestemænd. Bestemmelserne om kongelig udnævnelse finder dog ikke anvendelse."

Medmindre der er en særskilt undtagelse, fastsat ved lov (det er der IKKE i politiloven) gælder reglen selvsagt også for politiet, noget tyder på hverken de eller politikerne har opdaget det, jfr.

at politiet skriver
http://www.politiguiden.dk/optagelses-krav/ (på politiskolen):

"For at kunne søge skal du: ...

være dansk statsborger eller have søgt om dansk statsborgerskab (ansættelse kræver dansk statsborgerskab)...."

Nå, hvad så med det praktiske?

Pilitiguiden skriver også

"Det er vigtigt, at politiet afspejler samfundets sammensætning. Derfor ønsker politiet både kvinder og mænd med dansk eller anden etnisk baggrund som ansøgere."

Så problemet kan vel reduceres til, om en etner med dansk statsborgerskab fungerer bedre end en etner uden, når de i øvrigt begge lever op til de øvrige, ganske skrappe adgangskrav, og har bestået politiskolen!

Jeg tvivler på, om den somalier, der kommer ud på opgave som politibetjent, vil blive behandlet anderledes i "tyrkiske områder", afhængig af om han er dansk statsborger eller ej, jeg er til gengæld helt sikker på, at ingen enlig betjent nogensinde bliver sendt på den opgave.

Jeg er også sikker på, det i mange situationer vil være en fordel med en etnerbetjent, der forstår kulturen/sproget hos de mennesker de kommer i kontakt med, men der vil selvsagt også være situationer hvor det er en ulempe.

Men om betjenten er dansk statsborger eller ej er fløjtende ligegyldigt!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-07-11 07:29

efter min mening skal politiet ikke nødvendigvis afspejle befolkningen.
de skal håndhæve den danske lov og om det så er en udlænding der gør det kan der måske ikke være noget galt i.
men jeg vil helt klart foretrække en dansk betjent.
hvor meget kender udlændingene til dansk kultur og skikke når det kommer til stykket.
lad os holde det nationalt indtil videre.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-07-11 07:35

Hold nu op me den der floskel om "dansk kultur"

For det første er langt de fleste af de ting vi opfatter som dansk kultur blevet importeret fra udlandet, indvandrere og flygtninge har præget kulturen og samfundet i de sidste 300 år, så hvad er dansk kultur?

Der er også stor forskel på kulturen regionalt, forskel på om du er i Vestjylland, i København eller på Bornholm.

Og i de tilfælde hvor indsatsen, som nævnt i forslaget, skal styrkes i områder med mange indvandrere, kan det så ikke være ligemeget med "dansk kultur"

det skal selvfølgelig ikke være muligt at komme direkte til landet og søge job som politibetjent, og det lægges der heller ikke op til, der skal jo bestås de samme prøver for at komme ind, som der skal for de ansøgere med dansk baggrund, disse prøver handler såvel om sproglige færdigheder (mundtlige og skriftlige) men også om at udvise et kendskab til samfund og politiske forhold i landet.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 14-07-11 07:53

som Heidi-Ho undre jeg mig også, det har været en ordentlig fest.
Jeg har en meget bedre ide, hvad med at ansætte kriminelle som politi, de har jo den fordel at de ved hvad der røre sig i miljøet, tak skæbne hvad bliver det næste?.
alan57

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-07-11 10:15

Citat
"For at kunne søge skal du: ...

være dansk statsborger eller have søgt om dansk statsborgerskab (ansættelse kræver dansk statsborgerskab)...."
Altså, ifølge loven skal man være dansk statsborger !

Nu begynder det at blive rigtigt interessant Vil det sige, at forslagstillerne ikke kender dansk lovgivning..?
Politidirektør Ipsen, gør åbenbart heller ikke..?

Jow, forslaget må være fremkommet i en 40 hestes huggert. Og regningen for drukorgiet sendes garanteret til skatteyderne.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-07-11 12:46

HH. medmindre der et eller andet sted, som jeg ikke har fundet, er en særlov om at man skal være RIGTIG tjenestemand for at blive betjent, så er der tale om ukendskab til gældende lov. Det bliver bestemt ikke første gang!

Andre steder i staten kan udlændinge ansættes på det der hedder tjenestemandslignende vilkår, dvs. alt er som en tjenestemand, og bliver man så fin at man (som dansker) skulle have majestætens underskrift på ansættelsesbrevet, får man det ikke som udlænding, men må nøjes med ministerens autograf.

Mit bud er, at man (i princippet) også i politiet kan ansættes uden at være dansk statsborger, tihvertifald hvis man er EU-borger, ellers kommer det store stygge EU-monster og hapser en

"Jow, forslaget må være fremkommet i en 40 hestes huggert. Og regningen for drukorgiet sendes garanteret til skatteyderne.", det gør alle regninger, ikke mindst når lille Lars er tørstig, ikke kan huske hvad han hedder eller skal se hudfilm

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-07-11 14:49

Ja de er sgu nogen tørstige herrer, dem fra Venstre.
Her må man sige, at Henrik Sass er mere snu. Han drikker sammen med venerne på Vanilla i Køge, uden det koster Henrik en krone - men så skaffer Henrik og hans borgmesterkammerat også de bevillinger Vanilla skal bruge.... ups..... der kom jeg lidt uden for emnet. Nå, nu har jeg skrevet det, og jeg gider ikke at slette det.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-07-11 21:22

Nu er det jo sådan at love kan ændres.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-07-11 22:30

Selvfølgelig kan love ændres, men kun af andre love.

For en ordens skyld, i det juridiske hierarki er grundloven selvfølgelig øverst (selv om det kræver 90 mandater i Folketinget at gøre noget ved grundlovsbrud, så Klaus Hjort m.fl. er stadig ministre, nå der kommer valg senest i november), derefter kommer love (der ikke må være i strid med grundloven), derefter bekendtgørelser (der retter sig mod borgere virksomheder mv., og udstedes med hjemmel i lov, og ikke må være i strid med loven), nederst cirkulærer (der retter sig mod de underordnede myndigheder, men ikke mod borgere mv., og ikke må være i strid med love eller bekendtgørelser).

Beklager dette uddrag af 1. års undervisning på jurastudiet, men det er vigtigt for forståelsen af det følgende, hvis man nu ikke lige har det præsent

Som jeg nævnte tidligere, indeholder tjenestemandsloven denne bestemmelse

""Kapitel 15 a

Ansættelse af personer uden dansk indfødsret

§ 58 c. Personer uden dansk indfødsret ansættes på tilsvarende vilkår som tjenestemænd i de tilfælde, hvor personer med indfødsret ansættes som tjenestemænd. Bestemmelserne om kongelig udnævnelse finder dog ikke anvendelse."

For at denne generelle bestemmelse om ansættelse af ikke-danske statsborgere (på det der kaldes tjenestemandslignende vilkår) kan fraviges, kræver det altså en anden og senere lov, der udtrykkeligt ændrer bestemmelsen, for så vidt angår et afgrænset område.

Nu blev jeg nysgerrig nok til at gå et spadestik dybere, og fandt dette cirkulære fra 2000.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=5181

I §2 står der

" I staten sker ansættelse som tjenestemand i stillinger, der er klassificeret i lønramme 37 og derover, jf. dog stk. 3.

Stk. 2. Endvidere sker ansættelse som tjenestemand i følgende stillinger:

5) Stillinger i politikorpset."

og i § 9

" Ved ansættelse af personer uden dansk indfødsret sker ansættelsen på tilsvarende vilkår som tjenestemænd i de tilfælde, hvor personer med indfødsret ansættes som tjenestemænd, jf. tjenestemandslovens § 58 c."

Jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at der findes en eller anden lov der undtager politikorpset, og som jeg ikke har kunnet finde, men det ville være meget usandsynligt at den undtagelse ikke blev gentaget i cirkulæret, der derved ville være i strid med loven.

Jeg hælder nu til, at ligesom det har været belejligt at overse div. konventioner, Dk har sjrevet under på, har det måske også været belejligt at "lade som om" det var i strid med gældende love at ansætte politibetjente, der ikke var danske statsborgere, DF's reaktion taler i hvert fald ikke imod antagelsen!

Jeg håber en juraprofessor tager sagen op i medierne, det kunne være interessant. Der er jo også et muligt spm. om diskrimination i forhold til EU-statsborgere, der jo skal nyde samme rettigheder som danske statsborgere!

Jeg beklager, juristen i mig slap vist løs

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 15-07-11 00:56

Citat
For det første er langt de fleste af de ting vi opfatter som dansk kultur blevet importeret fra udlandet, indvandrere og flygtninge har præget kulturen og samfundet i de sidste 300 år, så hvad er dansk kultur?

Det vi i fællesskab har taget til os - selvfølgelig!
DET ER LOGIK FOR FRISKLAGTE ÆG.
Vore forfædre kommer jo også sydfra - Skandinavien var dækket af kilometertyk is, mens Sydeuropa og Afrika var befolket

Problemet er, at en bestemt indvandrergruppe kommer hertil som et svagtbegavet herrefolk og forlanger, at vi skal efterleve deres middelalderlige regler - og det bliver aldrig foreneligt med en dansk kultur, der normalt er kendetegnet ved tollerance, dog ikke overfor de intollerante og nasserne.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-07-11 10:19

"Politibetjente ansættes som tjenestemænd. Ansættelse som tjenestemand kræver dansk statsborgerskab/dansk indfødsret.
Rigspolitiet giver afslag til en ansøger, som ikke har eller ikke har søgt om dansk statsborgerskab/dansk indfødsret.
Hvis du ikke har dansk statsborgerskab og søger en stilling som politibetjent på prøve, skal du vedlægge en kopi af kvitteringen for, at du har søgt om dansk statsborgerskab. Du har herefter mulighed for at fortsætte i ansættelsesproceduren, men du kan først blive ansat, når du har opnået dansk statsborgerskab".

Ovenstående er sakset fra politiskolens optagelseskrav - altså, man kan ikke blive politibetjent før statsborgerskabet er i orden.

Jeg konkluderer herved, at Venstre samt politidirektør Ipsen, havde drukket sig herrevisne på skatteydernes regning.......

Citat
Jeg håber en juraprofessor tager sagen op i medierne, det kunne være interessant. Der er jo også et muligt spm. om diskrimination i forhold til EU-statsborgere, der jo skal nyde samme rettigheder som danske statsborgere!
Hmmm...sjovt du skriver det, vagnr. I det provinshul jeg har min bopæl i, arbejder der bl.a. en polsk tømrersvend - efter sigende, en rigtig dygtig håndværker med sans for detaljer. Så fik vi lige sat det på plads.
Denne her polske tømrersvend er gift og har 6 børn - konen og børnene bor i Polen. Nu kommer det sjove - eller det dyre, alt efter temperament Den polske tømrersvend sender 6 x børnetilskud hjem til Polen hvert kvartal !! Som den polske tømrersvend siger; børnetilskudet som bliver sendt til hans børn i Polen hvert kvartal, er større end, hvad en alm. polsk arbejder kan tjene....!!!

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-07-11 11:26

Ja, HH, dit eksempel overrakser mig ikke, det mest (eneste?) positive man kan sige er vel, at vi dermed bidrager til en gradvis økonomisk udjævning i EU-landene, de fattige bliver rigere, og vi bliver fattigere.

Min gamle mor havde en talemåde fra sin barndom "Den der giver til han tigger, han skal slås til han ligger"

Eller sagt på en anden måde, vores såkaldt universelle velfærdssystem, altså at alle der bor i landet (selv om fx resten af familien ikke gør) har krav på de samme ydelser, hvor de fleste andre lande har et optjeningsprincip, der gør at de nyankomne får en "bar røv".

Jeg kan huske at Sven Burmeister, der var ansat i verdensbanken, for 20-30 år siden kunne fortælle, at den danske arbejdsløshedsunderstøttelse ver højere end den tyrkiske præsidents løn. Selv om han vist hverken havde taget højde for skat, købekraft eller bestikkelse, var det tankevækkende.

Her en nylig artikel om problemet

http://www.ugebreveta4.dk/da/2011/201121/Artikler/Kan_det_skandinaviske_paradis_overleve_globaliseringen.aspx?utm_source=Nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=UgebrevetA4_21_2011

Men fx i USA oplever de, på trods af at de ikke har så mange skattebetalte velfærdsgoder, men i stedet arbejdsgiverbetalte, også tilbageskridt på velfærden, de nye økonomier leverer jo masser af varer med meget lavere lønomkostninger end vi gør, konkurrencen er benhård, alene kineserne uddanner 1 mill. ingeniører om året!

I øvrigt, inspireret af dit spm, og min tvivl om der overhovedet er hjemmel til at forhindre udlændinge, specielt EU-borgere i at blive betjente, mailede jeg i går aftes til en juraprofessor, som har svaret at det vil hun gerne kigge mere på

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-07-11 12:32

Okay, jeg håber du gengiver svaret fra juraprofessoren.

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-07-11 12:53

Ja, det foreløbige svar er her

"Kære ,

Tak for din mail. Du rejser et principielt interessant problem: Nemlig i hvilket omfang er det faktisk lovligt nu at beholde disse traditionelle statsborgerskabsbestemmelser. Ligesom dig troede jeg faktisk også, at dette vedrørende krav til politibetjente for længst var afskaffet. Jeg mener, at du har helt ret i at sætte spørgsmålstegn ved dette i forhold til EU. Det er svært at se, at det kan retfærdiggøres. Tilmed mener jeg ikke, at f.eks. jurister, der arbejder inden for politiet stilles over for et statsborgerskabskrav. Hvordan kan vi forklare denne forskel med andet end, at der er tale om en rest fra en afgrænsning af nationale interesser, der ikke længere eksisterer på denne måde?

Det er virkelig interessant hvor fra hjemlen findes til den nuværende praksis. Så du har virkelig vakt min interesse for spørgsmålet.

Tak for indspillet.!

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-07-11 14:04

Tak vagnr.
Jeg venter faktisk spændt på fortsættelsen...

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 15-07-11 14:05

Til Heidi-Ho, jeg hverken kan eller vil gå efter manden, men jeg vil gå efter den måde der bliver ført politik på fra EU og ikke mindst fra mange danske politiker i folketinget.
Den samme regering der hele tiden mangler penge, smider penge rundt alle steder untagen der hvor de skulle være endt.
Jeg bliver sku så gal når jeg høre disse ting, de danske politiker skal snart til at behandle skattepengene som var det nogle de har lånt ved de danske skatteborger, man kan ikke behandle folket som idioter hvorefter at regne med at disse mennesker vil blive ved at stemme på de samme politikere.
Jeg ved godt at de danske vælgere ikke stemmer efter hvordan politiker, føre politik men det vil komme en dag, håber jeg og håbet er jo lysegrønt, eller noget i den retning.
alan57

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-07-11 14:56

Selv tak, HH, jeg er også ganske spændt

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-07-11 16:17

Hej alan57.
Et laaaaaaaaaaaangt stykke henad vejen har du ret.

Jeg har aldrig nogensinde fået øje på ideen vedr. EU. EU's eneste formål er, at omdanne hele Europa til en stor stat og derved fratage alle de nuværende national stater deres bestemmelsesret. Kort sagt, de nuværende stater herunder kongeriget Danmark, bliver degraderet til små landsogne med hver deres sogneråd og sognerådsformand. EU er allerede godt i gang. Jo hurtigere vi stopper vanviddet desto bedre. EU har indført fælles valuta, ingen landegrænser, der er en EU-præsident, der er en EU-udenrigsminister.

Mht. Euroen, hvem husker ikke op til valget, dengang da danskerne skulle stemme om valutaen. Poul Nyrup, Marianne med håndtasken og Uffe Elle-bællemand, lovede os dommedag, såfremt vi ikke stemte ja.
De 3 pampere tordnede frem i tv's bedste sendetid og udtalte; "Renten ville stige, Danmark ville gå fallit, og vi ville blive smidt ud af EU, såfremt vi ikke stemte ja" Gudske tak og lov, stemte vi nej.
Hvordan gik det egentlig med de lande der indførte fupvalutaen ? Det kan man læse om i aviserne - og udfra den betragtning, håber jeg, at Poul Nyrup, Marianne, som hulkede som en forkælet skoletøs efter nejet, og Uffe Elle Bællemand mærker skamrødmen i deres kinder over de røg med på - og anbefalede danskerne at stemme ja til fupvalutaen. Men det sker nok ikke, dertil er de for integreret i EU's pampervælde.

Hvad kendetegner en nationalstat..? Det gør deres møntfod -og det gør statens ydre grænser, og sidst men ikke mindst, den særegen kultur nationalstaten har opbygget igennem mange hundrede år.

EU er gammelkommunisternes - forhåbentlig sidste forsøg på, at indoktrinere og ensrette Europa efter den marxistiske model om, at alle mennesker skal tænke og gøre det samme.

Problemet kommer den dag, hvor de forskellige medlemslande finder ud af, at utopien er uladsiggørlig - når "arvesølvet" skal deles i mellem de stater som er medlemmer - thi, da kan man frygte krigen - og det bliver en krig, der bliver meget værre end 2. verdenskrig.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-07-11 17:48

Ideen med EF, eller for at begynde med begyndelsen det Europæiske Kul- og StålFællesskab (samt A-kraftsamarbejde mv), nu er det hele EU, var i meget høj grad at sikre fred i Europa.

Igennem århundreder har der stort set konstant været krig i Europa, kulminerende i 2. verdenskrig, siden har der ikke været krig mellem EF/EU-medlemmer, mens man jo har set (borger)krige i ex-østbloklandene, før de blev medlemmer.

Samtidg har (og er) EF/EU tydeligvis (været) attraktiv for ikke blot østlandene, men også de tidligere diktaturlande i Vesteuropa, Spanien, Portugal og Grækenland, desværre også dem der sammen med det bundkorrupte Italien giver de store problemer nu (sammen med Irland).

Ingen, og slet ikke jeg, kan vide om vi havde haft fred i Vesteuropa i over 65 år i træk uden EF/EU, men i lyset af århundreders historie tvivler jeg stærkt på det.

Alle valg indebærer nogle fravalg, alt er bestemt ikke lykken i EU, men jeg tror ikke vi i lille Danmark havde været bedre stillet udenfor EU, måske var vi blevet "Region Nord"!

Husk også, at vores indvandring fra Jugoslavien og Tyrkiet startede inden vi blev EF-medlem 1. januar 1973, og den politik vi har ført på det område har først de senere år været væsentligt påvirket af EU, så de problemer vi har er ikke "dem nede i EUs skyld", men vores egen.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 15-07-11 22:15

syntes det lyder som et godt foreslag, når det er blevet så svært for nyankomne til DK at blive statsborgere, er det en udmærket måde at prøve at få politiet til at afspejle befolkningssammensætningen.

og hvad er problemet, går da udfra at alle betjente arbejder udfra den samme lovgivning..

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 18-07-11 10:04

Hej vagnr. Det er nemt at se, at du er EU tilhænger - og fint nok med det, vi er bare ikke enige.
Husk på, UNIONEN ER STENDØD !! ....Ups, det var en politiker løgn af rang.

En anden politiker-løgn; Statsminister Poul Nyrup udtalte; At danskerne til hver en tid kunne melde sig ud af euroen igen, hvis de måtte ønske det.
Piben fik da også en anden lyd da Prodi afviste Nyrup løgnen med ordene; "Man kan ikke bare gå ud og ind af sådan en stor ting. Det er pr. definition en permanent beslutning". Det slog EU-formanden fast på et pressemøde, og sagde endvidere; "Bordet fanger denne gang, det er jo ikke bare valutakurser, danskerne skal stemme om".

Både Poul Løgnhals den 1. og Poul Løgnhals den 2., fik som belønning gode EU-ben at gnave på. Det har vi danskere jo for vane - altså, at sende afdankede politikere til EU. Mon ikke, der snart bliver en plads til Mogens Lykketoft også..?

Det er en slidt kliche når EU tager æren for "freden i Europa" Meeen mon dog ikke, det er faren for en altudslettende atomkrig der er den største garant for freden.

Region Nord......???

Indvandringen fra Jugoslavien og Tyrkiet blev, som bekendt, sat i værk da vi manglede arbejdskraft - og fint nok med det. Gæstearbejderne skulle bare ha' været sendt hjem igen da arbejdet var fuldført.

Til Cimbombom, som skriver;
Citat
og hvad er problemet, går da ud fra at alle betjente arbejder ud fra den samme lovgivning..
Problemet er, hvis jeg skal stoppes ude i trafikken på grund af en eller anden færdselslovsovertrædelse, forventer jeg , at jeg bliver "korrekset" af en dansk statsborger. Mindre kan vel ikke gøre det ?

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-07-11 10:18

Ja, HH, jeg har også fundet ud af at du er EU-modstander, men som jeg har skrevet tidligere, det betyder jo ikke at alt i EU er rosenrødt, politikerne lyver ligeså meget som de altid har gjort

Region Nord, ja, efter 1. verdenskrig var tyskerne ca 20 år om at starte den 2., så vi kunne forlængst være blevet deres lille kanariefugl igen, hvis der ikke havde været fred i nu 66 år.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 18-07-11 17:44

Nu til noget helt andet.
vagnr., kender du denne skrivelse; …”Denmark recognizes China´s sovereignty over Tibet and accordingly opposes the independence of Tibet”. På godt dansk: "Danmark anerkender Kinas suverænitet over Tibet - og i overensstemmelse hermed modsætter Danmark sig Tibets uafhængighed.”

Men derom senere.....

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-07-11 18:03

Ja, HH, den kender jeg godt, lækkert, ik'?

Vi har lært at kowtowe for kineserne, Obama har vist næsten lært det, mødes kun diskret med Lamaen (ligesom Løkke), alligevel bliver han skældt ud!

Hvis du husker Tom Lehrers sang fra 60'erne om Werner von Braun:

"In german, oder english, I know how to count down, und I'm learning chinese, says Werner von Braun"

så er der noget ubehageligt profetisk i den

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 18-07-11 21:26

Jeg kendte ikke sangen, men jeg smuttede hjem til mine forældrer - de har dem alle på gammelt vinyl Såee, jeg var lige med på en lytter.
Den "gamle" spurgte nysgerrigt; "Hvad fanden har du nu rodet dig ud i"

Teksten kommer her.

And what is it that put america in the forefront of the nuclear nations? and what is it that will make it possible to spend 20 billion dollars of your money to put some clown on the moon? well,
S good old american know-how, that's what. as provided by good old americans like dr. wernher von braun.

Gather round while I sing you of wernher von braun,
A man whose allegiance
Is ruled by expedience.
Call him a nazi, he won't even frown.
"ha, nazi schmazi," says wernher von braun.

Don't say that he's hypocritical,
Say rather that he's apolitical.

"once the rockets are up, who cares where they come down?
That's not my department," says wernher von braun.

Some have harsh words for this man of renown,
But some think our attitude
Should be one of gratitude,
Like the widows and cripples in old london town
Who owe their large pensions to wernher von braun.

You too may be a big hero,
Once you've learned to count backwards to zero.
"in german oder english I know how to count down,
Und I'm learning chinese," says wernher von braun.

Nu skrev jeg godt nok "derom senere" men da du har svaret i "rette ånd" er der vel ikke noget at komme efter.

Nøøøj, vi er sku' enige..

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-07-11 22:45

"Nøøøj, vi er sku' enige.. [Blink] "

Så må vi vist finde et andet emne

MVH

vagnr

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 19-07-11 09:03

Du kan starte med at læse nedenstående. Når du er kommet over dit chok kan du evt. kommentere hvad du mener om vores - måske, kommende statsminister.

Som jeg har skrevet før; "Hellere en god hjemmehjælper som statsminister - end en uvidende akademiker som statsminister".

Citat
Helle Thorning afsløret i uvidenhed om økonomi - Fyens Stiftstidende
Udgivet for 3 dage siden i Politik

Tilføjet 15/07 22:47 til Boblere af Nicolai Sennels

HTS dummer sig, men medierne vælger ikke at skrive om sagen:
Bragt i Fyens Stiftstidende, 15. juni 2011:

Helle Thornings rystende uvidenhed

Cafémøde

af Per Mysling Baunevej 19, Assens -cand. alt.

Fyens Stiftstidende15.07.2011Side 14 | 532 ordArtikel-id: e2c8cae6PDF Original artikel

Jeg havde bestemt mig hjemmefra, da jeg gik til møde med Helle Thorning ( herefter kaldet HTS) i Café Stiften. Jeg ville se, om HTS, som er uddannet cand. scient.pol. (statskundskab) havde " styr" på begreberne inden for nationaløkonomi. Da jeg kendte HTS' retorik (positiv venlig) havde jeg hjemmefra udtænkt to spørgsmål, som havde forkerte udsagn indbygget.

Jeg spurgte HTS: 1. Hvad vil du gøre ved det stigende betalingsbalanceunderskud? ( vel vidende at der er et stort overskud på betalingsbalancen ( 6-8 milliarder / mdr.) 2. Hvad vil du gøre ved udlandsgælden? ( vel vidende at der pt. ikke er nogen nettoudlandsgæld).

Nu kunne HTS havde svaret, at hun ikke p. t. var tilstrækkeligt orienteret om emnerne og derfor ikke kunne svare på spørgsmålene.

Det ville havde været helt fair.

Men hun gik i fælden, og beruset af sin veltalenhed ( positiv venlig) begyndte hun på sædvanlig politikervis at forklare sin løsning af de ikke eksisterende problemer.

Jeg stoppede hende med en bemærkning om, at hun var gået i en fælde, som jeg havde lagt ud for hende.

HTS løftede skuldrene og stemmen, idet hun meget vredt sagde, " at vi i hvert fald havde en ØMU-gæld". Det var ualmindelig dumt sagt, for herved fremlagde hun bevis for, at hun heller ikke vidste, hvad ØMU-gæld består af. ( ØMU-gælden er en beregningsmetode for den indenlandske gæld og låneoptagelse, der alene medtager passiverne). Beregningen af ØMU-gælden er et " kunstigt" begreb, der alene tjener til at anskueliggøre, om landene i EU overholder de gældende regler for statsunderskuet ( stabilitetspagten) ( højest tre pct. af BNP pr.år og højest 60 pct. af BNP i samlet gæld).

Jeg har selvfølgelig forståelse for, at " Maren i kæret" ikke har forstand på nationaløkonomi, men at en statsministerkandidat ikke forstår sammenhængen er rystende.

Samme rystende uvidenhed fremviste forhenværende statsminister Anker Jørgensen, da han på et møde i Middelfart ( mens han var statsminister) foreslog at betale den daværende udlandsgæld med ATP-fondens midler.

Der er således intet sket med ledende socialdemokraters viden om nationaløkonomi.Selv om den ene var arbejdsmand, og den anden er cand. scient. pol.

Dagen efter var der en reportage i Fyens Stiftstidende om mødet. Heri blev der intet nævnt om ovenstående.

Jeg blev efterfølgende ringet op af forskellige personer og politiske pressetjenester, der spurgte mig, hvorfor der ikke var nogen omtale.

På given foranledning spurgte jeg i en mail chefredaktør Per Westergård ( der selv var til stede ved mødet) om årsagen til den manglende omtale. Denne svarede i en mail, at jeg havde været uklar i mine formuleringer, og at jeg var gået, før mødet var slut. Det er rigtigt, at jeg var gået, før mødet var slut.

Stemningen i salen ( 95 pct. socialdemokrater) var nu så truende over for mig, at jeg valgte at fortrække. Sandheden er ilde hørt. Uklar i mine formuleringer! Tja... døm selv. Senere lovede ( på egen foranledning) redaktionschef Esben Seerup, at jeg ville blive kontaktet for at lave en omtale af mødet med HTS.

Dette blev aflyst.

Det lover ikke godt for Danmark.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-07-11 12:16

HH, jeg har læst det tidligere på 180grader, ikke imponrende, kan vi vist være enige om.

Men jeg tror man kunne lokke de fleste politikere i en tilsvarende fælde, hvis de ikke er forberedt hjemmefra med papirer ved de ikke mere end os andre, fx tror jeg ikke et øjeblik på, at de to seneste finansminsitre, juristerne Lars Løkke og Klaus Hjort, ved nogetsomhelst om samfundsøkonomi, Pia ville dog være klog nok til at svare udenom

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 19-07-11 15:32

Citat
fx tror jeg ikke et øjeblik på, at de to seneste finansminsitre, juristerne Lars Løkke og Klaus Hjort, ved nogetsomhelst om samfundsøkonomi, Pia ville dog være klog nok til at svare udenom
Ja, ja, vagnr., det kan alle påstå.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-07-11 17:53

HH, du er vel enig med hensyn til Pia, hun er indendørs danmarksmester i at svare udenom, UDEN at blive grebet.

Efter over 30 år i div. ministerier har jeg (på nogle få undtagelser nær) meget lidt respekt for politikeres faglige viden, endnu mindre for deres integritet, men en del større for deres evne til ikke at svare, svare på noget andet osv.

At skulle både lyve og bruge pixie-bogs-sprog, for at Bambi kunne virke som om han havde styr på tingene var dog for meget, så jeg stoppede.

Nu blev jeg lige nysgerrig om ØMU-gælden (som jeg heller ikke har præsent), den danske ØMU-gæld iflg Nationalbanken "ØMU-gælden udgjorde 753 mia. kr. ultimo 2010, svarende til 43,3 pct. af BNP,"

http://www.nationalbanken.dk/C1256BE2005737D3/side/Statens_laantagning_og_gaeld_2010_samlet/$file/kap05.htm

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 19-07-11 21:03

Det må egentlig ha' været en spændende arbejdsplads.

Jeg indrømmer blankt, ØMU-gælden fatter jeg ikke rigtigt meget af.
Nu er jeg heller ikke akademiker, ej heller hjemmehjælper (det har jeg min kones ord for..) Uddannelsesmæssigt ligger jeg nok i midten med en lille pil opad.

Jeg læste et eller andet sted, at af DF's vælgere kategoriseres således;

Dårlig uddannelse
Rygere med KOL til følge
Bor i udkants- danmark
Går i tøj fra Føtex

Nonsens !!

Jeg har 2 lighedstegn med en ægte DF'er. Jeg er ryger og køber gerne mit hverdagstøj i Føtex.

Men bortset fra det, jeg glæder mig til svaret fra din jurist ven.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-07-11 21:29

Ja, det var en meget spændende arbejdsplads, jeg var rigtig glad for det, uanset om ministrene havde den ene eller anden partifarve (ministrenes personlighed kunne i højere grad påvirke arbejdsglæden), men systematisk at skulle hjælpe en minister (Bambi) med at lyve overfor befolkning og Folketing var lønnen ikke god nok til!

Du scorer måske dobbelt så højt på DF-skalaen end jeg, vi deler i hvert fald Føtex-tøjet, jeg er ikke helt sikker på om Hvidovre er udkantsDanmark?

Kommer lige til at tænke på en gammel reklameparodi for Cool cigaretter "Cool vil gøre dem kold", dengang man var Des, og kold blev stavet med d i enden!

Jeg ser også frem til et svar fra den juraprofessor jeg mailede til (som jeg kun kender fra medierne), uanset om det sker i en mail til mig, eller et indlæg i medierne, skal jeg nok sige til.

Det er jo trods alt det dit spm. går på, ik'?

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 19-07-11 23:00

Jo, det var spørgsmålet.
Jeg lukker ikke tråden før professoren har svaret.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 19-08-11 13:01

Citat
Jeg ser også frem til et svar fra den juraprofessor jeg mailede til (som jeg kun kender fra medierne), uanset om det sker i en mail til mig, eller et indlæg i medierne, skal jeg nok sige til.
Vagnr., tror du, han/hun har glemt din mail ?

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-08-11 14:25

Jeg har tænkt tanken, men guds, og juraens, mølle, maler meget langsomt, men meget fint,

Men et eller andet indlæg. eller svar, havde da været sjovt at få. Måske er professoren blevet ramt af den smitsomme, "jeg er bange for at blande mig i politik syge"?

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 20-08-11 16:07

Jeg husker det som var det igår, der var ikke en eneste der sagde sandheden tværtimod sagde de alle sammen at det aldrig ville gå hen og blive noget a,la USA og vi skulle heller aldrig have en presi dint eller noget i den retning.
Det disse politiker gjorde var at de løj alle sammen, hvorfor er de ikke blevet stillet til regenskab for disse ting?.
De kan komme ind under den lovgivning der handler om landsforædderri eller landskadeligt virksomhed, de må sku da kunne dømmes for noget i den retning, for hvis de ikke kommer ind under denne lovgivning må der da være noget andet de kan dømmes efter for straffes skal de sku, for efter min mening har de lavet noget ulovligt og det at lyve når man ved bedre, skal efter min mening være strafbart, men det gælder måske ikke politiker eller hvad?.
Jeg føler mig sku pisset på ogf vil have hævn mit land skal sku ikke være forsøgskanin for nogle talentløse politiker, derfor skal der gøres noget på den ene eller anden måde, hvad det bliver er jeeg sku ligeglad med men noget skal der ske færdigt, for de må ikke tro at de kan slippe godt fra disse ting det er helt sikkert.
alan57

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 19-09-11 11:12

Vagnr.,..... intet hørt..?

HH

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-09-11 11:16

Nej, desværre.

Jura er vist lidt som guds møller, der maler fint, men meeeeeget langsomt

Jeg skal nok sende en pm, hvis/når jeg hører noget.

Accepteret svar
Fra : alan57

Modtaget 100 point
Dato : 19-09-11 12:35

Hej Heidi-Ho.
Jeg er enig med dig i at mennesker uden danskstatsborgerskab bliver myndipersoner af nogen art.
Der vil efter min mening være nok med danskborgerskab til disse jobs og det vil jeg aldrig have noget imod så længe de behandler deres egne som de behandler alm: danskere.
Så ser jeg faktisk frem til at de kommer ind disse steder.
alan57

Godkendelse af svar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 19-09-11 13:46

Tak for svaret alan57.
Jeg hæfter mig især ved det du skriver; "Der vil efter min mening være nok med danskborgerskab til disse jobs"

Venstre forslag gik således; "At mennesker uden dansk statsborgerskab kan blive politibetjente"...

Såååe, vi er enige, alan57
Mvh.
HH