/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Du ka hoense
Fra : svendgiversen
Vist : 1127 gange
50 point
Dato : 29-05-11 19:34

Jeg hørte her til morgen i udsendelsen om vort danske sprog på DAB 5
en forklaring på det med at hønse skulle være en forkert anvendelse af hanse?

En afgift, lige som Hanse Stad, byer i Nordtyskland og også Bergen i Norge,
men det tror jeg ikke på.

Hjemme i Himmerland sagde vi: "Vil du ikke ta og hønse"
også på Mors sagde man: "Du ka hønse"

Er der andre der kender udtrykket?
Hvor/hvornår??
Og dets oprindelse???

Det har da ikke noget med hanse skatte frihed at gøre, men er rent pølse hønse snak...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-05-11 19:38

Mojn

Du kan rende og hønse...

Er enig med dig, svendgiversen.

Men om det bare er sort snak, ved jeg ikke...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-05-11 19:41

hønse? hvor?? hvordan???

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-05-11 19:41

I Husum /Brønshøj ( København) sagde vi også "du kan rende og hønse"

Det er noget jeg har arvet, ved ikke hvor det kommer fra

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-05-11 19:42

Rettelse: Du kan rende AT hønse...

Sorry

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-05-11 19:46

Jeg tror at jeg i min naivitet har hægtet det sammen med at vi hønsede- altså med hønseringe- du ved vi byttede og vi lavede konkurrence hvor vi kastede en ring af hønseringe- og den der kom længst kunne tage de andres.

Så var det bare om at få hægtet en god portion sammen - som gav vægt så den kunne komme langt og ikke forsvinde i vinden.

Så måske mere i en betydning af- at hvis du ikke komme på noget der er mere interessant, kan du rende og hønse- det troede jeg det betød

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-05-11 19:51

Din rettelse er forkert moster: Ret tilbage
og smuller: Det har ikke noget med hønse ringe at gøre, dem legede vi ikke med...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-05-11 19:55

Er du sikker? svendgiversen

Korrektion af korrektion: OG i stedet for AT - jeg er i tvivl

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-05-11 19:58

Du ka' rende og hønse = rend og hop

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 60 point
Dato : 29-05-11 20:07

Citat
Dansk Ordbog for Folket I (1907) skriver om ordet hønse: "[...] også hænse,
mnt. [middelnedertysk] hensen, optage i en Hansa, rykke ud med Penge, "punge
ud" ved Optagelsen i en Forening eller et Lav, eller naar man som Sømand
første Gang kommer til et Sted, især under "Linjen" [ækvator, PEJ];
(Gadesprog) betale Drikkepenge, (jysk) smaastjæle." Tilsvarende (dog uden
betydningen småstjæle) har Kalkar http://www.hist.uib.no/kalkar/
opslagsordet Hænse (Hønse). Her skal man forøvrigt hønse, når man passerer
Kullen (citat fra 1660!); her i 1660 bruges formen "hønse".

Tilsvarende har ODS http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=h%F8nse&submit=S%F8g
(1926), men ODS tilføjer "vores" betydning: "afvisende talem. (kbh.): vil du
hønse, "gaa væk" (se gaa 40.1); "vil du rende og hoppe.".

Verbet forekommer i dansk også i en anden betydning:
"at hønse" var en leg for nogle årtier siden, hvor børn brugte plastikringe
til hønsemærkning til legen. De børn der var dygtige, kunne samle store
mængder af ringe, som de så flettede til lange kæder. Der spillede med både
dueringe og hønseringe.
Hønseringe kan stadig fås, se billede
http://www.byrge.dk/shop/hoenseringe-604p.html

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 29-05-11 20:09
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-11 20:12

Hvad gør den som skal
Rende og hønse? Det er måske
At vande høns? Nej mon dog
At gøre haneben? Nej vist heller ikke det
Måske en man skal plukke en høne med?
Går i seng med hønsene? Så man kan
Komme ud af fjerene Hvis hun ikke kommer ud af fjerene så et hun måske
Lidt hønevorn
De stakkels fjerede væsner har lagt navn til mange talemåder

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-05-11 20:14

Flot og Godt fundet, men det er altså den her betydning vi kender:

hønse, "gaa væk" (se gaa 40.1); "vil du rende og hoppe.".

Vi hverken rykker ud med penge eller leger med hønseringe...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-05-11 20:18

Citat
Vi hverken rykker ud med penge eller leger med hønseringe...

Jeg kom ellers helt tilbage i mine tanker til hønseringene- hold da fast hvor vi hyggede os med det og hvor vi kunne samle mange. Tænk til fødselsdag at få 3 plader, med sss ´er eller aaa´er eller oo ér- så var man da bare godt kørende

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-05-11 20:18

Vi "hønsede" også i skolen.
Dog var det ikke med ægte hønseringe som jo var farvet ståltråd viklet i ringe, vi brugte istedet plasticbogstaver som vi købte i ark i lejetøjsbutikken og brækkede dem fra hinanden.

Lærerne brød sig nu ikke om det idet det havde en snert af hasardspil.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-05-11 20:25

Vi kunne tage og hønse.

Og så var der hønseringene. Jeg har dem da stadig. Så jeg kan stadig hønse.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-11 20:40

Som Smuller54 ganske rigtigt husker fra Brønshøj/Husum.

Du kan rende og hønse
Du kan rende og hoppe
Du må ikke være rigtig klog
Eller den moderne udgave > Fis af

Eyvind fra Løvetandsvej i Brønshøj.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-05-11 21:05

Citat
Eyvind fra Løvetandsvej i Brønshøj.

du ved vi fra Husum har det ligesom Anders And, uanset hvor mange tæsk vi får, så kommer vi altid igen om tirsdagen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-05-11 21:30

Ja, I kan hønse videre, nu sover vi her med hønsene...
Mojn,
Svend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-11 21:36

smuller54 nemlig.

Citat
Ja, I kan hønse videre, nu sover vi her med hønsene...

Det har jeg aldrig prøvet...................kun at gå i seng samtidig med hønsene.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-05-11 21:44

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-05-11 21:56

Jeg har heller ikke prøvet at sove med hønsene, de sov i hønsehuset og jeg i min seng. Det ville måske være en klukkende oplevelse at sove med hønsene.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-05-11 22:02

svendgiversen har nok en lille fjer på

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-11 08:26

Tak for svaret smuller54.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-05-11 16:00
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-11 16:28

Sådan er livet nu en gang Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-05-11 16:38

tjaaa