/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Backup af computer på ekstern harddisk
Fra : Jonn87
Vist : 2039 gange
75 point
Dato : 06-05-11 14:29

Er det muligt at lave backup af min computer på min eksterne harddisk?

Kommentar
Fra : Rantheboy

Dato : 06-05-11 14:39

hvad tænker du på, alt er muligt

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 06-05-11 15:17

Meget er muligt, men det er lettere og sig hvad der er muligt og hvordan hvis du fortæller hvilket OS du vil tage back-up af.

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 06-05-11 15:17

at jeg sætter min eksterne harddisk til min computer, åbner et program og vælger backup af computeren !
Hertil hvis min computer en dag skulle skrive 'blå skærm' eller ikke kunnet åbne windows, ja så gendanner jeg fra min eksterne harddisk

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 06-05-11 15:26

Wauw det hjalp helt sikkert, nu ved vi der er tale om Windows, hvordan skal jeg så finde ud af hvilken Windows version der er tale om???

Kommentar
Fra : molped

Dato : 06-05-11 15:34

Prøv programmet
www.crashplan.com

Et backupprogram, som kan tage backup på 3 forskellige måder
(Eller alle 3 på én gang):

- Til en ekstern harddisk
- Til andre maskiner på dit netværk (Eller på internettet)
- Til "skyen" - altså hvor din backup lagres på Crashplan's egne servere.

Det fungerer fuldstændigt fuldautomatisk - når du tilslutter din eksterne harddisk eller en af
dine andre maskiner på netværket er online, tages der backup automatisk.
Løsningen er gratis pånær backup til "skyen".
Har du en ledig harddisk eller har du venner, som indvilliger i, at du bruger deres maskiner til formålet, er det en god og gratis backupløsning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-05-11 18:37

Jeg benytter Acronis til total backup.
Og Acronis kan køres direkte fra denne CD:
http://www.hirensbootcd.org/

Hvis ikke din computer/ Acronis kan finde din eksterne harddisk, så læg backup på en anden partition og flyt den til ekstern haddisk bagefter.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 07-05-11 09:06

Hej Venner
lad mig give mit besyv med.
Jeg hører til den skole, rigtige mænd tager ikke backup. Hvilket selvfølgelig har kostet ugers arbejde gennem årene. Alligevel vil jeg gerne slå et slag for kun at lave backup af ens arbejde, som jeg så gerne vil have liggende på et drev 2 på maskinen. og så et backup drev for dette et andet sted i huset. Det er bare svært at få alle disse microsoft programmer til ikke at bruge vindows lidt kluntede user mappestruktur. Problemet at backup hele windows drevet er når det skal tilbage igen er tingene ikke som dengang backup blev lavet. For tiden står jo ikke stille selv for windows.
Dette med et datadrev har så den fordel, du kan umiddelbart skifte din windows ud til en anden uden at tænke på tab af data.
hilsen Steen
Ps: Har selv reklameret for HirensBootCD tidligere, den er bare for indviklet og for farlig for mange brugere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-11 09:34

stone47 >
Ja - "hirens" kan være lidt usikker når visse af programmerne afprøves uden at tænke sig om.

Måske skulle vi en dag lave en nem vejledning i brug af programmet Acronis backup, som jo ligger på "hirens" CD.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 07-05-11 10:14

Edvind >
Ja eller kikke lidt på hvordan han har skruet menuerne sammen Hej Hej.
Ja en kort brugsanvisning til basale ting ville være godt.
Den har bar for mange muligheder til den samme opgave og det kræver en del inden man finder det program man synes bedst om.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : molped

Dato : 07-05-11 10:25

En anden mulighed for databackup er at bruge

www.dropbox.com

Dropbox tager backup af data til "skyen".
Derudover kan du installere programmet på flere maskiner,
og data vil så blive synkroniseret mellem de enkelte maskiner.
Dvs. backup og synkronisering i ét.
Programmet kører fuldstændigt usynligt for brugeren,
og man får 2GB gratis lagerplads.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 75 point
Dato : 07-05-11 11:22

Nu taler spørger om at tage backup af sin windows installation og om det betyder data også skal med må være i det uvisse, spørger er desværre ikke så go' til at beskrive det.

Citat
Problemet at backup hele windows drevet er når det skal tilbage igen er tingene ikke som dengang backup blev lavet. For tiden står jo ikke stille selv for windows.

Det vil jeg nu betegne som en gang vøs, hvis du har en windows XP installation og har taget backup af den, så vælger du selvfølgelig ikke og indlæse den backup på en windows 7 installation, men indlæser den selvfølgelig kun på et system det er det samme. og tager man kun databackup så er det fuldstændig underordnet hvilken windows det er.

Men nu når spørger stadig ikke har fortalt os hvilket OS han køre med så må vi jo tage den fra bunden.

[U]Windows XP PRO/Home[/U]
Hvis du vil tage backup af denne version kan du benytte dig af en indbygget funktion i windows. Du kan læse om det her og følge guiden: http://vlaurie.com/computers2/Articles/xpbackup.htm

[U]Windows vista[/U]
Hvis det er denne version du har kan du sjovt nok også benytte dig af en indbygget funktion og den er blevet bedre sine XP. Læs om den her og følg guiden: http://netsecurity.about.com/od/secureyourwindowspc/ss/vistabackup.htm

[U]Windows 7[/U]
Er det 7 du vil tage backup af så, sjovt nok, er der igen en indbygget funktion i windows som du kan bruge og, igen, er den blevet forbedret en hel del. Det er 2 sites du kan blive lidt klogere af og kigge igennem og bruge: http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/products/features/backup-and-restore & http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/products/features/backup-and-restore

Godkendelse af svar
Fra : Jonn87

Dato : 16-05-11 20:48

Tak for svaret webnoob.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-05-11 21:21

Det var så lidt.