/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
RKI - nærmest uden varsel.
Fra : vedikkealt
Vist : 1616 gange
300 point
Dato : 03-05-11 16:08

Hej med jer.

En bekendt har for måneder siden, opsagt et abonnement hos tele selskabet Call me, men fik lukket betalingsservice aftalen, INDEN den sidste regning var blevet betalt.

Nu er der så kommet en fra RKI - med rest beløbet til Call me + 2 x rykker gebyr + 450 kr. til RKI.

Call me påstår nu, at de har sendt 2 rykkere, der IKKE er modtaget på adressen, hvor vedkommende bor....

Og så til spørgsmålet

Skulle Call me ikke sikre sig med ANBEFALET brev, at vedkommende var blevet oplyst om det skyldige beløb, for lige nu er det jo påstand mod påstand.

Venlig hilsen fra vedikkealt

Kommentar
Fra : clou

Dato : 03-05-11 16:21

Jeg mener ikke at de bør sende et anbefalet brev - men der har helt sikkert stået i et af brevene at hvis ikke det skyldige beløb er blevet betalt, så vil man havne i RKI.

Din ven må jo også have vidst at han skyldte dem penge - det kan jo ikke komme bag på voksne mennesker!

Kunne din ven ikke lave en betalingsaftale med Call Mee, så de evt. kan trække det tilbage fra RKI?

Mange hilsner fra

Clou

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-05-11 16:30

Et anbefalet brev koster jo en halv bondegård at sende, så det overlader de til incassofirmaerne når det når så vidt.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 03-05-11 16:30

# clou

Den med at komme - udenom - RKI, er en postgang forsent, deres service brev koster 450 kr.

Og så er det jo IKKE et spørgsmål om IKKE at ville betale, betalingsservice aftalen blev bare afmeldt - en postgang for tidligt.

Men spørgsmålet, skal kreditor ikke sikre sig, med anbefalet brev, at vedkommende er bekendt med det skyldige beløb ? ... ellers er det jo netop - påstand mod påstand.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 03-05-11 16:34

hmmm ... og nu er det danske Postvæsen jo heller igen garanti for, at breve og pakker kommer derhen, hvor det nu var tænkt fra starten...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-05-11 16:49

Jeg tror ikke vi har fået hele historien.
Og det er altid en "ven" der har problemer.
Sig som det er, du er på skideren.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-05-11 17:02

Den historie holder ikke.
Man får ikke regninger fra RKI (som i dag hedder Experian) ma nfår muligvis et brev om at man er registreret.

Hvis der er dukket en regning op med diverse gebyrer, så er det sikkert fra det inkasso firma som Call Me bruger, og de truer sandsynligvis med en RKI registrering, men som sagt, din "ven" har IKKE fået en regning fra RKI

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 03-05-11 17:04

# Teil

Dit bidrag var desværrer ingen hjælp.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-05-11 17:19

Med hensyn til PostDanmarks leveringssikkerhed, så er det efterhånden en dårlig joke.

De har en succesrate på mere end 99% (såfremt man tillader EN dags forsinkelse) så at to breve ikke skulle være dukket op, den holder vist ikke

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-05-11 17:49

Mindst et vigtigt brev til mig er også "smuttet" i år.

En pakke var også nær røget tilbage til afsender idet advis-sedlen var lagt i en andens postkasse.
De havde kun skuldertræk på postkontoret

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 03-05-11 19:22

Citat
De har en succesrate på mere end 99%
Sjovt...den har jeg hørt før i anden sammenhæng - Hvem måler deres succesrate?? Det skulle vel ikke være dem selv??

Og nej man kommer ikke i Ribers før man har erkendt at beløbet er skyldigt, eller der er faldet en dom i fogedretten - Med mindre man har underskrevet et frivilligt forlig, hvilket jo er det samme som at erkende gælden.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 03-05-11 22:13

Selv har jeg også mistet flerer forsendelser - den værste var en total back-up af min PC.

En masse bøvl ... med at spærrer både det ENE og det andet.

# Kortoververden

Du har ret i, at brevet IKKE er fra RKI, det er fra en RKI samhandelspartner ...

Men nu er sagen udredt.

Omend jeg knapt er blevet klogere på, om et et firma, ved brug af anbefalet brev, skal sikre sig, at man er informeret om hvad man måtte skylde.

Accepteret svar
Fra : Dulcona

Modtaget 300 point
Dato : 03-05-11 22:24

Normalt er fremgangsmåden at firmaet som påstår at have et tilgodehavende efter nogle rykkerskrivelser overgiver sagen til incasso. Incassofirmaet fremsender så en opgørelse - evt. med et tilbagebetalingstilbud og ofte sammen med et frivilligt forlig. Skriver man ikke under på det frivillige forlig ender sagen i fogedretten og derefter kan skyldneren indberettes til Ribers / Experian, hvis man dømmes skyldig i den påståede manglende betaling. Jeg tror ikke at nogen af disse breve SKAL fremsendes anbefalet. Jeg har ikke kunnet finde noget om det på nettet.

Man kan idag gå på nettet med Nem ID og se om man er registreret hos Experian.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-05-11 05:23

da call me har sagt at de har sendt 2 stk overholder de ikke reglerne for rki din ven skal konstakte rki skriftlig med en klage

For at en virksomhed må indberette uden dokumentation (skriftlig skylderkendelse eller retslig skridt), skal virksomheden have sendt 3 skriftlige rykkere til skyldneren. I den sidste rykker skal skyldneren være blevet advaret om indberetning til RKI registret. Beløbet skal være på mere end 200 kroner, og der må ikke være strid i sagen. Det vil sige, at den der bliver truet med registrering ikke må være uenig i, at han/hun skylder pengene til den, der vil indberette.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-05-11 05:28

Hvis der i stedet er tale om en ydelse, som opkræves af en forretningsdrivende, bliver reglerne helt anderledes, selv om udgiften til at sende en rykkerskrivelse sandsynligvis er den samme. Den forretningsdrivende må nemlig maksimalt kræve et rykkergebyr på "højst 100 kr. inkl. moms", og den forretningsdrivende får ikke tillagt en automatisk udpantningsret.
Begynder en forretningsdrivende, fx et forsikringsselskab eller et stormagasin, at argumentere med, at der står et andet og højere rykkergebyr i aftalen med dig, skal du ikke lade dig narre. Det omtalte loft på 100 kr. gælder nemlig uanset, hvad der måtte stå i vilkårene, for loven kan "ikke fraviges til skade for skyldneren ved aftale ved handelsbrug eller anden sædvane".
Forretningsdrivende må maksimalt sende dig tre skrivelser, hvor du skal betale et rykkergebyr på 100 kr., når kravet gælder "den samme ydelse". Disse rykkere skal være sendt med mindst ti dages mellemrum".

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 04-05-11 07:05

Nu vrøvler du vist rotw.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 04-05-11 09:48

Hejsa jeg har også en gang været uheldig med sådan en oplevelse.

Som udgangspunkt kan din "ven" altid påklage at være røget i RKI til RKi og så er vedkommende ikke i RKI før der er kommet en afgørelse.

Jeg røg faktisk i fogedretten og fogeden var et stort svin og påstod at selskabet selvfølgelig havde ret. Jeg var målløs over sagsgangen. Men det var også sidste gang jeg fandt mig i sådan en omgang. Det skete faktisk en gang til og ja igen en teleselskab. Men denne gang ankede jeg afgørelsen til byretten og pludselig trak selskabet deres krav tilbage. Jeg havde jo gemt ca. 100 sideres mail hvor jeg gang på gang havde kommenteret deres skrivelser til mig, dog uden at modtage svar tilbage på mine skrivelser.
Det er så klamt hvorledes de her teleselskaber bare kører en mølle maskine over sagesløse mennesker. De lytter til intet.
Jeg har min sorte liste over selskaber jeg holder mig fra.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-05-11 11:58

Tele/internetudbydere har stået på top 10 hos forbrugerombudsmanden de sidste mange år.

Der hvor jeg boede før fik vi fælles internet fra Dansk Kabel-TV for 16 måneder siden, jeg tegnede mig for en ekstratjeneste, men flyttede så et par måneder efter og afmeldte tjenesten.

Det har vist sig komplet umuligt at slippe af med firmaet, de vedbliver at sende regninger til min gamle adresse, af forbrug jeg ikke har haft i 14 måneder, og de ignorerer totalt og aldelses at jeg sender regningerne retur og fortæller dem at de burde tage sig sammen og kontrollere min flytning hos folkeregisteret, eller tjekke hos Krak, hvor min gamle bopæl iøvrigt står opført som tom.

Nå, jeg har nu kontaktet min tidligere ejendomsadministrator, de lovede at tage affære overfor de klaphatte.
Et par medarbejdere derfra burde være modne til jobcenteret

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-05-11 12:40

Der er noget jeg ikke forstår

Du skriver her

Citat
En bekendt har for måneder siden, opsagt et abonnement hos tele selskabet Call me, men fik lukket betalingsservice aftalen, INDEN den sidste regning var blevet betalt.

Han/hun vidste så at sidste regning ikke var blevet betalt .... hvorfor betalte han/hun den så ikke?????
Regningen kunne da betales på anden måde en via betalingsservice.

Og her skriver du

Citat
Skulle Call me ikke sikre sig med ANBEFALET brev, at vedkommende var blevet oplyst om det skyldige beløb, for lige nu er det jo påstand mod påstand.

Lige nu er det påstand mod påstand "på papiret" men din bekendt vidste jo godt, at beløbet ikke var betalt.

Der kræves ikke et anbefalet brev, så det kan ikke bruges som undskyldning.

Han/hun er sikkert ikke den eneste, der ikke åbner rudekuverter, men bare smider dem ud og er helt uforstående, når det ringer på døren .... der skyldes ....

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 04-05-11 15:11

Ans hvornår har du sidst set på en tlf. regning, de er til tider for viderkommende. kan godt forstå hvis folk er i tvivl om hvilken regning de har betalt og hvilken de ikke har betalt. Prøv så at ringe til kundeservice hvis du er tvivl, tror du at de kan hjælpe dig? De kan næsten ikke selv finde ud af det.... eller igen... det vil sige nogen selskaber.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-05-11 18:14

Dulcona hvad mener du?

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 05-05-11 08:35

En tele historie mere...

telenor - tidligere sonofon, har lige sendt 2 x de samme regninger ud, til .... ja jeg ved ikke hvor mange ... det tog 18 minutter at komme igennem på telefonen til dem .... nåååååår .... ææææhhhhh jeg kunne jo bare skrive en mail til dem, hvor jeg dokumenterede jeg jeg allerede havde betalt ... ren chikane ... men jeg var jo tvunget til det ... så får jeg en mail tilbage ... at de havde sendt en SMS ... til det iøvrigt lukkede nummer ...

Og dertil er kunden så ordblind, at det under alle omstændigheder ender med SLET.

Havde jeg ikke grebet ind, så var der kommet rykkergebyrer på begge regninger.... og da jeg så - i en IKKE venlig mail ... oplyste dem om de faktiske omstændigheder ... så kunne de PLUDSELIG godt finde den første betaling.

K L A P H A T T E

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 05-05-11 08:46

Citat
Jeg har min sorte liste over selskaber jeg holder mig fra.

# snaptil

Den må gerne gengive den listen her.

For flerer af dem er pisse frække...

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 14-05-11 06:40

Tak for svaret Dulcona.

Bedste hilsner fra vedikkealt...