/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
arre retur
Fra : svendgiversen
Vist : 861 gange
23 point
Dato : 24-03-11 17:16

Vi er kommet hjem fra Ærø; fra mit forrige spørgsmål:
>Æ er Ae og r og ø er oe, hvorfor så arre og ikke aeroe?

Som ingen svarede på:

Arre er den oprindelige nordiske betegnelse for Ærø,
med flere betydninger?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-03-11 17:36

Da det ikke er et spørgsmål, så er jeg da glad på dine vegne ... du fandt selv ud af det

Håber det var en god tur til "Arre"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-03-11 18:26

Det var en god tur til Arre, men totalt ikke så billigt som i annoncen fra Hotel Ærø Strand,
nok gyngerne og karusellerne om igen.

Maden var middelmådig, kun med kalkun til den sidste fest middag, hvor vi havde forventet oksesteg,
og drikkevarerne var dyre, fra husets vin til 215 kr og opefter...

Et forsøg på at redde lidt indtjening uden for sæsonen, ikke just senior ferie for fattige pensionister, men der er faktisk et spørgsmål indbygget, hvad betyder arre?

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 24-03-11 21:03

Hej Svend
Citat
Uheld på pister over hele verden har arret [skiløberen] MjylA89

Det er ikke kun på pisterne der er uheld. Det sker også i ferielandet.
Jeg skulle da kende dig dårligt, hvis du ikke havde Googlet arre.
Min første tanke var på Arresø. Det er vel kun rekrutterne i søværnets rekrutskole i Auderød lejeren der kender til uheld der.
Ærø, er da et helt ufarligt og hyggeligt sted. så det skal nok ikke oversættes.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-03-11 21:48

Håber I trods den økonomiske oplevelse, havde en god tur.

Jeg synes selv, det er skønt at komme til Ærø, selvom det mest er i arbejdsmæssig sammenhæng. Jeg elsker at stå på havnen og vente på færgen, især på gode solskinsdage, men har også oplevet at stå Ærøskøbing en vinteraften, uden lige umiddelbart at kunne finde et sted at tilbringe ventetiden. Så er 2 timer altså lang tid. Fandt et lille værtshus hvor jeg kunne få varmen.

Se det blev en oplevelse, for jeg tror nok de fandt ud af mere om mig, end jeg om dem der var der.
En lang debat om hvorfor den ene færge, var ligeså stor og dyr som den anden osv.

Før kommunesammenlægning, var Ærøskøbing kommunes hjemmeside altså arrekommune.dk

http://da.wikipedia.org/wiki/%C3%86r%C3%B8sk%C3%B8bing_Kommune

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-03-11 22:06

Ærø har gennem tiderne heddet: Arre, Arro, Erra, Erre, Erri...Eroe...Æer,Ærræ, Ærrøe.

Arre er et nordisk drengenavn, men ikke et ønavn.
Ær er træer af Ahorn familien, men Øens segl er en Lind.
Også noget der bugter sig, som øens forevne kyst form.

Hvad er det rigtige?

Accepteret svar
Fra : f.larsen

Modtaget 23 point
Dato : 25-03-11 12:00

Ærø navnet skulle stamme fra de rigtig mange ahorn-træer, der har været på øen. Ahorn kaldes også ær, deraf navnet. Ær er så blevet til arre. Disse oplysninger har jeg fra en venlig medarbejder hos Ærø Turist- og Erhvervforening.

Min egen fortolkning:
aeroe.dk blev registreret 2/10 1997 af Ærøportalen ApS i Marstal.
da Ærøskøbing 17712 2001 skulle registrere et domænenavn havde rivalerne fra Marstal allerede aeroe.dk, og de skulle så finde noget andet, hvor ovennævnte forklaring så kom i spil.

Begge adresser fører nu til samme side.

http://www.arre.dk/

http://www.aeroe.dk/

/f.larsen

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-03-11 12:39

ETYMOLOGI: første led Ær- ¯ øens ældre middeldanske navn Ærræ ¯ urnordisk *arzia- afl. af *arz- 'forvildet, forvirret, vildfarende, vred, bugtet'; egl. 'øen med den bugtede el. stærkt indskårne kystlinje'

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-03-11 13:04

Jeg tror altså mere på f.larsens forklaring, men det gamle segl for Ærø er et Lindetræ, ikke Ahorn?

Det med den bugtede kystlinie er jeg også stødt på, og det er rigtigt men næppe navnet på Øen??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-03-11 13:12

Der var en gang, at en Svendborggenser spurgte en fremmed hvor han kom fra.
"a kom' fra æ ø å and'n sid' a hwandet".

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-03-11 13:38

Du ved da godt Eyvind, at sådan taler de ikke i Svendborg.

Iøvrigt er dialeketerne på Ærø tættere på det Sydfynske og Langeland end her på Als.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-03-11 16:25

Jeg har kun været i Svendborg een gang. Direkte ud til campingpladsen og deltage i Volvo Duett træf
Og så hjem igen........................uden at snakke med svendborggensere.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-03-11 16:51

Tak for svaret f.larsen.

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 26-03-11 01:48

Selv tak.

/Frits