/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ikoners palcering på bærbar/ekstern skær
Fra : Brassovitski
Vist : 628 gange
100 point
Dato : 11-02-11 10:07

Hej
Her lige et spørgsmål omkring ikonernes placering på Windows skrivebordet. Normalt har jeg en ekstern skærm koplet til min bærbare via en dock.
Når jeg bruger den eksterne skærm (1280x960). har jeg nogle genveje/Ikoner liggende ude langs skærmkanten i højre og venstre side. Når jeg så bruger den bærbare uden dock (1024x768), flytter genvejene/Ikonerne ind, så de kan være på den lave opløsning, det er jo også smart nok, men når jeg så sætter PC'n i docken igen, bliver genvejene/Ikonerne på den nye placering, i stedet for at rykke ud på plads i skærmkanten igen. Kan det lade sig gøre at de placerer sig rigtig i henhold til de 2 forskellige opløsninger?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 11-02-11 22:29

Ja det mener jeg godt du kan. Jeg kan kun tale med om XP iøvrigt. Men det virker nok på nyere versioner også.

Det er en anelse bøvlet, for du skal definere 2 skærme, og der skal holdes styr på dem. En til den eksterne skærm og en til den bærbare.

Jeg bruger præcist den samme opsætning, men har ikke de 2 skærme sat op, for jeg kan ikke holde styr på skærmene... det er nok bare mig Desuden kører jeg Ubuntu på den bærbare nu, og XP i dock'en, og så er det jo ikke relevant.

Men du går altså ind i skærmindstillinger og sætter det op. Prøv at kigge her:

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/setup/hwandprograms/monitors.mspx

En syret ting er at når du har din laptop i docken kan du så bruge begge skærme. Musen kører fra den ene til den anden, så nu har du en dobbelt så stor skærm Det er lidt ligesom i Ubuntu med de 5 skjulte skærme (ja, undskyld reklamen)

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-02-11 15:23

Hej pedroso
Det er jo ikke lige det samme. Vejledningen p linket går ud på at bruge 2 skærme samtidig.
Det problem jeg har er som skrevet at når den bærbare kører uden dock, rykker ikonerne ind, så de kan være på skærmen. Når den så sættes i dokken og kører på den eksterne skærm er opløsningen højere, og ikonerne ligger så et stykke inde på skrivebordet i stedet for langs siderne.