/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Maigaard Madegaard betydning
Fra : svendgiversen
Vist : 1694 gange
58 point
Dato : 11-11-10 09:31

Under vor søgning efter Maigaard familien er vi stødt på så mange Maigaarde,
at vi tror navnet har en oprindelig betydning?
Og der er jo mange der hedder Maigaard rundt om i Danmark...

Ud fra gamle kort fremgår det at en Maigaard ved Skallerup på Mors oprindelig hed Madegaard.
Er der nogen, der ud fra disse to gårdnavne, kan sige hvad Mai/Made betyder??

Sikkert ikke noget med måneden Maj, men måske noget med eng, Enggard???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-10 15:57

Min kloge, fynske nabo bekræfter at "made" er "eng". Det var ikke noget jeg vidste,
men måske alligevel, svagt, langt tilbage i den godt gemte, gamle hukommelse...

Ved nærmere eftertanke: Her ved Sønderborg har vi Madeskoven; ret våd, tæt på Alssund.

Og så fandt jeg dette på nettet:
"
Ordet 'made' er en af mange danske betegnelser for en fugtig jord, svarende til det mere gængse 'eng'. Nogle steder regnes maden for en særlig våd eng, ...
"
Når ingen svarer, er det måske fordi det er almen viden at "made" er "eng"?
Men hvordan kan Made blive til Mai/Maj?? og Madegaard til Maigaard...

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 11-11-10 16:12

Citat
Når ingen svarer, er det måske fordi det er almen viden at "made" er "eng"?

Nej da, det er nok fordi, emnet måske ikke lige hører til i Smalltalk , men kanske i Slægtsforskning .

Hilsen fra Kirstine

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-10 16:27

Nej, det er ikke slægtsforskning, det er almen dansk; gammelt sprog og kulturel udvikling...

Det er heller ikke lokal historie, selv om der er mange Maigaard og Madegaard flere steder.

Hvis nu kandu´s emne opdeling havde været bedre, og var blevet opdateret jævnligt efter behov,
den bygger jo for en stor del på en forældet edb opfattelse, havde jeg måske kunnet finde et forum,
men i mangel af bedre valgte jeg smalltalk, hvor jeg før har fået gode svar på enkle spørgsmål.

Kommentar
Fra : Ericson

Dato : 11-11-10 16:30

Citat
Når ingen svarer, er det måske fordi det er almen viden at "made" er "eng"?

Naturligvis, det er årsagen ...

Man har jo ikke lyst til at dumme sig, mere end højest nødvendigt, og svare på noget, som er alment kendt i vide kredse på Kandu.dk og andre steder ...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-11-10 16:32

Ja det er vist meget svært at finde ud af, hvordan navne er opstået. Som regel har vores bedsteforældre/oldeforældre kendt noget til navnene, men det var jo ikke lige det, man spurgte om, da man var barn
Dorthe Jensdatter, forhen gift med Jens Bertelsen i Majgaard i Mejrup Sogn
Kirkebog Mejrup sogn. Døde og begravede. Online
1809. D. 12 April Døde Jens Berthelsen Maygaard, begravet d. 23 ditto. 92 Aar 6 mdr
Her er gården hoppet på som efternavn.
http://www.hheriksen.dk/familier/n2705.htm

Her kom jeg til lige nu, aftensmaden kalder

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-11-10 16:35

18. marts 1696 blev kyllingen under Tørringbjerg begravet.

I sognets nordlige del findes:

Store Madegaard, Østre Madegaard, Madehus. 1683 nævnes baade Store og Lille Madegaard; paa den førstes mark nævnes Hjaltagre.

Husene Kraghus og Strandbjerg Søgaard, vistnok parceller fra Madegaard.

http://www.gjellergaard.dk/Toerring%20s_%205.htm

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-11-10 16:51

Du nævner Skallerup - http://mk-mk.facebook.com/group.php?v=wall&gid=26123663577
Mon ikke nogen her har undersøgt betydningen?
Marens mormor var en Maigaard.
Marens mor hed Anne Marie Madsdatter født okt. 1805 i Skallerup, død i Erslev 5. maj 1863.
Moderens forældre var Mads Sørensen død i Redsted 29. juni 1834, 60 år gammel og Margrethe Andersdatter Maigaard født ...i 1779 og døbt nytårsdag 1780 i Skallerup.
Margrethes forældre var Anders Pedersen Maigaard død i Skallerup 23. januar 1824, 90 år gammel og Anne Larsdatter død 1804, 67 år gammel i Maigaard i Skallerup (Se skifteprotokol Frøslevgård Gods)
Margrete havde i hvert fald 2 søskende Peder Andersen Maigaard født i 1776 og Kirsten Andersdatter Maigaard født i 1774.
Hvorfor Maren Maigaard Jensen var i pleje hos sin mors onkel i 1850 ved kun historien - måske p.g.a. sygdom et sted. Marens far døde af skarlagensfeber men først i 1858 i Erslev.Vis mere
12. september kl. 10:04 ·

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-10 18:42

Undskyld, jeg skulle lige have mortens anden væk, var til streng gammelmands gymnastik...

Så kommer der da noget ud af at spørge forkerte steder,
vi har nu fået mere information her om Maigaard familien på Mors end under slægtsforskning.

Hende vi søger informationer om er Maren her født i 1844:
"
Thisted, Morsø Nørre, Sundby, Sundby, Gaard, 47, FT-1870
Jens Peter Jensen Bekhøi 27 Gift Huusfader Jordbruger Sundby
Maren Maigaard Jensdatter 27 Gift Huusmoder Hustrue Redsted
Jens Bekhøi Jensen 1 Ugift barn barn Sundby
Jens Bekhøi Christensen 18 Ugift Slægtning Arbejder Hundborg PaaThisted
"
Hendes yngste datter i andet ægsteskab med Mikkel Pedersen: Inger Marie Pedersen født 1891
emigrerer samme år med sin nygifte mand Niels Vestergaard.
Deres børnebørn i USA kommer nu på besøg om to uger, derfor denne intense Maigaard søgning.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 58 point
Dato : 11-11-10 19:24

Prøv her http://www.facebook.com/group.php?gid=26123663577

Vedkommende nævner Maigaard

Jeg selv begyndte for ca. et år siden at forske i mine aner og er nu kommet så langt tilbage i tiden omkring 1500 tallet.

Jeg forsker især på Mors og Thy samt Nordjylland
slægter Jespersen, Buch, Buchhau, Søndergaard, Overgaard, Dahler,Dahlgaard, Maigaard, Tonsgaard, Rolighed, Nielsen, Kristensen, Dam, Vangsgaard, Svenningsen, Montofte,Dybdal og flere.......

Slægten Søe , Søe Jensen,Søe Pedersen, Eriksen og mange flere...............
er i min mands aner de stammer fra Nors ved Thisted

.
Jeg har slægtforsket i godt to år nu og er igang med at fin pudse min database her så de ligge klar i det nye år.
Jeg har brugt rigtig meget tid på det.

Hvis nogen skulle have disse slægter i deres aner så kontakt mig

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-11-10 19:50
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-10 20:07

Ja og Maren fik en yngste datter i 1991 da hun var 47 år gammel: Marie der emigrerede i 1913.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-10 20:18

Tak for svaret katekismus.

Og jeg er sikker på du kender Erna Søndergaard som også hjælper os.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-11-10 21:09

Det er jo skruen uden ende
Pludselig er man igang med Vestergaard - hvor flere er emigreret!

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 11-11-10 21:32

Citat
Hende vi søger informationer om er Maren her født i 1844:
Det er da slægtsforskning .

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-10 10:47

Det blev det til, det var ikke hensigten.
Men jeg fik værdifulde slægts oplysninger...

Vi ved nu at Made er Våd Eng, men hvordan Made bliver til Mai er stadig uklart?

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 16-11-10 19:57

Og det er da også helt fint
Citat
men hvordan Made bliver til Mai er stadig uklart

Der melder jeg også fra .

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-12-10 19:35

Kender du denne side?
http://www.dk-kem.dk/maigaard.html

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-12-10 20:05

http://www.familysearch.org/Eng/Search/ancestorsearchresults.asp?last_name=Maigaard

Jeg vil finde ud af hvad Maigaard/ Madegaard betyder, men det bliver vist ikke på nettet.
Jeg må igang med at kigge i gamle bøger