/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Værsgo vagnr, her er beviset.
Fra : Heidi-Ho
Vist : 1133 gange
100 point
Dato : 25-10-10 18:30

Den 19. 04. 2009 under overskriften, "Danmark 1940 - 45. (Min egen tråd) havde jeg et indlæg der lød således:
Citat
Efter razzianatten var 90% af alle jøderne i Danmark stadig på flugt. De gemte sig forskellige steder i landet og vidste, at det eneste sted de kunne komme hen, hvor de ikke var livsfare, var i Sverige. Derfor måtte de sørge for at komme til Sverige med en fiskekutter. øder døde under 2. verdenskrig.
Overfarten over Øresund kostede mellem 1.000 og 5.000 kroner. Gennemsnitsprisen for en sådan overfart var på 2.000 kr. En formue på det tidspunkt. I de dage skiftede 13 millioner kr. ejere.
Mange efterlod børnene i Danmark, de ville simpelthen ikke udsætte dem for en så stor fare, det var at flygte til Sverige
.
vagnr. skrev som svar;
Du har tidligere skrevet at du ikke tror på tal og statistikker fra veldokumenterede kilder, men her slynger du gladeligt tal ud der virker som om de er grebet ud af din sikkert livlige fantasi, ingen kilder af nogen art
Læg mærke til at vagnr. skriver; men her slynger du gladeligt tal ud der virker som om de er grebet ud af din sikkert livlige fantasi, ingen kilder af nogen art

Det tiltrods, at jeg i en foregående tråd havde fortalt vagnr., at jeg fik min dokumentation ved at besøge rigsarkivet - og derfor ikke kunne oplyse mine kilder.

Allerede dengang var jeg klar over at vagnr. ikke tror på noget som helst, medmindre det er Socialdemokraterne selv der har forfalsket statistikkerne - først da, står det til troende hos vagnr.

Nå men til sagens kerne.
Lørdags eftermiddag blev jeg ringet op af en Herre der sagde; "Køb Lolland-Falsters Folketiende idag, lørdag den 23. 10. - og du vil finde en interessant artikel" Det gjorde jeg så i dag, mandag.

Nu skal du se hvad jeg læste i avisen, vagnr.

Citat
Fiskere fra Stubbekøbing tjente godt på jødetransporter
En ny bog sætter fokus på fiskerne i Stubbekøbing og deres rolle under 2. verdenskrig.

En kvart milliard kroner i vore dages penge kostede det at få reddet de knap 8.000 danske jøder til Sverige, da den tyske besættelsesmagt i efteråret 1943 besluttede sig for at slå til mod de danske jøder. Takket være en massiv dansk indsats lykkedes det at redde de fleste af de danske jøder fra de tyske koncentrationslejre, men der var ikke kun tale om en humanistisk indsat. Der blev tjent svimlende summer på at redde jøderne. Det skriver journalist Thomas Hjortsø i en ny bog “Den dyre Flugt”, der netop er udkommet.
De fleste af jøderne blev hjulpet til Sverige ad den korteste rute, nemlig fra den nordsjællandske kyst, men da tyskerne skærpede patruljeringen her, blev det fiskerne fra Falster, der blev bedt om hjælp. Alene fra Stubbekøbing Havn menes omkring 500 jøder at være sejlet til Sverige.
Det har været svært for Thomas Hjortsø at finde nogle fiskere, der ville fortælle om, hvor meget de tjente på overfarterne, men netop i Stubbekøbing fandt han en kilde, der ikke var bange for at stå frem og fortælle om de gode penge, der var i jødetransporterne.
Den 87-årige fisker Gunner Sylow Madsen i Stubbekøbing, der var 20 år i 1943, fortæller i bogen om de to sejladser med jøder, han gennemførte sammen med sine fiskerbrødre Otto og Herman.
- Det var havnefogeden, der kom og spurgte os, om vi ville sejle en last jøder til Sverige, fortæller Gunner Sylow i bogen.
De tre brødre bestemte ikke prisen, men havnefogeden fortalte, at de ville få 1.000 kroner pr. passager. Der var 20 jøder med på turen, der således indbragte 20.000 kroner, der forsigtigt omregnet til vore dages penge svarer til omkring 400.000 kroner.
Gunner Sylow Madsen lægger i bogen ikke skjul på, at det var pengene, der trak.
- Lad mig sige det lige ud: Vi gjorde det ikke for vore gode hjerters skyld. Det var da også, fordi der var en skilling at tjene, siger Gunner Sylow i bogen, men han siger også senere, at han nok også havde gjort det uden at få betaling.
- Så absolut. Da jeg først så de stakler sidde bænket der ved færgelejet med deres håndtasker, var jeg i hvert fald ligeglad med pengene. Det var slet ikke pengene, der talte i dét øjeblik. Men det var da penge, der talte, indtil vi kom af sted, siger Gunner Sylow Madsen i bogen, der også rummer Sylow Madsens beretning om de dramatiske ture til Sverige.
Af: Jørgen Jakobsen
Dette er sakset fra Lolland-Falsters Folketidende.

Det ser ud til, at der er et "par gamle gubber" der trænger til at lette samvittigheden lidt.
Nu mangler vi bare at få åbnet rigsarkivet, så vi kan syn for, hvilke af "politikker-drengene" der var landsforrædere....sammen med deres konge.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-10-10 20:25

Heidi-ho bruger et klassisk, men derfor ikke mere overbevisende sladderjournalisttrick, nemlig at citere en sætning mere eller mindre ude af sammenhæng.

Hvis nogen orker, kan I se det hele her (ikke en anbefaling, men en mulighed for de mest ihærdige)

http://kandu.dk/questionhist.aspx?qid=134899

HHs spm handlede om "Jeg påstår, at Kollaborationspolitikerne fra det Radikale Venstre , Konservative, Socialdemokratiet og Venstre, skulle have været dømt efter landssvigerloven. I visse tilfælde, burde en evt. dom havde udløst dødsstraf. ..."

og på et tidspunkt dukkede betalingen for at at risikere sit liv for at fragte jøder til Sverige op, og jeg svarede som HH refererer, fordi jeg et utal af gange havde oplevet HH påstå (i andre spm, hvor vi sjovt nok også var uenige), at tal fx fra Danmarsk Statistik (med direkte link til kilden) ikke var troværdige, og så syntes jeg egentlig han fortjente at smage sin egen medicin, da der (som altid med HH) ikke var nogen kildeangivelse!

Men som dreng i Helsingør i 50'erne, og med en mor hvis hus i Sletten var blevet brugt til at skjule jøder unden de blev sejlet til Sverige, har jeg altid vidst at jøderne blev bøffet. At HH efter 1½ år åbenbart syntes det er vigtigt at vise, at han nu omsider har en kilde, viser at medicinen virkede.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 25-10-10 21:16

Pis med dig vagnr.!!
Det er da altid et skridt på vejen, at du nu indrømmer at jøderne blev "bøffet"
I min optik, var de mennesker der sejlede jøder til Sverige, ikke nogen man ligefrem skulle udråbe som helte - tværtimod. De gjorde det kun for ussel mammon - og ikke af næste-kærlighed.

Men bare rolig vagnr., jeg/vi skal nok få skovlen under den nazi venlige regering Danmark havde i 1940.
Jeg - og en masse andre, stopper ikke før arkiverne er åbnet - den almene dansker skulle gerne få syn for, hvad det var for nogle nazihåndlangere der overgav DK til Adolf.

HH.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-10-10 21:24

Hvad er pointen?

Der sad i de tider en række mennesker på vigtige poster, som handlede ud fra hvad de på det tidspunkt, og under de givne omstændigheder mente var rigtigt, i øvrigt er langt de fleste af dem døde i dag, så hvem vil du stille til ansvar for hvad?

Mennesker som gjorde hvad de troede var rigtigt, og som i bagklogskabens lys kan se, at det de gjorde måeske ikke var det mest hensigtsmæssige?

Så tror jeg der er RIGTIG mange mennesker, du skal i gang med, personligt kan je gda godt i dag se, at det ikke var smart at tage dyre forbrugslån og pjække fra skolen da jeg blev 18, men hvad ændrer det?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-10-10 21:42

Ved du hvad, HH, en af mine mere gribende oplevelser var for 44 år siden, jeg gik på kostskole i Wales, havde været på sommerferie i Dk, i min mors hus i Sletten, der havde store hulrum og en tunnel ud i Lave skov, som lå op til huset.

En af skolekammeraterne, en dansk-italiniener, spurgte havd jeg havde lavet i sommerferien, jeg havde boet i Humlebæk. "Hvor i Humlebæk?", "I Sletten" mens jeg tænkte, hvordor er det interessant for ham! "Hvor i Sletten?" og jeg svarede, småirriteret "I Villa Elsie, hvis du endelig vil vide det".

Han fik tårer i øjnene, det var der hans forældre havde været gemt før de blev smuglet til Sverige. Men uanset hvad de betalte, var det ikke det der var vigtigt for ham, det var at hans forældre var blevet reddet, og at han derfor fandtes!

I 60'erne var det helt almindeligt at fiskerne i Sletten, Snekkersten, Espergærde osv. flyttede i garagen i sommerperioden, og lejede deres huse ud til københavnere, hvem kan dog forestille sig, at de skulle sætte deres liv på spil gratis?

Men vores disput drejer sig ganske enkelt om, at når du aldrig har kilder for dine påstande, kan jeg ikke tage dem alvorligt, og når jeg har veldokumenterede kilder til mine oplysninger (Danmarks Statistik), vil du ikke tage dem alvorligt, men mener det er socialdemokratisk propaganda!

Det bliver vi nok ikke enige om, men derfor kan det da godt være sjovt at diskutere, hvis alle er enige er det jo ikke ret sjovt.

I øvrigt hævder din kilde jo, at han havde villet gøre det gratis, da han først så staklerne, men det kan vi vel være enige om lyder mere som en efterrationalisering

I hvert fald kan jeg helt tilslutte mig ønsket om at få arkiverne frigivet, jeg er fx rigtig godt tilfreds med at Wikileaks nu afslører (nogle af) løgnene om Irakkrigen.

Men hvad, Fogh fik sin internationale toppost, så Irak var en succes!

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 26-10-10 10:00

Hej vagnr., jeg bliver nødt til lige at splitte dit indlæg op..

Citat
Ved du hvad, HH, en af mine mere gribende oplevelser var for 44 år siden, jeg gik på kostskole i Wales, havde været på sommerferie i Dk, i min mors hus i Sletten, der havde store hulrum og en tunnel ud i Lave skov, som lå op til huset.

En af skolekammeraterne, en dansk-italiniener, spurgte havd jeg havde lavet i sommerferien, jeg havde boet i Humlebæk. "Hvor i Humlebæk?", "I Sletten" mens jeg tænkte, hvordor er det interessant for ham! "Hvor i Sletten?" og jeg svarede, småirriteret "I Villa Elsie, hvis du endelig vil vide det".

Han fik tårer i øjnene, det var der hans forældre havde været gemt før de blev smuglet til Sverige. Men uanset hvad de betalte, var det ikke det der var vigtigt for ham, det var at hans forældre var blevet reddet, og at han derfor fandtes!
Dejlig solstråle historie - og godt at omtalte familie havde lidt mønt på kistebunden.

Citat
I 60'erne var det helt almindeligt at fiskerne i Sletten, Snekkersten, Espergærde osv. flyttede i garagen i sommerperioden, og lejede deres huse ud til københavnere, hvem kan dog forestille sig, at de skulle sætte deres liv på spil gratis?
Er det ikke lidt udenfor emnet.?

Citat
Men vores disput drejer sig ganske enkelt om, at når du aldrig har kilder for dine påstande, kan jeg ikke tage dem alvorligt, og når jeg har veldokumenterede kilder til mine oplysninger (Danmarks Statistik), vil du ikke tage dem alvorligt, men mener det er socialdemokratisk propaganda!
Vagnr., du ved vel ligeså godt som jeg, at statistik er en dejlig behændig måde at omskrive sandheden på. Churchill var det vist, der sagde, at man aldrig skulle stole på en statistik, man ikke selv havde forfalsket.
Læser man Lademanns leksikon fra sidst i 80'serne, under emnet Frikorps Danmark. Står der bl.a. "at korpset bestod af ca. 1500 frivillige, hovedsalig alumner og småtbegavede kriminelle."
Intet er mere ukorrekt. Er det disse og lignende kilder du støtter dig til.???

Citat
hvert fald kan jeg helt tilslutte mig ønsket om at få arkiverne frigivet, jeg er fx rigtig godt tilfreds med at Wikileaks nu afslører (nogle af) løgnene om Irakkrigen.
Her er vi ganske enige. Lad os få alle fakta frem.

Citat
Men hvad, Fogh fik sin internationale toppost, så Irak var en succes!
Arh, det ved jeg da ellers ikke. Var prisen til tyrkerne ikke lidt høj.?
Men igen, det beviser at der altid er blevet studehandlet - også med Adolf i 1940.

Til kortoververden.

Du skriver;
Citat
Der sad i de tider en række mennesker på vigtige poster, som handlede ud fra hvad de på det tidspunkt, og under de givne omstændigheder mente var rigtigt, i øvrigt er langt de fleste af dem døde i dag, så hvem vil du stille til ansvar for hvad?

Ja korrekt, selvfølgelig handlede disse mennesker ud fra deres politiske overbevisning - men at bilde efterkommerne ind, at de gjorde i Danmark interesse er direkte løgn.!!
Uanset hvad du ellers mener, kan du ikke benægte disse fakta;
Den siddende regering opfordrede direkte til angiveri af deres egen befolkning.
Hvad mener du eller om nedenstående erklæring.?
Den 8. juli udsender Stauning-regeringen en erklæring der udtrykker beundring for de tyske sejre, og slår fast at Danmark skal indpasse sig i en verden under tysk lederskab.I sin tiltrædelsestale, som den samlede regering havde godkendt, sagde Scavenius disse ord:
”Ved de store tyske Sejre, der har slaaet Verden med Forbavselse og Beundring, er en ny Tid oprundet i Europa, der vil medføre en ny Ordning i politisk-økonomisk Henseende under Tysklands Førerskab.”
Jo, det sagde han faktisk, og tilføjede:
”Det vil være Danmarks Opgave herunder at finde sin Plads i et nødvendigt og gensidigt, aktivt Samarbejde med Stortyskland.”

Vi kan kun lære af historien ved at kende sandheden.

HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-10-10 11:35

Hej igen HH

Til din kommentar om min skolekammerats forældres flugt, har du noget der viser, at der var jøder der ikke kunne flygte fordi de ikke kunne betale "billetten"?

Min historie om fiskerne i garagen var for at illustrere, at disse brave folk altid har prioriteret penge højt, lidt ligesom de fleste af os andre. Hvorfor gøre noget gratis hvis man kan få penge for det?

Men når vi er ved statistik, er der pokker til forskel på officielle data fra Danmarks Statistik og artikler i Lademanns leksikon. Selv om grækerne fuskede med deres statistikker er de officielle statistikker baseret på ligeså officielle tal, og er sammenligningsgrundlaget mellem verdens lande, Lademmans fra 80'erne var et underlødigt genoptryk af Hirschsprungs fembinds leksikon fra 60'erne, nu med farvebilleder, men stort set uændret tekst!

Hvis ikke Fogh havde forkludret tegningesagen med sin udiplomatiske og arrogante afvisning af at snakke med de muslimske ambassadører havde han (og dermed Danmark) ikke behøvet at give indrømmelser til tyrkerne, og ROJ TV kunne uforstyrret sende deres udgave af "sandheden".

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-10-10 11:45

Citat
- Det var havnefogeden, der kom og spurgte os, om vi ville sejle en last jøder til Sverige, fortæller Gunner Sylow i bogen.
De tre brødre bestemte ikke prisen, men havnefogeden fortalte, at de ville få 1.000 kroner pr. passager. Der var 20 jøder med på turen, der således indbragte 20.000 kroner, der forsigtigt omregnet til vore dages penge svarer til omkring 400.000 kroner.
Gunner Sylow Madsen lægger i bogen ikke skjul på, at det var pengene, der trak.
- Lad mig sige det lige ud: Vi gjorde det ikke for vore gode hjerters skyld. Det var da også, fordi der var en skilling at tjene, siger Gunner Sylow i bogen, men han siger også senere, at han nok også havde gjort det uden at få betaling.

Og så tror vi også på julemanden HH...
Hvis du tror på hvad Gunner Sylow har udtalt her så ..............
Ham kan man sq ikke stole på.
Kender du ham ?? For det gør jeg. En pralrøv er han...intet mindre.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 26-10-10 19:54

Til Vagnr.
Dokumentation fra arkiverne er nok for mig. Det er også der, sandheden skal findes - og derfor må arkiverne åbenbart heller ikke åbnes. Forstå det, hvem der kan.
Men min mavefornemmelse siger mig, at der er flere og flere der gerne vil lette samvittigheden, som "vores ven fra Lolland-Falsters Folketidende har gjort det.

Har du prøvet at google emnet.? Jeg vil ikke anbefale at du gør det, man "møder" mange sære mennesker.

Til Piaskov
Næ, jeg kender ikke Gunner Sylow - men det kommer jeg forhåbentligt til. Jeg har kontaktet ham og aftalt møde - jeg vil gerne vide noget mere om emnet.

Nu skriver du godt nok at han er en pralrøv.
Den bedrift Gunner Sylow har udøvet, vil jeg da ikke henfører til kategorien praleri - snarere tværtimod. Det er ingen bedrift at "bøffe" mennesker med dødstrusler hængende over hovedet.
Sylow skulle hellere skamme sig, hvilket han også gør, og prøver at lette på sin samvittighed inden han skal flytte til næste bolig - en et-værelses m/ låg.

HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-10-10 20:19

Ja, ja, HH, men det der med skjulte kilder minder mig lidt for meget om "det er ikke noget jeg tror, det er noget jeg ved".

Det, der gør videnskab til videnskab, er, at de forsøg man laver, kan og skal kunne eftergøres af andre, og give tilsvarende resultater.

Derfor er fx tankelæsning indtil videre overtro, og dine kilder kan jeg stadig ikke verificere.

Der har jo været et utal af anerkendte "sandheder", der siden har vist sig ikke at være sande, med din historiske interesser har du sikkert hørt om alle de foranstaltninger, der skulle til for at ikke at dø af at grave en alrunerod op i gamle dage

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 26-10-10 20:31

Citat
Det, der gør videnskab til videnskab, er, at de forsøg man laver, kan og skal kunne eftergøres af andre, og give tilsvarende resultater.
Nemlig vagnr. - og hvor ville jeg dog gerne fotokopiere alle dokumenterne fra arkivet - men det må jeg ikke.!!!!

Var det forøvrigt ikke Poul Nyrup, der forlængede tiden med et x antal år før arkiverne kunne åbnes for offentligheden..??? OG.... hvorfor mon det.? (du behøver ikke at svare på det - jeg kender godt svaret)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-10-10 20:56

Nu ved jeg ikke havd Nyrup har, eller ikke har gjort i forhold til arkivadgang, men et check på den historiske database på retsinformation viser, at der blev ændret i 1997 og 2000, den i 97 hed noget med forbedret arkivadgang (ord kan jo være taknemmelige), men kig selv

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=11781

DSK betyder datasammenskrivning, altså en uofficiel, men praktisk, sammenskrivning af reglerne med de ændringer der er sket undervejs.

Som jeg læser det, er der adgang til noget efter 30 år, og en del andre ting efter 80 år, så du skal bare holde dig frisk en 15-20 års tid endnu.

Men det er underligt, at det er langt nemmere at få adgang til arkivalier i fx USA end i Dk.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-10-10 12:44

Citat
Som jeg læser det, er der adgang til noget efter 30 år, og en del andre ting efter 80 år, så du skal bare holde dig frisk en 15-20 års tid endnu.
Tjaeee, der er ikke andet for.
Jeg har nu slukket smøgen, hældt alt sprut ud i vasken, smidt alle kællingerne ud - og lever i cølibat, dyrker masser af motion - og lever i det hele taget sundt.

Hold kæft, hvor bliver de næste 15 - 20 år kedelige.

HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-10-10 13:30

Hej HH

Hvis du virkelig gerne vil leve rigtig længe, er der en anvisning i sidste afsnit af dette link, der skulle give 14 års ekstra levetid (i snit, og med et snit)

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=why-women-live-longer&page=2

Jeg tror det ville blive ligesom den gamle Kjeld og Dirch sketch med "afholdenhed forlænger livet, forleden søndag var jeg løbet tør for øl, hold kæft hvor var det en lang søndag".

Jeg hælder i hvErt fald stadig sprut i halsen, beholder min viv, dyrker for lidt motion osv.

Livet er for kort til at for-Plummer'e det væk på at være kedelig!

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-10-10 10:15

Citat
As many dog and cat owners can attest, neutered male animals often live longer than their intact counterparts. Indeed, the evidence supports the notion that male castration might be the ticket to a longer life.

Hej vagnr. Jeg har taget ovenstående citat til mig.......jeg har bestilt tid på kastrationsklinikken.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-10-10 12:50

Endnu en gang er vi helt uenige, jeg skal ikke nyde noget, eller rettere, det skal jeg netop, mens du kigger i arkiverne uden sprut, damer og god mad

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-10-10 14:24

Jow, jeg skal nok kigge i arkiverne - der er bare en aberdabei ved det, du tror ikke en skid på hvad jeg refererer derfra...

Nå... menæh....hvad var det jeg ville sige....Jo, tråden må vel hellere slutte.
Har du mere at tilføje, vagnr.?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 29-10-10 17:48

Nej, Heidi-Ho, ikke andet end at du ikke skal være ked af det, om 15 år kan du både fortælle hvad du finder i arkiverne og komme med de kildehenvisninger, som igennem hele mit arbejdsliv har været afgørende for, om en oplysning kunne anses for troværdig.

At du så ikke anser mine kildehenvisninger for at være troværdige er en anden sag.

Men det skal da forhåbentlig ikke afholde dig fra at skrive inden de 15 år er gået, der er jo mange ting man kan diskutere, og have det sjovt med det

Godkendelse af svar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-10-10 19:09

Ja, tråden skal lukkes - ihvertfald ikke annulleres. Selvom jeg nødig vil give dig 100 point vagnr. - vi er aldeles ikke enige, så gør jeg det alligevel - omend det smerter mig meget.

Mvh.
HH.

PS. Men bortset fra det, så er det faktisk meget underholdende at diskutere med dig, vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-10-10 19:55

Selv tak, Heidi-Ho, hellere den slags smerter end rigtige fantomsmerter (efter snittet).

"PS. Men bortset fra det, så er det faktisk meget underholdende at diskutere med dig, vagnr." Helt enig (med modsat fortegn), diskussionen er ofte der, hvor man enten får en ny erkendelse, eller i det mindste får man "raffineret" sine holdninger.

Vi snakkes ved på Kandu, er jeg sikker på