/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ukrudt i nysået græsplæne
Fra : Thyregod8
Vist : 4686 gange
100 point
Dato : 14-10-10 18:18

Jeg har et sommerhus, hvor jeg har nysået en græsplæne. Imidlertid er der kommet en stor mængde tidsler og andet vækst, man ikke ønsker i en glæsplæne. Hvad kan man gøre for at fjerne ukrudtet. Kan man bruge roundup? Eler skal man nedlægge plænen og starte påny. Såningen er fra i foråret. Hvem har god viden blandt havefolket.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-10-10 18:25

STOP- slet ikke noget med roundup eller gift.

Du risikerer at du kan vente flere år på at der kommer græs igen, hvis du spreder gift. Vi gjorde det engang på et afgrænset område for mange år siden, inden al den debat om gift osv. Det tog 3 år inden der kom noget som helst på den plet.

Min genbo har også lige overstået en sommer, med nysået græsplæne.

Alle ungerne og hvem der ellers kunne inviteres, var nede på knæ og med et godt mælkebøtte jern, for at fjerne ukrudtet.

Man kan købe plænerens, som tager bestemte typer af ukrudt, eks. mælkebøtter og kløver.
http://www.bayergarden.dk/da/produkter/ukrudtsmidler/Ukrudt_i_plaenen/trim_plxnerens.html

Så hvis det er et stort område, kunne det være løsningen. Bemærk at det holder ikke evigt.
god arbejdslyst

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-10-10 18:26

ja, plænerens er jo også gift

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-10-10 18:27

Citat
Hvad kan man gøre for at fjerne ukrudtet.

Fjerne det ...selvfølgelig ...med KNOFEDT.

..ellers kan du lige så godt starte forfra

En lille anekdote i denne forbindelse:

En 'nabo' havede set sig sur på den anden nabo's nyanlagte græsplæne. Derfor blev der i nattens mulm og mørke spedt ti poser af Brugsens 'Vilde' blomsterfrø ud over den 'nysåede plæne'.

Alt blev forsøgt:

1.) Banke det ned med skovle.
2.) Overdækning med plast.
3.) ...og selvfølgelig: Round Up (..dette dræbte nu også græsset )
4.) PREFIX ...= NUL GRÆS i mindst 4 år
Frem med klør fem og masser af tid, hvis du vil bevare din fine nye plæne...
..eller som sagt:

Begynd HELT forfra: http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/graesplaenen/180.html
</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 110 point
Dato : 14-10-10 18:27

Hej med dig.
Læs lige det her først.
Citat
Ukrudt

I en nysået plæne vil man altid kunne se en masse af de almindeligste ukrudtsarter spire frem. De kommer fra frø, der bliver bragt frem i jordoverfladen ved jordbearbejdningen Det skal man ikke lade sig gå på af. De fleste arter ukrudt kan ikke tåle klipning, sådan som græsset kan, så når først plænen er blevet klippet et par gange, vil ukrudtet være væk. Der er dog en lille gruppe ukrudtsplanter, der har så lav og udbredt vækst, at de kan trives helt nede under plæneklipperens klippehøjde. De kan luges bort med et ukrudtsjern, eller de kan behandles kemisk. Hvilket ukrudtsmiddel man skal bruge, afhænger af hvilke ukrudtsarter man har i plænen, men i de fleste tilfælde er et hormonmiddel at foretrække. Det skal udsprøjtes tidligt om morgenen, et par dage efter at græsset er blevet klippet. Herefter bør der gå mindst 3 dage, inden man klipper græsset. En nyetableret plæne bør ikke behandles med kemiske ukrudts-midler det første år. Græsset bør under alle omstændigheder være i god vækst, når det behandles. Og så gælder det her som så mange andre steder, at det er bedre at forebygge end at helbrede. Hvis man anlægger en græsplæne med en kvalitetsfrøblanding, og hvis man sørger for rigtig tilførsel af vand og næring samt omhyggelig klipning og pleje i øvrigt, så bliver plænen så tæt og kraftig, at det kun er meget lidt ukrudt, der vil have chancer for at etablere sig.

Men du kan købe specielt til ukrudt i græsplæner.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 14-10-10 18:28

Der er ikke ret meget ukrudt der kan konkurrere med græs, hvis det bliver slået jævnligt og har ordentlige forhold at gro under, dvs. en passende mængde vand, en del sol og lidt gødning.

Den bedste måde at få en god græsplæne er at give græsset gode betingelser og fjerne evt. ukrudt manuelt. At starte forfra vil sandsynligvis give det samme resultat en gang til.

Roundup vil fjerne det hele, både græs og ukrudt. Der er ikke rigtigt noget sprøjtemiddel der giver fornuftige resultater i græs.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-10-10 18:30

Du slår bare græsset, kun græs kan tåle at få hovedet klippet af gang på gang,
næste år, efter lidt gødning, er det græsset der har vundet...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-10-10 18:40

Helt enig med piaskov og svendgiversen, bare slå plænen regelmæssigt, det er der (næsten) ingen andre planter der kan klare.

Men i min plæne er der nu nogen planter, der dukker sig når jeg slår plænen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-10-10 18:40

Til ALLE de med velmente gode råd om 'slåning':
En plæne skal kunne TÅLE at blive slået. Har ukrudt 'taget over' i anlægsfasen?
Tjae.. så kommer der OGSÅ ukrudt op, når græsset igen ellers sku' ha' fodfæste
Idéen med slåning er ellers go' nok ...når det kommer til 'etablerede' græsplæner.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-10-10 18:49

Som flere er inde på, det skal slås væk, græs kan tåle at blive slået flere gange om ugen,
det stresser ukrudtet, og til sidst vil det meste af ukrudtet forsvinde...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-10-10 18:59

Citat
Som flere er inde på, det skal slås væk, græs kan tåle at blive slået flere gange om ugen,
det stresser ukrudtet, og til sidst vil det meste af ukrudtet forsvinde...

som flere er inde på, så kan noget nok klares ved den plæne, man har hjemme.

Men på en sommerhus grund er man jo ikke flere gange om ugen.

Og stadigvæk, så må jeg gentagne gange ned på knæ og fjerne mælkebøtter med et jern. Kløveren forsvinder ikke, medmindre jeg giver gødning, så græsset kan overtage, uanset hvormange gange jeg slår græsset.

Og iøvrigt, så skal man også være varsom med at sætte klipperen for lavt. Græsset skal godt nok slås oftere, men det betyder også, at det overlever bedre mod eks. kløver

Kommentar
Fra : grow

Dato : 14-10-10 19:35

Som nævnt, ned på knæ! Jeg havde for flere år tilbage frygtelig mange mælkebøtter i plænen og besluttede mig til et "lille" forsøg. I mælkebøtternes blomstringstid plukkede jeg hver dag efter arbejde de gule hoveder af før de gik i frø. (naboerne troede jeg var blevet tosset) Dette gentog jeg to somre og nu er de væk og indtil nu ikke kommet igen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-10-10 19:45

Citat
Du slår bare græsset, kun græs kan tåle at få hovedet klippet af gang på gang,
næste år, efter lidt gødning, er det græsset der har vundet

Helt enig, det eneste der virker.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-10-10 20:23

du skal vente til foråret. omkring maj juni måned giver du det en gang toxan plænerens. så får du en rigtig fin græsplæne igen.
men for alt i verden IKKE roundup. så dør græsste også

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-10-10 20:48

Klip med maskine

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 14-10-10 20:58

Ja det er rigtigt. Jeg har også haft succes med Toxan, men det kan kun bruges fra forår til august.

Brug en god 5 l sprøjte med stor spredning, og så bare sprøjt hele plænen, da det ikke slår græs ihjel.

Så vidt jeg husker, så må det ikke regne indtil fem eller seks timer efter og så lige et godt råd (af bitter erfaring).

Lad være med at gøre det i en tørkeperiode. Efter et par dage skal det regne af. Ellers så bliver plænen helt gul. Hvis det ikke regner så vand den efter nogle dage, hvor det har virket.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 14-10-10 21:02

I øvrigt så har jeg god erfaring med efter Toxan at lufte plænen med en vertikalskærer. En elektrisk koster ca. 700 kr. Så kan du faktisk undgå at bruge gift og brug så en plænelufter i august. Den tage fat i ukrudtet og river det op. Køb en, der kan begge dele. Det hele giver dog en masse græsaffald.

Det er så min holdning, at det ikke gør noget, at der er lidt ukrudt ved sommerhuset. Det må gerne være lidt vildt, men har man tid nok så

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 14-10-10 21:30

Hej,
tidsler bekæmpes med hormonmidler, som har en systemisk effekt, d.v.s. de føres med saftstrømmen rundt i hele planten. Roundup du´r ikke, det er et totalmiddel.
Det er dog lidt at en uskik at benytte pesticider i en privathave, som regel har ejeren heller ikke nogen ekspertise til at omgås disse midler.
F.eks. skal man altid følge de anvisninger, der findes på etiketten. Her er der en beskrivelse af sprøjtefristerne, d.v.s. hvornår man må sprøjte. Det er f.eks. ikke lovligt nu, midlerne har for ringe effekt, de virker bedst når ukrudtet er i god vækst og temperaturen er tilstrækkelig høj.
Sprøjtes for sent vil midlerne ikke blive omdannet og en stor del vil udvaskes med vinternedbøren.

Brug de gamle metoder - rodukrudt bekæmpes med et jern, man kan stikke ned i jorden. Andet ukrudt holdes nede ved at gøde plænen med mineralgødning - enten rene N-gødning eller en NPK-gødning om foråret. En kraftig gødet græsplæne holder ukrudtet nede.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-10-10 22:07

Bellis , kløver , løvetand og nogle få andre arter kan klare sig i en græsplæne.
Tidsler er ikke noget problem. de forsvinder når plænen er etableret og slået et par gange.

Hvis der er så mange og så tæt at der aldtig kommer en rigtig plæne , kan di overveje at begynde forfra.
Næste gang sår du ikke om foråret men i september , stadig varmt nok til at plænen kan spire frem, men for sent for det meste ukrudt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-10 18:25

Citat
..de forsvinder når plænen er etableret

Læs nu liiige indenad:
Citat
Jeg har et sommerhus, hvor jeg har nysået en græsplæne.

Citat
Dato : 14-10-10 18:18

"NYSÅET" ...ikke "NYSLÅET"
Plænen er altså IKKE etableret!
Hvorfor; slåning ikke kan komme på tale, ..hvis selve plænen skal 'overleve' til næste sommer.
Væk med ALT som ikke bør være i en græsplane: Riv op med rode!
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-10-10 13:29

Tak for svaret piaskov. En god link du havde fundet