/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Hvad er kvinder gode til?
Fra : histogram
Vist : 1136 gange
185 point
Dato : 06-10-10 09:27

Hvis mænd er matematisk/logiske, hvad er kvinder så?

Her tænker jeg på den med at køre bil og i det hele taget styre avancerede maskiner og lave meget avancerede matematiske beregninger og opfinde utrolige ting og virkelig imponere med det sportslige, så man gang på gang bliver måbende over hvad kroppen kan udrette.
Vi har opfundet alt og vi mestrer alt hvad jeg kan komme i tanker om, uden undtagelse.

Hvad er kvinders stærke side?
Jeg kan virkelig ikke komme på en.
Lave mad, der dominerer mændende også. Multitaskning er en skrøne som alle ved.
Osv osv.

Det er ikke for at være led. Det er for at få mere viden jeg spørger.

Men prøv nu at holde tråden sober, uden at tage det personligt eller at opfatte mig som led, for jeg er ikke led, jeg vil bare gerne blive klogere på emnet. Har spurgt til højre og venstre, men det er åbenbart tabu i samfundet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-10-10 09:30

Det sociale plejer kvinder at være bedre til end mænd

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 06-10-10 09:36

At mænd er bag mange opfindelser samt andre præstationer du fremhæver, har ikke nødvendigvis noget med evner at gøre, men er i lige så høj grad samfundsbetingede.

Iøvrigt halter din argumentation på idrætsområdet, kvinder er mindst lige så imponerende som mænd, men er fra naturens side udstyret med mindre muskelstyrke.

Faktisk er der ikke rigtig nogen områder, hvor mænd bevisligt er dygtigere end kvinder, mænd har bare traditionelt bedre muligheder for at komme frem.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 06-10-10 09:38

Mærkeligt spørgsmål

Men nu er det jo nævnt, at kvinder bl.a er gode til det sociale samvær. Derudover kan man da lige nævne, at de er psykisk robuste, er bedre til at stave end mænd samt ikke stiller så dumme spørgsmål! (Det er heller ikke ondt ment...)

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-10-10 10:04

Citat
Hvad er kvinder gode til?

Jeg synes jo dit spørgsmål er noget irrelevant.Forhåbentlig ment som en spøg.
Men alright,svaret finder du såmænd her på Kandu.
Prøv at studere indlæggene her,fra f.eks. Nordsted1 og granner01 (+ flere markante damer),sæt dem så op mod f.eks. jægerne i jagt kategorien.(Går ud fra,de fleste er mænd).
Man behøver ikke at være specielt begavet,for at fornemme forskellen.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-10 10:13

Kvinder er utrolig gode til planlægning

Fuldtidsjob og et par børn... der er det kvinden der suverent har tjek på datoer/klokkeslet til

Skolefoto, helbredsundersøgelser, ørelæge/tandlægetider, fodbold, dans, svømning, badminton, transport til og fra,- skole/hjemsamtaler, arbejdsdage i børnehaven, børnefødselsdage når de skal holdes, gaver der skal medbringes når børnene selv skal afsted, udklædning til fastelavn, julegaveindkøb, indkøb af tøj i god tid, passende til årstiden, værtindegaver når man skal i byen, ... det var bare lidt af det

Kvinder er også langt bedre til fremmedsprog

Og husk lige at bag enhver mand står en kvinde - han havde ikke kunne få succes i erhvervslivet, hvis han ikke havde hjælp på hjemmefronten

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 06-10-10 10:25

Citat
Det er ikke for at være led.

Hvad er en mand i saltsyre? - et løst problem!

Citat
Det er for at få mere viden jeg spørger.

Hvad kalder man mænd, der har mistet 90 % af deres intelligens? - enkemænd

Citat
Har spurgt til højre og venstre, men det er åbenbart tabu i samfundet.

Vi er så omsorgsfulde og vil ikke gøre jer mænd kede af det.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 06-10-10 10:38

Nemlig Nordsted1. Det kunne ikke forklares bedre
Jeg gad godt at se en mand være alene med tre teenagepiger, passe job, vaske tøj, lave mad og så også holde styr på de hormonfyldte unge mennesker.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-10-10 10:48

Tjah, for at starte lidt politisk, så blev Anders Fogh under valgkampen 2005 spurgt, hvad hans kone var bedre til end han, stor og tydelig forvirring, hvorfor havde hans spindoktorer ikke tænkt på det, AFR havde tydeligvis aldrig, til sidst stammede han "at købe ind".

Kort efter dukkede hun op med en kopitaske købt i udlandet, så AFR må være RIGTIG dårlig til at købe ind.

Nå, spøg og politik til side, så har menneskene igennem tusindvis af år haft en arbejdsdeling, hvor kvinderne passede børn og hjem, gravede orme og rødder op af jorden, plukkede bær mv., mens mændene gik på jagt, forsvarede stammen etc.

Det sjove er, at kvinderne i jæger/samlersamfund faktisk skaffer ca 70% af maden, mens mændene stort set fik det meste af magten og æren. Det sidste er vist stadig delvist gældende

Har vores forhistorie betydning i dag, jeg tror det i et eller andet omfang.

Jægere og krigere skal jo helst ikke hele tiden snakke sammen, men hellere bruge tegn og fagter, det ser man stadig i trafikken, jeg har vist aldrig fået fingeren af en kvinde.

Kvinderne var, og er, langt bedre til at tyde mimik hos andre, I har sikkert set billeder af hjernescanninger hvor mænd og kvinder, ud fra fotografier af ansigter, skal beskrive sindstilstanden hos de afbildede. Hos kvinderne ser man en lille rød prik et sted i hjernen, der viser en forøget aktivitet lige der, hos mænd koger en større del af hjernen, til ingen verdens nytte, for kvinderne er langt bedre til at læse situationen.

En af mine kvindelige kolleger, jeg havde stor respekt for, kaldte kvinders megen tale om (for mænd) ligegyldigheder for gruppelyde, sådan noget det styrker sammenhold og fællesskab.

Men selv om nogle af forskellene givetvis er arv, er mange af forskellene sikkert også påvirket af miljø, kvinder begynder jo at blive bedre (værre) repræsenteret i såvel færdsels- som kriminalsager. Og genetikerne er ved at finde ud af, at meget af vores genetiske bagage kan tændes/slukkes af påvirkninger, og at noget af dette ovenikøbet kan nedarves (epigenetik).

Til sidst, til Nordsted1's "Og husk lige at bag enhver mand står en kvinde - han havde ikke kunne få succes i erhvervslivet, hvis han ikke havde hjælp på hjemmefronten" er den sørgelige bagside desværre den, at bag mange succesfulde kvinder står der hverken mand eller børn.

I en situation hvor vi får flere veluddannede kvinder, og flere uuddannede mænd (ofte udannede i tilgift), ser det ikke godt ud fremover.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-10 11:08

Citat
Onepoll skriver i rapporten, at de fleste mænd mener at de er bedre chauffører end kvinden i deres liv.

Det mener kørerlærer Shujat Hussein fra Kvik Trafikskole på Tagensvej i København dog ikke.

- Kvinder kører bedre fordi de kører mere forsigtig. Mændene overvurderer nemlig deres egne evner i trafikken.

Kilde: http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1383980.ece#ixzz11ZJ6FKWH

Citat
Lave mad, der dominerer mændende også

Måske som erhverv, men på hjemmefronten er kvinderne stadig i flertal

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-10-10 11:09

Jeg synes svarene her er rigtig dårlige.

De fleste svarer ud fra hvilke opgaver der traditionelt ofte er lagt på kvinder. Det får de naturligvis en god øvelse i at løse, uden at det dermed er vist at det er en medfødt kønsbestemt egenskab.

Det med den sociale opmærksomhed og påpasselighed er jeg nu ret overbevist om er en særlig kvindelig egenskab. Men kvinder (og småpiger) er bestemt ikke gode til social samvær i grupper. De kan på grund af den megen opmærksomhed absolut ikke holde fred indbyrdes. Selv muslimer med flere koner, ved at de skal installeres i hvert sit hus.
I socialt sammenhæng kan de ikke tænke logisk ,men går meget mere op i præferencer eller antipati mod bestemte personer.

Kvinder er generelt også dårligere til at finde vej . Det er måske medfødt, men kan også skyldes manglende interesse og træning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-10 11:55

Kvinder er så absolut også de bedste til at gøre rent og holde orden... selvfølgelig er der undtagelser, men hvor mange mandlige rengøringsassistenter har du set?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-10-10 12:06

Kvinder er bedre til at skifte bleer,støvsuge,tørre støv, vaske hus, så kan jeg ikke komme på mere,måske snakke.
alimak

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-10-10 12:29

Citat
Faktisk er der ikke rigtig nogen områder, hvor mænd bevisligt er dygtigere end kvinder

Fornuftig snak - vi lader lige den stå et øjeblik...

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-10-10 13:43

Kvinder er så afgjort bedst til at klare flere opgave på én gang, og samtidigt slippe godt fra samtlige opgaver. De har oversigt, planlægning, check på tid og arbejdsgangen i disse mange opgaver (optil 5-6 opgaver ad gangen).
Det er lidt henad dét Nordsted nævnte med bedre organisering og overblik.
MVH Akle

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-10-10 13:46

Kvinder er afgjort bedst til at føde børn!

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-10-10 13:57

Citat
Kvinder er afgjort bedst til at føde børn!

- og bliv endelig ved med det, tak...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-10-10 14:07

For at vende tilbage til biologien, så er hjerner plastiske (det har IKKE noget med silikone at gøre), så de ting man gør meget bliver hjernen bedre til, bodybuilding for hjerner. Fx har det vist sig, at taxachauffører udvikler dele af deres hjerne, der forbedrer deres evne til at finde vej

Så hvis man typisk sætter kvinder til en slags opgaver, og mænd til nogle andre, vil der pudsigt nok ske det, at kvinder bliver bedst til deres opgaver, mænd til deres.

Personligt er jeg en klovn til at finde vej, GPS'en er min bedste ven i bilen.

Men jeg har stået for den daglige madlavning i hjemmet i over 40 år, det kræver ikke (længere) nogen bevidst planlægning at få de forskellige ting til at være klar på det rette tidspunkt, det kræver bare masser af øvelse.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-10-10 15:25

Det eneste tilfælde jeg har,hvor jeg med sindsro vil påstå at kvinden er manden underlegen,er til at parkere.På grund af min tiltagende dovenskab,lader jeg "mor" om at forrette indkøbene.Og bliver siddende i bilen.Det er blevet en "sport" for mig,at sidde og vurdere hvordan de forskellige biler er parkeret.Påstand: Med 90% sikkerhed,kan jeg vurdere hvilke der er med kvindelige førere eller mandlige ditto`er.Det er forundeligt at se en kvindelig fører,holde så tæt på nabo bilen,at hun ikke selv kan åbne døren,men må ha`bilen startet igen og lave en ny "forestilling".
Jeg klukker ind imellem,ved synet.
Og så een ting mere:Det er blevet en kotyme (kutyme) at man svinger af,inden man bruger blinklyset.Dette gælder desværre også for mange mænd.
Er man bange for at blinklyset ta`r for meget strøm.Eller hvorden.......
Nå,det var måske et sidespring,i forhold til spørgsmålet...... men det lettede.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-10 15:59

Også med parkering er der undtagelser

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-10-10 16:17

Altså Nordsted1,du er umulig at "hamle" op med.

Man kan så sige at manden,trods alt var resolut og fandt en "udvej".

Omend den var lidt utraditionelt.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-10-10 16:21

Kvinder har små fødder fordi de bedre kan nå ind til køkkenbordet, se det er FAKTA i et seriøst spørgsmål med mange mindre seriøse svar

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-10-10 16:33

Citat
Kvinder har små fødder fordi de bedre kan nå ind til køkkenbordet

Nu er jeg heldigvis så "udfæddet" (???????),at jeg ikke kender problemet.

Men i mine unge dage som soldat,var jeg sammen med een,der havde så store fødder at han blev stående,tre uger efter han blev skudt.

Najjj,nu bliver jeg vist lidt for plat.Undskyld.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-10-10 16:40

Citat
Prøv at studere indlæggene her,fra f.eks. Nordsted1 og granner01 (+ flere markante damer),sæt dem så op mod f.eks. jægerne i jagt kategorien.(Går ud fra,de fleste er mænd).

Mosebæk Jeg takker for komplimentet.

Og spørgeren ville slet ikke være i stand til at stille det spørgsmål hvis ikke hans mor havde født ham.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-10 16:59

Tja - jeg må så nok indrømme, at min kone kører bedre bil end jeg gør.
Da vi kørte hjem fra Moselfloden ad de hurtige Tyske motorveje, måtte jeg forsigtigt antyde, at vi kørte i en ældre Xantia som nok ikke kunne tåle at køre ret meget hurtigere end 170 km i timen.
I øvrigt har min kone og jeg adskilt og samlet en Sunbeam gearkasse. Hun styrede det fra en Haynes manual og jeg flyttede rundt på de mange tandhjul.
Hun er også bedre til at lave mad - for det kan jeg ikke.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-10-10 17:58

snerose skrev: er bedre til at stave end mænd .... Hmmmm det synes jeg ikke tråden beviser.

Er i øvrigt tilbøjelig til at give kortoververden ret. Tag samtlige opgaver (bortset fra biologisk betingede) og lad mænd og kvinder skifte opgaver. I løbet at samme tid, som kvinder har lært deres højt besungne fortræffeligheder, vil de kunne udføre de opgaver som traditionelt er mændenes og vice versa

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-10-10 02:31

http://www.pallesgavebod.dk/boeger/de-stakkels-drenge-koensforskelle-i-barndommen

6 skarpe fra hjerneforskeren

1. Hjernen hos piger er mere robust. Hvis en tre-årig dreng og en tre-årig pige faldt ned fra et træ og slog hovedet lige slemt, ville pigens hjerne i langt højere grad være i stand til at kompensere for skaderne. Drenge burde i virkeligheden udstyres med en styrthjelm, når de leger. Men vi behandler de vilde drenge og pæne piger, som om det var lige omvendt. Faktisk burde drenge tvinges til mindst en halv times træning med perleplader hver dag.

2. Piger har to fordele, hvad angår indlæring. 1. De har en meget kraftigere hjernebjælke mellem højre og venstre hjernehalvdel, som gør dem bedre i stand til at koble færdigheder fra de to halvdele. 2. De bliver ikke påvirket af kønshormonet testosteron, der hæmmer tilgangen til venstre hjernehalvdel, hvor blandt andet sprogområderne befinder sig. Hvis drenge i højere grad fik styrket finmotorikken i højre hånd, eksempelvis ved at sætte perler på en plade, vil det styrke det sproglige område i pandelappen.

3. Drenge og pigers hjerneforskelle kommer til udtryk i deres leg. Piger leger sproglige lege, eksempelvis far, mor og børn og andre rollelege. Drenge leger derimod ofte éndimensionelle lege, hvor de identificerer sig med en bestemt rolle som eksempelvis Spiderman og kommer med de udråb, der hører med til rollefiguren. Alle kan bare hoppe med på legen.

4. Drenge har sværere ved at fastholde flere sproglige beskeder blandt andet på grund af testosteron. "Gå op på dit værelse, skift strømperne og tage Folk og Røvere i Kardemommeby med ned, og husk også lige at tisse". En sådan besked vil meget ofte ende med, at drengen kommer ned med bogen og glemmer resten.

5. Drenges indlæring går via det musiske og det billedmæssige. Det er absurd, at det altid er pigerne, der synger "Lille Peter Edderkop", når det i virkeligheden er drengene, der har brug for træningen. Måske skulle institutionerne synge nogle frækkere sange, som appellerer til drengene. Ligesom de burde sætte skilte og billeder op i børnehaverne, for drenge kobler i høj grad ord og billeder. Kravlelege er også gode, fordi de styrker koblingen mellem de to hjernehalvdele.

6. Hjernen er helt frem til puberteten elastisk. Man kan træne drenges indlæring ved øvelser af finmotorikken i højrehånden, lade dem løse en masse kryds-og-tværser, lære dem fornemmelse for ord ved at fortælle til tegninger, lave mimelege og balancelege. Men hjernen er også doven. Den er indrettet med holdningen: "Væk mig, hvis der sker noget interessant". Derfor er det selvfølgelig vigtigt at komme hurtigt i gang med øvelserne.

Kilde: www.ann-e-knudsen.dk

Børn & Unge nr. 20 / 2007

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-10-10 17:05

Sandheden er at ingen af kønnene er bedre til noget end det andet køn, i et parforhold er kvinden god til noget og manden er god til noget andet, i et andet parforhold kan det være stik modsat.
Al den snak om køns forskelle bunder i traditioner med opdragelse af piger og drenge.

På jobbet er kvinder ekstrem gode til at bede mændene om hjælp til tunge løft, og blive sure når vi mænd begynder at snakke om lige løn for lige arbejde,
nå det var måske et sidespring de sidste linjer men det passer meget godt der hvor jeg jobber

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-10-10 17:32

Kvinder kan alt, når de blir tvunget og truet med tæsk, p... og kartofler. Og er der bøvl, så får de ingen kartofler

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 07-10-10 17:35

Generelt: (som det jo nødvendigvis er med sådan noget):
Kvinder er bedre til perleplader - fint nok, det gider vi alligevel ikke
Kvinder er bedre til at aflæse kropssprog - og DET er irriterende!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-10-10 23:37

Hva' er kvinder gode til.... huske bryllupsdagen..... der kunne de fleste mænd sikkert lærer noget

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-10-10 00:33

Hvad er mænd gode til?

At rakke ned på kvinder, at prøve at forstå kvinder, indrømme for dem selv at de ikke kan undvære kvinder, hade kvinder, føler sig snydt af kvinder og elsker kvinder.

Kvinder er gode til at vide at det er det manden føler. Og derfor kan hun holde ham ud i 50 år.
Og det er det kvinder er gode til, holde en mand ud.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-10-10 01:01

Huske bryllupsdagen
Den klassiske ægteskabelige variant af det tema, er sølvbruden, der sukker: ”Du elsker mig ikke mere.”
Manden måber: ”Jo vist, min ven.” ”Men hvorfor siger du det så
ikke til mig?” klynker hun.
Han rynker brynene: ”Jeg sagde det jo
da vi blev gift!”

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-10-10 02:21

Citat
Vi har opfundet alt og vi mestrer alt hvad jeg kan komme i tanke om, uden undtagelse.

skriver du.

Det er netop forskellen. Mænd er fra Mars, kvinder er fra Venus. Er mænd dygtigere end kvinder? Er mænd ikke bare bedre til at føre sig frem, - tror mere på sig selv. Er mænd ikke bare propfulde af selvtillid på grundlag af en enkel sejr i fortiden?

Hvad har du mon opfundet, og hvad mestrer du, sammenlignet med en kvinde?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-10 07:49

Hvis vi var ens.......................................hvor ville det være kedeligt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-10-10 09:22

Kvinder har en vist portion stædighed.

http://vix.dk/v/49985
http://vix.dk/v/43538

Mosebaek.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-10-10 16:42

Ja se mosebaek, der har du ret. Hvis vi ikke var stædige hvordan tror du så vi kan klare en hovedrengøring på 2 dage.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-10 18:35

Hovedrengøring på 2 dage.............................flot, men er det incl. hårtørring.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-10-10 19:47

Yes og curler

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-10-10 19:55

Carmen??