/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Finker finken finks oder or
Fra : svendgiversen
Vist : 3504 gange
157 point
Dato : 30-09-10 16:21

Min golfmakker er Øst dansker og påstår at man kan købe finker overalt på Sjælland,
men her i Sønderjylland ved de ikke engang hvad det er. Det kan da ikke være rigtigt?

Hjemme i Himmerland fik vi finker eller fedte grever, jeg troede det var det samme??
Men nu fortæller min kloge nabo at fedte grever indgår i finker sammen med andet indmad...

Og så tror han/ham Øst danskeren at betegnelsen Finker er af udenlandsk oprindelse???
Mine forældre sagde Finker selv om de kun kunne Jysk, så det tror jeg ikke på...

Hvor stammer retten/navnet Finker fra????

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-09-10 16:44

Ja ja Svend...finker er noget helt specielt.
Lavet af indmad.
Der er nyre. lever, lunger osv osv i.
Gir' dig lige min opskrift.
Hjerter nyre lever gøres godt "rent" og hakkes.
Spæk hakkes og sættes over i en gryde og smeltes godt af.
Så får du fedtegrever.
De hakkede nyre lever og hjerter tilsættes og koger ved svag varme med i ca. 20 min.så kommes der timian 1 lille løg 3 æbler ½ dl. eddike 1 dl. vand salt peber og 30 g. sukker i.
koger endnu ca. 20 min.
når du sætter det på bordet er det hele gryden og der serveres smørristede æbleringe rugbrød groft salt eddike og rødbeder til.

der skal bruges 250 g. svinelever
2-3 svinenyre
150 g. spæk uden svær
2-3 kviste timian 2-3 laurblade
og de ovennævnte krydderier.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-09-10 16:46

Hov glemte da lige at de hakkede lunger også skal i ...men dem plejer jeg at glemme. Ka' ik ' li' dem.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 30-09-10 16:58

Her Hvor jeg kommer fra er det som ofte kun hjerter og lever der bliver brugt af indmaden, nyrer og lunger bliver kun brugt af dem der absolut ikke vil lade noget gå til spilde (de nærige )

Ellers er fremgangsmåden den samme som piaskovs opskrift

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-10 17:00

Pia, det var ikke lige det jeg spurgte om,
jeg har fået en lignende opskrift fra min nabo og vil sammenligne...

Men oprindelsen af Finker?

Og heller ikke de små fugle der enten skal steges eller koges...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-09-10 17:20

Ved det godt Svend.
Læs lidt her...jeg er 99,9% sikker på det er en gammel dansk "opfindelse".
Citat
Fynske finker luner
January 10, 2007 at 2:07 pm · Filed under Naturgas Fyn

Fra gammel tid har finker været en egnsret, som på Fyn er blevet tilberedt efter lokale traditioner. Langelændere har sværget til at bruge pærer, i Svendborg har finker været utænkelige uden timian, mens laurbær har været en fast bestanddel andre steder.

Finker er ved at forsvinde fra menukortene og køkkenerne, og det er synd, for finker er en nem vinterret, som har en lang, fynsk historie. Køkkenchef på Lindelse Kro på Langeland, Kirsten Olesen, siger:
”Det er jo en traditionel ret, som stammer fra den tid, hvor man slagtede selv. Da var det vigtigt, at man fik udnyttet alle dele af grisen. Finker er en utrolig god måde at bruge indmaden på, og æblerne har man i gamle dage kunnet lagre til langt ud på vinteren. Derfor er finker blevet en typisk jule- og vinterret. – Også fordi man slagtede om vinteren.”
Kirsten Olesen har været vært ved mange husmoderdemonstrationer over hele Fyn, og de gange, hun har introduceret finker, er hun blevet mødt med mange historier om retten. Det viser sig, at man forskellige steder på Fyn har haft lokale varianter, som man på det bestemteste har hæget om.
På Lindelse Kro har de ikke finker på menuen, men Kirsten Olesen kan huske, at det har været en fast bestanddel på kroer rundt om på Fyn før i tiden, og hun har selv lavet retten adskillige gange.
Kirsten Olesen forklarer om opskriften:
”Der er mange forskellige opskrifter på finker. I Svendborg kommer man for eksempel timian i, og i Hårby bruger man laurbær.”
Finkerne tilberedes normalt lige efter slagtning, men indmad fra slagteren kan også sagtens bruges. I gamle dage sattes retten hen i jydepotter og blev spist til davre om morgenen. Om aftenen blev retten spist med rugbrød.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-10 17:25

Også tak til dig malmin, men jeg har slet ingen ønsker om selv at lave Finker,
og slet ikke hvis der indgår nyrer og lunger.

Jeg hører så måske mere til de skeptiske end til de nærige,
det er jo i indmaden at tocsiderne og tung metallerne sætter sig...

Er Finker en original dansk ret, som frikadeller eller medister pølse,
eller er det af udenlandsk oprindelse som: Sauer Kraut, Osso Bucco, Tee Bone og Antri Cote...

Hvor kommer Finker der ikke kan flyve fra???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-10 17:33

Godt Pia, nu nærmer vi os...

Men måske dog af tysk oprindelse?
fandt lige denne opskrift:
http://www.chefkoch.de/rezepte/131741056782520/Bremer-bunte-Finken.html

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 30-09-10 17:36

Finker fra Fyn:

http://www.ytr.dk/fynske-finker-luner/

Jeg har altid troet det var en gammel Fyns Egnsret, det har min mor i hvert fald altid bildt mig ind.
Nu skal jeg se om jeg kan slå det op i én af mine gamle kogebøger og se om jeg kan komme det nærmere

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-10 17:40

Finker fra Fyn,
jeg fik dem som barn i Skals og min makker fik dem i Køge...

I det mindste national dansk, men måske oprindelig tysk hollandsk eller frisisk?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-09-10 18:09

@pifo
Hvis du havde åbnet mit link ville du ha' set det er 100 % det samme.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 30-09-10 18:16

Jeg kan se at Finker optræder helt tilbage i 1700-1800 tallet, og det er vist et stykke tid før både du og din makker fik det

Jeg tror stadig på at det er en Fynsk egnsret, men jeg kan ikke dokumentere det 100%.
Hvad med at stille dit spørgsmål her:
http://kokkepigen.natmus.dk/om

eller her:

http://askstig.1free.ws/index-filer/Page338.htm

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 30-09-10 18:18

nå nå nå Pia, nu ikke sur
Jeg må tilstå at jeg ikke lige fangede, hvilken kilde du havde teksten fra - godt ord igen - jeg trækker mig fra tråden ....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-09-10 18:25

Finker

Fra Nudansk Leksikon:

finker subst.plur. -ne
1. en ret af hakket kød, indmad, krydderier m.m. der steges på panden.

af nedertysk (plükke)vinken egl. '(plukkede) finker' (jf. benløse fugle og plukfisk)

Velbekomme

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-09-10 18:27

Citat
godt ord igen - jeg trækker mig fra tråden ....

DET sagde jeg ik' du sku'

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-09-10 19:13

Citat
og slet ikke hvis der indgår nyrer og lunger

Nyrer er faktisk en meget fin spise, hvis de er udvandet og tilberedt rigtigt smager de overhovedet ikke af pis.

Jeg har nu og da set finker i Kvickly op til jul, men jeg tvivler sgu på at det er lavet som min mor lavede det, altså med det hele, også hjertet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-10 19:48

>af nedertysk (plükke)vinken egl. '(plukkede) finker'

Nu er vi vist endnu tættere på?
Men ikke helt let at forstå??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-09-10 21:13

Der bruges ikke lunger i fødevarer i Danmark mere. Måske privat, men ikke i handelen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-09-10 21:14

Citat
Ja ja Svend...finker er noget helt specielt.
Lavet af indmad.
Der er nyre. lever, lunger osv osv i.

Hvor blev lungerne af i din opskrift

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-09-10 21:19

Citat
Der bruges ikke lunger i fødevarer i Danmark mere

Rettelse: Der bruges ikke LOVLIGT lunger i fødevarer i Danmark

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-09-10 21:27

Nååå Pia. Dine lunger kom med i næste kommentar. Pia...Lunger bruges i Danmark ikke lovligt til kommerciel fødevareproduktion. Hundemad mv måske

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-10 21:44

Om retten Finker er med eller uden nyrer eller lungerester er uden betydning,
men noget tyder på at den oprindelig stammer fra det nedre Tyskland eller Holland.

Når jeg gættede på Friesen, næsten samme område, er det fordi man der er gode til at krydre,
også fiske retter, med bacon eller finker.

Det der først var et uskyldigt spørgsmål, om man kender og kan købe Finker her i Sønderjylland
og hvor denne ret stammer fra, er nu ved at blive til et særdeles vanskeligt spørgsmål,
om grænsen mellem nedertyske og nederlandske (hollandske) dialekter og det var slet ikke tilsigtet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-09-10 21:49

Citat
Om retten Finker er med eller uden nyrer eller lungerester er uden betydning

Forståeligt Svend, men hverken din tråd eller andre skal bruges til at videregive fejlagtige oplysninger. På den måde forhindrer man, at et falsum udbredes som en pandemi

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-09-10 21:53

Som kuriosum kan det nævnes, at den skotske specialitet Haggis indeholder fårelunger

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-10 22:13

Sjovt nok er den skotske Haggis beslægtet med vore Finker,
men ellers kan vi vist godt udelukke >finks or og koncentrere os om >finken oder

Søgning i det Niederlandske besværlig gøres dog af at de små fugle "Finken" hedder det samme...

Når > Finker optræder helt tilbage i 1700-1800 tallet...
altså her i Danmark, det har jeg ikke fundet,

så kunne det jo være at nogen har fundet opskrifter på Finken,
i det nedre Tyskland, Friesen eller Holland endnu tidligere?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-09-10 22:37

Citat
Pia...Lunger bruges i Danmark ikke lovligt til kommerciel fødevareproduktion.

VED DET GODT KLUMME !!!!!!!!

Den opskrift jeg gav er MIN...og jeg laver skutte mad til hele DK ..du gamle.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-09-10 22:46

Øhhhh røg jeg ind i en gang kvindelogik??? Du bruger ikke lunger i dine finker - Lunger bruges ikke til kommerciel fødevareforbejdning i Danmark!! Hvorfor nævnte du så lunger....overhovedet LOOL

Sorry Svend...Jeg skal nok knytte nu

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-09-10 22:47

Ahhh lige een til Nogen gange er det bedre at bruge hjernen end lungerne

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-09-10 23:34
Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 157 point
Dato : 01-10-10 00:02

Allerede i 1860 nævnes finker i forbindelse med slagtning af gris
http://www.ellingelyng.dk/jul%20paa%20en%20bondegaard.htm

Et alternativ til disse kogte hverdagspølser var retten finker (på sønderjysk
plukkefinker). Hertil brugte man nemlig samme slags omrask –
i Nørrejylland dog fortrinsvis af får, i Sønderjylland mest af køer –, nu
blot kogt med eddike, løg, krydderier, evt. også øl eller kærnemælk,
samt findelt æble, pære eller svedske. Også her kan bunden være skrabet
mht. kødindholdet, som når folk i Salling slagtede får og "brugte
både æ knus (= brusken) og æ lunger til finker, og var det en ronnevædder,
så brugte de også æ rædder (= pungen med testikler)"13 Ældre
kilder fra Viborg-Randers-egnen kalder retten hakkemad.
Kogt i suppe og hensat på krukke med fedtlåg holdt finkerne sig
godt: man kunne i månedsvis efter slagtningen brase noget af det henkogte
på panden og så spise det direkte herfra med tørt rugbrød til. Det
foregik med ske, for retten var temmelig flydende (især i Sønderjylland,
hvor flere kilder nærmest omtaler den som suppe). Finker var
almindelig brugt til morgenmad eller som efterret, og gårdens folk
kunne (som det siges af en meddeler) "efterhånden blive grundigt trætte
af finkerne der stod i deres lage og blev mere og mere sure" – hvis
de ikke omvendt mugnede.
I Sønderjylland, hvor man skelnede mellem korte og lange plukkefinker,
gælder det her sagte kun de korte. De lange regnedes for bedre
mad der kunne spises som hovedret med kartofler til, og som man
endnu i sidste halvdel af 1800-tallet kunne traktere gæster med under
bryllupsforberedelserne.14 Men de blev – trods navnet – også lavet helt
anderledes: alene på komave som efter grundig rensning blev skåret i
strimler, krydret og rullet til en slags rullepølse; kun kogning og kon-
13 Festskrift til Skautrup (1956) s. 354.
14 Heimatsblätter für den Kreis Sonderburg 1914 s.107.
servering foregik som ved de korte finker. Før serveringen blev de lange
plukkefinker skåret i skiver og ristet på panden.15
Nu til dags er begge slags finker gået af brug de allerfleste steder.
Finker kendes kun som navnet på en art små spurvefugle (og brugt
overført om impertinente pigebørn). Men hvordan kan finke nogensinde
være blevet navnet på en hakkemadsret? Sandsynligvis også ved
betydningsoverførsel fra fuglenavnet, idet de korte plukkefinker måske
godt har kunnet minde om plukkekød fra småfugle. I hvert fald sammenholdes
betegnelsen finker i M.B.Ottsen: Hostrupdansk (1963-69)
bd.II,3 s.89 med navnet på en anden ret: "benløse fugle".
Det er i øvrigt ikke på dansk grund retten finker har fået sit navn.
I formen "plukkefinker" kan vi følge den gennem nedertyske kilder så
langt tilbage som til Rostock anno 1604 hvor plückede vinken også kaldes
pottpastei (= pottepostej).16
kilde: http://jysk.au.dk/fileadmin/www.jysk.au.dk/publikationer/centrets_publikationer/ord____sag_1_-_25/ordsag16.pdf

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-10-10 08:47

Tak for svaret katekismus.