/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Filsystem kaput
Fra : Brassovitski
Vist : 692 gange
200 point
Dato : 31-07-10 20:51

Hejsan
Jeg har et problem med en HD der har siddet i en PC som boot drev/System drev. Filsystemet er smadret, og disken kan ikke læses. Jeg har indtalleret den midlertidigt i en maskine som Slave på primæry kontrolleren. Hvilket værktøj kan jeg bruge til at gendanne/genoprette filsystemet, så jeg kan læse disken og redde indholdet? Maskinen disken sad i skal skrottes, men jeg skal lige have disken tjekket for filer osv.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 31-07-10 21:13

Jeg har bootet maskinen fra en "Ultimate Windows boot CD", ved at højreklikke på 'Denne computer' kan jeg få disken frem på listen, jeg har så valgt at sætte den til dynamisk disk, og den vises nu med status iorden, men jeg kan ikke se den i Internet explorer? Hvis jeg højreklikker og vælger egenskaber, kan jeg vælge at konvertere til en grundlæggende disk, men der vises så en advarsel om at jeg mister data, så jeg tør ikke fortsætte.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-10 21:18

For ikke så længe siden havde jeg en usb flash drev som jeg var kommet til at slette, altså den vistes som unallorered helt uden filsystem, indholdet på den blev reddet ved at jeg formaterede med Diskhåndtering i Windows, husk at vælge det filsystem som drevet var oprindelig og vælg Express formatering og bagefter kan Recuva gendanne alle filer, eller rettere det kunne programmet på mit flash drev:
http://www.piriform.com/recuva

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-10 21:20

Citat
jeg kan ikke se den i Internet explorer?
ikke så underligt Internet Explorer er til at vise internet sider - prøv med Explorer

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 31-07-10 21:26

Hej o.v.n selvfølgelig er det i explorer og ikke internet explorer. jeg er vist ikke helt vågen.
Forslaget med at formatere drevet og gendanne filerne med Recuva er vist ikke den rigtige løsning. Der må findes et program der kan gendanne filsystemet. Jeg har en Hirens boot CD med diverse tools på, men jegg synes ikke rigtig jeg kan finde noget med gendannelse af filsystemet. Programmet skal jo egentlig blot finde alle filstumper på disken og så gendanne FAT tabellen, hvis jeg har forstået lidt af systemet. Oprindelig er disken en bootdisk fra et Win 98 system, så jeg går ud fra at filsystemet er FAT32.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 31-07-10 21:27

Citat
konvertere til en grundlæggende disk, men der vises så en advarsel om at jeg mister data, så jeg tør ikke fortsætte.

Formater skidtet og brug så dette
http://www.oo-software.com/home/en/products/oodiskrecovery/index.html

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 210 point
Dato : 31-07-10 21:29

Så vil en Express formatering til FAT32 løse dit problem.
Jeg følger med her, jeg har nemlig aldrig hørt om andre metoder til at genskabe et filsystem

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 31-07-10 21:30

Ellers BOOT disken fra en XP og forsøg dig der = masser af muligheder = chkdsk/f
så beholder du filerne, men ikke det totale styresystem

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 31-07-10 21:54

Hej 'spam-free' Jeg har bootet ind i XP med ultimate boot CD for Windows, men jeg kan jo ikke køre scandisk osv, når drevet ikke har et drevbogstav.

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 31-07-10 22:13

Tak for svaret o.v.n..
Har opgivet disken, den skrottes. Den sidste besked jeg fik var at den var i format RAW.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-10 22:19

Tak - opgiv aldrig noget uden at have forsøgt et eller andet først

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 31-07-10 22:22

altså hvis du vil redde filer/ billeder og andet så skal du formatere disken først.
brug programmet på linket ellers har ovn sikkert et bedre link

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-10 22:50

RAW - betyder at alokeringstabellen ikke er ok.
En expres formatering kan måske gøre en disk læsbar.
En ubuntu CD kan måske ekspress formatere disken.
Den bedste måde, at komme i kontakt med en besærlig harddisk (efter min opfattelse) er via et USB kabel. Den skal så sættes til master.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 01-08-10 11:17

Hej Eyvind
Jeg har faktisk forsøgt med et Sandberg multiadapterkabel, men det var ikke muligt at få disken tildelt et drevbogstav så det var muligt at bruge diverse værktøjer. En expres formatering kan kun udføres når drevet er genkendt af styresystemet på den maskine HD'n kobles til. Hvis det havde været muligt at HD'n kunne få tildelt et drevbogstav, kunne der jo køres diskrep. og diverse andet. En enkelt gang lykkedes det at få systemet til at tage fat i disken, men en expresformatering tog under et sekund, og statusbaren blev overhovedet ikke opdateret, så der blev nok ikke formateret noget som helst. Disken er på 7 GB. (gammel systemdisk på en Compaq PC)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-08-10 17:11

Har du prøvet med en ubuntu live CD - den er ikke så ristriktiv som windows styresystemerne.

Den skal køres live, og kan muligvis se og røre ved harddisken i det medfølgende gparted partitions program som også formaterer i FAT32 og NTFS