/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
skrift i overstørrelse - hvordan?
Fra : svenliss
Vist : 1012 gange
130 point
Dato : 12-07-10 14:31

Jeg skal lave et større banner, og kunne godt tænke mig at kunne udskrive bogstaver i stor størrelse, f.eks. 100 - 120 mm. høje.
Skiltemagere kan, men kan jeg også via min alm. computer?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 12-07-10 14:51

Programafhængig, min Illustrator går f.eks. til 72 pkt.
I samme program mener jeg man kan omdanne tekst til kurver, og derefter skalere dem

Kommentar
Fra : svenliss

Dato : 12-07-10 15:02

Jeg kan også skrive op til pkt. størrelse 72, og det giver bogstaver på ca. 30 mm. men mine skulle gerne være ca. 4 gange så store...
Du skriver: skalere - hvad betyder det, og hvordan gør man?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-07-10 15:32

- rigtigt, der er forvalg i Illustrator op til 72 pkt. Større størrelser vælger man manuelt. Du kan skrive 500 eller 750 pkt. eller hvad du har lyst til...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-10 15:34

Det afhænger af programmet du bruger til at skrive med, prøv at rette tallet i skrift størrelse manuel og ret det til noget langt større end det som er angivet, min Open Office kan gå op til 99 men på min Linux computer bruger jeg Abiword og den kan klare helt op 1 bogstav pr. A4 side
hvis du vil prøve om Abiword også kan det i Windows udgaven så er den gratis
http://www.abisource.com/download/ den er selvfølgelig på dansk når du har installeret

Kommentar
Fra : emhauge

Dato : 12-07-10 15:35

I alle programmer kan man vælge den punkt str. man har lyst til - eks i word kan du bare skrive 1000 hvis du ellers har papir samt printer der kan håndtere denne størrelse

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-07-10 15:43

Ja jeg gør det i Word, hvor jeg manuelt angiver den ønskede størrelse.
Men husk at Font-typen skal være scallerbar, ellers kommer det til at se underligt sjusket ud!

Kommentar
Fra : svenliss

Dato : 12-07-10 16:03

Tak for rådene - men det kniber alligevel.
Når jeg eks. skriver 200 i tekststørrelsesfeltet i word, hvor der normalt står 12, sker der ikke noget - den er ligesom ikke aktiv - hvad gør jeg galt?

Accepteret svar
Fra : jeanettesmor

Modtaget 130 point
Dato : 12-07-10 16:08

Du skriver den ønskede tekst, markerer den, retter skriftstørrelsen til det ønskede og trykker Enter.

Dette gælder Word 2003.

Godkendelse af svar
Fra : svenliss

Dato : 12-07-10 16:19

Tak for svaret jeanettesmor.
Selv om flere hjalp mig på vej, så var det dit inputt der fik det til at falde på plads.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 12-07-10 16:37

Det var så lidt. Glæder mig at kunne være til hjælp