/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatere PC - Windows Vista
Fra : anyway
Vist : 1206 gange
100 point
Dato : 03-05-10 09:49

Sidder her med svigersønnens bærbare: HP Pavilion DV9500. Den virker dårligt og han har ikke længere recovery disken til det præ-installerede Vista, så jeg kan bruge den.
Nu har han besluttet sig for at få Windows 7 istedet.
Nu er mit spørgsmål: Er der noget jeg skal være opmærksom på inden jeg går i gang? Jeg regner med at formatere HHD'en, men der ligger jo en recovery partition til Vista på HHD'en. Kan jeg bare slette den også?
Jeg tænker selvfølgelig på, om jeg kommer til at slette noget, så der bliver problemer med at installere 7'eren - drivere, m.m.
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-05-10 09:57

Ja - du skal sikre dig at den kan køre win7 og at du kan hente drivere til win7.
Dette lille program fra microsoft kan undersøge om den comp. kan køre win7
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=1b544e90-7659-4bd9-9e51-2497c146af15

Hvis du er sikker på at der ikke skal køres Vista mere - så kan du godt slette alt på harddisken.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 03-05-10 10:16

Eyvind har ret.
Det allervigtigste du skal sikre dig er om, du kan skaffe drivere til alt fra HP til Win7(bundkort,lydkort m.m)
Den recovery der ligger på HD'en kan du jo brænde ud på CD for sikkerheds skyld. Der formentlig også alle drivere med i samme partition, så skulle det gå galt, har i jo å stadig wista muligheden.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 03-05-10 10:37

Jeg skal lige have lavet IT forbindelse på den, for at køre "windows 7 upgrade advisor"

Citat
Eyvind har ret.
Det allervigtigste du skal sikre dig er om, du kan skaffe drivere til alt fra HP til Win7(bundkort,lydkort m.m)

Nu spørger jeg nok lidt dumt. Disse drivere kan installeres efter windows 7 install? Hvis upgrade advisor siger den kan køre med windows 7, så vil der altså ikke være nogen risiko ved at slette hele HHD'en. Skræk scenariet er jo at den ikke vil starte p.g.a. en eller anden manglende driver.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 03-05-10 11:22

Jeg er først tilbage i aften - foreløbig tak

Kommentar
Fra : kj

Dato : 03-05-10 13:36

Det er rigtigt, de kan sagtens installeres efter opdateringen, hvis du altså har dem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-05-10 13:55

Citat
og han har ikke længere recovery disken til det præ-installerede Vista

Citat
men der ligger jo en recovery partition til Vista på HHD'en

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-05-10 18:42

Hvis advisor siger ok, så kan win 7 installeres.

Når win 7 er installeret skal der bruges drivere af forskellig slags som passer til din comp. sammen med win 7

Advisor kan ikke se om du kan skaffe drivere, eller om de overhovedet er lavet til den model.

Du må lige ud en tur på HP's hjemmeside og kigge efter win 7 drivere til nettop den comp.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 03-05-10 18:57

refi -> Jeg kunne overhovedet ikke komme ind på hans pc - kun Fejlsikret. Jeg har prøvet "alle" måder for at reparere partitionen og få taget backup af hans vigtige ting. Nu kunne jeg slet ikke starte op overhovedet, så jeg var nødt til at installere min egen xp midlertidig. Nu kunne jeg se der lå en skjult recovery partition på C.
Mener du jeg kan bruge denne recovery partition til noget - evt. gendanne Vista??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-05-10 19:50

Citat
Mener du jeg kan bruge denne recovery partition til noget

Ja da...

Maskinen bliver som NY med Vista....

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 03-05-10 19:59
Kommentar
Fra : anyway

Dato : 04-05-10 13:45

Jeg prøver at oversætte det engelske link.
Den kan under ingen omstændigheder køre med windows 7, har jeg fundet ud af.
Han må så "nøjes" med Vista.
Enten får jeg dit link til at virke refi, eller så må jeg bestille en Recovery cd til den.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 05-05-10 17:47

Det tager 10 dage inden Recovery CD'en kommer. Svigersønnen er snart utålmodig.

refi ->> Jeg fatter ikke ret meget af dit link. Kan du komme med, eller henvise til en letforståelig vejledning om hvad jeg skal gøre.
Når jeg via min midlertidige XP installation på hans PC (Partition E), går ind på Denne Computer, så er her en mappe med skjulte filer, der hedder HP_RECOVERY (C)
Jeg har åbnet den og taget et billede af indholdet:
http://peecee.dk/upload/view/242932
Hvad gør jeg så...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-05-10 22:42

Prøv at dobbeltklikke på Autoexec.bat

Kommentar
Fra : kj

Dato : 06-05-10 11:44

Jeg tror du skal brænde en CD med indholdet, og lade PC'en boote fra den.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 10-05-10 23:11

Det var umuligt for mig at få hans pc igang uden Recovery dvd'er til Windows Vista.
Fik dem i lørdags og nu kører den endelig som den skal.

Jeg fik den aldrig på nettet med xp installeret, så jeg kunne køre windows 7 upgrade advisor, men Eyvinds forslag fik mig til at spørge HP, som kunne fortælle det var dumt at prøve windows 7, da de ikke ydede support på dette. Derfor fik jeg slået bremserne i og fik ikke åbnede windows 7 dvd'en. Ellers havde de 700kr. været spildt. Nu slap jeg med 289kr. til de to recovery dvd'er.

Godkendelse af svar
Fra : anyway

Dato : 13-05-10 15:42

Tak for aktiv insats refi.