/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Partitionering fucket up!
Fra : Brassovitski
Vist : 547 gange
300 point
Dato : 10-02-10 14:56

Halløjsa
Jeg har lige været igang med min nye PC. Den er installeret med Win 7 (64 bit), og jeg har begoet en multifejl.
Jeg prøvede at partitionere drev C (OS) med Paragon Partition Manager. Det burde gå som en leg, men AK! Jobbet låste maskinen midt i forløbet, og jeg mod alle advarsler nødt til at slukke for compen. Dette har så resulteret i at mit OS-drev der før hed C, nu hedder I, og hver gang jeg starter compen kommer der en besked fra Paragon Partiton Manager, at jeg skal indsætte Paragon recovery cd'n i drevet for at nulstille jobbet, men AK igen, min recovery CD virker ikke.
Derfor 2 spørgsmål,
1. Er der nogen der kender et værktøj der kan bootes op fra CD, og så rette drevbogstaverne tilbage til de oprindelige?
2. Hvordan får jeg compen til at springe uden om meddelelsen fra Partition Manageren?

Jeg har forsøgt at boote maskinen op med "The ultimate windows boot CD", som kører en Win XP direkte fra CD'n, jeg kan så fint gå ind i administrer-diskhåndtering rette drevbogstaverne osv. men rettelserne gemmes ikke.
HJÆLP!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-02-10 15:33

Prøv med denne Partition Wizard Home er en gratis version
http://www.partitionwizard.com/

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-02-10 15:35

Her kan du hente en bootbar
http://www.partitionwizard.com/download.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-10 15:37

Hvad med at bruge din "recovery-partition", for den har du vel brændt ud hvis du har rodet med HD-partitionen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-10 15:42

Hirens boot CD hvor også Paragon ligger.

http://www.hirensbootcd.net/

Ellers er der gparted live CD (partitionerings program)

http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/0.5.1-1/

Jeg gætter på at du har installeret paragon inde i windows og den så har lavet en batch som udføres ved genstart.

Jeg arbejder altid med partitioner fra en live CD.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-02-10 17:44

Halløjsa Gutter
Jeg har prøvet Partition Wizzard som "klaudi" foreslog. Det ser ud til at være et godt nok program, men der er ikke mulighed for at ændre drevbogstav på partitionerne.

Til Eyvind. Jo jeg har startet en task inde fra Paragon i Windows, den lukker så maskinen ned og starter et eller andet interface, som udfører jobbet. Jobbet låste så desværre maskinen.
Men jeg har stadig ikke rigtig fået svar på mine spørgsmål:
Citat
1. Er der nogen der kender et værktøj der kan bootes op fra CD, og så rette drevbogstaverne tilbage til de oprindelige?
2. Hvordan får jeg compen til at springe uden om meddelelsen fra Partition Manageren?

Jeg skal lige som have det kuks paragon har lavet kørt tilbage. Det ser nemlig ikke ud til at der er ændret noget på partitionerne, så jeg tror at hvis jeg får rettet bogstaverne tilbage på partitionerne og får systemt til at starte normalt uden om Paragons krav om en recovery CD, så funker det igen.
Så kan jeg jo starte forfra. Jeg fatter i det hele taget ikke hvorfor paragon skal ændre på drevbogstaverne?
Prøvede at kontakte DELL support idag, hang i linjen ½ time, og da så det var lukketid, kunne jeg begynde forfra med at vente på en engelsk supporter, men det gad jeg godt nok ikke, så hvis jeg ikke finder en anden løsning prøver jeg igen på fredag, da har jeg fri fra arbejde.
Selvfølgelig vil jeg helst klare det selv med jeres hjælp. I plejer nok at kunne greje de forskellige problemer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-10 18:46

Ok jeg tester lige hvad gparted kan.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 10-02-10 19:11

Gparted kan jeg ikke få til at lave om på drevbogstaverne.
Hirens programmerne kan jeg ikke se at de kan gøre det.
Windows diskhåndtering kan måske gøre det når harddisken kører i en anden comp.
Hvis du kan starte op i fejlsikret tilstand, så kan windows måske også gøre det.

Men jeg ville nok prøve at satse på genoprettelse (ej gendannelse) i fejlsikret tilstand hvis den kan starte op.
Hvis du ikke har lavet en genoprettelses CD så ligger der måske en partition og venter på dig.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 10-02-10 21:50

Som Eyvind er inde på, kan du måske opstarte computeren i fejlskiret tilstand..
Har du prøvet at være inde i bios og sætte computeren til at opstarte/boote fra Cd (recovery cd)

http://pcsupport.about.com/od/tipstricks/ht/bootcddvd.htm

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-02-10 23:12

Tak for svaret Eyvind.
Jeg har klaret problemet, selv om det var lidt bøvlet. Jeg fik svar fra Oaragon support i dag, sammen med en vejledning til at downloade den recovery CD, systemet spurgte til. Det lykkedes så at nulstille jobbet, men drevbogstaverne var stadig forkert. På Paragon recovery CD'n var der et hjælpeprogram der både kunne rette drevbogstaver, og gendanne MBR. Ved gebstart kom der så en beksed om at Windows ikke kunne finde en enhed (???) der var nødvendig for opstarten, jeg skulle så isætte min win 7 cd, og køre en rep. og sandelig nok om ikke maskinen så startede op i Windows. Pyhh så var aftenen og en lang weekend da reddet.
Tak til alle som kom med input til denne tråd.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-02-10 23:13

Undskyld stavefejlene i tidligere indlæg, men jeg er ved at være lidt slidt nu.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-02-10 10:08

Super duper -

Ps. Partitionering bør gøres fra en Live CD og ikke via "batch fil" inde fra eks. windows.
Ved ny installation af windows bør der kun laves een partition i ønsket størrelse og så evt. senere udfylde resten af pladsen med ekstra partitioner.