/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Smalfilm
Fra : Gypige
Vist : 4939 gange
40 point
Dato : 09-02-10 11:57

Hej,

Vi har en masse 8 millimeter smalfilm (tror jeg de hedder), fra før man kunne optage film på videooptagere når man bl.a. var på ferie.

Er der nogle af jer kloge hoveder der ved, om der findes en eller anden "dims" så man kan lægge dem ind på computeren ?

Håber på et svar.

Mange hilsner fra Gypige

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-10 12:06

"Dimsen" hedder en fotohandler, der er flere der kan overspille dem,
du kan evt afspille 8mm filmen og så optage den med et videokamera,
måske ikke det mest smarte, men burde kunne lade sig gøre

Kommentar
Fra : Gypige

Dato : 09-02-10 12:08

Hej,

Jeg ved godt, at en fotohandler kan gøre det, men jeg ville helst selv, hvis det kunne kade sig gøre.

Mange hilsner fra Gypige

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-02-10 12:34

Du skal bruge en gammel smalfilmsfremvider og et videokamera. Jeg behøver vel ikke at forklare resten.

Fotohandleren får det gjort på samme måde . Blot er de to enheder bygget sammen i et apparat.

Men linsen og lysfordelingen i en normal fremviser er bedst med billedet på nogle meters afstand. Det samme gælder linsen i et normalt videokamera. Så det er bedst om du går via en rimelig stor skærm.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-02-10 12:42

Ja selvfølgelig kan det da lade sig gøre. - Men for at resultatet skal blive godt, kræver det en speciel bagprojektionsskærm, som har en special sleben matskærm.
Jeg købte min hos en fotohandler. Den er af mærket HAMA.
Grunden til at den skal have den specielle slebne overflade, er for at fordele lyset på hele skærmen. Ellers vil man med en almindelig skærm opnå, at billedet bliver kraftigt belyst på midten og bliver mørkere ud mod kanten, og især hjørnerne bliver mørke.

Når billedet skal overføres til video, harddisk recorder eller dvd recorder, må billedfladen ikke være for stor, da skarpheden i billedet ligger i en krum bane. Jo større billed jo større krum bane. Det giver så uskarphed i billedet.
Så en billedflade a'la et A4 ark, er passende.

Der var en overgang, i smalfilmens tid, at man kunne købe sådanne overspilningsenhed med indbygget kamera. Men de findes nok kun på museum i dag!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-02-10 12:46

Hvad slags 8 mm er der tale om?
Gennem tiden fandtes der 3 forskellige formater.
Først kom dobbelt 8, så kom super 8, så var der et forsøg med single 8, og et format der kaldtes 9,5 mm.

Det var den samme forvirring som man havde i de mange forskellige video bånd formater, og nu har man gentaget noget af det med de forskellige DVD formater!

Kommentar
Fra : Gypige

Dato : 09-02-10 12:53

Hej,

Jeg mener det er Super 8.

Min forestilling var, at der måske fandtes en maskine, som man kunne afspille smalfilmen på, som så overførte filmen til f.eks. computeren eller dvd-optageren. Lidt ligesom når man overfører gamle lp´er til computeren, med en speciel pladespiller.

Mange hilsner fra Gypige

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 09-02-10 12:59

Citat
Min forestilling var, at der måske fandtes en maskine, som man kunne afspille smalfilmen på, som så overførte filmen til f.eks. computeren eller dvd-optageren. Lidt ligesom når man overfører gamle lp´er til computeren, med en speciel pladespiller.

Det findes da, betal hvad det koster. ca 30.000 Kr.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 09-02-10 14:01

det bror teil henviser til er en scanner der scanner filmen billede for billede, de kan billigst købes i USA for ca. 30.000,00 til 35.000,00, incl. transport, moms og told. Et sådant dyr heder en Telecine maskine. Der findes også en tysk der koster i omegnen af 80.000,00 kr.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 09-02-10 14:06

Jeg har kendskab til en der gerne vil råscanne til en fornuftig pris, så du selv kan redigere videre på computer.

www.komedia.dk

Kommentar
Fra : kj

Dato : 09-02-10 14:07

Undskyld, siden virker tilsyneladen ikke mere.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 09-02-10 14:12

Den virker alligevel, bare man staver rigtigt.

www.kormedia.dk

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-02-10 14:18

Jo der findes et apparat som scanner smalfilmen, samtidig med at den afspilles uden et lærred. Det med et lærred er en amatør måde at gøre det på, men selvfølgelig den billigste. Jeg fik alle mine gamle smalfilm 8mm overført til diverse DVD skiver hos et firma i København. Det var gamle smalfilm helt tilbage fra 1050'erne.
Jeg kan ikke huske hvad det hed, men her er et af de prof. firma som kan overspille smalfilm.
http://www.videoc.dk/

hawaii7

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-02-10 14:57

For år tilbage overspillede jeg omkring 300 m standsrd og super 8 mm over via videokamera. Opstillingen var en vinkel hvor fremviseren blev placeret og i den anden vinkel videokameraet. Det var iøvrigt også ved at være sidste udkald, da strimlerne var begyndt at blive stive, hvorved der var omkring 50 brud på filmen, som så efterfølgende skulle splejses sammen.

resultatet blev acceptabelt med underlægningsmusik til.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 09-02-10 16:01

Den skærm som Severino omtaler er vist her.
http://hama.de/portal/articleId*1490/action*2563

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-02-10 17:20

Ved at bruge så lille en skærm får man et problem med lysfordelingen.

Forklaringen er noget teknisk.

Bag lampen i projekteren sidder et hulspejl, som når det er rigtigt indstillet , både øger lysmængden gennem linsen og udjævner den.
Mellem objektivet og lampen sidder kondensatorlinsen som yderligere koncentrerer lyset. den skal i princippet danne et billede af lampen , så det falder i objektivets optiske midt punkt.
hvis man fjerner ovbjektivet og i sdet sætter en hullinse skal der på lærredet dannes et billede af lampens foldede glødetråd med spejlbillederne af foldningerne ind imellem.
Alt sammen for at få maksimalt og jævnr lys uden hot spot på filmen.

Objektivet justeres til skarpt billede på lærredet. Hvis man bruger en lille tæt på billedskærm skal objejtivet flyttes længere ud. Så passer spejl og kondensator ikke mere og lysfordelingen bliver dårligere.
objektivet er også konstrueret til at virke bedst ( skarpeste billede) med den almindelige placering.

Apparatet med indbygget kamera, har helt anden type objektiv og andre mål på lyssystemet.
Jeg har engang brugt sådan et til 16 mmm film . Det er selvfølgeligt bedre , men dyrt og ikke lige til at låne nogen steder.