/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Plastik el. aluminium udvendigt.
Fra : vedikkealt
Vist : 970 gange
100 point
Dato : 21-01-10 18:16

Nogle her der har erfaringer med nye vinduer, der enten har aluminiums eller plastik profiler udvendigt, og så træ indvendigt.

Og hvordan med det indvendige træ, hvad er bedst...? selv er jeg usikker på fyrretræ indvendigt pga. muligt manglende holdbarhed.

Holder fyrretræ fint, eller skal man ud i andre træsorter...?

Og endeligt, er der nogle der kender anbefalelses værdige snedkere / tømmerer her i nærheden af Aalbrog.

Venlig hilsen fra vedikkealt

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 21-01-10 18:36

Jeg kender " nowell " tømmerene og de er fra Ålborg eller tæt på, det er faktisk et flot stykke arbejde de laver, har gået meget sammen med dem hos Agj skurvogne i hammel....

Jeg vil nok vælge et mahoni vindue , men det er og dyrt , men har mange af mine venner der har alu/træ og er meget tilfredse.....

Bassebo...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-01-10 18:41

Hej vedikkealt.

Hvis jeg var dig ville jeg lige vente og høre hvad o.v.n. siger.
Han lever at at lave dem................men får IKKE procenter ved salg.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-10 19:05

Hvorfor vælge kunstmaterialer udvendigt, hold dig til rent træ,
men det skal være kærnetræ, det holder i flere år end du og jeg...

Spørg novell, eller andre på din hjemegn,
hvis det er rigtige håndværkere vil de give mig ret...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-01-10 19:27

Fyrretræ er fint nok, hvis bare det er kærnetræ af den rigtige kvalitet.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 21-01-10 19:38

Træ er godt, hvis du holder det ved lige både ud ude og inde !
Dvs efterser det jævnt hen og behandler det ca. hvert andet år.
Aluminium er fint nok, hvis du ikke har kræfter /overskud/ønske om at passe dine vinduer.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-01-10 20:37

Min erfaring er , at hvis man vælger vinduer i træ, er det godt at de bliver leveret industrimalet. Det vil sige, at der er malet inden glas og diverse hængsler sættes på.

For et par år siden skulle der skiftes glas i mine termovinduer. Nogle var punkteret og jeg ville gerne have nogle, energitermoruder. Glarmesteren fortalte mig- at det var første gang han havde set nogle vinduer, som var så gode uden råd, trods det at de var fra 1993.
Alle var fine stadigvæk.

Det mente jeg jo ikke var ekstraordinært, idet jeg ikke synes at 12 år på vinduer til omkring 70.000 kr ialt, skulle være andet end OK.
Men hans erfaring var åbenbart, at det ikke var tilfældet- der hvor der først blev malet efter levering.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-01-10 20:44

Skal lige pointeres - at de er alene malet een gang fra 1993 til 2006 udvendigt. De er aldrig blevet malet siden 1993 indvendigt og det er ikke til at se. De bliver bare jævnligt vasket af.
Udvendigt, kunne det godt være, at det ville være ved at være tid igen
Men det er mere vindues listerne, fordi de har været pillet af i forbindelse med rudeskift. Dvs. nye sømhuller osv enkelte steder nye lister.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-01-10 21:06

ring til krone vinduer i harken ved hjørring. de har et rigtig godt produkt i træ-alu. og de kan godt finde en rigtig god pris til dig.
det er det rigtige sted at handle hvis du vil have max kvalitet for pengene.
http://www.kronevinduer.dk/

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 21-01-10 22:57

Du skal nok overveje om du fortrækker vedligeholdelsesfri vinduere eller en pensle engang imellem hver 5/7 år (solsiden hver 2/3 år). De skal siges at der for nogle, år siden var fremme i medierne omkring alu/træ vinduere, at de var konstrueret forkert i forhold til at der kom kondens på vinduets rude. Hertil også kuldebro i forhold til almindelig vinduere i ren træ.. Producenten hentydet til at problemet var at folk ikke luftet regelmæssigt ud, og derfor denne kondens. Om problemet er løst skal være usagt, men måske andre der har købt alu/træ vinduere inden for denne årrække kan uddybe dette. Jeg selv vil fortrække trævinduer i en hård træsort som fx. teaktræ/mahogni (olieret)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-01-10 23:02

Vinduer i kernefyr med tætte årringe og uden knaster, med den rigtige side ud holder i over 200 år, hvis de bliver udført rigtigt og vedligeholdt med oliemaling hvert 3. - 10. år afhængigt af verdenshjørne.
Dårligt træ bag plast eller aluminium ville jeg ikke stole på. Alt for mange "moderne" vinduer har det med at rådne op, før det lån, der betalte dem, er nedskrevet.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 22-01-10 07:18

Det er også derfor jeg er bange for fyrretræ, i gamle dage var det lagret træ, hvor vedet havde haft tid til at "slappe" af, i dag køre træet nærmest lige fra skoven - over maskinen der skal høvle og fræse rammerne - og så bliver de sat i, det har jeg set giver problemer med revner og sprækker, mange tagspær lider samme skæbne, rådner og må udskiftes efter få år.

Og så skal de være vedligeholdelses fri, da vedkommende ikke selv kan, og det sidste "tilbud" på at få dem "ordnet i bund" var 10.000 kr.

Jeg har kigget på krone vinduer og nowel, deres site og det de skriver lyder meget besnærende, så det bliver der nok arbejdet videre på.

Og skal skiftningen være her i sommer, er det jo også tiden nu hvor beslutningerne så små skal tages.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 22-01-10 11:24

Overvej at give dem linoliemaling, det er en krog om at tørre, men bliver smukt og holder godt. Det går helt ind i træet, når du gør det rigtigt.

http://www.gamle-huse.dk/Default.asp?m=47

Og vær opmærksom på dette :

http://www.handyman.dk/debat/vis.asp?id=3266

http://www.linolie-maling.dk/

http://www.bygningsbevaring.dk/files/materialer/linoliemaling.pdf

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-01-10 13:47

Plastik er sandsynligvis udviklet nu så det er en mulighed, de gamle plast vinduer krakelerede, falmede og blev grimme at se på.
Ja jeg arbejder på en fabrik hvor vi laver både vinduer og døre af fyrretræ + træ/alu vinduer og døre og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om hvad jeg vælger, nemlig træ/alu som er fuldstændig vedligeholdesfri, jeg købte de vinduer første kort tid efter jeg var blevet ansat (12 år siden) indtil nu er de kun blevet vasket og ser stadig ud som nye, jeg skifter i den rækkefølge jeg har råd, så jeg kan sammenligne vinduerne på farven, jeg kan ikke se forskel på dem som er 11 år og de nye fra 2009 alle vinduer som er skiftet indtil nu, er alle på sydsiden af huset, der bliver bestil 4 vinduer mere inden foråret selvfølgelig også med alu udvendig og træ indvendig.
Kernetræ er til trævinduer, det spiller ingen rolle hvor meget kernetræ der er i træet i træ/alu vinduer, aluminium beskytter mod vejr og vind og træet sidder tørt indvendig og er malet.
Der er ingen kulde broer i vore vinduer eller døre, det problem blev løst for mere end 5 år siden.
Der er sandsynligvis forskel på kvaliteten mellem de forskellige frabrikker, men alle der opfylder DVCs krav har vist nogenlunde samme kvalitet
Citat
Og skal skiftningen være her i sommer, er det jo også tiden nu hvor beslutningerne så små skal tages.
ja det er nu vi er til at snakke med om rabatter, når der arbejdes på højtryk om sommeren så er det lidt sværere

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 22-01-10 19:56

Hej o.v.n.

Ganske fint indlæg du der har skrevet...

Bare en skam, jeg ikke kan skrive en privat mail til dig... ... ...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-01-10 20:39

Citat
Bare en skam, jeg ikke kan skrive en privat mail til dig.
det burde du kunne fra fra nu af

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-01-10 00:31

Citat
Ganske fint indlæg du der har skrevet...

Så hjalp det med lidt reklame...hva' o.v.n.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 23-01-10 00:45

Citat
Så hjalp det med lidt reklame
det vil tiden vise, der er langt fra reklame til en ordre (eller mange) er i hus og jeg undgår at skulle på dagskift

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 25-01-10 22:34

Lige sidste nyt...

Sagen er nu gået ind i face 2, hvor der skal hentes tilbud hjem, og det bliver på både plastik og træ / alu vinduer.

Den med penslingen med nogle få års mellemrum er sten død...

Og så må vi hører hvorgodt de kan synge for "deres syge moster", og hvem der kommer med det bedste bud, ikke kun med hensyn til prisen, men så sandelig også med skyldig hensyntagen til hvad der klæder huset.

Jeg mødte igennem mit arbejde en som jeg vil kalde for inkarneret TRÆmand, han er snedker / tømrer med eget værksted til det meste, og er meget patentligt og ærekær med hvad han laver, og på mit spørgsmål om hvad vinduer der skulle vælges svarede han....!!!

P L A S T I K...

...vedikkealt

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 04-02-10 07:18

Hej igen allesammen...

Så bliver det plastik...13 vinduer og en hoveddør for 45.000 kr.

Leveret af www.hvidbjergvinduet.dk

Og dertil kommer så nye lysninger og montering.

Dem vi har snakket med på vejen har næsten alle plastikvinduer, og har haft dem i en kortere eller længere periode, og der var ingen der var kede af deres valg.

Tak for alle jeres gode input i denne tråd...

Bedste hilsner fra vedikkealt

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 04-02-10 07:41

Tak for svaret o.v.n.

Ganske som du skriver er der langt fra en reklame til ordren er i hus, og der kommer smør på brødet.

Så du må nøjes med 5 stjerner, som også gælder for dit tidligere så fine svar i denne tråd...

Men når vedkommende er i en situation hvor det at stå bare på en mindre stige - er et kæmpe problem - og sidste tilbud, alene på en udvendig maling var på 10.000 kr., så er det vist sund fornuft her at vælge plast.

Og med alle dem jeg har snakket vinduer med, handler det mere om personlige holdninger, end der reelt kan nævnes problemer med de forskellige typer på markedet.

Bedste hilsner fra vedikkealt...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-02-10 11:47

Tak for trøstepræmien du har altså ikke helt forstået at alu ydersiden ikke skal males eller noget, plastik skal vist nok vaskes i en voksshampo, det skulle plastvinuer i gamle dage