/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Skjorte Køb Samviitighed
Fra : svendgiversen
Vist : 998 gange
140 point
Dato : 22-11-09 13:36

Jeg kunne spare 300 kr ved at købe en skovmands skjorte til 499 kr
i stedet købte jeg tre skjorter i Føtex tilsammen 79 kr.

Ingen er vasket endnu, men jeg har den første på og den føles OK,
den var fint pakket ind med plast i krave og foran, plus pap papir og mange knappenåle...

Når nu der skal betales moms, fragt, plus fortjeneste, hvordan kan en skjorte så sælges til 26 kr?
Hvad får den lille sypige mon i timen??
Og skal jeg have dårlig samvittighed ved måske at finiansiere sy slaveri???

Måske har jeg snart 3 klude til at tørre af efter bilvask, men der mangler et par knapper i mine gamle vinter skjorter, og det kan jo næsten ikke lønne sig at sy nye på.

Et eller andet er helt galt i den globale udvikling/beskæftigelse/økonomi.
Made in China, snart ejer Kina halvdelen af Europa og det meste af USA...

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 22-11-09 13:42

Vær du nu bare glad for at du har købt dig de skjoter,, grunden til føtex kan sælge dem så billig er fordi de sikkert er masseproduceret og derfor kan sælges billigt.
ingen grund til at være tæt af sit køb... vær nemere glad

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 150 point
Dato : 22-11-09 13:44

Citat
Og skal jeg have dårlig samvittighed ved måske at finiansiere sy slaveri???

Måske svend...jeg får det indimellem men jeg er altså også nødt til at kigge lidt på mine kolde kontanter.
Det kan få mig til at være egoistisk ......... indimellem.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 22-11-09 13:47

Citat
grunden til føtex kan sælge dem så billig er fordi de sikkert er masseproduceret og derfor kan sælges billigt
Tror du????? LOOOOL Ja det var der sørme ingen der havde tænkt på, hvis ikke du lige havde skrevet det

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 22-11-09 14:15

Hvad mener i så lige om dette her. Godt nok ikke noget med skjorter men:

http://epn.dk/brancher/transport/skib/article1893950.ece

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-09 14:37

Smokei... det gør mig edderrasende at læse sådan noget... som minimum skulle staten kunne kræve, at der blev bygget på dansk jord - måske arbejde til underlevenradørerne, go' daw min bare

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-09 18:47

Foreløbigt Tak!

Det var ikke så meget truslen fra Kina, som udnyttelsen af billig arbejdskraft, jeg fokuserede på.

Hvis jeg nu køber flere af de meget billige skjorter fra Østen, får sypigerne det så bedre?
Hvis jeg nu i stedet køber den meget dyre skovmands jagt skjorte, dør de så af sult??

Er der andre end jeg der har sådanne overvejelser når de handler???

Og jeg tænkte slet ikke på Mærsk, jeg har solgt mine aktier der.
Hvorfor skal jeg så alligevel betale til dem?

Endnu værre har jeg det, når jeg køber billige dyner,
mon fjerene nu sad løst, da man hev dem af??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-09 18:54

Hvis vi skal undgå dårlig samvittighed, skal vi købe dansk, produceret i Danmark, men helt ærligt, hvem har råd til at tænke sådan med alt vi køber

Der har været focus på børnearbejde, og da blev vi opfordret til at forsætte med at købe de billige varer (billigere end dansk) netop for at børnene kunne bevarer deres arbejde, istedet for at prostituerer sig eller i værste fald blive solgt som "reservedele"

Det er ikke nemt at gøre alle tilfreds, eller være ideologisk

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 22-11-09 22:08

Citat
Hvis jeg nu køber flere af de meget billige skjorter fra Østen, får sypigerne det så bedre?
Hvis jeg nu i stedet køber den meget dyre skovmands jagt skjorte, dør de så af sult??

Hvis du køber flere af de meget billige skovmandsskjorter, så tror jeg ikke sypigerne får det bedre, men der bliver måske ansat et par piger mere, der så også går mætte i seng.
Hvis du køber de meget dyre skovmandsskjorter, så dør pigerne IKKE af sult, for det er de samme piger der syr både de billige og de dyre skjorter, som ofte sys af den samme stofrulle.

Hvor er så forskellen ??
Jo, Føtex indkøber skjorterne og lægger en procentdel til som skal dække udgifterne (husleje, løn, fortjeneste til ejerne m.m.)
De meget dyre skjorter sælges med en hel anden procentsats til dækning af udgifterne, men i særdeleshed fortjenesten, så derfor varer det ikke længe inden Fiat'en er udskiftet med en BMV eller en Mercedes, titlen er nu direktør, omtalen er "en meget dygtig købmand", "snu fyr", og efter nogle år sælges hele molevitten for et milliardbeløb.

Køb du derfor bare de billige skjorter; sypigerne er ligeglade, men beholder deres arbejde længere hvis du køber de billige, og du får selv råd til et par nye dæk til cyklen.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-09 09:23

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-11-09 11:52

Velbekommen Svend.
ja vi bliver jo lidt kyniske en gang i mellem.
Men sådan er det jo.
Der er jo ingen det takker os for at betale "fuld" pris for tingene .