/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Lys penetrering i haven
Fra : thulin
Vist : 625 gange
500 point
Dato : 07-11-09 17:57

Hvor langt kan lys trænge ned i havet ?
Hvis man tager udgangspunkt i at solen lyser på sit kraftigste, og at vandet er klart og algefrit, hvor langt når lyset så ned i havet, før man opnår total mørke.
Total mørke er = 0 lux

er det 300 meter eller 1000 meter ????

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-11-09 18:10

Her er lidt oplysninger på engelsk, men du kan stort set regne med der er mørkt, rigtig mørkt, ved 100 m dybde, ca ½ % af lyset ved overfladen, og ved 200 m 0,0062%, bælgmørkt.

Og så skal vandet selvfølgelig være klart, ingen plankton mv.

http://oceansjsu.com/105d/exped_briny/13.html