/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Alternativ til Roundup
Fra : lhg1
Vist : 6486 gange
50 point
Dato : 08-08-09 11:37

Hej

Jeg leder efter et billigere alternativ til rundup.

Evt. også et sted hvor man kan købe roundup til fornuftige priser.

På forhånd tak.
LHG

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 60 point
Dato : 08-08-09 11:44

½ vand og ½ eddikesyre er et effektivt alternativ. Eller kør en tur på landet i en foderstofforretning, der kan du købe billig roundup.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 08-08-09 11:46

Bare ud med en ukrudtsbrænder, men ja ellers forderstoffen, og så køb det ublandet. der får du meget mere for pengene....

Kommentar
Fra : myg

Dato : 08-08-09 11:50

RoundUp er meget billigere syd for grænsen, og kan fås i mange af grænsebutikkerne !

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-08-09 11:50

Hvad med en ged, den er miljøvenlig.....bare ikke indendørs

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 08-08-09 11:50

ren eddikesyre er bedre

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 08-08-09 11:53

Mange tak.

Kan alle handle i foderstofforretning? - og hvordan finder man dem?

Er det billigere syd for grænsen end i foderstofforretning?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-08-09 11:54

Citat
og så køb det ublandet
der er en god grund til at private kun kan købe færdigblandet RoundUp, der overdoseres slt for meget, en kopfuld (ufortyndet) kan udrydde alt grønt i en almindelig villahave: http://www.roundup.dk/sproejt-med-omtanke
Der findes ingen alternativ til RoundUP, der findes samme virksomme stof (glyphosat) som sælges under andre navne, men kun til erhvervs brug.
Glyphosat virker gennem grønne plantedele og fordeles rundt i planten, så hele planten går ud, den virkning er der ingen andre midler som har

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-08-09 11:56

Citat
Er det billigere syd for grænsen end i foderstofforretning?
drop den tanke, RonundUp er ulovlig at indføre i Danmark

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 08-08-09 11:58

[CITAT] Kan alle handle i foderstofforretning? CITAT]

Ja,- det kan alle. Man køber 5 L. ufortyndt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-09 12:18

Jeg har ikke så meget tid lige nu.........

Men prøv lige at tjekke - Zeppelin - kender flere der siger det er mere effektivt end round-up

http://www.google.dk/search?hl=da&ei=rFV9SrTOLYje-Qa8ycRd&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=ukrudtsbek%C3%A6mpelse%2Bzeppelin&spell=1

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-08-09 12:22

Zeppelin er også glyphosat, med et ekstra stof tilsat for at få lidt jordvirkning, det må betegnes som ren svineri at sprøjte glyphosat på bar jord, og der skal være virkelig meget nyfremspiret ukrudt for ikke at ramme jorden

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 08-08-09 12:23

Altså du kan også sagtens købe ufortyndet roundup i bauhaus, så det med private ikke kan holder ikke. Og du kan også nemt købe det billigere på foderstoffen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-08-09 12:41

I foderstoffen/landbrugsforretningen koster det ca. 400,- for 4 liter tjek lige om du kan få det billigere, og ja alle kan købe det.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-08-09 12:42

Ufortyndet 4 liter skulle der stå

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 08-08-09 12:43

Citat
Evt. også et sted hvor man kan købe roundup til fornuftige priser.

hvad er fornuftige priser, efter din egen vurdering pt, ???

jeg kan oplyse, med udtagelse fra et foderstof firma fra i går ( fredag )

prisen er steget siden sidste år, 240,oo kr. og vil stige yderlige her pr, oktober måned, med yderlige ca 210,oo kr. alt sammen regnet med en 5 liter dunk. pr, oktober måned vil den så koste ca. 840,oo kr,
det er bondemands priser jeg nævner, hvad privat e,v,t skal betale ved jeg ikke,

prøv og fortæl hvad du skal betale, om det kan betale sig for dig at købe anden steds

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 08-08-09 13:06

Citat
Altså du kan også sagtens købe ufortyndet roundup i bauhaus,

bublebe du tænker bauhaus tyskland, selvfølgelig kan du det + mange andre steder dernede, sørensens farvehandel i flensburg, men prøv og blive stoppet ved de danske toldbetjente, du får den besked om at aflevere
der hvor du har købt det og så komme med en kvittering på aflevering,
ellers skal du have import tilladelse til at må indføre det i landet, men det er ikke en tilladelse man bare lige får, på sit glatte ansigt, pu ha,
for jeg kan oplyse det er meget billigt fra rumænien, og det gamle jugo land.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-08-09 13:07

Engang sprøjtede man vandløb for insekter med DDT, og svalerne døde...

Nu har man round up, som da det virker, jo også er skadeligt,
engang finder man ud af hvorfor, og forbyder det...

Brug eddike syre, 10 L , 32 %, koster ca 90 kr.
fortynd kun med 50 % vand, hvis det stadig skal være effektivt.

Miljø venligt og relativt billigt...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-08-09 13:35

For mange år siden var det kun landmænd og dem der havde råd der sprøjtede, alle andre måtte fjerne ukrudtet med håndkraft, dvs hakkejern og spade, og sommetider ned på knæ.
Som dreng måtte jeg hjælpe til at fjerne ukrudt i nyttehaven, hvis jeg protesterede var alternativet helt klart..........ingen aftensmad.

Det giver motion og glæde ved at gøre arbejdet manualt, og er en miljømæssig gevinst.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 08-08-09 13:40

Vic2000

Nej det vi købte var nu i bauhaus Odense.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-09 13:43

Jeg har ikke forstand på de der giftmidler, men ved da at Zeppelin også bliver brugt af landmænd... det er faktisk dem der har anbefalet mig det

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-08-09 14:35

Bruger du Round up til at holde jorden ukrudtsfri få du et rigtig flot tidselbed-håber så du ikke opfatter dem som ukrudt-den gift der klarer tidsler har jeg fået at vide ikke må bruges af ikke landbrugsdrivende.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-08-09 14:41

Round up klarer også tidsler. Det dræber rødderne på alt grønt det rammer og det er indtil videre tilladt.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-08-09 14:46

Stig
Tidsler -ihvertfald ikke dem jeg er velsignet med-måske er de ikke grønne nok !! her vil jeg godt væde et par grønne det heller ikke kan udrydde.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 08-08-09 15:48

Round-up i den rigtige fortynding i 5 liter sprøjte + tilsætning af ca 8gr. KARMEX opløst i lidt vand i samme sprøjte. Så behøver du stort set kun sprøjte 2 gange med mellemrum i foråret, de næste 6-8 måneder ser du næsten ingen ukrudt. Karmex kan kunkøbes i foderstoffen(så vidt jeg ved)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-08-09 16:04

Citat
Jeg leder efter et billigere alternativ til rundup.

Klør fem, evt med et hakkejern er meget billigere, sundere fro dig og din have, eller, det jeg bruger mest, en god kantklipper med en kraftig tråd, fjerner alt havd du vil have fjernet, og når det skyder igen får det en gang til, osv.

Nedbrydningsrester af round-up er fundet i drikkevandsboringer mange steder, så skal boringen lukkes osv. Hvad skal private i det hele taget med gift i deres haver?

Landmænd og gartnere skal have sprøjtekurser, så tanken om, som amatør at købe ufortyndede giftstoffer, selv balnde dem op og bruge dem i sin egen have for at spare lidt håndører er forrykt!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-08-09 16:39

Citat
Landmænd og gartnere skal have sprøjtekurser, så tanken om, som amatør at købe ufortyndede giftstoffer, selv blande dem op og bruge dem i sin egen have for at spare lidt håndører er forrykt!
der er jeg fuldstændig på bølgelængde med Vagnr, og som før nævnt: Der er ingen kemisk alternativ til glyphosat (det virksomme stof i RoundUP) det er fusk og ulovlig at prøve med eddike og andre mærkelige stoffer på ukrudt, et bekæmpelses middel skal godkendes af miljøstyrelsen, før den må bruges til ukrudts bekæmpelse, er eddikesyre godkendt ? Ikke til ukrudts bekæmpelse, det er jeg temmelig sikker på

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 08-08-09 16:45

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
I foderstoffen/landbrugsforretningen koster det ca. 400,- for 4 liter

Stig 54 hvor lang tid er det siden, du har kunnet købe til 4oo kr. for 4 liter. ????
Miljøministeren og luffea vil have folk tilbage til hakkejernet og samme ned på knæerne, for at få fjernet ukrudtet, før der delles mad ud, tja hvorfor ik, nu i krisse tider,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-08-09 17:18

Takfor støtten, vic2000.

I disse tider hvor folk udskifter græs med fliser kan det være særdelses vanskeligt at få bugt med ukrudt, man kan jo brænde det væk men står så med problemet at resterne formulder og skaber grobund for nye frø, det er skruen uden ende.
Men det kan løses ved at løfte alle fliserne og lægge Fibertex under, mærkeligt nok har de ikke vist det i alle de haveudsendelser som har kørt i flere år.

Hvor der er åben jord hedder det manuelt arbejde, op med det når jorden er tør så er det lettere, og skvalderkål kan faktisk godt bruges i en salat.

At have grønne fingre betyder også sorte negle, sådan er det.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-08-09 17:46
Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 08-08-09 18:07

KARMEX : Udgået

Miljøstyrelsens godkendelse
Dispensation indtil 19. juli 2009: Må kun anvendes som ukrudtsmiddel til priklebede i planteskoler, pyntegrønt, rød- og sitkagran, busketter, læhegn, foryngelser samt under frugttræer, frugtbuske med doser på maksimalt 0,625 kg/ha og kun i båndsprøjtning.

http://www.lr.dk/middeldatabasen/product.asp?productID=50104

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-08-09 18:45

Jeg troede aldrig at jeg skulle give vic2000 ret men glyphosat(roundup) koster pt 750 kr. for 5 liter ufortyndet og vil stige yderligere i efteråret.

For 3 år siden kostede det samme 250 kr. Så se at få købt det inden det stiger yderligere.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-08-09 19:37

Hvis man nu absolut vil være havens Lucrezia Borgia (berygtet giftblanderske, dog ikke overfor planter, men hendes mænd) kan man jo kigge her http://www.lr.dk/planteavl/informationsserier/plantenyt/plnyt_2009-769.htm

Det forklarer også, hvorfor man kan risikere et tidselbed, når man bruger roundup, og viser, at den rette dosering ikke er for amatører. 150 l (vand med glyphosat) til 1 ha =10000 m2, svarer til 1,5 cl = 15 gram/m2, sp det skal fordeles med en forstøverflaske og en vægt i rosenbedet, eller hvor det nu end er så vigtigt at der ikke er liv.

Men stadigvæk, mens jeg -til nød- kan forstå at ikke-økologiske bønder bruger gift, fordi det handler om deres personlige økonomi, kan jeg ikke se den fjerneste grund til det i en privat have.

I min køkkenhave i sommerhuset har jeg harer, mosegrise under kartoflerne, stære, solsorte, duer og andre fugle i jordbær, hvepse (og fugle) i blommer og kirsebær, rådyr i det hele, sommerfugle og vinbjergsnegle overalt mv., pindsvin og tudser (the good guys), ingen gift og en meget lille høst, men masser af fornøjelse af hele gedemarkedet.

Og når jeg opdager, at mosegrisene har lavet et elegant tunnelsystem under kartoflerne, en "motorvej" i hver ende af rækkerne, og en forbindelsesvej under hver række (det hele ligner en stige) så bliver jeg da lidt imponeret over kræene, en ingeniør kunne ikke have gjort det bedre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-08-09 20:36

Citat
den rette dosering ikke er for amatører. 150 l (vand med glyphosat) til 1 ha =10000 m2, svarer til 1,5 cl = 15 gram/m2,
netop derfor bør have ejere holde sig til den færdige blanding og betale det den koster, så laver de ikke så stor skade på vores allesammens miljø.
Hold fingrene væk fra den koncentrerede RoundUP som kan købes hos grovvare handlere, i kan ikke dosere den korrekt!

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-08-09 21:48

1 snaps til 5 liter vand

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-08-09 00:53

Citat
1 snaps til 5 liter vand

Hov hov, hvis vi er i det hjørne hedder det 5 liter snaps og 1 kop vand

Fordelt over en uge da man ellers selv kan kan komme ned under ukrudtet......1,80 m.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-08-09 07:51

O.V.N
hvordan kommer du frem til de tal ? Med Round up Bio

http://www.lr.dk/middeldatabasen/Product.asp?ProductID=50130

ser det ud til at handle om 3,5 ltr pr- ha !!!!
Jeg har fået noget af en bonde som til kvick blander 20 ltr vand med ½ dl round up -det rækker for mig til 500 m2 svarende til ca 0,1 gr Round Up Bio pr m2 som klarer kvik men ikke tidsler der -læser jeg mig til-åbenbart skal have stærkere blanding om efteråret.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 09-08-09 08:37

Citat
men glyphosat(roundup) koster pt 750 kr. for 5 liter ufortyndet og vil stige yderligere i efteråret

jeg betalte i fredags for 5 lt, 620,oo kr. og kan se på faktura fra Juni måned sidste år, at da har jeg betalt 395,5o kr, en stigning på et år,
224,5o kr, i stedet for at købe Danske Bank Aktie, så var det måske en ide
og bedre forrentning, og satse på Roundup,
Fra Oktober i år får det et Nyt navn, ( navnet er ikke offentlig gjort endnu)

Citat
da man ellers selv kan kan komme ned under ukrudtet......1,80 m.

Luffea så langt skal man ikke ned længre, kirkegårdene har plads mangel, og man har fundet ud af, at jorden er alt forurennet, jo længre du kommer nedaf, ""affaldet"" holder sig for længe, inden det muller, derved
kan Kirkegårdene så få større omsætning, på deres jord arealer, ved kun
at putte kasserne halv vejs som tidligere, ""Graverne"" er sure, og forlanger ved næste lønforhandling en større pose ""rede"" penge,
(""Black monny"") da deres tidligere Guld mine fund er stoppet,

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-08-09 10:44

Citat
Jeg leder efter et billigere alternativ til rundup.

Et både billigere og mere miljøvenligt produkt som alternativ til Roundup:

KNOFEDT

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-08-09 11:14

Det er ikke min udregning, det er en kopiering fra indlægget før, men det ser ud som om der er en kommafejl 150 liter færdigblanding (150000 centiliter) til 1 hektar (10000 kvadratmeter) det må så være 15 centiliter til en kvadratmeter, til Ihams 20 kvadtratmeter skal der så bruges 30 centiliter = 3 deciliter færdigblanding og ikke 20 liter
Læg mærke til at det er en færdigblanding jeg skriver om, der anbfales 4-6 liter koncentreret RoundUp til en hektar til en total udryddelse af rodukrudt, lad os så sige 6 liter (6000 centiliter til 10000 kvadratmeter (1 hektar) regnet om til Ihams 20 kvadratmeter vil det give 20 centiliter = 2 deciliter, det vil sige at Iham bruger 3 gange mere end nødvendig = miljøsvineri og hvis det så er på et flise areal, så er den da helt galt alt det som ikke rammer planter, det er unødvendig svineri
Så kære haveejere, hold jer fra de koncentrerede midler som er beregnet til erhvervs brug
Når engang i fremtiden at jeres (haveejere) overforbrug af kemikalier kommer i grundvandet, hvem får så skylden ? Det gør bondemanden som har fulgt anvisningerne og ikke har svinet med kemien
Der er en grund til i tilbydes RoundUp færdigblandet i små sprayflasker, i kan kan nemlig ikke undgå at svine med de mere koncentrerede midler

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-08-09 11:17

De sidste mange år hvor folk har brugt gift i deres have har de samtidig ledt efter ugiftigt mad i supermarkedet

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-08-09 11:46

En snaps er 2 cl. 2 cl. til 5 liter vand ok?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-08-09 11:49

OVN
du skriver noget om 20 ltr -og så at jeg har 20 m2

Prøv at læs igen
har 500m2 bruger 1/2dl i 20 ltr vand.

med det du angiver 4 til 6 ltr pr 10.000m2 ( 2 til 3 dl pr 20 ltr vand )
ligger jeg jo langt under den anbefalede grænse !

og så er der ikke en flise eller brosten i det sprøjtede areal-og jeg følger jo faktisk bondemandens anvisninger-fint nok at "hade roundup" men overdrivelse af doser fremmer ikke forståelsen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-08-09 12:16

For det første, så hader jeg ikke RoundUp men unødig overforfrug, måske bruger du den rette dosering, jeg har bare svært ved at gennemskue dine beregninger
Citat
med det du angiver 4 til 6 ltr pr 10.000m2 ( 2 til 3 dl pr 20 ltr vand )
4-6 liter koncentreret RonundUp per hektar, er ikke under den anbefalede grænse, det er den maximal tilladte mængde til total bekæmpelse af ukrudt herunder tidsler som skal rammes mens de er små
Citat
Jeg har fået noget af en bonde som til kvick blander 20 ltr vand med ½ dl round up -det rækker for mig til 500 m2
du må gerne strække det til 800 kvadratmeter uden at det går ud over effekten
Citat
Bemærk, at det ikke længere er tilladt at bruge Roundup og andre glyphosat-midler på arealer med belægning af sand, grus, fliser, sten og lignende.
den sidste citat er læst på Maskinbladet

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 09-08-09 12:41

Citat
KNOFEDT
blandet med Birke og Bynke pollen

FARLIGT at indånde i for store mængde, ( så lad være med det)

Foderstof firmaet foreslog at bruge 2 dl. Roundup til 10 lt. vand, så var

mand sikker på at ukrudtet gik ud, efter en 4 -7 dage,

Og det holder stik,

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-08-09 13:26

>ovn, du blander centiliter (cl), som der går 100 af på en liter, med milliliter,som der går 1000 af på en liter.

Så når du får 150 l til 150000, har du et nul for meget, og det rigtige regnestykke siger 15000cl/10000=1,5 cl, eller 15 ml, svarende til ca 15 gram vand blandet med roundup

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-08-09 18:52

O.V.N:

regnestykke

max tilladt i følge dig 6 ltr til 10.000 m2 eller 60 dl pr 10.000 m2
pr 100m2 giver det 0,6 dl
Jeg har 500 m2 og må derfor max bruge 3dl ( 5x0,6)
I virkeligheden har jeg doseret med 0,5 dl pr 500 m2 altså en sjettedel af det tilladte.

kan du følge beregningen ?

Dosering af 0,5 dl til 20 ltr vand kræver hverken "nannovægte" eller narkosprøjter!!!

At strække de de 0,5 dl til 800 m2 kan jeg jo så se af indlæggene ikke vil hjælpe på tidselproblemet.
Vil udvælge et mindre tidselområde til efteråret og der give den de tilladte 3dl pr 500m2

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-08-09 20:38

Hvor svært kan det være

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-08-09 12:02

Vist meget svært ser det ud til jeg er bare glad for at spørgsmålet her ikke var en af dem jeg fik da jeg fik mit sprøjte certifikat, så havde jeg vist dummet med de skide kommaer jeg trækker mig lige så stille ud igen, og håber at spørger har fået noget ud af de mange indlæg

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 10-08-09 13:12

ok det var overhovedet ikke det spørgsmålet gik ud på, og nu er halvdelen af brugerens spørgsmål her så brugt på underlige udregninger. Der står fint på den ublandende bøtte hvad du skal blande i - hvilket forhold.
Så værre er det ikke.....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-08-09 15:13

>Bubblebee

Spørgsmålet gik på noget billieger end den fortyndede version, derfor udregninger. Jeg er sikker på den fortyndede udgave er nemmere at bruge for amatører, og at vandet iden koster mere end god vin

Godkendelse af svar
Fra : lhg1

Dato : 25-08-09 08:36

Tak for svaret granner01.

Det bedst alternativ var eddikesyre, og så at man an købe det billigere ved foderstationer.

Mvh
LHG

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-08-09 20:48

Selv tak.