/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
HF Selvstudie
Fra : DeltaFZwo
Vist : 1008 gange
400 point
Dato : 10-06-09 22:24

Jeg planlægger at tage nogle HF-enkeltfag på VUC i Horsens. Dansk B-A bliver det ene fag. Jeg er dog meget i tvivl om hvorvidt jeg skal tage det som et selvstudie eller om jeg skal følge klasseundervisning. Grunden til at jeg vil tage det som et selvstudie er at jeg samtidig skal have et arbejde som jeg ikke kan få presset ind med klasseundervisningen. Er der nogen som har erfaring med et selvstudie og som kan fortælle lidt om hvordan det fungerer. Er det til at overskue og komme igennem eller er det uoverskueligt og selvnedbrydende?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-06-09 23:07

Vil fraråde dig det.
Jeg har selv taget et fag en gang som selvstudie.
For det første mangler man hele perspektiveringsprocessen. Når det ligefrem er dansk du planlægger at tage, så skal du altså selv være i stand til at se mange forskellige vinkler på rigtig, rigtig mange tekster - Du skal jo op i fuldt pensum. Eksamen fungerer sådan, at man får en tekst der minder om noget man har læst tidligere og hvis du så ikke har fanget den store sammenhæng, er du på den. Censorerne vil sidde og vente på pointerne, og hvis de så mangler, kan du vist ikke bruge dit slid til ret meget.
Der er både skriftlig og mundtlig eksamen og den skriftlige kan du lidt bedre øve, ved at læse og lave samtlige eksamenssæt fra de senere år. Der vil være billedanalyse og en masse andet.

Hvis du med tiden ønsker at komme ind på en uddannelse der kræver dette fag, for at blive optaget - Så er det fordi du har brug for de kvalifikationer det giver dig, ikke bare pga en karakter.

Lige netop dansk er nok et af de mest lektietunge fag på HF - der skal også læses og godkendes et vist antal bøger.

hvis du oven i dette planlægger at skulle have flere selvstudiefag, tror jeg du skal have en rygrad uden mage for at gennemføre. Selv gennemførte jeg et enkelt (psykologi) mens jeg var på barsel. Men jeg havde et meget stort kendskab til området i forvejen (pga en uddannelse) og var super tjekket - Min karakter blev godt 2 lavere end jeg plejede i de andre fag - dette til trods for at det var "mit bedste fag"
Jeg fik heldigvis taget så mange tilvalg, at jeg ikke behøvede at bruge det i min samlede HF.

hvis du gerne vil læse - så koster det. Også for økonomien... Jeg regnede engang for "sjov" ud, at det har kostet mig 1,5mil. at læse videre

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-06-09 23:33

Hvis du vil være selvstuderende så kræver det at du er

"Hvad kræver flex-undervisningen af dig som kursist?
at du kan tilegne dig et stof selvstændigt
at du kan sætte dig selv nogle mål
at du kan planlægge
at du har overblik
at du har selvdisciplin til at holde dig i gang
at du ved selvstudium kan tilegne dig viden"

http://www.vuchorsens.dk/Default.aspx?ID=215

Jeg synes du skal kontakte uddannelsesstedet. Du kan læse mere om VUC Horsens her

http://www.vuchorsens.dk/

Citat
Grunden til at jeg vil tage det som et selvstudie er at jeg samtidig skal have et arbejde som jeg ikke kan få presset ind med klasseundervisningen.

Er det et arbejde, som du har fået ?

Der er da også mulighed for aftenundervisning.

Men det er et hårdt "job" at være selvstuderende.

Du kan heller ikke være sikker på at du får udleveret bøger, men at du selv betale for materialet.

Men kontakt uddannelsesstedet, det kan jo være du finder en løsning, som passer ind i dit "skema"

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 02:09

Citat
Er det til at overskue og komme igennem eller er det uoverskueligt og selvnedbrydende?

ANS har ret; jA Selvfølgelig er det til at overskue; derfor er mit råd tag gevinsten og ta alle tre
ting på engang: selv studie -- skoleundervisning -- arbejde til at betale med , der er også hos dig
24 timer i døgnet ) bare klø PÅ
godt begyndt er halv fuld endt,