/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Lan til net:TDC ??
Fra : Line99
Vist : 652 gange
50 point
Dato : 31-05-09 14:32

Hej

Jeg har lige installeret 2 nye HD på begge mine computere, en til hver. På min bærbare gik den bare på nettet helt af sig selv (den er jeg på med nu), men min stationære vil ikke

Hvad skal jeg gøre ??? Hvordan skal den indstilles ??

Håber at I kan hjælpe

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-09 14:51

Åbn browseren > funktioner > internetinstillinger > forbindelse > kofigurer > og da du har en router skal det være via lan.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 31-05-09 15:49

Hej Eyvind

Har jeg en router ??? Det tror jeg IKKE, ikke endnu.

Jeg har bredbånd hos TDC. Og der er jo selvfølgelig en ''box'' er det en router ??

----------------------------------------------------------
Hvis jeg har fat i GUIDEN NY FORBINDELSE, så er der fire punkter
h.h.v.:

1) Oprette forbindelse til Internettet
Opret forbindelse til internettet, så du kan besøge webstder og læse e-mail

2) Oprette forbindelse til netværket på min arbejdsplads
Opret forbindelse til et firmanetværk (ved hjælp af en opkandsforbindelse eller VPN), så du f.eks. kan arbejde hjemmefra, fra et andet kontor eller fra en anden, alternativ placering.

3) Konfigurerere et hjemme- eller mindre kontornetværk
Opret forbindelse til et eksisterende hjemme- eller mindre kontornetværk eller opret et nyt.

4) Oprette en avanceret forbindelse
Opret forbindelse direkte til en anden computer ved hjælp af en seriel, parallel eller infrarød port, eller indstil computeren, så andre computere kan oprette forbindelse dil den.
--------------------------------

Hvilken mon skal jeg vælge ??

Underligt at det var automatisk på min bærbare men ikke på den stationære med xp-prof

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-09 16:02

Du skal bruge nr. 3 hvis du har en router som er et netværk (LAN)

Din bærbare går sikkert trådløst på nettet.

Din XP pro går via kabel..............................til hvad

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 31-05-09 16:17

NEJ jeg har ledninger til ALT

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 31-05-09 16:18

Der står LAN på det ikon, men alt er med ledning er til TDC bredbånd

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 31-05-09 16:22

Skal jeg stadig bruge 3. når det er ledninger alt sammen ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-09 16:29

Lan betyder et lille netværk Local Area Network

En router styrer et lille Lokalt område netværk

Så er der en router, skal forbindelsen til internettet gennem dette netværk.

Men hvad har du af udstyr til at komme på internettet.

Internet............. ? .............................. ? ............................computer

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 31-05-09 16:31

internet tdc bredbånd = en lille hvid box der fulgte med...............ledning............computer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-09 16:42

Er det noget der ligner en af de her.
http://peecee.dk/upload/view/173031

Den lille hvide firkantede er et skillefilter så telefonen stadig virker.

Den hvide neden under er et modem fra TDC

en øverste grå er en router (LAN) som hos mig gør at der kan være flere comp. på nettet på een gang.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 31-05-09 16:46

# Den hvide neden under er et modem fra TDC #

Det er sådanne en jeg har, den er helt magen til
herfra går der ledning til computeren - Thats all

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 31-05-09 16:51

# Den lille hvide firkantede er et skillefilter så telefonen stadig virker. #
Denne har jeg selvfølgelig også

MEN den øverste, denne har jeg IKKE
# en øverste grå er en router (LAN) som hos mig gør at der kan være flere comp. på nettet på een gang. #

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-09 16:53

Ja - så har du koblet dig på med den bærbare og når du sætter stikket i fra den stationære virker det ikke.

TDC kan huske den bærbare og der vil gå et stykke tid før din PC kan accepteres af TDC i stedet for den bærbare, hver gang der skiftes

Den bedste løsning er en router. Og hvis du ikke vil have det sidste nye i langtrækkende trådløs forbindelse eller slet ikke vil bruge trådløs forbindelse................så er en router ret så billig.
DLink er en af de nemme at finde ud af at bruge, og der er en del her inde som kender den.

Ved hjælp af en router kan de to comp. snakke sammen og dele filer og printer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-09 17:00

Her er en af de mange muligheder.
http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=1459205

Den kan styre 4 comp. med ledning, som kan gå på internettet samtidig.
..................................................................og mange flere med lidt ekstra udstyr.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 31-05-09 17:00

Eyvind jeg prøver lige at slukke for internetforbindelsen og ser om den vil akseptere den stationære.

Men det undrer mig at der på den bærbare ''selv'' blev lavet en ikon forbindelse men at den stationære skal have lavet en.

Her på den bærbare hedder ikonet bare LAN-forbindelse, men på den stationære hedder den 1394-forbindelse, og der var jo slet ingen problemer med Ubuntu !

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 31-05-09 17:02

Eyvind jeg må ud og have sådanne en, ovn har også været inde på at jeg skal have en

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-09 17:02

1394 er ikke LAN / netkort men direkte forbindelse til telefonen.

Du har vel ikke forsøgt med det lille tynde stik fra TDC

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-09 17:03

Yes - så bliver det meget nemmere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-09 17:03

pause

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 31-05-09 17:05

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 31-05-09 17:06

Jeg prøver at se om kan fjerne 1394 osv.

Tusinde tak for nu

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-05-09 17:14

1394 er det ikke Firewire?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-09 19:33

Citat
Set fra et netværks synspunkt, så er en 1394 forbindelse "blot" et andet netkort. Du kan uden problemer fjerne/disable denne hardware fra dit netværkssystem.
Set her: http://www.kandu.dk/spg54865.aspx

Citat
IEEE1394 også kaldet Firewire er opfundet af Apple computer. Firewire er en port, som benyttes til tilslutning af eksterne enheder, fuldstændig som USB.

Du skal ikke bruge IEEE1394 (firewire) til noget i forbindelse med din internetforbindelse.

Firewire benyttes primært til eksterne harddiske, CD-RW brændere og ikke mindst digital videokameraer, der har dette interface som standard.

Den store forskel på Firewire og USB2 er, at Firewire har sin egen "bus" hvilket betyder, at der ikke tages hastghed fra computeren, hvis der overføres data. Dette sker derimod på USB2.

Håber du ved lidt om IEEE1394 (firewire) nu....
Set her:http://www.kandu.dk/spg22453.aspx
Som er en henvisning herfra: http://www.eksperten.dk/spm/815404

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-09 19:34

Du kan i enhedshåndtering bare deaktiver den 1394

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 31-05-09 19:40

1394 skriver netværkskort !

Men det der undrer mig er at det aldrig har gjort sådanne før. Jeg tror jeg har trykket på et eller andet under win xp pro installationen, spekulerer lidt på at re-installere. Jeg kan ikke engang slette denne 1394.

Har spekuleret på om det kan være min nye firewall der forhindrer at jeg får en ordentlig net-adgang. Men jeg har aldrig været god til det med at tildele adgange udenfor computeren (f.eks. andre pc, modem, nettet etc. )

Jeg har jo også lige re-installeret denne som jeg er på med nu og den har ikke nogen 1394, men en lan; den anden pc, den stationære har så fået 1394 men ingen lan

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 31-05-09 19:42

Heyyyy Eyvind - jeg så ikke lige at du havde skrevet - læser liiiiiiige på det

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 31-05-09 20:32

Nu har jeg læst og prøvet lidt mere -

lige meget hvad jeg gør kan jeg ikke få en lan på min stationære.

Har prøvet at afinstallere min fire-WALL (online Armor - selvom den kører fint her på den bærbare) men lige meget hjælper det. 1394 kan jeg ikke fjerne og den findes IKKE på den bærbare De burde vel være ens ?!?! Jeg kan ikke få adgang til internettet - nu re-installerer jeg win xp pro fordi har måske lidt mistanke til at jeg måske har trykket noget forket ved installation - jeg har altid hadet disse boxe til netadgang har altid skulle have hjælp til det (men hvorfor gik denne bærbare så bare glat igennem ?!?! ) JEG TROR BARE DET ER SVÆRT STOF

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-05-09 20:38

Har du installeret driver til et netkort, er der et netkort!?
Kig i enhedshåndtering, er der gule tegn der,
så er der som regel problemer med et eller andet, f.eks. netkort

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-09 21:10

Ok - og du kan godt lige gå på nettet uden firewall (du har trods alt den fra XP)

Avast antivirus er gratis og ret god. (det er ikke en firewall)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-09 23:34

Jeg har ikke nærlæst hele spørgsmålet, men hvor ser du den 1394 er den vist under Netværksforbindelser ?
Du har som jeg har læst indlæggene, en modem til din bredbånds forbindelse, med den kan du komme på internettet med 1 computer ad gangen, du kan skifte computer og komme på internettet, med en anden computer, det vil så typisk tage op til 5-10 minutter for modemet og netkortet, at registre af at det er en anden computer der vil på nu, en genstart af computeren efter at du har koblet en anden computer på modemet, kan fremskynde processen lidt
Du bør købe en router hvis du vil på internettet med flere computere, den koster ikke så meget og du kan dele filer mellem computerne, uden den krydsede kabel, den må du så sætte på kontoen Uheldige investeringer den D-Link som jeg har sat link til i dit andet spørgsmål, den er billig og nem at opsætte, jeg har den selv i den udgave som hedder DI524UP, den kan du sætte op til 4 computere med kabel til + at den kan bruges til trådløs forbindelse til op til 99 computere samtidig:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=230604&searchArea=&Soegeord=usb
det er bare så nemt med en router, og med den jeg viser, kan du dele en usb printer mellem ALLE computere, min har 1 med Vista - 2 med XP og 2 med Ubuntu adgang til, de kan alle printe via routeren

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-09 23:37

Citat
Underligt at det var automatisk på min bærbare men ikke på den stationære med xp-prof
det går altså automatisk, men der er en ulidelig vente tid mellem skift af computer, jeg har prøvet det før jeg købte router

Kommentar
Fra : severino

Dato : 31-05-09 23:39

Lne hvis du nu lige ville komme med nogle navne og typer på disse enheder der indgår i din internet forbindelse, så vil vi have langt nemmere ved at spore os ind på dit problem.

Når jeg gennemlæser denne tråd, så virker det som om, at du ved en hel masse ingenting og resten er nyt for dig.

Det lyder nærmest som om du forsøger at koble dig op til dit bredbåndsmodem, uden ngen form for fordeler i form af router eller switch.
Så kom med flere detaljer!!!!!!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-09 00:07

Citat
Det lyder nærmest som om du forsøger at koble dig op til dit bredbåndsmodem, uden ngen form for fordeler i form af router eller switch
jeg har forstået spørgsmålet på samme måde, det kan lade sig gøre at skiftes til at have 1 computer på internettet, men det tager en krig for hver skift det blev jeg ret hurtig træt af, dengang jeg havde en logerende som lånte min forbindelse, når jeg var på arbejde, der gik laaaaang tid før der var internet forbindelse, når jeg kom hjem og skiftede kablet over på min computer

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 01-06-09 00:55

Hvor er I bare skønne allesammen

HER KOMMER LIGE EN SMØRE .............

Nu har jeg re-installert xp-pro på den stationære. Jeg havde fået oprettet en hel masse mærkelige netværks-''ting'' formentlig bl.a. modem forbindelser etc.etc.

Den stationære er en forholdsmæssig ny maskine så jeg er heller ikke nogen ørn på den endnu, MEN NU KØRER DEN MED LAN SOM DEN SKAL.

Min bærbare behøver intet ekstra udefra (drivers etc.) men kan bare installere alt fra xp-home skiven, MEN min stationære skal have drivere udefra. Det har den nu fået via medfølgende skive. Jeg troede at jeg havde gjort det, men det var så ikke aktiveret alligevel. Ved opstart med xp-pro skal man taste F8, og så henter xp drivere fra en anden skive, men det havde den så ikke gjort alligevel ''et-eller-andet''. Så Klaudi du er inde på noget af det rigtige. Nu kørte jeg producent skiven da xp-pro var helt færdig, med dens egen installationsprogrammer, og først nu er driverne installeret ordentligt og jeg kører nu med lan og denne 1394 er forsvundet !!

Tidligere har jeg kørt med Zonealarms købepakke, nu prøver jeg Malwarechecks xp-''mixtur'': Avg=virus og OnlineArmor=firewall, de ser ud til at have en grafik som umiddelbart er fine ud: http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=156

Alt det der med router og swich osv. det må jeg til at finde ud af, men nu kører begge computere som de skal. OG KAN KOMME PÅ NETTET

Jeg lader tråden stå lidt endnu og lukker så til Eyvind. I skal alle have 10000000 gange tak for den hjælp jeg har fået, jeg er meget taknemlig for det. Nogle gange ved jeg bare ikke hvordan ejg skal gribe og gøre, så er det fantastisk at modtage hjælp

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-06-09 11:14

Det var da godt, at du kom på med begge maskiner!

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 50 point
Dato : 01-06-09 13:48

Ja det hjælper når der bliver installeret drivere til Netværkskort

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-06-09 16:25

Næe tak - luk ikke til mig, for jeg er et stort spørgsmålstegn ?????????????

Med det udstyr jeg tror du har, så kan du vist ikke komme på nettet med begge comp. på een gang.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 01-06-09 19:55

Jeg er bare superglad for at den er kommet til at køre helt rigtigt, den er jo temmeligt ny så jeg er ikke helt fortrolig med den endnu. I mellemtiden har jeg også fået mit Nvidia grafikkort til at fungere. Eyvind du kan da godt slippe for at jeg lukker til dig, jeg er lidt ligeglad med alt det der point gas, men er glad for al den tid du brugte med mig. Udelukkelsesmetoden minder jo lidt om joken: Hvordan kan det være, at når man leder efter noget så er det altid det sidste sted man kigger at det ligger..... og svaret er så noget i stil med at: jo fordi man holder op med at lede når man har fundet. (det er så her der skal grines, ha ha)
Klaudi jeg ville i hvert fald også have belønnet dig - og så har jeg også snart brugt alle mine pååååææænger, så slipper i også for mine spørgsmål for en tid

I øvrigt har jeg aldrig sagt, at computerne skulle på nettet på een gang, men mon ikke det kunne lade sig gøre, hvis man koblede dem sammen med et kryds-kabel

Bortset fra det, så ville jeg med gparted ''rigge'' den resterende del af min hd til så den kunne bruget til at gemme noget på, men gparted ville simpelthen ikke starte op -- gad vide om det kan være et fire-wall problem?? Computeren stod bare og startede op forfra igen og igen. Måske jeg skulle hente den nyeste gparted ?? Er det ikke denne ?? http://gparted.sourceforge.net/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-09 21:00

Det er med garanti IKKE et firewall problem, hverken Windows eller diverse programmer starter, det er Gparted som skal starte i live tilstand, lige som da du kørte Ubuntu live, hvis ikke du har en boot menu når du starter computeren, så skal du ind i BIOS og ændre så CD-ROM er First Boot Device, så starter Gparted

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-09 21:04

Det er så denne her jeg bruger: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php og henter den her:
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779
det er ISO filen du hente og brænde som en ISO eller Image fil

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-09 21:05

Jeg tror du har hentet en forkert Gparted, med forkert fil endelse, den skal hedde ISO til efternavn

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 02-06-09 12:25

Jeg skal liiiiiige have installeret Ashampooooooooooooooo, så går jeg i gang med at brænde den nyeste gparted

Den gparted jeg havde liggende er: 0.3.4-8.iso og den har tidligere duet
sååååååå det er lidt underligt

Jeg vender liiiiiiiige tilbage senere

(PS. jeg skal altså også have det der kryds kabel til at virke !!!! selvom i driller meget )

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-06-09 12:51

Citat
Ijeg skal altså også have det der kryds kabel til at virke
er der slet intet af det vi har foreslået som virker

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 02-06-09 13:16

## er der slet intet af det vi har foreslået som virker [Meget forvirret] ##

>>> Hvad mener du OVN, foreløbig er alt da kommet til at virke en efter en
det kunne jeg da ikke have gjort alene uden jeres hjælp

jeg har lige lykkedes med at brænde en ny Gparted live iso via Ashampoo
(Der så var en meget nyere end den jeg havde liggende, der ikke ville starte ordentligt. Der er jo også nok grunde til at de laver opdateringer pø om pø !?!? )

OG lavet to nye partitioner NTFS på den stationære, så der nu er 3 ialt.

NU har jeg to computere som fungerer helt i top
så snart er det da kun at få lukket en masse spørgsmål som jeg mangler

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-06-09 22:08

Citat
I øvrigt har jeg aldrig sagt, at computerne skulle på nettet på een gang, men mon ikke det kunne lade sig gøre, hvis man koblede dem sammen med et kryds-kabel

.......................ok det gik jeg ud fra.

Men kære Line99 - køb lige en router (med eller uden trådløs access point)
Det får du meget mere sjov ud af, og du kan endda bruge det krydsede kabel (routeren er nemlig ligeglad om det er krydset eller ej)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-06-09 22:15
Kommentar
Fra : Line99

Dato : 06-06-09 11:09

Nu må jeg vist hellere få lukket et par spørgsmål (eller tre )

Internetforbindelsen kom til at fungere helt som den skulle

Er meget taknemlig for jeres indsats - tusinde tak
Takker for al deltagelse.

Godkendelse af svar
Fra : Line99

Dato : 06-06-09 11:11

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-06-09 11:47

Velbekomme og takker

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 06-06-09 11:56

Klaudi det er da bestemt mig der takker

Det der drillede rigtigt meget er at min gamle bærbare finder alt hvad den skal bruge på win installations cd'en, men at den nye stationære skal have drivere udefra. Jeg troede så at den havde taget dem helt i begyndelsen, hvor win siger at man skal trykke F6 eller F8 hvis man skal have drivere hentet fra en anden cd og det havde den så ikke gjord alligevel. Men at man skulle køre (dobbeltklikke) producent cd-en bawetter fandt jeg jo så ud af

Herligt at jeg fik hjælp