/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Windows vs Linux
Fra : o.v.n.
Vist : 1049 gange
10 point
Dato : 21-04-09 01:28

Hej det her er ikke et "spørgsmål" det er en tråd hvor Windows brugere kan få afløb for jeres frustationer, og Linux brugere kan fortælle hvor nemt det er med Linux på computeren, grunden til at jeg opretter "spørgsmålet" er at i ikke ikke bør skændes i spørgsmålet her:
http://www.kandu.dk/spg134878.aspx
Jeg indeleder diskutionen med: Hvis nu Ysseven valgte at installere Ubuntu på sin bærbare, i stedet for at forsøge at installere Windows XP på en computer som er bygget til Windows Vista, så kunne installationen klares på 15-20 minutter, der skal svares på 4-5 spørgsmål om brugernavn, kodeord, valg af tastatur layout (installationen har sikkert allerede den rigtige) og tidszone, så kører den af sig selv, hvis der er en Windows på computeren også, så bliver man tilbudt at hente Foretrukne med mere, over i Linux så der ikke er så meget forskel på browseren, installationen kører af sig selv, også selv om der er en SATA harddisk i computeren, Windows XP har ikke en SATA driver og det er besværlig at få XP på den computer.
Nye brugere af Linux kan få al den hjælp de ønsker til at komme igang!
Spørgsmålet bliver annuleret når indlæggene holder op.
Nu er det jeres tur

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-04-09 03:29

Og ???

Jeg har ikke problemer med Windows

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 21-04-09 06:04

Fin Service !

Jeg har både Windows og Ubuntu
(På hver sin PC)

Må indrømme, at jeg stadig ikke er særlig "stiv i Ubuntu"
(Som da ellers fungerer fint)

JR

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-09 07:19

Citat
det er en tråd hvor Windows brugere kan få afløb for jeres frustationer, og Linux brugere kan fortælle hvor nemt det er med Linux på computeren

REN agitation

Så min mening

LINUX er noget bras
VISTA er SUPER

Nå så sort og hvidt er det nu heller ikke....

Men man kan ikke diskutere Ford med en "Mantakører"

Så det bliver REN "religionskrig"

ALLE styresystemer har deres fordele og bagdele - og det bliver ALDRIG anderledes.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-09 07:21

Citat
Hvis nu Ysseven valgte at installere Ubuntu på sin bærbare, i stedet for at forsøge at installere Windows XP

Hvis nu man valgte SLET IKKE at installere nogen af dem - så var de 20 min. SPARET

Kommentar
Fra : peque

Dato : 21-04-09 07:27

Jamen Vista er da noget halvfærdig skodprogrammering der efterlader en gang gevaldig rod i reg-databasen og sløver maskinen som sindssyg - netop pga dets enorme krav til hardwaren.

REFI: vi er sgu enige om det er en religionskrig og jeg er absolut heller ikke mere fanatisk en at jeg sidder som systemadministrator for en virksomhed på 40mand - der kører linux på alle servere og for det meste XP på klienterne.

Fordele og ulemper:
ja tidligere var Linux ikek beregnet til slutbrugeren, men efter shuttlewood har skudt penge i canonical, så er der primært satset på at udvikle til slutbrugeren og derfor er Ubuntu Linux nu nået til et plan hvor det ligger side om side med Windows i brugervenlighed. Spørgsmålet er nok at de fleste lider af det der hedder knapslræk - og ikke tør at trykke på knapperne for tænk nu hvis der sker noget.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-09 07:34

Og HUSK så lige...

LINUX kom KUN på banen fordi "folk" ville SPARE og gøre/have noget GRATIS....

Der er INTET i vejen med med Bills systemer HVIS de bliver brugt som de SKAL...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-04-09 07:51

Open Suse (linux)
Win XP pro
Vista Ultimate 64

Kommentar
Fra : peque

Dato : 21-04-09 08:08

Tja - Det passer jo reelt ikke???
De udspringer begge af det gamle UNIX sprog - hvor5efter linus torvald lavede en kerne der skulle kunne snakke imellem Unix - og det sprog på det finske universitet (som jeg ikek kan huske hvad de brugte) - dermed blev Linux startet - da han lagde kernel 0.1 ud til sine venner og bad dem om at kigge på den for evt omskrivning af kode.

Der er sgu8 da heller ikke noget ivejen med Linux - hvis det er fornuftige mennesker der sideder som administrator!
Reelt set er der ikke den store forskel på DOS og linux terminal? De udspringer af samme sprog - som var der lang tid inden der kom en BG og scorede de planer en gruppe havde sat sig sammen om - smuttede han på patentkontoret! Intet galt i at man røvrender vennerne man har lavet noget fornuftigt med - Men at score hele gevinsten selv.-

Du kan ikke sige at der ikke er noget galt med deres systemer - eftersom de crasher konstant pga virusangreb, underlige brugere der ikke forstr sikekrhedsproblemstillingen mm - og derfor må opgradere og nedgradere til andre systemer eller tidligere versioner. Specielt at de forskellige systemer ikke er kompatible med hinanden. man kan ikke sende dokumenter på tværs af versioner (Office2003/2007) uden at skulle installere extraprogrammer - konvertere osv?
Sjovt nok er 95% af alle spørgsmål herinde jo baseret på problemer med Windows.

Og jo min mor på 72 sidder med Ubuntu 8.10 som hun selv har installeret efter jeg har sendt link til hende med downloadsiden - præsterede hun så sandelig at installere systemet, opsætte mail,MSN og ikke mindst OpenSSH - således at jeg også kan hjælpe hende!
Så nej - Mener absolut på ingen måde M$ er fejlfri - tværtimod - det er derfor de laver sikkerhedpakker SP - eftersom deres programmering jo ikke var god nok da de ville udgive systemet imod en pengesum. så må man klatreparere systemet med diverse SP

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-09 08:25

Selvfølgelig er windows ikke fejlfri - hvad er egentlig det...

At 95% af spørgsmålene er om windows skyldes nu nok mere at det er det der er mest brugt...

I linuxfora er 100% af spørgsmålene om linux

Så længe der findes "folk" der absolut skal ændre på det hele VIL der være problemer - omvendt skal det jo også til, ellers kom man jo aldrig videre...

Det største problem er nok snarere at hele teknologien "løber" så stærkt at INGEN kan følge med og samtidig tænke på alt....

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 21-04-09 10:34

[B]jeg er ikke udepå at misbruge noget som helst

jeg mere bare at hvis hans viden om linux er lige så stor som min så tror jeg at i gør ham en bjørne tjeneste

hvad angår de forskellige styresystem så er der sikkert lige mange fejl i dem alle på en eller anden måde
(så det var bestemt ikke for være negativ) for jer der har kørt linux i lang tid lyder det nemt
for os som stadig har problemer med xp vil det være meget svært at skifte og forstå en anden måde at instalere og kører det på
jeg kan huske da jeg prøvede fik jeg en oplysning du skal bruge debian
(yndskyld at jeg bander) men hvad fanden er det en anden sagde du skal bruge mandrake ??????

Kommentar
Fra : peque

Dato : 21-04-09 10:53

Hmmm nu er jeg ikke med - Da jeg aldrig har anbefalet mandrake til nogle.
Debian bruges gerne på servere - pga den er klippe stabil i stable releasen.
Ubuntu har gjort extremt meget ud af at gøre det nemt for den almindelige bruger.
Men jo min mor på 72 - installerede selv Linux - efter som sagt at have arbejdet som regnskabsdame tilbage fra da der var hulkort frem til WindowsXP hvorefter hun gik på pension. Dog stadig med en PC i hjemmet - og da den som endnu en gtang crashede på Windows Update - ville hun prøve noget nyt - så sidste forår installerede hun 8.04 og har kørt linux siden.
Det er intet om du har kørt det ene eller andet i forvejen, men at læse hvad der reelt skricves på skærmen.

Så kan man nu også selv google de fleste spørgsmål - Men generelt har det intet med om det ene er svæere end det andet - for det kan på ingen måde samlignes.
MEN jeg vil nu mene det er nemmere at installere Linux i vore dage fremfor Windows.
Download CD.
Brænd den ud
Boot maskinen på Cdrom
Den starter en LIVE session( Prøvekører PC for at se om alt hardware mm er understøttet - reelt set - en testkørsel)
Derefter kommer man ind på skrivebordet - hvor der ligger 1fil på skrivebordet = INSTALL.
Derefter spørger den dig om sprog, navn,brugernavgn,passwd, PCnavn.
Den laver partitionerne for dig .
og beder dig om at genstarte og du har så installeret linux.

Hvor meget skal du ikke svare på I windows - nogenlunde det samme - bortset fra du efterhånden skal loade drivere manuelt i Windows.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 21-04-09 11:07

@REFI:
Enig om det er udviklingen der løber stærkt - men hvis den ikke var der - var vi alle stadig hulemænd.
jeg accepterer absolut folks mening om de vil bruge det ene eller andet - jeg gør dem blot opmærksom på hvilke ting de afsiger.
Når og så frem så råber og skriger op omkring problemer med dette - så er det åbenbart ikek i orden at fortælle dem at der er andre muligheder en deres fangenskab hos M$!

Vi er da enige om at 100% af spørgsmål i et linuxforum er Linux - men jeg er nu ikke enig med dig om at det er pga det er mest brugt - men derimod noget halvfærdigt ugennemtestet skodsoftware - som BG har scoret kassen på at stjæle fra andre for derefter at bondefange folk til KUN at bruge hans software ( men det holder gang i forretningen). Der er INGEN windows udgave hvor der ikke er bevist alvorlige sikkerhedshuller indenfor 1måned efter udgivelsen????
Er det så ikke crapsoftware der ikke er gennemtestet - men reelt bare lavet for at fylde mere i pengetanken. man kan jo ikke engang kalde ham innovativ - for jeg mener ikke han udvikler sine systemer særligt meget. Tværtimod kører han stadig med fulde rettigheder for den enkelte bruger som administrator og dermed gør den maskine til et udsøgt mål for crackere/hackere!

Det er sjovt nok ikke et bevis på en Cracket Linuxmaskine - mm idioten bag skærmen har sat 1234 som kode eller lign!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-09 11:24

Citat
men derimod noget halvfærdigt ugennemtestet skodsoftware

Nu er det jo IKKE MS der laver softwaren (bortset fra styresystem og enkelte kontorpakker) - så at give bill skyld for at andre firmaer IKKE kan finde ud af at lave software til HANS styresystem er ikke den rigtige baggrund...

Det er jo ikke XP eller Vista der ikke fungerer - problemerne opstår først når der bliver puttet alt muligt ANDET på....

f.eks. en maskine med preinstalleret Vista og Office eller Works vil køre uden problemer de næste 20 år Det err som sagt først når "folk" begynder at køre med både "hænger" og "trailer" (overbelæsset) at det giver problemer...

LANGT hovedparten af de spørgsmål/fejl der opstår er pga. 3.parts soft/hardware..... eller man har SELV pillet i standardopsætningen og derved frembragt fejl der IKKE er taget højde for...

Problemet med LINUX er "oplysning" - der er ALT FOR LIDT til det kan blive udbredt - og så hjælper det ikke det er "nørder" der prøver at udbrede det - for der springer den alm. bruger af og konstaterer at "det må jeg vist hellere holde fingrene fra"

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 21-04-09 16:51

det er jo ikke et spørgsmål om at instalere linux men alt det bag efter

der ligger hunden begravet for en uvidende

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-09 16:54

Citat
men alt det bag efter

Nemlig

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 21-04-09 17:00

I BLIVER NØD TIL AT GIVE MIG RET

DER ER OG BLIVER DET NEMMESTE AT INSTALL WIN OG DEREFTER AT INSTALL ALT ANDET TILBEHØR
OG SÅ KAN I RÅBE OG SKRIGE LIGE SÅ MEGET I VIL

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 21-04-09 17:05

peque DET HAR JEG ALDRIG SKREVET NOGET OM. GÅ BARE TILBAGE OG SE.

RÅD NU MANDEN OM AT BEHOLDE VISTA OG KØBE EN USB HD OG LEG MED ENTEN XP LINUX PÅ DEN DET TJENER HAM BEDST

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 21-04-09 17:13

ENDVIDERE SYNTES JEG DET ER GODT AT LINUX ER KOMMET PÅ BANEN
FOR DET KAN VÆRE MED TIL MS LOPPER SIG OP.

OG HVIS I FORSAT VIL ANDBEFALE HAM AT INSTALL LINUX SÅ SYNTES JEG AT I SKAL GIVE HAM ET TLF NR FOR DET FÅR HAN MEGET HÅRDT BRUG FOR DEN STAKKEL

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-04-09 21:51

og jeg tænker på at installere Linux på min fars pc.....

Han kan ikke overskue alt det maskimekaniske på en pc - så jeg er tvangsindlagt til at klare "ærterne".

Vil han hænge i røret min. 10 gange om dagen??

Hold da op, hvor har jeg knoklet med den pc.... jeg skal være en fan...s god pædagog for at forklare ham tingene, og han forstår det alligevel ikke - frustrerende!
Især for ham... men også for mig...

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 21-04-09 22:00

jeg syntes at tavsheden breder sig

har jeg virkelig ret

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-04-09 22:05

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 21-04-09 22:11

refi det er jo ikke rigtig
Nu er det jo IKKE MS der laver softwaren (bortset fra styresystem og enkelte kontorpakker) - så at give bill skyld for at andre firmaer IKKE kan finde ud af at lave software til HANS styresystem er ikke den rigtige baggrund...

ms laver noget nyt der ikke er bagudkompatipel er da kun deres fejl da mange har købt udstyr
for mange kr der ikke virker i vista
derfor er ms nød til at lave et system der er en blød overgang ellers taber de og folk bliver sure
(det er jo desværre sket) en kæmpe brøler
jeg købte en ny skanner til min xp så kom vista ok så skifter vi system men min skanner kan ikke køre i vista nul ny driver og blev jeg fannn sur.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 21-04-09 23:01

nu skal jeg nok være sød jeg har fået meget god hjælp i kandu og håber at det forsætter.

men jeg har et stort ønske
lad være med at prøve at pådutte folk et system som de selv siger de ikke har forstand på med mindre du er villig til at oprette kontakt for at hjælpe for hvis du kender betydningen af hvad du siger
betyder det ikke at modtageren ved hvad du snakker om derfor skal du tale i et sprog der ligner det du selv begyndte med da du kørte win 3,1 for modtageren af dit råd er måske på det plan .
tak for god deltagelse selv om det ikke er mig der har startet tråden.

mvh:ultra2

(det har allerede kørt forlagt ud vi bliver aldrig enig).

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-04-09 01:20

Citat
ALLE styresystemer har deres fordele og bagdele - og det bliver ALDRIG anderledes
du kunne også have skrevet: Styresystemer har hver deres tilhængere og det bliver sikkert aldrig anderledes jeg hoppede over på Linux vognen da Vista kom frem, XP kører fornuftig og Vista kommer aldrig i nærheden af XP hvad angår hastighed eller stabilitet, jeg vil vove den påstand at ingen ærlig kan sige at Vista er godt for noget som helst! Nævn et par ting som Vista gør bedre end XP ? Det tæller ikke at den ser godt ud og blinker med ting og sager på skrivebordet, det er at afvikle programmer og andet som man BRUGER computere til, ikke bare at se på.
Nu har jeg valgt at skrotte Windows fuldstændig den dag at min sidste XP ikke kan opdateres mere, jeg har allerede Ubuntu på 2 computere og forsøger at sætte mig ind i hvordan den fungerer, den er blevet meget nemmere at have med at gøre, i de par år jeg har brugt den, næsten alting går automatisk, mangler der codecs for at afspille et eller andet, så gør computeren selv opmærksom på hvor det kan hentes, de mest nødvendige programmer, de som bliver brugt af flest mennesker, de er der fra starten, mangler man et et program, så kan et spørgsmål i et forum løse det problem, programmet er sandsynligvis allerede i pakkehåndteringen, men det hedder selvfølgelig noget andet end Windows programmer, så som nybegynder er det godt med Linux forum, også her på Kandu kan man få hjælp, lige som med Windows brugere, som spørger, hvad skal jeg gøre med dit eller dat, straks er der forslag til programmer som kan løse opgaven, uanset om man er Linux eller Windows bruger jeg er glad for at jeg valgte Linux Ubuntu som styresystem og gør gerne lidt reklame for systemet.
Ingen vil pådutte andre noget, det har i misforstået, man har vel lov til at fortælle om Linux uden at i føler jer forpligtet til at bruge det, men i må gerne blive så nysgerrige at i prøver, den er nem at installere på alle computere, den kan bruges til alt det som en Windows maskine kan og i mange tilfælde vil den køre hurtigere end Windows gjorde på den samme computer, Office program, Media player, web browser, e-mail klient og meget andet er klar at bruge, allerede mens man kører live og slet ikke har installeret endnu, printere og andet hardware er ikke sværere at tilslutte end på Windows computere, Linux kan køre i samme netværk som Windows og dele filer i hjemme netværket.
Alting gøres på en lidt anden måde end man er vant til, de fleste af os er jo flasket op med Windows, men med hjælp fra diverse fora, så kan alting lade sig gøre.
Det var så lidt reklame men ikke et forsøg på at pådutte nogen noget, bare gøre jer nysgerige nok til at i vil forsøge: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download allerede på torsdag (i dag) burde teksten skifte til version 9.04

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-04-09 01:36

Citat
jeg har prøvet den der hedder 8,10 troer jeg min mail fik jeg aldrig til at virke
det skrev ultra2 i et andet spørgsmål, men ultra2 du skal ikke give Linux skylden for at du ikke har sat din mail rigtig op, alle mail kan sendes og modtages på Linux lige så godt som på Windows, selv hotmail har jeg uden problemer på min Ubuntu: http://www.kandu.dk/Tip19335.aspx
og angående filsystem på harddisk, siger nfts og fat dig mere end ext.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-04-09 03:36

Refi har fuldkommen ret, har man en kontormaskine med for den sags skyld Win 98 (first edition) og en Office samt evt. antivirus og brugt af ikke-pilfingre kan den køre i mange år uden geninstallation. På mit job havde vi et par stykker, de er dog endegyldigt sendt til Las Containos i forbindelse med flytning af firmaet.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 22-04-09 07:32

Ja indtil den første opdatering til Windows kommer - så ender den med en BSOD!
Og hvad gør man så - så kontakter man M$ eller hardware-firmaet som reelt ikke kommer med løsningen.
F.eks HP har lavet en kommunePC - so msjovt nok er installeret med et NVidia6400(mener jeg det er ) som er specielproduceret til de maskiner. Men sjovt nok har M$ lavet en opdatering af denne driver som crasher maskien.
Sjovt nok i Vista har du slet ikke muligheden da det er en af de vigtige opdateringer - så den kommer helt af sig selv ind i systemet mm, man er klog nok til at fravælge det - Sew det er dælme kundesupport.

ULTRA2:
Stilheden breder sig eftersom det er at kaste med ærter. SDu forlanger jeg skal give dig ret i noget jeg slet ikke er enig i? jeg ved min mor på 72 kunne finde ud af det selv - så må det jo desværre kun sige noget omkring andre og deres entuiasme omkring at sætte sig ind i hvad man laver.
Personligt mener jeg ikke der er det store i "efter installationen" - De fleste distroer virker optimalt og I både GNOME og KDE er der en knap til tilføj/fjern programmer alt efter hvad brugeren vil have på - så ALT det bagefter!
i 9 ud af 10 tilfælde er der alt hvad personen skal bruge ved en default installation. Dog er der nogle ting der mangler såsom SAMBA mm - til netværksdeling - Men hvis du reelt højreklikker på en mappe og vil dele denne - kommer den og siger der mangler samba og om du vil installere den pakke ??? Den kan sgu ikke være nemmere.
Omkring viden om systemet:
Så kan man diskutere hvad der er smartest og nemmest?
At betale M$ for at få support - for det skal du da hvis du ringer. efter 3.gang du beder M$ om hjælp.
Hvorimod Linux lever af folk selv dokumenterer systemet eftersom det bliver udviklet undervejs og nye ting kommer til. Men hvis folk reelt er for dumme til at bruge google - jamen så fint nok for mig - så syntes jeg da reelt de skal betale M$ for supporten.

Og nmetop for en afsluttende bemærkning - så hopper jeg altså af denne tråd:
Der er præcis INGEN der pådutter nogen nooget - men jeg vil tilhver en tid gøre brugeren opmærksom på at der er alternativer til dem, der brokker sig over deres Windows - det er jo sjovt nok jer der brokker jeg konstant over fejl og mangler i jeres OS - vil nedgradere konstant, ændre ting eller have gratis software til jeres Windåse. Men sjovt nok de fleste der laver software til M$ - der har jo lært at det skal koste penge. Så ergo betal ved kasse1 hvis man vil have tingene - eller brug piratsoftware - det er fuldt ud jeres eget valg - gør bare opmærksom på der er alternativer til jeres problemer! Og sjovt nok koster det sgu ikke noget. Så for en familie på bistand kunne der være en ide i at tænke sig om hvor det er man vil bruge penge.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-09 07:51

Som allerede nævnt er det hele en religionskrig......

Vista er udmærket
XP er udmærket
LINUX er udmærket
DOS er udmærket osv.

Men hver til sin bruger alt efter behov.....

Vi kan/skal jo ikke alle rende rundt og være "experter" - tingene skal bare virke til det de er købt til - og det gør de ALLE....

Hvem kunne finde på at købe en NY Mercedes og lægge en gammel Minimotor i fordi den kan man SELV skrue på

Vi behøver ikke gå længere end til "moderne" scootere" - enhver "dreng" kunne skrue på en knallert i 70erne - idag kan de dårligt finde ud af at fylde luft i hjulene..... - MEN TUNES DET SKAL DE

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-04-09 12:04

Hvorfor tager folk det altid personligt, når de diskuterer en ting??

Vi har alle hver sin måde at formulere os på!

Tænk over det, folks, og kik på emnet istedet for.

Hanne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-04-09 12:42

Hej moster, vi glæder os til far høre din far kan enes med Ubuntu, har du selv erfaring med Linux ?
Citat
OG HVIS I FORSAT VIL ANDBEFALE HAM AT INSTALL LINUX SÅ SYNTES JEG AT I SKAL GIVE HAM ET TLF NR FOR DET FÅR HAN MEGET HÅRDT BRUG FOR DEN STAKKEL
telefon nummer til hvad ? Al den hjælp som kan ønskes, er lige her på Kandu og UbuntuDanmark

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-04-09 12:49

Jeg har INGEN erfaring med Linux! suk.....

Er nærmest nødt til at installere den selv, for at kunne hjælpe ham.

Men jeg har en ægte Widows selv, og ønsker ikke at skifte...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-09 13:01

Jeg vil så "vove" den påstand at de fleste Linuxbrugere ENE OG ALENE bruger det fordi det er GRATIS

Men jeg er da modtagelig for et bevis på det modsatte

Kommentar
Fra : NooKia

Dato : 24-04-09 06:34

Må man spørge hvordan er det nu man brænder en ISO fil af Ubuntu
9.04 ?

Og der går vel en tid, før den LiveCD man kan bestille kommer

Jeg har ikke Nano eller hvad det nu er for et program man skal bruge.

Ja, jeg ved godt at det er small talk, så undskyld jeg kommer med store spørgsmål.

NooKia

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-04-09 13:12

Du har selv et spørgsmål om download af nyeste Ubuntu, men må meget gerne spørge her også du henter, har måske hentet en ISO fil og det vigtigste er at du ikke må gøre noget ved den, ud over at brænde den på en cd! Nogle computere foreslår at du skal udpakke filen eller andet, det må du ikke, den nemmeste måde med en Windows computer, er at hente en gratis ISO brænder program, så kan det næsten ikke mislykkes: http://www.ntfs.com/iso-burning.htm den øverste til venstre: Zip filen skal ikke engang installeres, læg en tom cd i cd brænder skuffen og højre klik på den hentede Iso-burner zip fil og udpak den og dobbelt klik på IsoBurner ikonen som er en cd skive med en flamme på, oppe til højre for den øverste linje er der en lille knap med 3 ... klik på den og find den Ubuntu du har hentet og dobbelt klik på Ubuntu, så er det bare at klikke på Burn knappen.
Hvis du allerede har en computer med Ubuntu, så er det endnu nemmere, der er alting indbygget

Kommentar
Fra : NooKia

Dato : 24-04-09 14:00

Tak o.v.n

Ja - jeg har allerede en gammel PC med Ubuntu installeret - men jeg ville lave en "clean install" derfor ville jeg have sådan en CD.

- Det har jeg læst skulle være bedre end at opdatere - (???)

Har egentlig ikke nogen filer, som skal gemmes, for jeg er ikke kommet så langt med Ubuntu endnu.

- Det burde jeg naturligvis ...

Og den PC med Ubuntu har jeg ikke selv installeret - Det blev gjort, der hvor jeg købte den til en billig pris.

Så jeg kan heller ikke fortælle hvordan Ubuntu blev installeret - Andet end at der (tilsyneladende kun er Ubuntu på PCen)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-04-09 15:39

Nookia du sletter den gamle Ubuntu med den nye cd som du brænder, forklaring kommer når du er klar, begynd med at se min fine guide, den viser godt nok hvordan en disk gøres klar til Windows, men princippet er den samme, du skal bare vælge ext4 som filformat, i stedet for ntfs: http://peecee.dk/upload/view/151336/Gparted_guide.zip hent og udpak zip filen og læs det jeg skriver på billederne

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 27-04-09 17:23

Det var dog en masse snak, har så ikke læst det hele igennem,men dit udlæg var jo tydeligvis velbegrundet, dit indlæg taget i betragtning.
Men jeg spørger, så hvorfor er der så mange ver. af linux når vi jo alle skal bruge den seneste, jeg har for eks. 8, en dyt og jeg installere alle opdateringer når de kommer.
Hvorfor har jeg så ikke den der hedder 9 og en sjat + hvorfor kan jeg ikke bruge gooooogle word uden at skulle instalere div. andre tilføjelses programmer..
Jeg er tilhænger af Ubuntu uafhængigt af om det koster lidt kr. men det virker endnu
uden div. spam og vira. Men må dog gå tilbage til Windows i ny og næ.
Højris

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-09 02:56

Hvorfor der er så mange forskellige Linux, jo det er fordi at den har en fri og åben kerne allle bygger på den samme kernel og enhver (som kan kode en computer) kan lave sin egen Linux, nogle af dem bliver så udgivet for andre end en svæver kreds af brugere, ikke alle distroer er gratis, men det er som regel fordi at der er købe programmer i pakken, eller det er firmaer som køber support med.
Højris du har sikkert Ubuntu 8.04 LST, den har langtids support og for brugere som ikke hele tiden vil have det nyeste af det nye, du kan nemt opgradere til den nye og flotte Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Vil du opgradere ? Klik på System og på Administration, ned og klik på Softwarekilder, skriv din adgangskode og tryk på Enter, klik på fanen Opdateringer, nederst i vinduet kan du ændre til Almindelige udgivelser, luk vinduet og åben en Terminal - Klik på Programmer og gå ned til Tilbehør ud og ned og klikke på Terminal når den åbner skriver du
Kode
sudo apt-get update
og trykker på Enter skriv så din adgangskode (du kan ikke se at du skriver koden) når pakke listerne er indlæst så skriver du
Kode
sudo apt-get upgrade
og trykker på Enter, nu skal du bare læne dig tilbage i lang tid, når den færdig bliver du bedt om at genstarte og du kan sikkert ikke kende din computer igen
Jeg er lidt usikker på om du skal genstarte efter at du har ændret i Sotwarekilder, men jeg tror det ikke, prøv

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-09 03:00

Når du har skrvet sudo apt-get upgrade (den sidste kommado) og Ubuntu har fundet ud af hvor meget der skal hentes, så skal du lige huske at trykke på J og Enter for at bekræfte at du vil fortsætte

Annuller spørgsmålet
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-09 00:57

Som lovet i indledningen, så blev tråden annuleret da der blev en lang pause i indlæggene, vi tager en anden debat en anden gang