/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan ikke se harddisk
Fra : leob
Vist : 884 gange
100 point
Dato : 12-04-09 11:23

En af vennerne er i problemer. Pludselig begyndte der at vises "blå skærm" under opstarten.
Efter mange forskellige forsøg anskaffede han sig en ny harddisk.
Efter at have sat den i, lagde han en XP Pro installations CD i og begyndte at installere.
Efter kort tid, hvor den tilsyneladende havde kørt nogle filer igennem, kom den og sagde, at der ikke var nogen harddisk på systemet.
Et check i BIOS viste, at BIOS godt kunne se harddisken.
(det er måske samme fejl, som i første omgang fik ham til bl.a. at lægge en ny harddisk i)
Hvad kan der være galt?P
leob

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-04-09 11:33

Det er nok fordi det er en SATA, og der mangler drivere,
prøv at kigge lidt her, om der noget der kan bruges:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=site%3Akandu.dk+sata&meta=

mvh klaudi

Kommentar
Fra : peque

Dato : 12-04-09 12:00

Mange gange kan man under Bios se en indstilling - hvor man kan tvinge en overgang således at den kan se harddisken som en IDE istedet for en SATA. Derefter kan man opdartere drivere bagefter og klikke indstillingen tilbage.
Det er gerne på IBM,Lenovo og Hp der er denne mulighed!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 12-04-09 12:06

er det en dell pc?

Kommentar
Fra : leob

Dato : 12-04-09 12:37

Det er ikke en Dell PC
Det er IDE diske, vi taler om
Fejlen startede som jeg skrev måske allerede ved den første disk, som han prøvede at udskifte - og der var der jo ikke tale om skift af disktype
leob

Kommentar
Fra : peque

Dato : 12-04-09 12:59

jajaja ro på - Du giver bare ikke mange info. Man kunne jo ligesiom starte med at skrive om det er en stationær - bærbar hvilke diske - hvilket mærke - hvilket bundkortt - så yder man sgu selv nogle informationer.

Men reelt set - Download Ultimative BootCD - og test jeres hardware igennem! http://www.ultimatebootcd.com/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-09 14:18

Du har 2 IDE controlerstik (primary og sekundary) prøv at sætte harddisken (den nye) til det andet stik.

Er der også en CD/DVD på samme kabel så hold lige øje med jumperne.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-04-09 14:50

Og i har formateret disken først. Jeg skal jo spørge. Hvis ikke den bliver formateret kan den ikke bruges.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-04-09 16:45

Der kan være fejl på kablet til harddisken - prøv et andet kabel...

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-04-09 16:45

Sorry, det var der skrevet....om...

Kommentar
Fra : leob

Dato : 12-04-09 17:59

om det er stationær eller bærbar kan jeg ikke se har nogen betydning ligesom diskfabrikatet vist heller kan gøre noget, når en disk, hvoraf den ene har siddet på pc-en i længere tid, lige pludselig fejler
bundkortets mærke kender jeg ikke
Vi har prøvet at skifte mellem de to IDE kabler/controllerstik uden at der sker noget
Jumperne sidder tilsyneladende også korrekt (igen: Når både den oprindelige disk og den nye har fejl, er det nok næppe dem?)
Vi kan jo ikke formatere disken før man kan komme i kontakt med den. Jeg mener også, at installationen af XP selv vil formatere, hvis disken ikke (som normalt) er formateret fra fabrikken.
Som sagt har vi prøvet et andet kabel.
Det eneste forslag, som vi vist ikke allerede har prøvet er http://www.ultimatebootcd.com/
så det vil vi prøve
leob

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-09 22:08

Gammel disk holder op med at virke.
Ny disk vil ikke virke på nogen af de to controlere ( 4 mulige stik at prøve)
Master / slave skal stå rigtig for at kunne læses.

Bios kan se disken.................så er den tilsyneladende forbundet.

Diskhåndtering:
Start > h-klik på denne computer > administrer > diskhåndtering > kan disken ses og hvad står der ud for disken.
Eks.:
Disk 0 .................ualokeret............................ eller hvad

Kommentar
Fra : leob

Dato : 13-04-09 03:28

Det er jo meget godt opsummeret, Eyvind, men ....
Nu er der sat en ny disk i og BIOS kan se den, men XP Installationsen kan ikke.
Derfor er der jo faktisk ikke sat noget operativsystem (XP Pro) op endnu og derfor kan vi jo heller ikke se "Denne computer" .....
Skifter vi tilbage til den gamle disk kan vi heller, ikke selvom der jo der er et operativsystem. Det, der skete med den gamle var, at under opstart fik vi en "blå skærm" (som det var almindeligt under Win 98), men kun i et øjeblik hvorefter den prøvede at starte op igen o.s.v.
Mystisk, synes jeg
leob

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-04-09 16:17

Hvis du henter en ubuntu live CD - kan du muligvis se på din harddisk og evt se om partitionen er aktiv.
Her står noget om ubuntu.
http://www.kandu.dk/Tip16034.aspx

Derfor er der jo faktisk ikke sat noget operativsystem (XP Pro) op endnu og derfor kan vi jo heller ikke se "Denne computer" .....

Kommentar
Fra : Botnatten

Dato : 15-04-09 16:14

Jeg tror også at den nye harddisk skal formatteres inden den kan ses i "Denne computer", gør som eyvind skrev d. 12-09.
Harddisken kan også formatteres med hjælp af en anden computer.

Jeg ved ikke om emnet stadig er aktuelt

Kommentar
Fra : leob

Dato : 15-04-09 20:44

.. ja men
sålangt er vi slet ikke
Citat
Jeg tror også at den nye harddisk skal formatteres inden den kan ses i "Denne computer",

Det er installionsCDen til XP, som selv kan formatere i givet fald, som ikke kan se handdisken !!!!
leob

Kommentar
Fra : Botnatten

Dato : 15-04-09 22:32

Leob
Troede det er mig som er langsom, jeg plejer slet ikke at være hurtig
Måske du så skal droppe den "automatiske" formatering fra din cd og formattere den manuelt?

Kommentar
Fra : leob

Dato : 16-04-09 10:19

ja tak, men når harddisken ikke kan ses?
Den oprindelige harddisk var jo iøvrigt formatteret men gav problemer
Vi prøver at tage harddisken ud og formattere om nødvendigt i en anden maskine
leob

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-04-09 10:32

Hvad med at kigge på den harddisk med ubuntu live CD

Kommentar
Fra : Botnatten

Dato : 16-04-09 12:00

Leob
Syntes det er en god løsning at formattere med hjælp af en anden computer, er ret sikker på det løser problemet

Kommentar
Fra : eminem91

Dato : 22-04-09 11:43

det kan være at xp er helt væk

Kommentar
Fra : leob

Dato : 25-04-09 14:39

Så er løsningen her:
Så er der liv i maskinen igen. Bundkortets forbindelse til SATA harddiske var afbrudt, men ATA diske kunne fungere. Efter af have byttet SATA-disk til en ATA-disk virker det. Så står tilbage at genoprette en masse, adressekartotek, virusbeskyttelse, netbank o.s.v.
Tak fordi I prøvede at hjælpe, men desværre ingen point dennegang
leob

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-04-09 15:27

Så er det da mærkeligt at det ikke har virket før, nu er disken pludseligt blevet til en SATA

Citat
Det er IDE diske, vi taler om