/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Hvilken sætning er korrekt?
Fra : mangorossa
Vist : 1599 gange
500 point
Dato : 14-01-09 19:22

Hvis man vil omtale sig selv i 3. person, hvilken sætning er så korrekt?:

1. : Jette er alvorligt bekymret for hendes helbred. -

Eller:

2. : Jette er alvorligt bekymret for sit helbred. -

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 510 point
Dato : 14-01-09 19:25

Citat
2. : Jette er alvorligt bekymret for sit helbred. -

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-09 19:25

Hvis det er Jette der selv er syg, den sidste...

Hvis det er hendes veninde, den første.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 14-01-09 19:27

Citat
Hvis man vil omtale sig selv i 3. person, hvilken sætning er så korrekt?:

som 3. person.... er det

Citat
1. : Jette er alvorligt bekymret for hendes helbred. -

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-09 19:29

Kun gamle konger omtaler sig selv i 3. person og så flertal:
"Vi alene vide"

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 14-01-09 19:29

Svend Giversen har helt ret.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-01-09 19:33

Jette er alvorligt bekymret for hendes helbred. = Jette er bekymret for en andens helbred

Jette er alvorligt bekymret for sit helbred. -= Jette er bekymret for sit eget helbred

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-01-09 19:36

hmppf, nu kan i jo heller ikke blive enige *GG*

Det er min veninde der har skrevet den sætning inde på Facebook og jeg mente jo også at det var forkert med den første sætning. Netop som du skriver, både svendgiversen og jeb3.

Jeg fik min datter til at spørge hendes dansklærer og han svarede, at man godt kunne skrive "hendes helbred" . Men han er altså heller ikke så gammel den der dansklærer hø hø..

Men lad og se om der kommer flere kommentarer.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-01-09 19:38

Ja dansk er svært

Prøv at forestil dig at Jette´s stilling er Overlæge
Så prøver vi samme sætninger:

Overlægen er alvorligt bekymret for hendes helbred

Overlægen er alvorligt bekymret for sit helbred

Er det nemmere nu?

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-01-09 19:39

Hun mener selv at hun er ret så god udi gramatik..så jeg er jo op imod en bestemt dame. Ja, Dova, jeg mener jo netop det samme. Men min veninde siger at hun omtaler sig selv i 3. person og så skulle det være korrekt???????????

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-01-09 19:41

hmm HelleBirgitte, ved ikke om den helt kan bruges sådan.

Ja jeg er jo ikke i tvivl, eller jeg mener jo at jeg har ret i at den første sætning ikke er korrekt..Så det er jo min veninde vi skal have overbevist

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-01-09 19:44

Jo selvfølgelig kan den bruges om man omtaler sig selv som "Jette" eller "overlægen" giver altså det samme - det er stadig sig selv i 3. person hun omtaler.

Men om du kan overbevise din veninde..... ja se det er jo en helt anden sag

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-01-09 19:47

Ja...må jeg bruge den sætning du skrev? , den kan måske overbevise hende...den er egentlig ret god og ja du har ret i at det må give det samme.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-01-09 19:48

Selvfølgelig må du bruge sætningen - pøj pøj

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-01-09 19:48

Citat
Jeg fik min datter til at spørge hendes dansklærer

Hvis dansklærer

Citat
Men min veninde siger at hun omtaler sig selv i 3. person og så skulle det være korrekt???????????

Næ, det er det ikke...for at omtale sig selv som 3. person er det samme som at omtale en anden....så hvis hun eks. om en anden siger, at "Hans er bekymret for hans helbred"...så er det stadig en anden end Hans' helbred han er bekymret for.........

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-09 19:49

Prøv den klassiske...

Man kan godt sige: "Han tog hans hat og gik sin vej".
Men så er det ikke hans egen hat.

Man kan ikke sige: "Han tog sin hat og gik hans vej"
Dine veje er dine egne...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-01-09 19:56

http://www.stm.dk/Index/dokumenter.asp?o=13&n=1&d=648&s=1&str=stor
Sådan:

VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt: Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:
§ 1. Statens ydelse til dronning Margrethe den Andens civilliste fastsættes med et grundbeløb af 8.026.000 kr. årlig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-09 20:06

Rettelse: Kun gamle konger og dronninger omtaler sig selv i 3. person og så flertal...

Jeg tror ikke Margrethe ville lovgive sådan i dag?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-01-09 20:38

Jette kan være bekymret for sit (eget) helbred eller bekymret for hendes (en andens) helbred,

Altså svaret er sit

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 14-01-09 20:49

Det er sikkert en jyde du har talt med

Men svaret er at du skal have fat i refleksive possessiv pronomen = tilbagevisende ejestedord:

Det refleksive pronomen er kun forskelligt fra det pers.pronomen i 3.person singularis og 3.person pluralis; det viser tilbage til et substantiv el. et pronomen i sin egen sætning.
http://www.ci.kk.dk/skoler/ng/teachers/MB/Gram_Projekt/refleksivpronom.html

de refleksive possessive former i 3. person

* Akkusativ: sig (også i pluralis)
* Genitiv: sin, sit, sine

(men kun i singularis!)

ellers skal det jo være deres!!!

Der findes et lille hjælpemiddel

prøv at sætte navn ind:

f.x.:

Jesper har læst alle sine bøger.

Jesper har læst alle Jespers bøger.

eller

Peter har læst hans bøger.

Peter har læst Jespers bøger.

http://74.125.77.132/search?q=cache:5YxytmPFmrkJ:www.unissen.de/Hvordan%2520bruger%2520vi%2520hans%2520og%2520sin_6.pps+refleksiv+pronomen+sin&hl=da&ct=clnk&cd=10&gl=dk

Hvis du klikker øverst på det sidste link afspiller den som et lille program - det er lidt sjovt at se.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-01-09 20:55

Citat
Hvis dansklærer

ha ha, ja der lavede jeg den selv...ups.

Jeg bad min datter spørge SIN dansklære....sådan

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-01-09 20:55

om igen: dansklærer

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-09 20:58

Godt jeg lærte dansk i den gamle stråtækte, og ikke hos dig Line

refleksive possessiv pronomen... Go dag Mand Økseskaft

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-01-09 20:59

Tak for god respons, jeg lader den lige stå lidt endnu.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-01-09 21:55

Så Så mangorossa, det er vel manden der bestemmer det, eller hva.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-01-09 22:09

*fnis* nope, det har jeg helt hånd på Palle

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 14-01-09 22:26

Den kloge Svend Giversen har ret.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-01-09 22:34

2!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-01-09 22:46

Jeg har forelagt min veninde hvad der bliver skrevet herinde..noget af det..hun fastholder, at hun har lært det i skolen. Hun er årgang 58..
Hun kommer herind og kigger engang, har ikke tid lige nu...så må vi se..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-01-09 23:17

Citat
Jeg bad min datter spørge SIN dansklærer

Dygtig

Citat
hun fastholder, at hun har lært det i skolen. Hun er årgang 58..

Så har hun haft en inkompetent lærer....eller også husker hun bare ikke hvad hun har lært i skolen

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-01-09 23:31

Jamen vi er enige Dova..jeg er lidt ærekær hvad angår sådanne spørgsmål...der kan man da finde ud af, hvad der rigtigt og forkert.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-01-09 23:42

Citat
Jette er alvorligt bekymret for hendes helbred.

Så er det en andens helbred, hun er bekymret for.

Citat
Jette er alvorligt bekymret for sit helbred.

Så er det en anden, der udtaler sig.

Det er muligt, jeg skal have mine skolepenge tilbage, men jeg kan ikke se/forstå at det er Jette, der udtaler sig om sig selv

Men jeg tror nu nok, at jeg overlever.

Hun er måske ved at skrive en bog om sit eget liv ... i 3. person ???

Det kommer jo også meget an på i hvilket sammenhæng, det bliver skrevet !!!!

Citat
Godt jeg lærte dansk i den gamle stråtækte

Ja ja svendgiversen, der vidste de også alt om "Østerbro" i København

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 15-01-09 00:02

Ja Ans, du er inde på noget..det er lige præcis der, jeg er i tvivl. Hun omtaler sig selv..i 3. person..det er nemlig der humlen ligger..jeg vil jo ikke hovere (he he) før jeg er 110% sikker.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 15-01-09 00:38

det vel begge to fine nok

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-01-09 00:54

Det kommer jo meget an på hvad hun har skrevet før eller efter.

Skriver hun en "selvbiografi" ???

Hun kan jo have omtalt en "veninde" som hun er bekymret for ....

Men igen kommer det meget an på, hvad der bliver skrevet før eller efter.

Nu vil jeg

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-09 01:10

Citat
Det kommer jo også meget an på i hvilket sammenhæng, det bliver skrevet !!!!

Hvis du kender Facebook...så ved du der er en rubrik hvor man kan skrive "hvad laver du lige nu"......og hvis du ikke kender FB, så ved du nu, at det er sådan

Så kommer der måske til at stå i Peters profil: PETER "siddder og kigger på sin FB profil"

Og i spørgsmålet her skriver Jette om sig selv : JETTE " er alvorligt bekymret for hendes helbred"

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 15-01-09 07:41

Jep, det er lige netop sådan det er Dova..

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-01-09 07:47

Her er en lille kort test - fin hvis man er i tvivl om hans - hendes - sin - sit

http://fjern-uv.dk/pro/pro4.htm

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 15-01-09 08:34

Ja, min test gav 100% korrekte svar.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-01-09 09:03

Jeg havde samme resultat - men det var nu også mest tænkt som en test, du evt kunne lokke veninden til at tage

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-09 09:19

I kan hopper og springe - men der skal stå............................... sit

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-09 10:16

Citat
I kan hopper og springe - men der skal stå............................... sit

Ja, selvfølgelig skal der stå........sit

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 15-01-09 11:28

- hvordan går det forresten med Jette?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-09 11:36

Nåe ja - vi bliver lidt bekymret for hendes helbred.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-01-09 13:57

Sit! Eyvind Vuff

Jeg er årgang 58, og det er sit helbred og ikke hendes helbred, hvis hun taler om sig selv. Ellers har hun personlighedsspaltning, og taler et meget gammelt dansk...

Hanne

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-01-09 16:49

Citat
Mangossa er alvorligt bekymret for sit helbred. -

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 15-01-09 16:54

Jettes helbred har det vist fint nok *GG* Og mit også Sunowich ...............Bortset fra at jeg faktisk er rendt ind i en forkølelse...øv!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-09 17:07

Ok - Jette og hendes helbred har det altså fint.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-01-09 17:11

Mango du skrev
Citat
Hvis man vil omtale sig selv i 3. person, hvilken sætning er så korrekt?:

Jeg skrev
Citat
Mangossa er alvorligt bekymret for sit helbred. -

Som er det korrekte svar i forhold til dit spørgsmål

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-01-09 17:12

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 15-01-09 18:51

ok Suno ja jeg skal lige have den i femører..

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 15-01-09 19:02

Som alle siger, så er det:

Citat
2. : Jette er alvorligt bekymret for sit helbred. -

Som er korrekt

MvH
Jørn Rudolph

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 15-01-09 19:12

Inden dette spørgsmål bliver afsluttet så er Jette vel død på grund af dårlig helbred.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 15-01-09 19:22

hawaii7, nej gudskelov afhænger Jettes helbred i af det *GG*

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-09 20:44

Mango din veninde er ikke til at overbevise, selv om du får nok så mange gode forklaringer,

hun skal simpelthen have det stort på hvidt, fra " højere magter"

Hvis jeg var dig, ville jeg skrive til Dansk sprognævn, vedlæg en frankeret svarkuvert, og giv veninden svaret derfra

Njalsgade 136, bygn. 27, 3. sal, 2300 København S
Spørgetelefon: 35 32 89 90. Sekretariat: 35 32 89 82.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 15-01-09 20:53

Nordsted du har sikkert ret *G* Dog har hun endnu ikke haft tid til at gå herind og se..så jeg prøver lige at vente og se.
Ellers tak for adressen

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 16-01-09 03:45

Jeg vil da også godt stemme, selvom det allerede er helt klart.
Citat
Det kommer jo også meget an på i hvilket sammenhæng, det bliver skrevet !!!!

..blev der skrevet tidligere.
Nej, det er fuldstændigt ligegyldigt hvilke..."n" sammenhæng, det er skrevet i. Hvis man taler om en anden person (og det gør man teknisk set, når man taler om sig selv i 3. person, for man dissosierer sig og taler, som en anden ville have sagt det), og vil fortælle, noget om, hvad der tilhører ligepræcis den anden person, så er ordet "sit".
Så uanset sammenhængen er det den anden sætning. Hun er bekymret for SIT helbred. Vel at mærke, hvis der er tale om, at personen taler om sig selv, og det er personens eget helbred, hun er bekymret for.

Men jeg tror, at Nordsted1 har ret. Hun bliver svær at overbevise. Det er også svært at overbevise visse folk om, at det ikke hedder en kilomet. Vi taler om to meter og én meter, men "de" holder på, at man tilsvarende taler om to kilometer og én kilomet. Selvom man forklarer, at "kilo" er en mændebeskrivelse af det, der kommer efter (nærmere bestemt kilo=1000) så giver de sig ikke. Hvis man siger to meter og tilsvarende to tusind meter (2 kilometer) så vil de åbenbart alligevel have, at man også siger en meter, men et tusind met....

Spørg din veninde, hvordan man skulle forstå hendes sætning, hvis man ikke kendte hendes køn. Hvis hun havde skrevet "Denne profils indehaver er alvorligt bekymret for hans helbred" så tror jeg, at hun vil kunne se, at det må være en anden, der tales om, når hun nu ved, at hun ER kvinde. Hvorimod der, uanset profilindehaverens køn, ikke kan misforståes, hvis hun havde skrevet: "Denne profils indehaver er alvorligt bekymret for sit helbred"

Jeg er ikke "en højere magt" i den forstand. Men dog uddannet dansklærer. (hvis det kan hjælpe).

Men held og lykke

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-01-09 08:20

Når det er hende selv der skriver det på Facebook er den korrekte omtale af sig selv i denne forbindelse "mit".
Facebook skriver dog hendes navn og før i tiden var det efterfulgt af "is" men pga brugerstorm og grupper imod det, blev det fjernet.
Spørgsmålet man besvarer ved at skrive i den linie er jeg "hvad laver du lige nu?" og dertil må alle jo et eller andet sted svare "skriver statusopdatering på facebook"

Det korrekte dansk at bruge i den forbindelse er SIT som flere andre også skriver. (man sidder vel også ned foran pcén).

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-01-09 08:21
Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 16-01-09 08:49

Jeg tror størsteparten glemmer, at udtalelsen skulle være - som 3. person

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-01-09 09:10

Hvis man vil omtale sig selv i 3. person, hvilken sætning er så korrekt?:

1. : Jette er alvorligt bekymret for hendes helbred. -

Eller:

2. : Jette er alvorligt bekymret for sit helbred. -

Ingen af de to sætninger omtaler sig selv.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-01-09 09:20

Citat
Jeg tror størsteparten glemmer, at udtalelsen skulle være - som 3. person

Nej, ikke hvis du bl.a. skrev om mit indlæg.
Jeg skrev bare det er unaturligt at omtale sig selv i 3. person i den forbindelse og forklarede hvorfor man gør det på facebook.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 16-01-09 09:26

Eyvind:
Så vidt jeg lige kunne se, så kom du 16-01-09 09:10 med en udtalelse (eller et indlæg) "som nioghalvtredsindstyvende person"...
Der blev spurgt om, hvordan man talte om sig selv "i 3. person" og ikke om, hvordan man kom med udtalelser "som 3. person"

Kommentar
Fra : svippersen

Dato : 16-01-09 10:48

Nr. 2 - Som samtlige deltagere siger (tror jeg nok).

Og sådan er det hvad enten man er sprogprofessor eller "almindelig"...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-01-09 10:55

Når Jette skriver om sit helbred, så er det vel hendes helbred hun tænker på

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 16-01-09 11:02

ans: Nej, det er DIG, der tænker på "hendes helbred". Hun tænker stadigt på "sit"

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 16-01-09 11:03

Men det er rigtigt at helbredet er hendes...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-01-09 11:41

Hvad med at sende hende på sygehuset til et tjek

Så vil det jo vise sig HVEM der er syg....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-09 13:47

Citat
ans: Nej, det er DIG, der tænker på "hendes helbred". Hun tænker stadigt på "sit"

Og når Jette nu ønsker sig at være "kongelig" og omtale sig selv i tredie person... er det så ikke også - hendes og ikke sit

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 16-01-09 13:50

Hun har SIT ønske om at omtale SIG i 3. person

Altså ikke "Hun har hendes ønske om at omtale hende i 3. person"...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-01-09 15:20

Hvem sagde langhalm ???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-09 15:54

Det er jo dig der siger

Citat
Hun har SIT ønske om at omtale SIG i 3. person

Jette siger om sig selv som 3. person

Citat
Hun har hendes ønske om at omtale hende i 3. person

Tror jeg nok

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-01-09 16:14

Jette fortæller blot, hvad Facebook har skrevet ud for hendes navn ("Hvad laver du lige nu?")

Jette skriver det som om, det er Facebook, der fortæller om hendes helbred, og ikke hende selv.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-01-09 16:15

Jeg ville have skrevet: ........ er bekymret for mit helbred

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 16-01-09 16:19

Det er netop fidusen ved det at tale om sig selv i 3. person. Det er, at forestille sig, at det feks. er Facebook, der fortæller om hende.

Det vil da se fjollet ud, hvis der står "Jette er bekymret for mit helbred" så lyder hun pludseligt for alvor som om, at hun har et dårligt helbred (personlighedsspaltning feks...)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-01-09 17:10

Nå, men her er ivertifal nogle blomster, med ønske om god bedring.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-01-09 17:16

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-01-09 19:20

Citat
ans: Nej, det er DIG, der tænker på "hendes helbred". Hun tænker stadigt på "sit"

Skriver Jette så i 3. person ????? hvis hun skriver sit

justuniverse

Du skriver

Citat
Jeg er ikke "en højere magt" i den forstand. Men dog uddannet dansklærer. (hvis det kan hjælpe).

Du har et langt CV Uddannet dansklærer eller ej. Da min søn fik en meget tyk rød streg under et ord i en stil han havde skrevet, så gik jeg i rødt

Læreren vidste ikke, hvordan adresse skulle staves

Uddannelse eller ej .... det bliver man ikke bedrevidende af ...

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 16-01-09 19:28

ans:

Når jeg skriver, at hun tænker på "sit" helbred taler jeg netop om hende, som hun selv burde gøre, hvis hun talte om sig selv som om, at det var mig, der talte.

Citat
Uddannelse eller ej .... det bliver man ikke bedrevidende af ...

Det har du så sandelig ret i. Og det ved jeg

Det er menneskeligt at fejle, og det lukrerer jeg en del på. Og jeg er ikke bleg for at indrømme det, hvis jeg erkender, at jeg har fejlet.

Med andre ord.. bare for at blive i tråden.. justuniverse er ikke bleg for at indrømme SINE eventuelle fejl

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-09 19:34

Eyvind.... har du fået en fjer på

Jeg hælder nu mest til at svaret er nr. 1... når det skal være som 3. person, mon ikke Dronning Margrethe kan svaret

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 16-01-09 19:37

Citat
mon ikke Dronning Margrethe kan svaret

Jo, det er jeg ikke i tvivl om. Hun har styr på sit brug af sproget...

og jo, som sagt... har hun måske også styr på hendes brug af sproget. (altså Jettes)

Godkendelse af svar
Fra : mangorossa

Dato : 18-01-09 22:39

Tak for svaret refi. Du var den første på banen, ergo må du have pointene.
Resten skal have tusind tak fores jeres rigtig gode indput...og tro mig: Jeg skal nok få hende overbevist he he...

Hun har endnu ikke været herinde, men jeg skal nok få hende herind og jeg så må vride armen om på hende