/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Bogstav rim begyndende med F
Fra : svendgiversen
Vist : 8116 gange
139 point
Dato : 06-11-08 22:34

Ingen kunne klare "Den Franske" skruenøgle i går.
Måske har det noget med franske skruer at gøre, men lad det ligge...

Men det fik mig igen til at tænke på noget fransk.
(Ikke frækt, men heller ikke helt stuerent):

Min mor kunne en remse med: Fire Fine Franske Fruer...
Jeg husker kun slutningen: Fruerne Fes Færgen Fuld, Færgen Fik Fuld Fragt Fra Fyn.

Er der nogen der kan dette bogstav rim med F i sin helhed?
Findes det oven i købet på tryk et eller andet sted??

Supplerende...
Er der nogen der kan citere bedre og længere bogstav rim med F???
Eller med et andet bogstav????

PS: Hver gang jeg prøver at pjatte bruge points får jeg bare nye...
Måske lukker jeg for tidligt?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-08 22:40

Der er denne her:

fem flade flødeboller på et fladt flødebollefad

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-08 22:55

Det er da ikke noget særligt Nordsted...

kun 5-6 F er og så snyder du med p og e.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-08 22:59

Det kan du da ha' ret i, men det var den eneste jeg kendte til med F--- du kunne jo heller ikke din færdigt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-08 23:03

Lydefrit Lystrede mig Længe ordet...

Vist SkalaGrimson? eller hvem??
I hvert fald fra de Islandske sagaer...

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-08 03:55

Jeg venter, til du kommer til T.
Gambrinus

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-11-08 10:34

Hej Svend.

Det er at finde i :

'Halfdans ABC'
- skrevet af Halfdan Rasmussen engang i tresserne. Jeg vil tro at den kan lånes i bibliotekerne

Med bogstavet 'F' står at læse:

\\ Freddy Fræk fra Fakse
fangede i fælder
femten flotte
fiskefrikadeller //

- jeg vil så sige at den gode Halfdan jo altså osse snyder! Der er røget et lille 'i' ind og det var nok ikke meningen

Hele alfabetet er repræsenteret i denne rigtig gode bog - lige fra A til Å.

Jeg læste den for mine unger i 80'erne og vi havde meget sjov ud af at prøve at digte videre OG samtidig lære alfabetet! Det var hyggeligt

God weekend og venlig hilsen
Dorthe.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-11-08 10:37

Gambrinus - hvorfor lige T?

Du får Halfdans T-remse at hygge med

\\ Tulle tog til Tikøb
købte tulipaner
købte to, købte ti
købte tu, købte li
købte tulipaner
hos en indianer//

- æuuuw - han snyder altså gevaldigt, det er mærkeligt, jeg var slet ikke opmærksom på hans snyderi den gang jeg læste bogen sammen med børnene men i dette 'rim' om 'T' bruger han endda selvopfundne ord

Nå - videre med mig, jeg skal ud i dette 'strålende' vejr (styrtregn) og proviantere til weekenden

Flere venlige hilsener...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-11-08 11:14

Foreløbig tak Dorthe...
Står de "fire fine franske fruer" også hos Halfdan? Vel næppe??

Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu...
Også historiske bidrag, som de Islandske, er velkomne.

Og så fra min engelsk bog:
John, while William had "had", had "had had", "had had" had a good mark from the examinator...

Frit efter hukommelsen, og den er ikke hvad den har været...
Svend

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-11-08 12:09

Lidt flere F.
Fede finn og funny boys

Undskyld kunne ikke dy mig.

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 139 point
Dato : 07-11-08 14:19

Var den ikke sådan....

Frands førte femten franske Fruer fra Fyens Færge, Fruen fes Fjæle fulde, Frands fik fuld Fragt fra Fyen

Ziggy99

Kommentar
Fra : pve

Dato : 07-11-08 15:07

eller:

frejdige frejas fem fjollede flade fluer fløj fredag forbi flodhesten fridas fine fummel fingrede firlingers fjernsyn fordi fede flagrende flagermus frederik fransen fjernede fjorten frække fugleungers fjerlette forpulede fedtfattige franskbrød fra frodige fie´s flotte farvestrålende futtog fyldt for fjorten fulde får´s fyrre fisende fasaner´s firs frygtelig farlige firbens fløjtende forældre´s friske fangede fisk forbeholdt for fedtmules fletkurv - fjordrejerne flygtede fnisende

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-11-08 15:43

Den første sætning kan godt være rigtig ziggy, bortset af at min mor kun havde fire fruer.
Den midterste kan jeg ikke genkende, men der kan jo være afarter (dialekter) også her?
Den sidste sætning er igen tæt på hvad jeg husker...

Og pve, er det én du kender? eller én du lige lavede til lejligheden??
Godt digtet, trods lidt manglende konsistens i budskaberne...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-11-08 16:26

Hej
Her er tyskernes F- prøve:
Fischers Fritze fängt frische Fische.
Den skal kunne siges ret hurtigt
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 07-11-08 21:59

Og den klassiske:

Får får får?
- får får lam!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-11-08 22:26

ziggy s indledning fik mig til at søge på Frans førte...

Jeg tror nok den første sætning her ligner den jeg husker fra min barndom?:
Frans førte fire franske fruer fra fyn, fruerne frøs, Frans fes - fy for filen

Fortsættelsen er forkert i begge link:

http://www.mander.dk/rodekassen/tungebraek.htm

http://www.123hjemmeside.dk/Jordand/8397759

men der er jo mange andre gode, især i den sidste...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-11-08 22:32

Nå ziggy, det er er altså helt fra Evald Tangs tid:

http://www.rimogremser.dk/sanglege/remser.php

Din version er så ældre end min mors...

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 07-11-08 22:50

....ikke god til smalltalk, men sådan er den altså.

Min gengivelse er som min mormor sagde til mig igennem hele min barndom og som jeg stadig husker den....altså 1967...jeg er fra 1960...min mormor var fra 1901

ziggy99

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 07-11-08 22:52

PS. hun var fra Svaneke ved faaborg

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-11-08 22:57

Den er også hel korrekt, ifølge gengivelsen fra Evald Tang. Men hvad er Fjæle?

Min mor var lidt yngre end din mormor og hendes variant stammer fra det sydvestlige Himmerland.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 07-11-08 23:11

Fjæle betyder beklædning....her kjoler som benævnte damer er iført hehe..det morsomme er, at det er dagligdags sprog i min familie, men vi er vist også lidt for os selv

Ziggy99

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-11-08 23:46

Pve er da helt klart en vinder her

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-08 10:25

Tak ziggy, Fjæle kendte jeg ikke, og jeg tror heller ikke det bruges i Himmerland?
Måske er det forklaringen på, at bogstav rimet ændrede sig efterhånden som det bredte sig
nordpå i Jylland??

Og Suno, er det det eneste du kan bidrage med? Det bestemmer jeg jo som spørger helt suverænt..

"Suno Svarede Sent, Skrev Selv Sin Sammenfatning, Som Sådan Set Svigtede Sandheden...".
Det er ikke svært at lave bogstav rim, det svære er uden snydeord at få et afrundet budskab.

Og pve mangler dokumentationen. Jeg tvivler på at hyn selv har kreeret den imponerende F liste?

ziggy svarede på hovedspørgsmålet, og ved hjælp af det indledende navn Fran(d)s, som jeg ikke kunne huske, fik vi ovenikøbet flere eksempler på den efterspurgte skriflige dokumentation...

Så hvis ikke pve kommer med yderligere dokumentation, har ziggy svaret bedst på spørgsmålet.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 08-11-08 10:41

Citat
Og pve mangler dokumentationen. Jeg tvivler på at hyn selv har kreeret den imponerende F liste?
, du har fuldtsændig ret, så "kreativ" er jeg absolut ikke + Ziggy svarede vel også som den enste på det spm du stillede.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-08 10:50

og hvor har du det så fra, pve?

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-08 18:02

Tak for svaret ziggy99.

Kommentar
Fra : Faurbo

Dato : 17-10-10 17:42

Hejsa.

Her er hele historien begyndende med F.

Frederik fritz fransen førte fire franske fruer fra fyens færge, fruerne fes frans fnøs fire fjerding fulde føj for fanden.