/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Indats i glas m. sild
Fra : Klumme
Vist : 875 gange
100 point
Dato : 29-09-08 12:48

Hvor finder jeg en producenrt af de plastindlæg, som ofte er i glas med sild. De bruges til at have løg og div. krydderier i, så de ikke flakser rundt i glasset og på silden.

Jeg skal bruge dem til samme formål, bare til div. syltede grøntsager. Jeg har spurgt Glyngøre, men de kunne (ville?) ikke hjælpe.

Kan I hjælpe??

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 29-09-08 12:57

Fødevareplast - med søgefunktion - så prøv....

http://katalog.faerchplast.dk/extern.asp?action=

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-08 13:04

Godt bud. Men en problematisk søgefunktion, da deres fagsprog er volapyk for mig. Men de har jo en mailadresse og telefon, så det får jeg afklaret i løbet af dagen. Foreløbig tak.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-08 13:22

Hvis du ikke kan finde sådan en plasticdims (forøvrigt også godt til at sætte blomster i)

Så køb noget gaze på apoteket, og kom dine krydderrier deri

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-08 13:38

Ja - jeg ville heller ikke rode mig ud i de forskellege plastbetegnelser

Derfor linket

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-08 14:21

Jeg har gaze Nordsted og bruger det til de små ting. Plastdimsen er lige så meget for at kunne trykke det syltede ned, så det ikke svømmer oven for lagen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-08 14:23

Du må nok spise sild i et par måneder så du kan samle....

Eller gøre dig gode venner med en i pakkeriet...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-08 14:23

Ellers må jeg jo æde mig igennem 12 - 15 glas sild

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-08 14:36

Du kan supplerer sildespiseriet med fetaost.. mange fetaoste, har også plasticdimer i toppen.

Du må da bare genopfylde glassene, hvis der er for meget luft til at dække krydderierne, sådan tror jeg da nok jeg gjorde, da jeg syltede??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-08 14:42

Det har jeg osse gjort Nordsted. Men de søger jo opad de skide grøntsager og låget på disse patentglas er jo hult og dër kan selv jeg ikke få lagen til at blive stående, mens jeg lukker dyret. Skidt med at det allerøverste bliver noget skidt, det kan jo smides ud, men jeg tænker på om der kan brede sig noget "skidt" til varen nedenunder, så det påvirker hele glassets indhold.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-08 14:49

Go ide med Feta. Så står den på Sildebord med Fetaost ad librium de næste 2 måneder, og i mellemtiden er grøntsagerne forvandlet til en skvulpende halvrådden masse, der stinker som sved fra en alien. (Det lugter vist fælt, har jeg hørt fra en der ved det)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-08 14:50

Heldigt at man kan li begge dele, men det går nok over

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 29-09-08 15:05

Er den indsats ikke begegnet til at holde silden under væsken ?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-08 15:12

Jo netop + indeholde løg krydderier mv. og det har samme formål hos mig. (ikke løgene)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-08 15:13

Det er forresten meget regnet ud,(af dig) hvis du har læst hele tråden.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-09-08 15:18

du kan købe de billige the sier (hvordan hulan staves det nu the si - te si ???) af blød plast (vel egentlig også dem af bomuld men det har jeg nu ikke prøvet) - vride dem en gang og lade dem ligge - de bliver i vædsken og intet forsvinder ud af dem medmindre du ønsker det ( done it og det er slet ikke så ringe)

Ovenstående en variant af et familiemedlem der konsekvent brugte nylonstrømper lavet til små poser - hvad der kunne få mange til at rynke betænkeligt på næsten

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-08 15:22

Citat
hvad der kunne få mange til at rynke betænkeligt på næsten
LOOL
Jeg kender en dame som bruger et nystrøget lagen som dug når hun skal ha gæster. Hun har ikke gæster så tit LOOL.

Det var måske en løsning med disse tissesier, thesier, tesier, eller hvad de nu hedder. Og så lige det dumme sp. hvor køber man dem??..Jeg ved godt det ikke er hos slagteren mv, så spar jer jeres vid

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-08 15:24

Hov..miritdk...de skal jo primært trykke grøntsagerne nede, så den si af bomuld kan ikke bruges.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 29-09-08 16:20

Mener du kan nøjes med at fylde glasset helt op. Det er hvad jeg gør og jeg har aldrig haft problemer med det hjemmesyltede.

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 29-09-08 16:28

Prøv af se her http://www.hwl.dk/

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 29-09-08 16:31

Jeg ved godt det er ikke lige det du søger men algevel http://www.hwl.dk/produkt/03Koekkenu/0319Div/14415

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-08 16:49

Der sker altså ikke noget ved, at det øverste lag ikke er dækket 100% af vædsken.

Tidligere syltede jeg som en gal, og har aldrig haft problemer med "toppen" har heller aldrig måtte kaserer noget.

Fyld så meget i glasset du kan, og du vil opdage at det hele er vellykket

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 29-09-08 17:14

Hvorfor starter vi ikke en indsamling her. VIKANDO
Jeg har da allerede det første exemplar i køleskabet.
Så kan vi mødes på cafe HEIMDAL du bor hvist ikke så langt derfra,syntes jeg at huske.
Højris.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-09-08 18:50

Klip strengene ud på en ketcher.................................

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-08 18:53

Citat
Klip strengene ud på en ketcher
0g så stoppe ketcheren ned i et sylteglas. Det kommer du vist til at vise mig Tilde, og hvad skulle det forresten hjælpe??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-08 18:58

BetonJens
Ja i den forretning - HWL - kan man købe sig fattig på 10 min. De har så mange lækre sager. Jeg skal derind og ha en Chartreusekniv - Jeg kan ikke leve uden

Højris...er du rocker?? LOOL er det ikke i Café Heimdal de skyder på hinanden. Det ku da være sjovt at overvære. Jeg har en gammel 12 O/U, som jeg kan tage med og hjælpe lidt til. Jeg tager bare ikke parti, så det er de nærmeste der ryger LOOL Jeg er kold

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-08 19:07

Nå men jeg kan se at flere har misforstået mit problem. Skide være med krydderierne,kan folk ikek li dem kan de blive fri, eller bare spytte dem ud på spisestuegulvet, men det var jo praktisk om man kunne slå 2 asier i et smæk.- Det vigtigste for min neurotiske syltning er, at jeg kan holde survaren nede under lageniveau. Sådan.

Så det problem løste jeg ved at frekventere min isenkræmmer Mogens på Tagensvej, som har alt mellem himmel og jord (og det er ikke så lidt) Hos ham valgte jeg de mindste skåle, som man kan få i Fa. Duralex. De passer lige ned i et sylteglas og med bunden nedad, så udfører de til min glæde missionen. De koster ganske vist 7,- kr stk, men det er jo en engangsinvestering, og så er den hygiejnisk og syrefast. Snp snap snude.... Jeg ville nu helst ha haft de plastdimser

Point må tilfalde Refi, som kunne gi et godt bud, uden at han for en gangs skyld skulle drille mig

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-09-08 19:08

Citat
så det ikke svømmer oven for lagen.

Citat
Hej med dig klumme !!!
Du kommer da bare nok lage i så det IKKE flyder ovenpå

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-08 19:14

Nu styrer du dig Pia. Kom lige enden for døren før du kræver ind. Ikke engang JEG kan få væske til at stå lodret op uden støtte Velkommen tilbage

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-08 19:16

Citat
Ikke engang JEG kan få væske til at stå lodret op uden støtte

DET KA JEG --- isterninger --------meeeen det du'r nok ikke her

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-09-08 19:20

Citat
Velkommen tilbage

Tusind tak skal du ha'
Ja vi har godt nok haft en dejlig tur .
Har været i Flensburg og så hele vejen op gennem det vestjudske.
Der er den skønneste natur man kan tænke sig.
Meeeen nu slipper du ikke mere ...jeg er på banen igen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-08 19:24

Jeg prøver lige en allersidste gang at forklare problemet.

I et sylteglas fyldes eksempelvis asier og løg. Derefter hældes der lage i glasset så lagen står HELT OP TIL GLASSETS KANT...fes den ind?????? Jeg lukker derefter glasset og lidt overskydende lage vælter ud idet lidt af låget med gummiringen går ned i glasset og fortrænger lige så meget lage som det selv fylder (Arkimedes lov). MEN MEN MEN piger og drenge så kommer det finurlige.....

Er I klar??? Låget er sgu hult, så uanset hvor højt lagen står i glasset (Pia)...begrænses jo af glassets rumindhold, vil der ALTID bliv en luftlomme i glasset, som skyldes det hule låg .

Puuuh haaa det er hårdt at forklare. I denne luftlomme har asier, agurker, skvash, mv. en vis evne til at stikke bolden op - fuldkommen som vi selv ville gøre hvis vi var spærret inde i sådan en beholder LOOL Dette fænomen skyldes den divergerende vægtfylde mellem lagen og grøntsagen i glasset, som jeg heller ikke kan lave om på.

Nu tror jeg den er på plads...Selv jeg kan forstå det

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-08 19:26

Citat
Meeeen nu slipper du ikke mere
Jeg ved ikke hvordan din PC er konstrueret, men på min sidder der en OFF / ONN knap

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-08 19:28

Den er feset ind for længst

Og når du skal åbne glassene igen, så får du et værre mas, hvis lagen har ramt gummiringen, da du lukkede patentglasset

Vi ser frem til et åbningsspørgsmål, når du skal prøvesmage

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-09-08 19:33

Citat
men på min sidder der en OFF / ONN knap

Så brug dog gaze ..Hvor svært kan det være ???

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-09-08 19:38

sy strengene fast på kanten af glasset.... indvendigt...

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 29-09-08 19:45

Det skyderi på Heimdal har jeg ikke hørt noget om, men i heimdalsgade ja, ja.
Og rokker ! Nixen bixen.
Nå men du fik klaret et surt shov Bøv.

Højris

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-09-08 19:56

Hold da op
Det problem er der jo kun ganske kort. Lagen hældes varm/kogende over grønsagerne/asierne/rødbederne/græskarrene/kvæderne - You name it. Hæld op til 1 cm under kanten. Luk.
Når glas og indhold afkøles, forandres volumen og der bliver undertryk i glasset og det bliver ganske tæt. Jeg har aldrig haft problemer med det.
Det vigtigste er at glassene er skoldede og skyllet med Atamon.
Man kan også lægge nogle stumper peberrod i toppen af glasset - det skulle forhindre at indholdet bliver dårligt.

Jeg har fornylig åbnet et glas kvæder fra 2003! og hvorfor først nu? - jeg kunne ikke få hevet gummiringen ud og endte med at måtte prikke den i stykker med en spids kniv - som knækkede.

Hvis Du er meget renlig med glas, låg og gummiring, kan du springe alle plastikdimser over.

Iøvrigt er det kun de første par dage at "grønsagerne" svømmer ovenpå. Efter et par dage har de trukket så meget af lagen at de ganske naturligt falder til bunds - og der er rigelig lage ovenpå.

Skal sylte to kæmpegræskar i morgen.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-08 21:23

Sig mig lige...Er jeg komplet skør i bolden???

Ingelein begynder at tale om glassets tæthed. Det har IKKE en skid med dette at gøre. Jvf. venligst http://www.kandu.dk/Spg126850.aspx#1444587 Og NEJ Ingelein... så meget ændrer MINE asier sig ikke. Jeg kan selvfølgelig ikke udtale mig om dine

Pia...Jeg er ked af det, men jeg må spørge dig...Er du FATSVAG? Hvordan fanden skal gaze forhindre en asie at ligge højt i et sylteglas???
Jvf. http://www.kandu.dk/Spg126850.aspx#1444587

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-08 21:24

Og Tilde...Du skal bare ha klask i din bare LOOOL