/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Typografi - hvordan?
Fra : ingelein
Vist : 434 gange
20 point
Dato : 26-08-08 10:41

Hej
Jeg har lavet lektioner til EDB-undervisning for pensionister og har ca. 60 lektioner, som jeg gerne vil samle nu og lægge på vore kursus PC. Der laver jeg en indholdsfortegnelse med hyperlink til de forskellige lektioner. (Bedre forslag modtages - men der må tages i betragtning at jeg låser PC'erne med et DEEP-FREEZE program, så der hverken kan gemmes eller laves andre ulykker på PC'erne.

Jeg vil gøre mine lektioner ensartede i opsætning og typografi. Det har jeg kunnet tidligere, men nu er jeg helt på spanden. Meningen er at jeg vil kunne kalde de relevante typografier frem i sideruden, så jeg bare kan pege på dem og formatere min tekst.

Jeg roder bare helt vildt rundt i det og kan hverken finde hoved eller hale i det.

1. Hvor navngiver jeg min typografi - for eksempel "kursus"
2. Der skal defineres en typografi for 3 forskellige overskriftstypografier
3. Der skal defineres en typografi for fremhævede ord
4. Og en typografi for det der er brødtekst.

Jeg har bøvlet med det længe nu og giver op. Sikker på at det er mere enkelt end jeg tror.

Mange tak for alle svar på forhånd.
Med venlig hilsen Ingelein - har desværre ikke flere points - men de kan da vokse!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-08-08 11:06

Menulinie

Formater

Typografier og formater.

Vh Benjamin

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-08-08 13:01

Hej Benjamin

Tak for svaret, men det var ikke lige det jeg ville vide. Så langt kunne jeg selv - sådan har det været fra de første office programmer. Jeg ville vide hvordan jeg laver mig et passende sæt typografier, som jeg hele tiden kan hente frem som et sæt - Jeg har kunnet gøre det i for eksempel Office 2000.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-08-08 13:59

Gå ind i hjælp i Word og søg på indholdsfortegnelse, der får du en nøjagtig beskrivelse af hvordan du gør.

Eller læs den sidste trå om indholdsfortegnelse her på kandu

http://www.kandu.dk/Spg125400.aspx

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 20 point
Dato : 26-08-08 16:03

Hm...

Jeg fornemmer lidt at du tænker på at udskifte alle typografier i valgbaren...

Det letteste er at lavet en skabelon (*.dot) og med dine ønskede typografier, og i den fjerne alle dem du ikke ønsker at anvende.

vh Ben

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-08-08 17:04

Hej - granner 1

Tak for svaret, men det er ikke den metode jeg efterlyser. Det er i denne omgang selve formateringen af overskrifter, punktopstillinger, brødteksten osv. jeg vil have standardiseret så alle mine sider bliver ens.
Jeg har prøvet med en skabelon, men systemet skifter selv til den allerede anvendte typografi, hvis jeg da kan udtrykke det ordentligt, så det giver mening.

Lige nu har jeg fundet vejen til at jeg kun får vist nogle overskrifter og et par andre ting, som skal formateres. Dem vælger jeg på den lange liste efter af have sagt skjul - og genvalgt det jeg vil have. Derefter har jeg typografien for det valgte i i rude i højre side for teksten. Her kan jeg vælge ny typografi, og ændre f. eks. overskrift 1 sådan som jeg vil have den. Her skal den så i næste boks have et nyt navn. Jeg har kaldt den "min overskrift" og så fremdeles med de andre typografier som jeg vil have rettet til. Herefter har jeg igen valgt "skjul alle" og derefter har jeg valgt dem som jeg har lavet om til mine egne . Når jeg har hakket mine egne af, kan jeg se de af mig definerede typografier i højre rude.

I "gamle" dage fungerede det meget anderledes, der var der nemlig en boks i menulinjen, og det var meget nemmere at vælge/tilpasse teksten i den.

Måske kommer det her heller ikke til at virke helt, som jeg mener, for det jeg var ude efter, var en "samling" af formatteringsinstrukser, som gik under eet navn - for eksempel "KURSUSMATERIALE".

Jeg har set, at man kan vælge færdige formatteringer. Den med at lave en skabelon har jeg også prøvet, men det virkede ikke på mine allerede formaterede tekster. Måske skulle jeg sætte mine tekster ind uden formatering og bare vælge formateringen i sideruden.
Hmmmmmm............. Jeg ville nok have været færdig, hvis jeg havde formateret manuelt.

Mange hilsner Ingelein, som stadig tager imod gode råd.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 29-08-08 22:13

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

også Hansen her