/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
ords opståen
Fra : gulvang
Vist : 865 gange
100 point
Dato : 03-08-08 06:08

jeg har en søster der har været i canada ca.57 år nu spørgen hun mig hvordan ordene copenhagen og syltetøj er opstået og hvad betyder de.mvh. gulvang

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-08-08 07:32

Copenhagen er jo Kjøben hafen, købmændenes havn.
Sylte er en kogt masse og tøj bruges om forskelligt stof og masse...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-08-08 07:53

Ahhh Svend

Citat
og tøj bruges om forskelligt stof og masse
Den slap du for nemt om ved. Hvordan vil du ud fra din forklaring så forklare utøj, væggetøj, dametøj, sæt tøj, hovedtøj??

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 100 point
Dato : 03-08-08 08:04

fortsat.......snakketøj, fyrtøj, værktøj, kyssetøj, sølvtøj.......mv.

Sylte er afledt af det middelhøjtyske (1100 - 1450 ) sülzen, som oprindelig betød "at lægge i saltlage".

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-08-08 08:18

Du nævner jo netop en række stof og masse, husk også seletøj...

Og man lægger da ikke bær i saltlage.

Senere betød sylte nemlig at gemme noget,
for bærs vedkommende (hen)koge, som jeg også skrev...

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 03-08-08 08:33

Jeg erindre fra min tideligste skoleår at københavn er en sammentrækning af købmande havn

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-08-08 08:39

Den køber jeg altså ikke Svend.

Hvis din definition/oversættelse på tøj er stof og masse, så nævn mig en ting i denne verden som ikke er tøj. Hvor hardu det i øvrigt fra? Vi / jeg vil ikke nøjes med en eller anden hjemmestrikket forklaring. Mit bidrag kommer fra Gyldendals etymologiske ordbog

Citat
Og man lægger da ikke bær i saltlage.
Hedder det ikke et cirkelbevis???

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-08-08 09:10

københavn = købmændenes havn er såmænd god nok iflg hvad jeg har lært (købstad )

ordet tøj i syltetøj kan sammenlignes med "ting" - "noget" osv - har ikke noget med tøj/beklædnings genstande at gøre (klumme !) - nærmest oversat fra stuff = ting

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-08-08 09:19

Når man sylter koger man bær med vand og sukker og får et Gele lignende Stof: Syltetøj
Rigtigt ikke noget med tøj at gøre.

MorLille kan ikke flyve... og jeg ved ikke bedre...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-08-08 09:32
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-08-08 10:20

Miritdk og Svend.

Bemærk venligst lige, at jeg IKKE siger at tøj har noget med beklædningsgenstande at gøre. Svend påstår at tøj = stof og masse. Så spør jeg: "Hvad i denne verden er så IKKE tøj", da alt jo er stof og masse.

Efterfølgende påstår Svend:
Citat
"Når man sylter koger man bær med vand og sukker og får et Gele lignende Stof: Syltetøj
Det ved vi da godt. Men dette forklarer kun hvad sylte(tøj) betyder og IKKE hvordan ordet er opstået, som også var spørgers spørgsmål.

Som jeg ser det nu, står den mellem ORD & SAG 10 (1990) & Dansk etymologisk ordbog, og så er der jo frit valg, hvilken man vil sætte sin lid til. Svend er YT...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-08-08 10:26

PS

Citat
Når man sylter koger man bær med vand og sukker
Hvad hedder det så, når man råsylter? Der koges emnet/rne IKKE. Hvad hedder det så, når man sylter agurker, asier, græskar, løg mv? Det er jo IKKE bær

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-08-08 10:33

Nå det kan osse gå for hurtigt. DEO forklarer jo ikke noget om tøj, kun om sylte. Jeg beklager

Valget er derfor ikke mellem DEO & ORD & SAG 10 (1990), men mellem Svend og ORD & SAG 10 (1990). Svends er frit hevet op af hatten, og Miritdk har dog noget på tryk, så er det jo op til een selv at vælge

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-08-08 10:34

>Svend er YT

Jeg har set nogle forklaringer der var dårligere her i kandu.

Almen viden og sund fornuft gælder vel stadig.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-08-08 10:36

Citat
Jeg har set nogle forklaringer der var dårligere her i kandu.
På det aktuelle emne eller generelt? Hvis det er det sidste er jeg helt enig med dig

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-08-08 10:40

Før i tiden lagde man jo masser af ting i salt for at det kunne holde sig, nu er det jo nærmest kød for smagens skyld men også delikatesserne saltagurker, saltede appelsinskaller m.m.

>Klumme. Inden man koger asier, græskar m.m. lægger man dem faktisk i lag med groft salt for at trække noget af væsken ud, den efterfølgende kogning med eddike, sukker og krydderrier er selve syltningen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-08-08 10:41

Jeg tror ikke vi kommer "tøjet" nærmere, jeg kan i hvert tilfælde ikke finde en god forklaring, men det kunne være sjovt, hvis Dansk sprognævn kunne komme med en forklaring

http://www.dsn.dk/

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-08-08 12:23

hihihihihihihihi Luffe for fanden. Hvofor fortællerdu mig det. Der er da ingen der har snakket om kogning.

OBS!!! Jeg koger IKKE mine asier. Jeg hælder kogende lage over dem og slut prut

Og som Nordsted på sædvanlig salomonisk vis konstaterer, kan der ikke koges mere syltetøj på den pølsepind.

PS.
Hvad tager en sylte på når den fryser????

Syltetøj

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-08-08 17:32

Citat
Bemærk venligst lige, at jeg IKKE siger at tøj har noget med beklædningsgenstande at gøre

nå ikke ?
Citat
dametøj, sæt tøj, hovedtøj??

så lidt kunne der koges på den pølsepind trods alt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-08-08 21:13

Jeg prøver liiige een gang til.
Svend skrev:
Citat
og tøj bruges om forskelligt stof og masse

Jeg spør Svend:
Citat
Hvordan vil du ud fra din forklaring så forklare utøj, væggetøj, dametøj, sæt tøj, hovedtøj??

Svends forklaring er:
Citat
og tøj bruges om forskelligt stof og masse

Ergo er konklusionen, at i Svends terminologi er Tøj = stof og masse.

Da den samlede verden består af stof og masse, må det betyde at Verden består af tøj, jvf. Svends definition på tøj....... Tøj = Stof og masse.

Kan du ikke forstå det nu, så må du leve videre i lykkelig uvidenhed om hvad jeg mener. Jeg kan ikke forklare det tydligere, og gider forøvrigt heller ikke

Så nej...der var ikke fugls føde på den pølsepind

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-08-08 22:09

Jeg kunne jo ikke sige at tøj kun er stof, syltetøj er jo en gele lignende masse...

Altså er tøj stof eller masse.

Dermed er ikke sagt at hele verden er tøj, enten stof eller masse.

Godkendelse af svar
Fra : gulvang

Dato : 03-08-08 22:44

Tak for svaret Klumme.din udlægning er nok det nærmeste man kan komme,jeg har naturligvisogså selv forsøgt i forskelige opslagsværker

Kommentar
Fra : gulvang

Dato : 03-08-08 22:49

tak til svendgiversen tak for dit svar det er den rigtige udlægning på copenhagen kan jeg nu huske fra min skoletid

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-08-08 22:55

Tak skal du have. det med sprog kan være vanvittigt svært. Må jeg anbefale DR P1's program.."Ud med sproget". Det er vildt skægt og yderst belærende, hvad de skrappe hoveder finder ud af. Forleden blev der spurgt om hvorfra udtrykket "Tryk 16" kom fra. Bare for at nævne et eksempel.

Men lad være at spørge, hvad det betød og hvor det kom fra, for jeg kan ikke huske det. Det kan de jo ikke gøre for hehehe. Du får et link her:
http://www.dr.dk/P1/udmedsproget/Udsendelser/20050912110616.htm

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-08-08 00:31

Pst...Ikke at forglemme denne http://www.dr.dk/P1/Spoergehjoernet/20050902132728.htm

Det er et suverænt godt program. Sidste udsendelses spørgsmål....

Citat
Hvorfor hedder en station uden for Roskilde Trekroner? Hvordan er historien om Spørge-Jørgen? Hvad er kyssets hemmelighed? Hvordan lød latin?