/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excell
Fra : Camillasmoster
Vist : 1116 gange
500 point
Dato : 30-07-08 21:30

Jeg har ikke forstand på formler! Så er det sagt - så gerne på dansk også, ikk'?!

Jeg skal lave et skema, som gentages mange gange i dokumentet.

Istedet for at sidde og ændre hver dag, dato og ugetal, kunne jeg godt tænke mig, at det skete automatisk.

Der er 1 uge mellem hvert skema.

Expert kom frit frem

Hanne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 22:11

Du laver da bare dit skema EEN gang og gemmer som en "skabelon".....

Derefter kan du bare gemme det under NYT navn hver gang

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-07-08 22:18

Hvad med den her:
=IDAG()

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 30-07-08 22:32

Det bliver jo lidt svært at lave et eksempel når man ikke kan lave tabeller her. Den lodrette justering er lidt forkert, men kan du bruge noget lignende dette:

Uge 31--------------------------- ------Uge 32------------------------------osv. osv.
28/7 29/7 30/7 31/7 1/8 2/8 3/8-------4/8 5/8 6/8 7/8 9/8 10/8 11/8
Man Tir Ons Tor Fre Lør Søn--------- Man Tir Ons Tor Fre Lør Søn

- og så videre derudaf. Det skal siges at her er der ikke blanke celler mellem skemaerne, det vil gøre det en anelse mere bøvlet, men sig til, det kan lade sig gøre. Du kan jo lave søndags-kolonnen bredere.

Hvis dette er brugbart så er dagene jo nemme, det er jo bare at kopiere. Du kan også henvise hver celle til den som ligger 7 celler til venstre. Dvs. i celle C8 skriver du =C1 og kopierer denne videre til C9, C10 osv.

Datoer får du ved at formatere celle B1 som dato, og så bare skrive 28/7/08. Du skal så gå ind i formatet for datoen (CTRL-1) og lave formatet om til f.eks. "dd/mm", så får du ikke årstallet med. Herefter kan du igen kopiere derudaf, eller lægge 1 til den til venstre. Dvs. B2=B1+1 osv.

Ugenumre er nok det sværeste. Formatet for europæiske ugenumre er ret bøvlet, og skyldes at Excel definerer uge 1 som den uge der indeholder 1. januar. Det bliver forkert hvis året starter på en fredag, lørdag eller søndag. En formel der virker er:

=AFKORT((A1-DATO(ÅR(A1+3-REST(A1-2;7));1;REST(A1-2;7)-9))/7)

Denne formel skal du altså indsætte i celle A1 i mit eksempel ovenfor. Og i celle H1, og så derudaf.

Skemaets streger kan du kopiere fra skema til skema når du husker at indsætte som format.

Hvis alt dette lyder umuligt for dig kan jeg (og sikkert andre her på stedet) hurtigt lave skemaerne for dig.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 30-07-08 23:00

Ups... den skal henvise til A2 hvor datoen står:

=AFKORT((A2-DATO(ÅR(A2+3-REST(A2-2;7));1;REST(A2-2;7)-9))/7)

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 31-07-08 12:27

Prøv at åbne denneher:

http://www.skov-hansen.eu/skema.xls

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-08 14:04

Hvis du vil lave et skema hvor dato og ugenummer ændrer sig.

Åbn Excel

uge 1
1-1-08
hvad er ellers
skal stå
tomlinie.........
uge 2
7-1-08
hvad der ellers
skal stå
tomlinie........

Marker det hele og træk ned i det sorte +

Nu bør den kopiere og forhøje dato og ugenumme, eller også har jeg glemt noget.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 31-07-08 20:36

Joohhh, men den tæller direkte dagen efter, i alle de rigtige felter, men den ved jo ikke, at der skal være en uge imellem hvert skema.....

Ugenummer 31, 32 osv.
(Mandag den x - søndag den x) - for hvert skema
Tidspunkter, som ligger fast - derefter tomme felter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-08 21:01

I exel skal man vise hvad der skal laves................og så kopiere med det + i højre hjørne

Citat
uge 1
.

Ved at markere det hele og trække i +
vil det se sådan ud

Citat
uge 1
.
uge 2
.
uge 3
.
uge 4
.
uge 5

Du kan trække ned eller hen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-08 21:04

Det er vel ikke sådan det skal se ud:
http://www.hirsenet.dk/hirsebakken/index.htm
kig på skylleplan

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 31-07-08 21:43

Citat
Joohhh, men den tæller direkte dagen efter, i alle de rigtige felter
'
Gør som EC skriver. eller kom med et eksempel og læg på peecee.dk

DØB den som uge 1?? Marker det HELE OG TRÆK videre
op eller ned.
Eller OVERFØR TIL NYT REGNE-ARK/ i samme dokument.
SE på NEDERSTE proces-linie, der står HVOR MANGE ARK DU HAR
ÅBNET / ÅBNE i din ????? MAPPE...
disse kan du så omdøbe til andet, ved at H_KLIKKE
Det hele bliver GEMT som en samlet mappe

Hvor gammel er dit EXCEL, kunne jo tænkes fuktionen
ikke er i DE GAMLE ????

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 31-07-08 21:56

HAHAHA Klamme - lige nøjagtigt, hvad jeg netop har gjort!

http://peecee.dk/uploads/072008/ScreenHunter_01_31-Jul-08_21.58.jpg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-08 23:19

Du har lagt uge 27 og dage og dato i samme celle(r)
det kan excel ikke ikke kopiere stigende eller faldende.

Det skal skilles ad.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-08 23:22

og i morgen skal jeg ud at sejle lidt (ikke i min egen sø)

Men ellers vil jeg kigge på det du vil lave.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-08-08 00:45

aj aj captain Eyvind

Skal nok skille dem ad..

God vind!

Accepteret svar
Fra : pedroso

Modtaget 500 point
Dato : 01-08-08 14:05

Nej du behøver skam ikke skille noget ad. Prøv at se denneher:

http://peecee.dk/uploads/082008/skema1.gif

Her ligger Excel filen:

http://www.skov-hansen.eu/skema.xls

Den eneste forskel fra dit skema er at måneden står som tal. Dvs. 30. juni hedder 30/6. Det sparede lidt tastearbejde på den måde, men det kan ændres.

I Excel arket er der skemaer til 2012, men hvis ikke det er nok eller hvis du vil ændre så gør man det at man markerer hele skemaet + 1 række (inklusive A kolonnen). Derefter trækker man nedad som de andre også har forklaret:

http://peecee.dk/uploads/082008/skema-kopier.gif

Der er et lille trick i regnearket, og det er at 1. kolonne har alle datoerne. Derfor fylder hvert skema 7 dage. Man kan skjule 1. kolonne (det har jeg gjort) eller ændre skrifttypen til hvid hvis den ikke må ses.

Det fine er at skemaet er korrekt over års-skiftet i al evighed fremad

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-08-08 14:35

pedroso - kan jeg slette nogle skemaer uden problemer - for-oven/neden?

Ændre format?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 01-08-08 15:44

Du kan sagtens slette skemaer. Det bliver de andre skemaer ikke påvirket af. Du kan slette både ovenfor og nedenfor. Men behold et enkelt skema. Ellers er alle koderne jo væk

Mht. format så kan du også ændre i det. Når der nu er et par tusinde skemaer så kan du jo bare ændre i dem allesammen en efter en eller også gøre følgende:

1. Slet de rækker i toppen du ikke skal bruge. Det er nok skemaerne fra juli og til i dag.

2. Lav om i formaterne sådan som du vil have det. Skrifttyper og farver og den slags. Også streger. Gør det i det øverste skema, lad os kalde det skema 1.

3. Markér skema 1, inklusive A kolonnen, og inklusive 1 række under skemaet. Det vigtige her er at du markerer 7 dage i A kolonnen. Se http://peecee.dk/uploads/082008/skema-kopier.gif

4. Klik-hold på den lille firkant nederst i markeringen. Træk nedad.

Vupti - så har du kopieret skema 1, men med ugenumre og datoer fremadrettet.

Du kan altid lave om i skemaerne igen ved at ændre i skema 1 og kopiere nedad som i pkt. 3-4. du kan kopierer både opad og nedad. Du behøver ikke at slette dem du overskriver. Husk dog at alt der står inde i skemaerne jo også bliver overskrevet.

Går du kold i det så kan jeg hurtigt ændre i det for dig Men jeg kan forestille mig at du gerne selv vil have kontrol over sagerne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-08-08 16:38

Citat
Går du kold i det så kan jeg hurtigt ændre i det for dig Men jeg kan forestille mig at du gerne selv vil have kontrol over sagerne

pedroso - du har fuldstændigt ret! Jeg vil gerne have et overblik, og samtidig lære noget.

Men det er ALTID dejligt at have nogen på sidelinien, der kan samle stumperne op, og lære een noget.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 01-08-08 17:42

Men sig til hvis noget driller. Jeg kan jo have lavet en fodfejl undervejs

Du kan jo også kigge lidt i nogle af koderne og prøve at se hvordan jeg er gået til værks. Mht. ugeberegningen må jeg indrømme at jeg saksede noget fra nettet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-08-08 18:02

Ja den ser fin ud pedroso.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-08-08 20:53

Hvordan laver man en sådan formel, de herrer?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 01-08-08 21:49

? Den forstod jeg ikke helt..

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-08-08 02:15

Hvordan finder man frem til f.eks. disse formler?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 02-08-08 09:41

Prøv at klikke på et felt, og så vælg Indsæt ... Funktion. Så kan du se alle de formler man har til rådighed.

Godkendelse af svar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-08-08 19:37

Tak for svaret pedroso.

Så kan jeg lege videre - ellers skal jeg ski nok melde mig igen,

Hanne

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 04-08-08 20:50

Og tak for point'ene

Kommentar
Fra : Katrine32

Dato : 07-01-09 12:42

Har du overvejet at benytte funktionen Konsolider?