/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Fordel ét tal til flere celler
Fra : Krogh_Jensen
Vist : 566 gange
55 point
Dato : 24-07-08 10:09

Hej!

Kan i hjælpe mig med denne opgave; så løsningen bliver noget mere elegant, end den jeg ville forsøge mig med - som ville involvere en masse HVIS-formler og skjulte celler? :)

Jeg har én celle; fx E1 hvor der er angivet et tal mellem 0 og 50 - i dette eksempel lad os sige 28. Dette tal skal så fordeles over 18 celler (B1 til B18). Problemet kommer med fordelingen! De 28 skal fordeles efter en specifik prioritet, der skal kunne ændres. I cellerne A1 til A18 er tallene fra 1 til 18 fordelt tilfældigt, og de 28 skal fordeles efter den vægt.

Dvs. FØRST skal alle cellerne (B1 til B18) have ét point hver; derefter har vi 10 point tilbage at fordele. Herefter skal først den B-celle der står til højre for A-cellen med 1-tallet ha et ekstra point (således skal der stå "2" i den nu, derefter b-cellen til højre for a-callen med 2-tallet (får også 2 point), osv. osv. indtil de sidste 10 point er fordelt.

Herunder er eksemplet; da det nok er nemmere at forstå hvis man ser det!!! :)

15   1 28 (dem der skal fordeles)
17   1
3   2
5   2
11   1
13   1
9   2
1   2
7   2
16   1
18   1
4   2
6   2
12   1
14   1
10   2
2   2
8   2

Syntes det er pænt svært at løse - har desværre ikke flere point lige pt., men håber det går - ellers må jeg spare lidt sammen!

Kommentar
Fra : Krogh_Jensen

Dato : 24-07-08 10:11

Ps. kan se tallene har forskubbet sig lidt - håber det kan tydes alligevel!!!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-07-08 10:43

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet,
måske var det lettere hvis du forklarede hved der er du skal fordele?

Er det point i Golf over 18 huller?? Eller hvad???

Hvad hvis det ikke er 28, men eksempelvis kun 17 eller 47?

Kommentar
Fra : Krogh_Jensen

Dato : 24-07-08 10:46

Ja, det er til golf...

Ved godt forklaringen er lidt rodet; men svært at forklare. Har dog skrevet at de 28 point netop skal kunne ændre sig; mellem 0 og 50. Således hvis det er UNDER 18 point der skal fordeles over 18 huller; får det hul med rating "18" IKKE et point; hvorimod alle andre huller får ét hver.

Ligeledes vil den første kolonne med "vægtningen" (eller hvert huls handicap-index) kunne ændre sig.

Det er tricky business - hvis overhovedet muligt med Excel...

Kommentar
Fra : Krogh_Jensen

Dato : 24-07-08 11:23

Please help! :)

Skal gerne sende excel-filen, og besvarer alle spørgsmål - bare kom frisk!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-07-08 11:43

Lav denne If i B1 og kopier til B18

=HVIS(A1<E$1-18;2;1)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-07-08 12:13

Hvis under 18 ser formlen således ud:

=HVIS(A1<E$1;1;0)

Kommentar
Fra : Krogh_Jensen

Dato : 24-07-08 12:23

Okay; du er ikke langt fra! Men når jeg tester den; med fx 26 - så får jeg kun delt 25 slag ud...

Derudover skulle formelen gerne kunne klare et spænd på mellem 0 og 50 - så den ikke skal deles op i 2 eller 3 forskellige...?

Kan du følge mig?

Kommentar
Fra : Krogh_Jensen

Dato : 24-07-08 12:27

=HVIS(A1<(E$1+1)-18;2;(HVIS(A1<E$1;1;0)))

Så tror jeg den er der - men god med en spændevidde fra 0 til 36

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 55 point
Dato : 24-07-08 12:47

Ja jeg forstår, spiller selv golf,

måske skal det være "mindre end eller lig med" som her for handicap over 36:

=HVIS(A1<=E$1-36;3;2)

Kommentar
Fra : Krogh_Jensen

Dato : 24-07-08 14:32

Jeg har fikset det :)

Det er ikke mega brugbart som sådan; det er kun til udregning af Stablefordpoint... Og det kan man gøre i hovedet; men tog det som en udfordring!

Mange tak for hjælpen - pointene er self. dine!

Godkendelse af svar
Fra : Krogh_Jensen

Dato : 24-07-08 14:34

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-07-08 15:54

Selv tak, Svend