/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Drikke penge
Fra : Trine08
Vist : 675 gange
50 point
Dato : 18-07-08 22:08

hej

Syntes tit Drikke-penge er lidt et problem.

Rent personligt har jeg ikke lyst til at lægge nogle.
Syntes på en måde det virker arogant ?!?

Bør man give Drikke-penge i Danmark ?
Og hvor mange ?

Vi taler selvfølgelig om alm resturenter.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-07-08 22:14

det forventes normalt ikke, da det hedder sig, at drikkepenge er includeret i prisen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-07-08 22:22

Du gør som du har lyst til..... tjeneren får sin faste løn, drikkepengene er inckl.

Giver du drikkepenge til kassedamen, nej vel???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-08 22:38

Mon ikke det "mest" normale er at man "runder op" hvis betjeningen, maden osv. har været god....

Det er IKKE noget krav da det er inkluderet i prisen.....

Spis nu godt - din vægt bør være MINDST 56 kg (se tidligere spørgsmål)

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 18-07-08 22:52

Jeg giver ikke drikkepenge, og slet ikke i taxi mere...

Det forgå normalt sådan her når jeg tager en Taxa.

Mig: goddag, jeg skal til xxx
Taxamand: Ja

2 min senere er vi der.

Taxamand: Det bliver 250 kr.
Mig: "Tanke" - okay din timeløn er så ca. 10.000 kr.

Ingen drikkepenge til dem.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-07-08 22:53

Nogen forventer mere end andre.... http://www.kandu.dk/Spg122139.aspx

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-07-08 23:14

Citat
Nogen forventer mere end andre....

Nemlig klumme og mange kan ikke få nok
Jeg er sluttet med at gi drikkepenge.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-07-08 23:17

Luke2000

Sikke en gang bavl LOOL Hvis du skal betale 250 kr for 2 min kørsel, svarer det til at du skal køre ca. 208 km/t i gennemsnit. GLEM DET LOOL

Og lige det beløb een gang til 250 kr på uret skal deles med en vognmand (hvis ikke vognen er din egen) Så er der 125 kr. tilbage. Ingen taxi kører uafbrudt hele vagten. Derkan være store huller uden for myldretiden. 250 kr. kan godt svare til en tur på ½ times tid. Og af de resterende 125,- kr skal der så betales skat. Senere vil man få feriepenge af dem.

En flittig chauffør tjener maximum 350.000 DDK om året, og så er han også særdeles flittig. Drikkepengene er et kæmpegode for chaufføren, som får ham til at udføre mange små sære ekstra gerninger. Det skal ikke nødvendigvis være de store drikkepenge der tales om, men typisk en oprunding til nærmeste hele tal div. med 10 - 20 - 30. Man kører ca 15 - 25 ture på en dagvagt, og får man i gennemsnit 8 kr. pr tur i drikkepenge har man 120 - 200 kr om dagen. Og det er ikek så dårligt.

Men dine 10.000 kr i timen... Glem dem - Det svarer til at du ET givet sekund vinder 200 kr. på en spillemaskine og derefter beregner at du tjener 3600 x 200 kr i timen = 720.000 DKK

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-07-08 23:21

Daw Pianissimo

Nu skal resten af verden ikke straffes fordi der er nogle kvajpander ind i mellem. Jeg selv giver afhængig hvilket arrangemnent jeg nyder, men typisk et par kopper kaffe og regningen er på 86 kr... så gir jeg 100 kr. Har man spist flere mennesker og regningen er på 5000 kr. så vil jeg nok hvis det hele er i orden give 100 - 150 kr. Men som skrevet og sagt... der er ingen tvang. Jeg ved blot hvor dejligt det er at hive lidt ekstra hjem hver dag, og under derfor også andre det samme.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 18-07-08 23:27

Egnig med klumme ang det med Taxi

Er også lidt en forspørgelse. Er måske lidt "bange" for at vi Dansker er ved at bevæge os hen mod at det og give Drikke-penge skal være alm høflighed.

Syntes det vil være et tilbage skridt for Danmark, hvis vi kommer ind på at skulle give Drikke-penge.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-07-08 23:28

Hej klumme.
Ja du har da lidt ret. Men det er efterhånden sådan at tjenere ligefrem forventer at få noget. Og hvis de ikke får er de smækfornærmet.
Inden for andre servicefag gives der da ikke drikkepenge. Det kunne sq da være kønt at man lige har ordner en død person og så kommer de pårørende og siger " hun ser fin ud " her er 100 dask for din ulejlighed

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-07-08 23:28

Citat
Har man spist flere mennesker og regningen er på 5000 kr.

Dig vil jeg sq nødig møde

Undskyld, lister ud igen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-07-08 23:30

Nordsted LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL Smager fortrinligt

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 50 point
Dato : 18-07-08 23:32

Trine og Pia. Det er rigtigt, man skal holde det i ro. Jeg giver heller ikke bare over en kam, men hvis jeg føler jeg får en eller anden form for særbehandling, speciel opmærksomhed mv. så gir jeg. Men som sagt ikke de store beløb. Skulle nogen formaste sig til at spørge, om de må¨få drikkepenge LOOL Så kan de få en flad

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-07-08 23:33

Pia for fanden...De ter sgu sa ikke et servicefag at gøre et lig i stand LOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-07-08 23:34

Har du selv slået vedkommende ihjel og det er lavet pænt, så kan det komme på tale

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 18-07-08 23:37

Klumme<

Som du siger: Det er rigtigt, man skal holde det i ro.

Og var det jeg gerne ville aftale med de andre kanduer :)
Drikke-penge bør kun gives i meget speciale tilfælde.

Men kan så fornemme at det ikke er så udbredt som jeg måske troed.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-07-08 23:37

Citat
De ter sgu sa ikke et servicefag at gøre et lig i stand LOOL

Hvad f... vil du så kalde det. Vi barberer da mændene og vasker dem både foroven og forneden. De skal da være pæne når de skal afsted.
Håret bliver også redt og de ligger med foldede hænder og ser sååååå fromme ud.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-07-08 23:40

Citat
Drikke-penge bør kun gives i meget speciale tilfælde

Og når kassedamen ikke får drikkepenge, så husk i det mindste at smile til hende,

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-07-08 23:41

Fint nok, men det hører ikke under servicefag. Hvem fanden skulle i øvrigt honorere din indsats LOOL Jeg formoder de er døde når du vasker dem i røven.LOOL

Det må være fed at være muslimsk bedemand. Der skal alle madammerne osse barberes

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-07-08 23:43

Den er god med dig.
Jeg smutter igen. Kunne bare ikke dy mig.
Nat nat alle sammen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-07-08 23:43

Uha... Jeg roser altid kassedamerne. Smiler til dem og fortæller små løgnehistorier, om at de er smukke.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-07-08 23:44

Nat nat Pia. Husk at barbere dig LOOL

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-07-08 23:44

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-07-08 23:45

Nat nat Piaskov

Klumme, du er dagens mand i skysovs kassedamernes dag er sikker en hel del sjovere når du har været forbi..... en venlig bemærkning og et smil gør altid underværker

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-07-08 23:49

Ja hihi og nogen af dem kan blive noget så røde i bolden, når man kigger på dem lidt for længe i tavshed, og derefter siger... Hvor er du dog smuk

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-07-08 23:50

Synes du i stedet for at spørge her skulle spørge dig selv hvad du ville synes hvis det var dig der serverede.

Hvis en restaurant har gjort noget ekstra ud af at give mig en god oplevelse så vil jeg da personligt gerne vise at jeg påskønner det og jeg gider altså ikke tilbyde at tage opvasken så jeg giver drikkepenge i stedet og her taler jeg altså ikke om Jensens bøfhus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-07-08 00:05

Og hvorfor så ikke Jensens bøfhus, spørger jeg lige så undrende, det er vel en restaurant - ikke i den dyre ende - men dog en restaurant, betjeningen kan vel også være i særklassen der???

Klumme ikke drille de unge piger

Da mine unger rendte med reklamer, var det ofte en meget sur tjans, men de så altid frem til at afleverer hos en ældre dame der altid stod og ventede på at de kom slæwende med stakken, hun gav dem altid en plade chokolade, fordi de var så præcise

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 19-07-08 00:36

Tak for svaret Klumme.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-07-08 00:50

Tak Trine...

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-07-08 09:37

Nul drikkepenge, men gerne en oprunding.
Jeg kender en pige, der ved siden af studierne har et serveringsarbejde på en "in" cafe. Hun får cirka 80kr i drikkepenge per servering. Fint for hende, men hun havde klaret sig fint for sin løn alene.
Havde det været i USA fx var det en helt anden snak. Dels er de mennesker afhængige af drikkepengene for overhovedet at overleve og dels retter jeg mig efter det lands skikke som jeg besøger.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-07-08 10:00

Citat
Nul drikkepenge, men gerne en oprunding.

Hvad er forskellen

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-07-08 17:22

Ja, det er jo ikke sikkert du forstår det, men ved en oprunding kommer jeg hurtigere ud af taxaen/restauranten og da det ligger til mig at være generoøs over for de der er i nærheden, rør det mig ikke, at give lidt ekstra. Og jeg synes nærmest det er pinligt at skulle se chaufføren rode efter byttepenge.
Jeg tror, at de der giver drikkepenge føler sig gode og forventer bukken og nejen, det synes jeg også er pinligt, så hellere en restaurant der ved hvad den er værd og sat deres priser derefter, så kan jo vælge ikke at gå derind, hvis jeg synes det er for dyrt.
Hvis det var i et land hvor jeg vidste at det besød noget for deres overlevelse om der bliver givet drikkepenge eller ej, ville jeg ikke betænke mig og naturligvis give hvad jeg kunne uden at skulle lave mig plukke.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-07-08 18:28

Citat
rør det mig ikke, at give lidt ekstra

Kald det hvad du vil Mulberry, hvis du betaler mere end regningens pålydende er det drikkepenge, som går til tjeneren eller tjenerne i fælles pulje.