/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Restaurant Hercegovina uha uha
Fra : Klumme
Vist : 1467 gange
50 point
Dato : 03-06-08 02:09

Jeg brænder lidt for at sprede oplevelsen i forb. med et besøg på Restaurant Hercegovina v. Tivoli.

Vi var et selskab på 10 pers. fra firmaet, og vores chef havde inviteret os på midag på Hercegovina. Der var bestilt bord, og vi havde fået tildelt et 2 timers bord, hvad jeg nu ikke bryder mig om. Måske forståeligt set fra restaurantens side, men jeg kan nu alligevel ikke li at skulle spise på afmålt tid. Nok om det og alt forløb i fred og fordragelighed. Da sandhedens time oprandt 2 timer senere, bad chefen om regningen, som viste sig at være på 4.500 ,- DKK.

Tjeneren spurgte ham, om han ikke lige kunne komme med op til baren, hvor tjenerne ordnede deres regnskaber. Forbløffet svarede han, at det kunne han da godt og trissede med. Deroppe blev han spurgt om alt havde været i orden... maden, vinen og betjeningen osv... hvilket han bekræftede. Tjeneren forelagde ham derefter, at når kunderne var så tilfredse, plejede de at tillægge regningen 10 %, og om det så var i orden at de lige gjorde dette.

Som økonomichef i firmaet, fik han dem lige i utvetydige vendinger fortalt, at det IKKE var i orden, og at tjeneren blot skulle udskrive en regning på det faktiske beløb, og ikke en øre mere.

Således passeret.

Hold da kæft hvor er det skide flabet Behøver jeg at sige at de ikke fik en daddal i drikkepenge.

Nå men man skal jo stille et spørgsmål, så det blir: Er denne gangstermetode i orden?

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 03-06-08 05:57

Nej det er klart ikke i orden! Drikkepenge er ikke noget man kan forlange. Det er en bonus som kunden giver på eget initiativ hvis man syntes tjeneren har gjort en extra insats.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 03-06-08 06:38

NEJ

Meget har jeg været ude for på restaurationsbesøg rundt i verden, men aldrig det, du beskriver.

Rent bortset fra, at det er uhørt frækt, finder jeg det også dumt.
Jeg tror, de fleste (der måske faktisk ville have givet en pæn slat drikkepenge, hvis betjeningen havde været tip top) vil reagere, som din chef gjorde.
Nul drikkepenge.

Desuden ved vi jo alle, at den bedste reklame (og den værste) sker mund-til-mund; så tak fordi du fortæller det videre.

PS: Jeg ville aldrig acceptere et tidsbegrænset bord, når jeg reserverede på forhånd, medmindre man f.ex. alligevel skulle videre i teateret eller lignende.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 03-06-08 06:59

Der står normalt alle steder at drikkepenge er incl. i priserne.
Det er uhørt frækt at forlange flere penge bare fordi man har været tilfreds.
Jeg håber da ikke at der er nogle der betaler ekstra. Det er godt nok noget af det værste jeg har hørt.

Hvad nu hvis I have været utilfreds med noget af maden, havde de så fratrukke 10-30% af beløbet?

hawaii7

Kommentar
Fra : ks40758998

Dato : 03-06-08 09:02

Nej - aldeles ikke alt den stund at drikkepenge er indregnet i prisen - ligeså med taxaer. Der var engang for mange år siden hvor drikkepengene var en del af tjeneren/taxachaufførens løn - det
er det ikke mere, da de fik det indregnet i serveringen/kørslens pris. Så svaret er aldeles klart et
Nej - du får jo heller ikke dobblet timeløn for udført arbejde. En anden ting er så, at hvis du har
gjort dit arbejde ud over det sædvanlige, at så kan der falde lidt af - også i dit firma - f.eks. bonus og hos tjeneren/taxachaufføren lidt drikkepenge.

Med venlig hilsen
ks40758998@forum.dk

Kommentar
Fra : ks40758998

Dato : 03-06-08 09:05

Men tak for advarslen - det er vist ikke en restaurant, man skal besøge!

Med venlig hilsen
ks40758998@forum.dk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-06-08 09:06

Det var da vildt utilstedeligt. Mage til elendig opførsel. Det grænser jo til betleri, tyveri, nas (kald det hvad du vil).

Drikkepenge er inkluderet i prisen på varene/ydelserne. Hvis man giver en ekstra skilling, er det op til en selv. Og 10% er nærmest middelhavsagtigt, og der lever de af drikkepengene.

Sur smiley til dem!

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 50 point
Dato : 03-06-08 09:14

"Og 10% er nærmest middelhavsagtigt, og der lever de af drikkepengene. "

Dette har også ændret sig.

Jeg har lige været i Valencia for at besøge min spanske familie.
Gav som sædvanlig rigeligt med drikkepenge, men min nevø forklarede mig, at nu om dage giver spanierne drikkepenge, som vi gør.

De "runder" evt. op, eller giver ved en speciel god service.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 03-06-08 09:19

Nej det er ikke ok i Danmark - i Danmark er drikkepenge inkluderet i prisen! og man kan af egen fri vilje give et lille tip.

http://www.visitdenmark.com/danmark/da-dk/menu/turist/turistinformation/fakta-az/drikkepengemomsogbetjening.htm

http://www.ku.dk/pers/Instituthaandbog/regnskab_og_budget/Drikkepenge.html

I USA og andre land er drikke penge ikke inkl. og her tillægges det regningen! og i Rom er der tillæg for "leje" af bestik og stole osv. ...

http://politiken.dk/tjek/rejser/spispaarejsen/article505750.ece

MEN HOLD DA OP hvor frækt! og så i DK - jeg ville indgive en klage til restauranten..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-06-08 11:00

- Det er ikke ok.

Her i Danmark og i det sydlige udland giver vi ca. 10 % i drikke penge hvis:
Maden er ok.
Betjeningen er ok.
Regningen er overskuelig og rigtig.
Vi nærlæser såmænd ikke regningen men ser bare om den nogenlunde passer.
Drikkepenge er jo efter vores opfattelse, måden at fortælle om vi er tilfredse.

Drikkepenge lægges altid på bordet når vi går. (så behøver de ikke at skrabe og bukke)

(glad spisesmiley på en anden restaurant)

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 03-06-08 13:45

Ved ikke hvorfor, men kom pludselig til at tænke på, om Brixtofte gav 10% i drikkepenge oven i rødvinspriserne...
kryds

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-06-08 13:53

kryds

Så ville det være fedt at være tjener

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 03-06-08 16:14

Skulle indehaveren af bemeldte restaurant - eller personalet, måske være "af anden etnisk herkomst" som lige vil score kassen i verdens dyreste hovedstad? Det kunne jo være en sidegevinst ved at være i et af verdens såkaldte rigeste lande!
kryds.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-06-08 16:30

Jeg ved faktisk ikke hvem der ejer forretningen, men han er nok ikke fra Tisvildeleje

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-06-08 17:20

Hej klumme .
Citat
Er denne gangstermetode i orden?

Nej så absolut ikke. Men det er jeg jo ikke uenig med andre om
Citat
Som økonomichef i firmaet,

Han er sq god. Hold fast i ham . Han er jo guld værd

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-06-08 14:42

En økonomichef SKAL være guld værd og kunne tjene sin egen løn, lissom en revisor og en advokat... men det har jo ikke rigtig noget med sagen at gøre LOOL D

Der er vist heller ikke så meget mere at sige om den opførsel restauranten førte sig frem med.

Ingen har givet udtryk for at det var i orden, hvad jeg heller ikke havde forventet. Så alle står lige og derfor får Frieda point, som tak for disse Tapas billeder jeg modtog fra hende, og fordi hun for det meste er enig med mig hvad mad angår...eller er det omvendt, mig der er enig med hende

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 04-06-08 14:43

Tak for svaret frieda.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 04-06-08 15:09

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-07-08 09:47

Fedtsyl, hun skulle MINDST have haft 100 Points og det er uden drikkepenge!

(Undskyld, kunne ikke dy mig)