/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
kan jeg redde billeder??
Fra : føroyar
Vist : 916 gange
500 point
Dato : 18-07-08 14:09

Hei. alle Jer dygtige pc.folk. Af mærkelige årsager,lukkede pc-ned og meddelse om alvorlig fejl m.m.
Medion support forkl. efter nøje beskrivelse at: Jeg skulle køre cd- med recovery og altså alt ville blive fjernet-.--- surt- da jeg mangler familiebilleder fra 1-juli til d.d.-----
Maskinen er nu gendannet og kan jeg finde billederne langt nede i pc.- en????

Hjælp ønskes.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-08 14:10

Det løb er kørt - det skulle have været INDEN du lavede recovery......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-08 14:12

Det er da muligt du kan være heldig at finde et enkelt eller to med diverse recovery tools - men da harddisken er overskrevet er chancerne 1-2 %

Kommentar
Fra : føroyar

Dato : 18-07-08 14:21

-----har du nogle link til et rigtig godt og enkelte programmer.
OG hvad med firmaet O O der har været omtalt andetsteds. Fås det gratis: OG kunne programmet måske gøre dette??
------

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 18-07-08 14:35

Refi gætter bare

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-07-08 14:37

Du skulle have spurgt inden du lavede recovery.

Men de billeder kan da ikke være vigtige, når du ikke har en backup.

De familiebilleder fra de sidst 14 dage sidder vel i kameraet endnu.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-08 14:39

http://www.ibas.dk/ontrack-datarecovery/easyrecovery/index.html

dette firma har et godt ry faktisk og kommer med gode råd - måske værd alt efter værdien af de fotos du mangler. Der en en lille prøve der kan vise dig udsnit af hvad du rent faktisk kan få genskabt - det er da et forsøg værd.

(jeg har ingen erfaring med det udover andres udtalelser)

hvis du har kørt en recovery er det slet ikke sikkert dine fotos er helt væk - nogle recovery er ikke særlig gode til at slette alt når sandheden skal frem.

Jeg har fornylig netop haft en recovery hvor rigtig meget ikke blev slettet og kunne finde utallige dog ligegyldige fotos ved en enkelt søgning på formatet - og der kan du jo også være heldig ???

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-08 14:39

Citat
Men de billeder kan da ikke være vigtige, når du ikke har en backup
- det er lige sådan noget man lærer lige pludselig og altid forsent for de flestes vedkommende

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 18-07-08 14:44

Der er et program der hedder Getdataback, som kan gå ind og grave gammel data frem igen, men efter som du åbenbart har gemt dine minder på din system disk, er det nødvendigt at putte disken i en anden maskine og køre programmet derfra.

Det bedste er nok at have flere partitioner, så man ikke gemmer vigtig data på ens system partition, og bliver nød til at slette det hele hvis uheldet er ude, eller endnu bedre, investere i en harddisk mere, som man så bruger til vigtig data.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-07-08 15:16

Inden du helt mister modet, så prøv et af disse programmer

http://www.recovermyfiles.com/

http://www.pcworld.dk/download/66/1566

Håber virkelig det vil lykkedes for dig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-07-08 17:43
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-07-08 18:22

Her er en dansk vejledning, hvis du vælger at bruge Dova's link

http://www.soerennielsen.dk/guider/pcinspector/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-08 19:44

Men du skal ikke lægge mere ind på den computer før du lige har prøvet de recovery - programmer.

Fremover bør du lægge filer og billeder på dit D: drev

Kommentar
Fra : føroyar

Dato : 18-07-08 20:20

jeg vender tilbage, da min pc pludselig slukkede, midt i scanningen fra easyrecovery.. ( Det var i øvrigt også det der skete igen og igen tidligere og som bl.a. også var årsag til at MEDION SUPPORT foreslog den hårde måde)
Jeg vender tilbage senere-indtil videre tak.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-08 20:26

Lyder som HD fejl eller ram fejl.....

Kommentar
Fra : føroyar

Dato : 18-07-08 20:30

------ O G 1) hvad er en HD fejl eller RAM fejl.....?? OG 2) hvordan er den opstået.....????
NU må du altså ikke blive for teknisk.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-08 20:34

Citat
hvordan er den opstået

Slidtage - dårlige komponenter osv....

Der kan være mange årsager - intet varer evigt.....

HD-fejl = harddiskfejl.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-08 20:35

Ram er dine hukommelsesblokke.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-08 21:19

Refi - det er lidt synd at du "nedlægger" de muligheder, som til tider kan bruges til at redde data.

Vi er et par stykker som har hjulpet forskellige med at redde data - så når du ikke aner noget om brugen af forskellige programmer..........................kan du så ikke bare lade det få en chance.

Spørgeren havde faktisk en harddisk hvor der måske var mulighed for at redde data.

Please refi.

Eyvind.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-08 21:23

Jeg nedlægger skam INGEN muligheder.....

Men det nytter jo IKKE når maskinen IKKE kan køre programmerne - hvad havde du da tænkt dig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-08 21:24

Citat
da min pc pludselig slukkede, midt i scanningen fra easyrecovery.. ( Det var i øvrigt også det der skete igen og igen tidligere og som bl.a. også var årsag til at MEDION SUPPORT foreslog den hårde måde)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-08 21:32
Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-08 21:40

Det du omtaler der er et spil der IKKE lægger noget i regbasen - så er det muligt.....

Men du KAN IKKE kopierere programmer et andet sted hen og derefter tilbage og "tro" de virker...

Drive Image (eller andet) KAN - men det er fordi STYRESYSTEMET rykker med...

Desuden har det jo INTET med dette at gøre....

Citat
O G 1) hvad er en HD fejl eller RAM fejl.....?? OG 2) hvordan er den opstået.....????
NU må du altså ikke blive for teknisk.

Så hvis dit forslag består i at "pille" HD ud og sætte i en anden maskine - så kræver det vist privatbesøg....

Men never mind - go ahead....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-07-08 21:42

Jeg ville nu også forsøge et af programmerne næste gang der er liv i pc'en, der er alt at vinde og intet at tabe

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-08 21:54

Drive Image kan pille et program ud af et image og lægge det ind i et andet eksisterende styresystem.

Altså - jeg har selv gjort det.............................ikke noget jeg har læst.

Så stadig.............please Refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-08 22:15

Citat
Så stadig.............please Refi.

Jeg er hoppet af......

Men det du havde gjort i det spørgsmål du henviste til var altså IKKE det du siger nu

Du kan IKKE kopiere et program fra et sted til et andet med mindre det er noget der IKKE lægger sig andre steder end i EET bestemt bibliotek....

Så de kan vist tælles - selv på en enarmet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-08 22:32

Skal så lige tilføje at der findes programmer der PÅSTÅR at kunne gøre det - men de er af ældre dato og kunne åbenbart ikke overleve - gad vide hvorfor......

Kommentar
Fra : føroyar

Dato : 18-07-08 23:15

---- Tak indtil videre. Nu stopper jeg for i aften. Jeg kommer snarest tilbage om Jeres råd virker. Tak.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 19-07-08 02:42

Hvis du har muligheden ville jeg nok foreslå at du hiver harddisken ud af maskinen, og sætter den til en anden computer, og så foretage operationen derfra!

hvis det er rammene det er galt med, er det problem ude af verden (for en kort tid) og hvis det er disken der er problemet, vil du nok alligeveel være i stand til at kører programmet når det ikke kører fra den "skadede" disk men fra den anden maskines systemdrev.

Kommentar
Fra : turbo.dk

Dato : 19-07-08 02:51

hej
Hvorfor tror folk her , at bare fordi man har recoveret en pc er alt væk ??
Sæt jer lidt mere ind i det istedet for at gætte jer frem....hvorfor tror i at politiet kan finde det meste på en pc ? .... skal man være 110 sikker skal en pc overskrives/ formate mindst 10 gange...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-07-08 12:22

Lad være med at blive så uenige Refi og Eyvind, i snakker forbi hinanden. Refi har ret i at man ikke kan kopiere et installeret program, men har man programmet i pakket form i et image så kan man selvfølgelig kopiere det.

Men er vi ikke alle enige om at man ikke kan kopiere et installeret program via stifinder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-08 14:24

Nej nej og nej - refi har ikke ret i, at man ikke kan kopiere et installeret program.

Jeg kan og har gjort det.

Til opgaven bruger jeg:

Samme windows styresystem, som der skal hentes fra.
Partition magic til at lave ekstra partition på samme eller en anden harddisk.
Drive Image til at lave et speglbillede af den skrantende partition (ukomprimeret)
Og så holdes tungen lige i munden.

Efter installation af windows styresysem trækkes programmet ud af imagefilen og lægges ind i

Da jeg gjorde det med et golfspil kom resultattavleindholdet ikke med men selve programmet virkede.

Men jeg ved nok ikke hvad jeg selv har lavet - det ved andre nok bedre.

Måske var det en idé at sætte sig ind i programmerne inden der svares så kategorisk.

Gparted og Ghost skulle kunne det samme men jeg kender ikke Ghost godt nok til den opgave.

Kommentar
Fra : føroyar

Dato : 19-07-08 16:00

---hei igen. Nu er jeg i fuld gang igen. Jeg har scannet via EASY RECOVERY. OG---------den har fundet 264 filer /16,73MB : sikkert de fleste af mine billeder m.m.!! NU------------- skal jeg genskabe disse til en local driver ! !
1) På pc´ens eget C drev hvor jeg plejer at have alt liggende vil den ikke placere disse. MEDDELSE: "THE DESTINATION PATH YOU HAVE SELECTED IS ON THE SOURCE PARTION. SELECT A DIFFERENT DESTINATION."
2) En anden løs harddisk jeg tilslutter pcén . MEDDELSE: " DET SAMME"

Har nogen en god forkl. på hvor jeg ska placere de gendannede filer???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-08 16:06

En løs harddisk på et USB kabel skal stå som MAster med jumperen bagpå.
Er det en IBM eller lignende harddisk skal den sættes til ingen slave present.

Kan du ellers læse og skrive på den harddisk.

Kommentar
Fra : føroyar

Dato : 19-07-08 16:10

-----Det er en løs harddisk på 500GB jeg blot smækker tårnet og straks er den aktiv.
OM master eller slave ved jeg ikke. Tak.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-07-08 16:11

Juubiii hvor er det dejligt at det lykkedes -- jeg tør næsten ikke sige --- hva sagde jeg

Men sønnen har selv fået sine billeder igen ved at bruge div programmer, så hvorfor ikke også dig

Kommentar
Fra : føroyar

Dato : 19-07-08 16:18

----JA------men hvor skal jeg altså placere dem??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-07-08 16:27

Det kan jeg desværre ikke hjælpe med, det har jeg aldig været ude for, jeg har altid mine billeder på en ekstern harddisk - klog af skade -

Skal de kunne placeres for at blive brændt - tja det skal de jo nok??? og du kan vel heller ikke bare smække dem over i nero???

Jeg giver op.... men er rigtig glad for at du dog har fundet billederne, de er jo ikke sådan at tage om, der kommer nok en forbi der kan hjælpe med det sidste

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-08 16:27

Ok - en færdig og klar harddisk................ så er den som den skal være.

Så er spørgsmålet om formatering (og evt opdeling hvis der ikke kan læses på den)

1. Hvilket filsystem har din comp FAT32 eller NTFS

2. Og hvilket filsystem har din løse harddisk FAT 32 eller NTFS

Hvis comp har FAT 32 kan den ikke læse en harddisk som har NTFS
men omvendt kan en comp med NTFS godt læse FAT 32

3. Men stadig...............kan du læse skrive på den harddisk.

Højreklik på denne computer og vælg administrer
og så vælge diskhåndtering

4. Nu bør du kunne se din løse harddisk og se om der er et filsystem eller om den skal formateres først.

DISK 0 vil være din indbyggede harddisk

5. DISK 1 vil være din løse harddisk som kan indeholde et stort gråt område "ualokeret"

Kommentar
Fra : føroyar

Dato : 19-07-08 16:29

------JA------i hjælpemenu står om dette:
"All Data Recovery tools are read-only, and need a destination selected in which to copy data. All tools will copy your files to a folder on the selected destination. Being EasyRecovery requires you copy your files to a safe location other than recovery source, you are given the option to copy the recovered files to a different partition, or even a completely different physical location. This is the preferred destination recommendation, and could be another physical hard drive, a network drive, a Zip or other removable drive, a floppy (for a few small files), or even an FTP site.

If you want to recover your data to another partition select Recover to Local Drive. A local drive can be another physical hard, a network drive, a removable drive or a floppy. You can enter a path in the text edit box or select Browse to find a particular path. The tool will give you an estimated free space byte count of your destination path, which can be compared with the total size of the files to be copied field located in the lower left corner of the screen."

Kan I hjælpe mig ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-08 16:36

For at vide hvilket filsystem du har, gør du sådan:

højreklik på C: i stifinder eller denne computer - og vælg egenskaber
Så vil der ud for filsystem stå NTFS eller FAT ´32

Kommentar
Fra : føroyar

Dato : 19-07-08 16:41

---------Det er følgende:
disk 0: ( pc-en (BOOT) C: NTFS
pc-en (RECOVER) D: FAT 32
disk 1: (løs harddisk) NTFS

Kan ovenstående hjælpe Dig/ mig???????????????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-08 16:48

Ja så kan der læse og skrives fra comp til harddisk.

Så skal du bare fortælle recovery-programmet at billederne skal til E: (som er den løse harddisk)
Og der bør du kunne lægge dine recovery-billeder

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-07-08 16:54

Eyvind jeg indrømmer, jeg har ikke en pind forstand på det, men kan man ikke få dem direkte over i Nero og så brænde dem??

Kommentar
Fra : føroyar

Dato : 19-07-08 16:57

------VEL--- den løse 500GB harddisk har ikke E: men I:
------------- OG den accepterer ikke I: (altså den løse harddisk)

Jeg føler vi er tæt på.

???????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-08 16:58

Jo men en svag harddisk vil måske lave ballade under overførslen.
Så derfor er det bedst ovre på en frisk harddisk.
Billeder er jo noget der virkelig kan fylde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-08 16:59

Kan du lave en mappe på den løse harddisk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-08 17:00

går til pause - vender tilbage.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-08 17:17

Citat
JA------men hvor skal jeg altså placere dem??
en usb hukommelse stik er oplagt, har du ikke en eller flere af dem ? Ellers brug D drevet og opret en mappe til formålet, jeg har brugt begge muligheder når jeg øver fil redning, det virker på de billeder (og andet) som jeg har slettet og forsøger at gendanne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-08 17:20

Jeg bruger PC Inspector file recovery, den har du link til, længere oppe og den er god til at finde slettede filer, men det lyder som om du har fundet noget, så forsæt endelig med det værktøj du har startet med

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-08 17:22

Eyvind du er simpelhen for teknisk i dine beskrivelser, prøv at skrive så os almindelige dødelige kan forstå det

Kommentar
Fra : føroyar

Dato : 19-07-08 17:49

-----o.v.n:
Jeg har prøvet med PC Inspector file recovery-----den fandt ikke noget.

Du skriver: " brug D drevet og opret en mappe til formålet, "
Det har jeg prøvet-virker ikke ! (Vist noget med FAT 32 + NTFS )

NU er jeg altså i tvivl om hvad der sker.

H J Æ L P .

Kommentar
Fra : føroyar

Dato : 19-07-08 18:43

----
(PS---- SJOVE SMILEY )

jeg fik startet overførslen ved at tage en USB nøgle og bruge den !!!!
MEN FIRMAET BAG EASY RECOVERY HAVDE EN KLAUSUL I BRUGEN OG DET VAR AT MAN KUN KUNNE FÅ 1 GRATIS UD. RESTEN SKAL BETALES UD. ÆRGELIGT.

NU STOPPER JEG FOR I DAG.
JEG VENDER TILBAGE.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-08 19:12

Ok så er det derfor den ikke vil føre de genoprettede billder over. Money money money

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-07-08 23:18

Så prøv et af de andre programmer, der var jo flere at vælge imellem

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-07-08 11:38

Jeg har kigget med i denne tråd og forstår helt sikkert din frustration over dine slettede filer.

Hvilke programmer har du afprøvet og hvilke har fundet noget.
For det er som der i starten blev sagt ikke muligt at genskabe noget der er blevet overskrevet. Men ofte ligger filerne der endnu og bare venter på at blive gendannet. For de er ikke slettede, der er blot blevet slettet en henvisning til hvor de ligger og på den måde tror pc at de er væk.
Groft sagt så er det første bogstav slettet og i gamle dage kunne man gendanne filer med
Undelete når bare man kunne huske det første bogstav.

Ellers er Easy Recovery et godt program der koster penge og et andet godt et af slagsen er
File Scaveenger. Det koster også men prøv alligevel og hente den her
http://www.quetek.com/prod02.htm
Efterfølgende kan du jo læse lidt i denne tråd
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=1&conference=167&posting=910286

Kommentar
Fra : phi

Dato : 24-07-08 19:48

Hej Føroyar,
prøv dette program: Recover Files. Det er forsøget værd, ellers skal du bruge R Studio..Det er også godt, men tror at R studio koster penge, hvorimod Recover Files er gratis.

Ellers prøv at kontakte dette firma www.badata.dk. De har god service...laver bl.a. en gratis analyse/diagnose. De reparerer ødelagte harddiske og gendanner data for en rimelig pris.

Held og Lykke!

Kommentar
Fra : føroyar

Dato : 24-07-08 20:50

Tak- jeg arbejder stadig på sagen. Desværre er det ikke lykkedes at genskabe ret mange billeder/mrn ingen mails(fra Microsoft outlook) ej heller ingen dokumenter.
Mit bud er: at der fremkommer mange filer med filnavne jeg ikke KAN åbne/ej heller finde andre steder. Nu er jeg snart ved at tabe modet.
Jeg havde kopieret alt (undtagen mails) indtil 18-4-2008- herefter er alt lost (sikkert forever)

Tak indtil videre for alles store hjælp - jeg kommer tilbage når jeg har nyt og videre med en fordeling af point.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-08 21:03

Hvilket program er du i gang med at bruge til genskabelse af billeder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-08 21:06

Men kig nu nærmere på denne:
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=124011#1409573

Og prøv en ting ad gangen, for det er ikke nogen let opgave du er ved. Genskabelse af "slettede" filer er ikke bare lige noget man gør.