/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
En klassisk venstreorienteret
Fra : mensamedlem
Vist : 597 gange
34 point
Dato : 04-07-08 19:22

Hvad ville en klassisk venstreorienteret person mene om disse politiske påstande? Hvad ville han/hun være enig i og hvad ville han/hun være uenig i?

1. Politikerne skal ikke bestemme om restauranter og caféer skal tillade rygning i deres lokaler

2. En bestemt del af barselsorloven bør være øremærket til mænd. Mændene skal ikke kunne overføre den til deres partner

3. Det skal kunne betale sig at arbejde, derfor skal alle offentlige overførselsindkomster til arbejdsdygtige danskere være lavere end hvad man kan tjene ved et lavtlønsjob

4. Danmark bør tilslutte sig EU-traktaten

5. Kvinder skal ved lov sikres mindst 40 procent af pladserne i virksomhedernes bestyrelser

6. Det skal være straftbart at købe sex med en prostitueret

Kommentar
Fra : achton

Dato : 04-07-08 19:22

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-08 19:24

Kommentar
Fra : achton

Dato : 04-07-08 19:24

Kommentar
Fra : achton

Dato : 04-07-08 19:25

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-07-08 19:30

Kommentar
Fra : pve

Dato : 04-07-08 19:58

En klassisk venstreorienteret person ville være uening i alle ovenstående udsagn, ene og alene for at være uenig!!!!!!!!

Kommentar
Fra : bøllebob

Dato : 04-07-08 20:10

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 04-07-08 20:15

"Klassisk vensteorienteret" er mange ting, er det DKP-ML, EL eller SF fra 60'erne?

Et skud kunne være:

1. Politikerne skal ikke bestemme om restauranter og caféer skal tillade rygning i deres lokaler

Politikerne skal arbejde for arbejdernes overtagelse af produktionsmidlerne, og ikke blande sig i almindelige menneskers brug af tobak.

2. En bestemt del af barselsorloven bør være øremærket til mænd. Mændene skal ikke kunne overføre den til deres partner

Det er et faktum at mændene yder mest til samfundet, så det vil fra et samfundssynspunkt være spild af ressourcer at lade arbejdsdygtige mænd fjolle rundt og passe børn.

3. Det skal kunne betale sig at arbejde, derfor skal alle offentlige overførselsindkomster til arbejdsdygtige danskere være lavere end hvad man kan tjene ved et lavtlønsjob

Menneskenes indtjening skal ikke være bestemt af om de er i stand til at arbejde, eller om arbejdsgiverne er i stand til at tilbyde et arbejde.

4. Danmark bør tilslutte sig EU-traktaten

EU er en kapitalistisk konstruktion, der ikke tjener proletariatet.

5. Kvinder skal ved lov sikres mindst 40 procent af pladserne i virksomhedernes bestyrelser

Samfundet og medarbejderne skal bestyre virksomhederne, ikke bestyrelser udpeget af de rige kapitalister.

6. Det skal være straftbart at købe sex med en prostitueret

I et kommunistisk idealsamfund er der ingen der har brug for at købe sig til sex.

Det skal lige understreges at jeg IKKE er "klassisk venstreorienteret" i den forstand!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-08 20:40

Kommentar
Fra : mensamedlem

Dato : 04-07-08 20:41

BertelBrander - går du ind for kongehuset nu hvor vi er igang?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-08 20:43

..og:

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 04-07-08 20:44

I princippet synes jeg kongehuset skal afskaffes.
I praksis synes jeg dog konstruktionen fungerer ok.
Men når dronningen går af, bør vi nok fjerne de sidste rester af link mellem demokratiet og kongehuset, og overveje om ikke vi skal sende spørgsmålet om hvem der skal være vores næste konge ud til folkeafstemning.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 04-07-08 20:44
Kommentar
Fra : achton

Dato : 04-07-08 20:45
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-08 20:48

BertelBrander -> I et andet spørgsmål for nyligt svarede jeg mensamedlem således:
Citat
'Reklame'-værdien skal ikke undervurderes.

Det konstituelle monarki er da en glimrende idé ..så længe vi har demokrati. Jeg ville nok gerne have mig det frabedt, hvis Danmark samtidig var en et diktatur-regime.

Til gengæld synes jeg, at kongehuset skulle drives på markedsvilkår og ikke som nu: Et parallel samfund på overførselsindkomst.

Jeg gætter på at de kongelige jordbesiddelser i sig selv er mere end bæredygtige for, at kongefamilien uændret kan opretholde deres nuværende levefod.

Når andre store jordbesiddere kan leve mere end godt af deres jordbrug og afkast af dette, så føler jeg mig overbevist om, at kongehuset også kan.

http://www.kandu.dk/Spg123452.aspx

..bare lige for, at holde dig orienteret

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mensamedlem

Dato : 04-07-08 21:06

BertelBrander - hvorfor så ikke bare afskaffe det når et præsidentvalg finder sted på samme måde?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-07-08 21:07

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-08 21:10

mensamedlem -> Det ville sgu da være det samme som, at afskaffe den danske Jul

...eller forbyde afholdelse af nytårs aften

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 34 point
Dato : 04-07-08 21:12

Jeg ville gerne afskaffe kongehuset og vælge en præsident, men det er der ikke opbakning til, det kræver en grundlovsændring. Men det er der ingen chance for at der kommer et flertal for.
Så mit forslag er også et forsøg på at lave et kompromis.

Jeg tror ikke Frederik havde nogen chance for at blive valgt, hvis han skulle vælges.

De få millioner som kongehuset koster ser jeg ikke som det store problem.

Godkendelse af svar
Fra : mensamedlem

Dato : 04-07-08 21:19

Tak for svarene.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-08 21:22

1.) Salg af alle former for rusmidler skal være lovligt, skattefrit og underlagt markedskræfterne.

2.) Fri hastighed på motorveje ..og i byerne.

3.) stk.1 Der skal indføres dødstraf for alle lovovertrædelser
3.) stk.2 ...medmindre man si'r undskyld.
3.) stk.3 I fald den under stk. 2 benævnte betingelse er opfyldt; iværksættes en udmålt pryglestraf.

4.) Hvert fjerde år skal der stemmes om vejret.

</MOLOKYLE>