/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Skal kongehuset afskaffes?
Fra : sommerferie08
Vist : 696 gange
33 point
Dato : 03-07-08 13:42

Skal kongehuset afskaffes og erstattes af en republik?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-07-08 13:46

Hvorfor dog det vi har det da godt nok med Margrethe, tror du en Mugabe type ville være bedre for os ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-07-08 13:46

Forsøg du bare

Fortsat god SOMMERFERIE

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-07-08 14:11

Nej da, kongehuset er da billige i forhold til præsidentvalg hvert 4. år. Og de gør et godt stykke arbejde for deres hyre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-08 14:13

Gå ind i skyggen - du kan ikke tåle varmen.

Det er utroligt så mange Danmarksundergravende spørgsmål der er i øjeblikket.

Invaderes vi mon af 5. kolonne.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 03-07-08 14:14

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-07-08 14:24

Ud fra en lighedsbetragtning en glimrende idé, men ville mange danskere bytte Margrethe/Frederik mod Bush, Sarkozy, hvad er det nu han hedder den tyske præsident, osv.

I lande med præsident koster den siddende præsident en formue, men de tidligere skal jo have pension, livvagter osv., så det er næppe billigere.

Og i og med kongehuset er den rene kransekagefigur(er),( spillede sidst en politisk rolle i 1920, der i øvrigt blev underkendt af befolkningen) der formentlig tjener sig selv ind i turistindtægter (hvem tager til Frankrig for at se Sarkosy, endsige ham tyskeren ingen kan huske navnet på???) tror jeg kongehuset er kommet for at blive, medmindre en af dem virkelig går alvorligt over stregen.

Jeg er i princippet overbevist republikaner, men lige det her er det ikke værd at bruge kræfter på. Og se og hør m.fl ville gå fallit, hvad skulle (kvind)folk så læse? Mærkeligt nok gider de jo ikke læse ordentlige mandeblade med test af hvilken superbil til 3-4 mill man skal købe når man skifter folkevognen ud

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-08 14:36

Hvad er det for en superbil til kun 3-4 mill ......................................

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-07-08 14:47

Tak Eyvind

Det er et pat år siden jeg har læst bilblade, har åbenbart glemt der er kommet gang i inflationen

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 03-07-08 14:53

Citat
Ud fra en lighedsbetragtning en glimrende idé, men ville mange danskere bytte Margrethe/Frederik mod Bush, Sarkozy, hvad er det nu han hedder den tyske præsident, osv
- ja det tror jeg faktisk. De er tvunget til at opføre sig ordentligt da genvalget står på spil. De er ikke, modsat kongefamilien, født ind i en titel som de stort set ikke kan miste hvis de ikke vil. Så ja, ud med dem.

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 03-07-08 15:00

De er alt for god reklame for Danmark til vi kan undvære dem!

De tjener sig selv ind mange gange... !

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 03-07-08 15:14

Citat
De er alt for god reklame for Danmark til vi kan undvære dem!

De tjener sig selv ind mange gange...!
, ja det er ihvertfald undskyldning igen og igen. Kan måske virke lidt underlkgt at det er den eneste begrundelse/undskyldning der er for at beholde dem !!

Og hvorfra ved vi/du det. Jeg har på fornemmelsen at de ikke er helt billige i drift, ikke så meget deres apanage, mere alle øvrige omkostninger i form af sikkerhed, offentlige begivenheder hvor de kan få sig en lille en til tørsten mv.

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 03-07-08 15:15

Kan vi ikke sælge dem til en kapitalfond og se hvad de kan bidrage med i hænderne på professionelle ? De betaler alligevel heller ikke skat !

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-07-08 16:05

Jeg har ikke kunnet finde meningsmålingen, men adskillige steder på nettet kan man læse, at tilslutningen til kongehuset er 82%.

Og selv om jeg er imod, tror jeg vi skal have nogen til at klippe snore mv., folk strømmer til (både i Dk og udlandet) når de kongelige kommer, og så er de ikke så dyre i drift.

Med de meningsmålinger syntes jeg vi skal nedlægge kongehuset, når vi har fået nedlagt folkekirken, EU-forbeholdene og regeringen, fået Dk væk fra nytteløs krigsførelse i fjerne lande osv. (rækkefølgen er vilkårlig). Når vi som folk har vist så meget fornuft, ligger øksen ved kongehusets rod, men nok ikke før. En gedigen skandale kan ændre meget, men det er ikke nok de kører for stærkt på motorvejen.

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 03-07-08 16:10

Citat
Jeg har ikke kunnet finde meningsmålingen, men adskillige steder på nettet kan man læse, at tilslutningen til kongehuset er 82%
- sikkert. Nu gik det ud på om de var en omkostning, om ikke andet så i mit indlæg.

Citat
....., og så er de ikke så dyre i drift.
- øhh hvor ved du det fra ?

Citat
Med de meningsmålinger syntes jeg vi skal nedlægge kongehuset, når vi har fået nedlagt folkekirken, EU-forbeholdene og regeringen, fået Dk væk fra nytteløs krigsførelse i fjerne lande osv. (rækkefølgen er vilkårlig). Når vi som folk har vist så meget fornuft, ligger øksen ved kongehusets rod, men nok ikke før. En gedigen skandale kan ændre meget, men det er ikke nok de kører for stærkt på motorvejen.
, ja da, eller tage noget helt tredje ud af kontekst så som at sælge (betale for?) at slippe af med jylland, forbyde farven rød og iøvrigt kræve Mugabe til landet som æresborger.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-07-08 16:48

>achtomfem

Udgifterne til kongehuset står på den årlige finanslov, sidder ikke lige med den foran mig, men på kongehusets hjemmeside http://kongehuset.dk/publish.php?dogtag=k_dk_org_okonomi

kan du se de årligt koster små 90 mill kr. eller små 18 kr. pr dansker. Mange penge, ja, men det skal jo sammenlignes, X med hvad det koster at have en præsident i andre lande, og indtægterne fra kongehusets andel af turisme, handelsfremstød, mv (som jeg ikke kender størrelsen på) skal modregnes.

I der regnestykke er det mit gæt, at tyskerne netto betaler mere til deres præsident (hvad han nu end hedder), og at han næppe skaffer nævneværdige indtægter til landet. Om ikke andet slipper vi for at gå til ligegyldige præsidentvalg med jævne mellemrum, hvad der også koster en pæn slat penge.

Og til sidste del af dit indlæg er vel bare at sige, at med de meningsmålinger er det spildte guds ord på Ballelars at afskaffe kongehuset, de har fx større opbakning end Folkekirken.

Men skulle det nu ske, at hel kongefamilien måtte blive udslettet på en gang, er der vel ikke nogen der forestiller sig vi ville holde et demokratisk valg af en ny konge, eller finde en eller anden langt ude i kongefamilien og gøre til konge/dronning. De lever for mig at se af kontinuiteten, og den aura der står om dem. Måske kunne en af Anne-maries eller Benediktes børn klare skærene, skønt jeg tvivler, men længere ude tror jeg ikke på. Men jeg er selvfølgelig også i princippet republikaner!

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-07-08 18:35

Der bliver i disse år snakket så meget demokrati og set i lyset af en demokratisk debat så er svaret da et klart ja til at Kongehuset burde afskaffes, fordi det er da dybt selvmodsigende at et demokrati har en kongelig som overhoved og endda personer der står uden for loven.

Så er der naturligvis hele diskussionen om at det er en del af vores kultur osv men Adelen overlevede jo også at dens særlige privilegier blev taget fra dem.

Så for mit vedkommende er det et nej til et dybt overflødigt kongehus som jeg personligt intet føler for.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-07-08 18:46

Jeg kan ikke se nogen af dagens politikere tilnærmelsesvis egne sig som præsidentkandidat.
For 20 år siden måske Poul Schlüter, han havde formatet til det.

Iøvrigt trækker kongehuset turister til.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-07-08 20:03

'Reklame'-værdien skal ikke undervurderes.

Det konstituelle monarki er da en glimrende idé ..så længe vi har demokrati. Jeg ville nok gerne have mig det frabedt, hvis Danmark samtidig var en et diktatur-regime.

Til gengæld synes jeg, at kongehuset skulle drives på markedsvilkår og ikke som nu: Et parallel samfund på overførselsindkomst.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-07-08 21:02

Jeg gætter på at de kongelige jordbesiddelser i sig selv er mere end bæredygtige for, at kongefamilien uændret kan opretholde deres nuværende levefod.

Når andre store jordbesiddere kan leve mere end godt af deres jordbrug og afkast af dette, så føler jeg mig overbevist om, at kongehuset også kan.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 04-07-08 09:02

Citat
>achtomfem

Udgifterne til kongehuset står på den årlige finanslov, sidder ikke lige med den foran mig, men på kongehusets hjemmeside http://kongehuset.dk/publish.php?dogtag=k_dk_org_okonomi
- betaler de selv for politi mv.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-07-08 13:24

Det tror jeg ikke, men dels ville der sikkert også skulle være politi mv, hvis det var en præsident der klippede snore, dels tror jeg heller ikke Parken betaler for det massive politiopbud der skal til hver gang nogen skal sparke til en bold, og jeg er helt sikker på at hverken Christiania eller Ungdomshuset betaler heller.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 33 point
Dato : 04-07-08 17:36

vagnr -> Hvorfor tror du ikke Christiania betaler? Mig bekendt betaler alle virksomheder told og moms og alle voksne fastboende indbyggere samt deres gæster betaler indkomstskat.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : sommerferie08

Dato : 04-07-08 18:02

Tak for svarene.

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 04-07-08 19:56

Citat
Christiania betaler?
skønt at man stadig kan være lidt naiv

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-08 20:16

</ >