/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Helge Sander`s Sårbarhedstest
Fra : ferik
Vist : 497 gange
500 point
Dato : 26-06-08 12:05

? der har idag været et tip om "sårbarhedstest"
derfor gav jeg den kun 2 stjerner, se det indsatte fra " DK-Cert "
Så derfor vær forsigtig, med at tro på den
? hvad mener i om "Sårbarhedstesten"

citat indsat
"Gratis it-test giver falsk tryghed
Digitalt

Undervisningsministeriets IT-sikkerhedssektion, DK-Cert, dumper It- og Telestyrelsens pc-sårbarhedstest. Den giver hr. og fru Jensen en falsk tryghed.
Af Søren Dilling Print Send
- Foto: JONATHAN BJERG MØLLER

Se også

Staten vil tjekke din computer
Undervisningsministeriets offentlige IT-sikkerheds-sektion DK-Cert slutter sig nu til den skarpe kritik af videnskabsminister Helge Sanders gratis pc-scanningstest til befolkningen.

Scannings-tjenesten, der i omkostninger løber op i nærheden af to millioner kroner, er blevet kraftigt kritiseret af især repræsentanter fra firmaer, der selv lever af at lave sikkerheds-scanninger af it-systemer og enkelt-computere.

Blot et tjek af om der er firewall
Men nu melder også Undervisningsministeriets egen overvågningsafdeling på IT-sikkerhedsområdet, DK-Cert, sig til kritikerne. DK-Cert er en afdeling af Uni-C, der driver universiteternes og gymnasiernes netværk.

DK-Certs direktør, Shehzad Ahmad, er særdeles kritisk over for den måde, It- og Telestyrelsen, der har besluttet scannerens funktioner, har grebet sin opgave an på.

»Scanningen er i virkeligheden blot et tjek af, om brugeren har en personlig firewall på sin computer og intet andet. Jeg kan dog godt forstå Styrelsens argumentation med, at tilbuddet skal skærpe brugernes bevidsthed om sikkerheden på deres systemer«, siger Shehzad Ahmad til Politiken.dk/tjek.

Forklaringer er for dårlige
»Men det er bare alt for dårligt forklaret, at scanningen i sig selv ikke er noget værd, og at brugerne ikke har klaret frisag, fordi de får klarmelding på baggrund af scanningen«, forklarer Shehzad Ahmad.

»Jeg synes, det er synd, at hr. og fru Jensen på baggrund af testen fejlagtigt tror, at deres pc er i orden, fordi testen kommer tilbage med et grønt symbol«, siger han.

»Men brugerne får jo intet at vide, hverken om de har virus, spyware eller problemer med styresystemet på deres computer. Og det værste er, at det bliver efter min mening ikke tydeligt nok forklaret over for brugerne, hvor begrænset scanningen er«, siger Shehzad Ahmad.

Det første indtryk positivt
»Almindelige brugeres første indtryk af servicen er positivt. De tror, at de vil få et tjek af deres computers sårbarhed - omfattende de produkter, de har på deres computer: Om de har virus, trojanske heste, om deres programmer i sig selv udgør en sikkerhedsrisiko og så videre. Men det er slet ikke tilfældet, og det er ikke forklaret grundigt nok«, siger han. "

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 510 point
Dato : 26-06-08 12:09

Mon ikke blot scanningen blot er ENDNU et forsøg på at "kontrollere" borgerne....

Det behøver man jo ikke fortælle dem....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-08 12:10

blot blot - ja ja - det fremmer forståelsen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-08 12:18

Helge Sander er en klaphat

Denne imkomtente personage udelte egenhændigt priser til flere offentlige internetsider, som hverken validerede korrekt og i overensstemmelse med gældende webstandarder eller var lavet under hensyntagen til WAI: http://www.w3.org/WAI/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-08 12:20

imkomtente ?

inkompetente !!!

Det gik lidt hurtigt, men jeg sku' altså bare ha' det ud

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 26-06-08 12:40

http://www.kandu.dk/tip18230.aspx
det er dette tip, jeg hentyder til

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-06-08 13:10

Den test er ikke ret meget værd, den viser ikke andet end at du har en firewall, og det har du forhåbenlig, den kan måske forsvares ved at nogen som ikke bruger internettet ret meget, så vil begynder at interessere sig for sikkerheden, Secunia har en meget bedre test som viser om dine programmer er opdaterede og kan hjælpe med at opdatere: https://psi.secunia.com/

Kommentar
Fra : Gutenbergsen

Dato : 26-06-08 13:24

Der er stor, stor enighed om, at det er "blå-lys" bl.a:

http://www.spywarefri.dk/artikler.htm#s%C3%A5rbarhedstest

Og alle andre steder. På Nettips o.s.v.

Kan ikke bruges til en s...
Men prøv alligevel, for det er en "exesent" forklaring man får.

"Tyder på du har en firewall"
"Sandsynligvis ikke problemer" eller noget i den dur.
Og så er man jo helt beroliget

Kommentar
Fra : Gutenbergsen

Dato : 26-06-08 13:38

korrektur: "exelent"

Kommentar
Fra : Gutenbergsen

Dato : 26-06-08 13:45

****
Dit resultat er grønt

Din computer er sandsynligvis ikke åben for indgreb fra internettet. Testresultatet tyder på, at du har en firewall, som blokerer for uønsket trafik til din computer.

Dette er et godt tegn, da en firewall styrer hvilke programmer på din computer, der skal have adgang til internettet.

Du skal være opmærksom på, at hvis du kobler din computer til et andet netværk, kan du risikere ikke længere at være beskyttet af firewall'en.
***

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-08 14:18

Det kunne din nobo have fortalt dig

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 26-06-08 14:28

for nogen tid siden, læste jeg lidt om Helge Sander, jeg kan desvære ikke huske det hel nøjagtig, måske nogen kan, det var noget i retning af, en der spurgte:
Helge Sander om han troede der var liv på Månen, hertil svarede han, at det var der nok, for der var ihvertfald lys deroppe hele natten

Kommentar
Fra : Gutenbergsen

Dato : 26-06-08 14:54

Hvis det ellers har interesse, så er her den svenske

https://www.testadatorn.se/orderservlet

det er samme firma, som har lavet den danske

Kommentar
Fra : Gutenbergsen

Dato : 26-06-08 15:05

***
Testet är avslutat
trafikljus

Din dator har nu blivit testad och inga svagheter kunde hittas i din datorsäkerhet. Testet kunde dock få fram information om din dator som kan vara viktig för dig att veta om.

För att få se en sammanfattning av denna information, klicka på Sammanfattning nedan. Vill du se en mer tekniskt detaljerad information klickar du på Detaljerad rapport. Denna information kommer att vara på engelska då testet använder programmet Nessus för att testa säkerheten på din dator. Läs gärna mer i Vanliga frågor.

För att spara ditt resultat är ett gott råd att skriva ut sidan. Kom ihåg att välja liggande utskrift.

Sammanfattning
Detaljerad rapport
***

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 28-06-08 11:23

Tak for svaret refi.
og de øvrige kommentarer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-08 17:15

Selv tak....