/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Computer vil ikke starte
Fra : kasper006
Vist : 1097 gange
200 point
Dato : 25-05-08 23:09

Hej,

Jeg har en computer der indeholder følgende:
Bundkort: Asus P5N32-E
Grafikkort: Geforce 8800 GTS PLUS
Ram: 4 GB Corsair
Harddisk: 320 GB WD sata
CPU: Intel Core 2 Duo

Den kørte indtil i går helt fint (jeg lukkede den helt som normalt), men da jeg skulle starte den i dag virkede den ikke.
Der kommer som normalt boot skærmen fra bundkortet, men når den skal til at starte windows går den helt i sort.
Jeg har prøvet at starte fra windows cd'en, den kommer med en meddelelseom at man skal trykke på en vilkårligtast for at starte fra cd, så det gør jeg, men igen går den bare i sort.
Jeg har også prøvet at tage ram'ne ud, men det hjælper heller ikke.

Er der nogen der ved om man kan hente en test der kan startes op uden windows, som tester grafikkortet?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-05-08 23:13

Hvad med at starte i fejlsikker tilstand F8 under opstart - kan den det?
vh ben

Kommentar
Fra : kasper006

Dato : 25-05-08 23:16

Nej, det kan den desværre ikke - den går i sort inden den når så langt.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 210 point
Dato : 25-05-08 23:18

Du kunne forsøge at starte i fejlsikret tilstand, der får du mulighed for at lave en systemgendannelse, måske er det nok, start i fejlsikret: Tryk på F8 under starten, inden Windows forsøger at starte, tryk gerne mange gange for at ramme det rigtige tidspunkt, ellers kan du også forsøge at starte med Ultimate Boot CD: http://www.ultimatebootcd.com/ der er forskellige værktøjer i

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 26-05-08 00:08

Har du åbnet kassen og tjekket at viften på grafikkortet kører?

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-05-08 00:16

Har du prøvet med at andet grafikkort. Kommer den nogen BIP-lyde fra computeren når den går i sort. For mig lyder det som om bundkortet er stået af.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 26-05-08 05:00

Prøv at gå i Bios, det står i opstarten, hvad du skal trykke på, for at komme derind...genkender den harddisken?

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 26-05-08 05:04

Tjek også dine stik til harddisk og bundkort, om de nu sidder rigtigt i...

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 26-05-08 05:57

prøve at fjerne batteri fra pc og sæt den igen.

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 26-05-08 07:48

Prøv at sætte CD i. Luk computeren og start så op med CD siddende i drevet. Tryk F8 og gå i fejlsikret og så gendan. Den metode har hjulpet mig et par gange.

MVH chaufrat

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-05-08 11:02

Det er vigtigt at du skriver om din PC siger bip lyde ved opstarten og hvor mange. Det fortæller os måske hvor problemet evt. er.

Kommentar
Fra : kasper006

Dato : 26-05-08 20:37

Der komme ingen Bip lyde fra computeren når jeg starter den op eller når den går i stå. har prøvet at have harddisken ude og det virker som om den køre fint:S

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-05-08 20:58

Det tyder på at det enten er dit bundkort eller din CPU. Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men her i Kbh. har vi mange Computerforretninger. Jeg ville tage den ned til dem og få et prisoverslag på et nyt bundkort som kan køre med dit grafikkort/lydkort, RAM o.s.v. De kan også afgøre om det er dit bundkort eller din CPU.

Hvis du selv bygger PC'er, så kan du evt. prøve dig frem med at specifere fejlen ved evt. at teste CPUen i en anden maskine.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 26-05-08 21:04

Prøv at bytte om på ram klodserne...eller prøv med en ad gangen...man kan vist roligt sige, at det er en uspecificeret fejl...

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 26-05-08 21:08

Har lige læst om en, som har haft et næsten tilsvarende problem, hvor det var CPU'en som var stået af....men jeg søger videre...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-05-08 21:08

Hvis der er problemer med RAM, så bipper maskinen 3 gange og det har han maskine ikke gjort.

.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 26-05-08 21:10

En mere fra nettet...

pil din cpu ud, start uden cpu, lad den køre i 5-10 sek, sæt cpu i og den virker (håber jeg da...) :p

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 26-05-08 21:15

Jeg har da aldrig hørt mage til sludder. Man kan ikke tage CPUèn ud, og starte computeren!!

Jeg har lige serviceret en computer med nøjagtig det samme problem som du nævner. Her var det grafikkortet -nærmere bestemt køleviften som var stået av. Det har du ikke svaret på, om denne kører. Det behøver bestemt ikke være dette, men jeg ville da starte her, hvad du selv også var inde på i begyndelsen af tråden.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 27-05-08 04:44

Nå kloge Åge (tukols)....

Prøv som det første at resette bios/comos via jumperen på bundkortet, hvis det ikke hjælper så prøv at skille computeren helt ad, tag alle indstikskort ud og også drev, og prøv så at boote kun med cpu og ram.

På nogle bundkort såsom Asus kan du prøve bundkortet helt for sig selv, og kun have kabinet højttaleren tilsluttet, for at høre om den kommer med nogle bip.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 27-05-08 05:07
Godkendelse af svar
Fra : kasper006

Dato : 27-05-08 23:23

Tak for de de mange gode svar
Efter at have skiftet alt i computeren, viste det sig at være harddisken den var gal med

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-08 02:33

Selv tak, brugte du Ultimate Boot CD ?