/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
guld,soelv og aedle sten
Fra : sirenita
Vist : 4349 gange
200 point
Dato : 11-05-08 01:38

Ville gerne vide om der er nogle gode fif eller henvisninger til websider om;
hvordan man selv kan se om det er den aegte vare man har mellem fingerne.
Om det er soelv, guld, aegte sten som diamanter og brillanter.
Ligesaa med platin.
Jeg ved at karaten i guldet fortaeller om renheden og at der ingen smyker laves i 24 karat.
Og at hvidguld er alm. guld, belagt. Roedguld er blandet med bla.a. kobber, men er soelv ogsa en blanding?
Hvad er mest vaerdifuldt, diamanter eller brillanter?
Jeg er blevet meget fascineret af aedle metaller og sten, og takker paa forhaand for jeres mange,helt sikre, interesante svar.
mvh.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-05-08 01:58

Det sølv som bruges til sølvtøj og smykker er et legering (blandings produkt) hvis det er det du mener, du kender sikkert betegnelsen Sterling sølv, der er også andre legeringer men jeg kan ikke huske navnet på dem, sølv legeres ligesom guld oftest med kobber som hovedbestanddel, der er også andre metaller i legeringerne i små mængder, for eksempel nikkel i de billige legeringer, i gamle dage var 1 - 2- 3 tårnet sølv, det var en betegnelse om renheden dengang, sølvtøj med kun 1 tårn er kun belagt med sølv, hvordan det er med de 2 og 3 tårnede ved jeg ikke.
Diamant eller brillant, ja kært barn har mange navne, det er nemlig den samme sten med to forskellige betegnelser

Kommentar
Fra : sirenita

Dato : 11-05-08 01:58

ja, jeg fik rodet foer, hvid guld er rent guld blandet med solv eller nikkel, men det jeg ville have sagt med guldbelagte smykker, er et saa soelv der belagt med et lag guld??
undskyld forvirringen

mvh.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-05-08 02:03

Som regel ja, men jeg er ikke helt sikker på at andre metaller ikke også anvendes, du må vente indtil eksperterne bliver vågne

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-05-08 06:44

At man ikke bruger helt rent guld til smykker ligger i at det simpelthen er for blødt, det bliver slidt for hurtigt ned og tynde øjer m.m. går hurtigt i stykker. Det bliver så legeret med et andet blødt metal som sølv.
Det lyder åndsvagt, men i gamle dage da vi lystfiskere selv støbte blink og torskepilke tog vi to bløde metaller, bly (forbudt nu) og zink og blandede det samme, resultatet blev så lige så hårdt som jern.

Almindelige diamanter får man i nakken, der findes jo masser af ringe og vedhæng til nogle hundrede kroner med et par diamanter, og en glasskærer koster heller ikke meget.
Men selv om de glimter er de uklare og kun få bruges til billige smykker, resten bruges industrielt til bearbejdende værktøjer.
Brillianter er diamanter der er helt rene og iøvrigt slebet med mange facetter der giver det helt rigtige glimt. Når en diamantekspert sidder med en sten der godt kan blive rasende dyr som smykke er den alligevel fyldt med uklarheder, når han så finder en klar del skal den så flækkes af, og derefter slibes, der bliver så også kasseret en del hvis der ved slibningen fremkommer flere uklarheder og revner.
Farven spiller også en rolle for prisen. Brillanter med et svagt blåt skær er de dyreste, de gule er mindre attraktive.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 11-05-08 06:46

Fakta om metaller:

Sølv: 925-stemplet som ses, oftest i større smykkedele er kvalitetsstempel
for at sølv-legeringen indeholder 92,5 % rent Sølv og 7,5 % stabiliserende metal( som regel Kobber). 100% rent Sølv( finsølv) vil i de fleste tilfælde være for blødt et materiale at arbejde med, derfor tilsættes det kobber.
- Der findes mange sølvprodukter på markedet der ikke har meget med sølv at gøre. Jo renere Sølv, des mindre er risikoen for eksem, nikkelallergi og andre hudirritationer.

--------------------------------------------------------------------------------

Guld-Double: Smykkedele belagt med et ekstra tykt lag guld. Guldbelægningen er her ca 50 gange tykkere end almindelig forgyldning. Belægningens tykkelse kan variere, dog mest alm. er det at guldbelægningen er 14 kt. og 1/20 (5%) af samlet vægt. Dette betyder, med andre ord,en meget holdbar belægning der ikke slides af eller krakelerer. Dog vil hårdhændet behandling selfølgelig give nogle skader og badning i pools eller kontakt med div. kemikalier kan ødelægge selv massivt guld.

--------------------------------------------------------------------------------

FG. Sølv: Kaldes også Vermeil, er 925-Sterlingsølv belagt med 22-24 kt. Guld. Guldlaget er her ikke så tykt og slidstærkt som Double. Men med St. sølv under belægningen er det stadig ædelt metal hele vejen igennem. Belægningen anvendes derfor ofte til smykkedele der har direkte kontakt med huden, da evt. slid og skader ikke vil give eksem, allergi og hudirritationer.

--------------------------------------------------------------------------------

FG-FS-Messing skal derfor med andre ord helst ikke bruges til ørekroge/stikker da disse er særligt udsatte for vrid, slid og hudens naturlige afsyring da metallet her kan komme i direkte kontakt med blodbanerne. Til hals,arm og ankelkæder kan man dog godt bruge Fg.-og Fs. Messing( disse bliver jo testet for nikkel før salg) men belægningen holder ikke lige så godt.

http://www.lagunasmykker.dk/?id=12879

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-05-08 13:17

Om jeg kan svare på dine spørgsmål ved jeg ikke. Men jeg kan forklare lidt om hvad tingene er.
Sølvsmykker laves nu til dags hovedsageligt af sterlingsølv, hvilket stemples enten Sterling eller (S) 925.
Tidligere, mens sølvet var dyrere, brugte man sølv af en lavere lødighed, stemplet som S830.
925 betyder at 925 promille af metallet er ædelt, 830 at 830 promille af metallet er ædelt.
Guld bruges (her i landet) i 2 forskellige lødigheder. 8 karat, som stemples 333 (333 promille af metallet er ædelt), da under halvdelen af det er ædelt må det ikke betegnes som guld.
14 karat, som stemples 585 (585 promille af metallet er ædelt).
I Sverige (bl.a.) benytter man meget 18 karat, som stemples 775 (så vidt jeg husker).
Hvidguldssmykker er ganske rigtig belagt med hvidguld, d.v.s. rhodineret, MEN metallet indenunder er også hvidguld, men tit af en kedelig farve.
Dette med den kedelige farve, som forgyldes, findes også i rødguldssmykker, og vil medføre at smykket på et eller andet tidspunkt vil blive slidt, og derved kedeligt i farven. Dette snyderi kan ikke umiddelbart ses, men tit vil det hænge sammen med en meget lav pris.
Når man blander metaller til guld kan man også vælge, om det skal være gult eller rødt, dette bestemmes af om man bruger kobber eller messing.
Man kan sågar lave både blåt, lilla og grønt guld. Disse "opskrifter" kan jeg så ikke hjælpe med.
Brillant er ikke en sten, men navnet på en slibning, men typisk mener man en brillantslebet diamant.
Sølv er også en blanding, men jeg kan ikke huske hvilke metaller det er som man blander i sølvet. I sterlingsølv er der f.eks. 925 promille sølv, resten er andre metaller.
Denne viden har jeg fra, at jeg jævnligt har min gang på et guldsmedeværksted.

Kommentar
Fra : sirenita

Dato : 11-05-08 17:06

Citat
Ville gerne vide om der er nogle gode fif eller henvisninger til websider om;
hvordan man selv kan se om det er den aegte vare man har mellem fingerne.
Om det er soelv, guld, aegte sten som diamanter og brillanter.
Ligesaa med platin.

Indtil videre er det den der gik senest i seng, altsaa o.v.n. der har forklaret det med legeringer etc.
det med stemplerne er godt nok , hvis ellers der stempler i smykkerne, hvilket der ikke er i mange, fordi der ikke er plads, er slidt vaek etc.

1. eks. jeg har en formodet soelvkaede, hvad kan jeg goere med den faar at faa vis om at det er soelv, (i mere eller mindre aedel renhed) ???????
der maa vaere et fif, et trick??????

2. eks. koebte i sin tid en ganske kraftig guldkaede, hos en guldsmed, koebt for at vaere 18 karat guld, hvad kan jeg goere med den??
ridse i den, dyppe den i et eller andet ?????? her maa der ogsaa vaere et fif/trick.

Brillanter er jo saa altsaa diamanter, har man en aerlig chance for at vaere sikker paa at det er den rigtige vare, er der ingen fingerregel paa nogle maader???

hvad goer en gulsmed, faar at chekke evt. vare de faar ind til vurdering.???

Platin, ligner det soelv? kan forstaa at det er kanondyrt?

mvh.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-05-08 17:15

Platin findes i langt mindre mængder end guld og er derfor dyrere.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-05-08 18:13

Hvis der i din 18 karat guldkæde står 585, SÅ ER DET 18 KARAT, ingen tvivl om det. Guldsmedene som laver tingene er underlagt div. regler og love.
Du kan selvfølgelig save/bide den over, for at se hvordan den ser ud indeni, men så er kæden jo kaput
Angående din "formodede sølvkæde", hvad står der i den?
Hvis du viser varen til en guldsmed og spørger om det er henholdsvis guld eller sølv, så vil han/hun først se efter stempler. Men vil også se på bl.a. forarbejdningen. Hvis øskenerne f.eks. ikke er loddede, så kan du godt regne med at den er uægte, medmindre det er en hjemmelavet kongekæde f.eks.
Dernæst vil han/hun se på farven, der er f.eks. forskel på farven af en forniklet kæde og en sølvkæd, men igen vil der også være forskel på forarbejdningen..
Jeg er ikke helt sikker på, om guldsmede har adgang til noget vædske som kan afsløre noget, men i så fald tror jeg ikke at det er noget "vi almindelige" har mulighed for at anskaffe.
"Vi almindelige" vil heller ikke være i stand til at vurdere om en sten er en zirkon eller en diamant.
Angående dine spørgsmål om stene, så kan du prøve at søge på f.eks. gemmolog, måske også på gemstones.
En almindelig guldsmed vil vist heller ikke være i stand til at vurdere en diamant med sikkerhed, den der kan det er uddannet til det og arbejder ikke med andet, og hedder en gemmolog.
Jeg tror ikke du vil kunne få nogle helt vandtætte fif, som vist er det du efterspørger. En guldsmed har trods alt sin uddannelse, og har tingene i hænderne hver dag.

Kommentar
Fra : sirenita

Dato : 15-05-08 23:15

Citat
Ville gerne vide om der er nogle gode fif eller henvisninger til websider om;
hvordan man selv kan se om det er den aegte vare man har mellem fingerne.
Om det er soelv, guld, aegte sten som diamanter og brillanter. 1. eks. jeg har en formodet soelvkaede, hvad kan jeg goere med den faar at faa vis om at det er soelv, (i mere eller mindre aedel renhed) ???????
der maa vaere et fif, et trick??????

2. eks. koebte i sin tid en ganske kraftig guldkaede, hos en guldsmed, koebt for at vaere 18 karat guld, hvad kan jeg goere med den??
ridse i den, dyppe den i et eller andet ?????? her maa der ogsaa vaere et fif/trick.

???????????????????????????????????

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 16-05-08 00:02

585 er da 14 karat og ikke 18!

Kommentar
Fra : sirenita

Dato : 16-05-08 01:06

Citat
Ville gerne vide om der er nogle gode fif eller henvisninger til websider om;
hvordan man selv kan se om det er den aegte vare man har mellem fingerne.
Om det er soelv, guld, aegte sten som diamanter og brillanter.

1. eks. jeg har en formodet soelvkaede, hvad kan jeg goere med den faar at faa vis om at det er soelv, (i mere eller mindre aedel renhed) ???????
der maa vaere et fif, et trick??????

2. eks. koebte i sin tid en ganske kraftig guldkaede, hos en guldsmed, koebt for at vaere 18 karat guld, hvad kan jeg goere med den??
ridse i den, dyppe den i et eller andet ?????? her maa der ogsaa vaere et fif/trick.

Der er ingen maerker i, og varerne er fra Spanien.

Der maa vaere nogen der har et trick/fif....

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-05-08 06:45

Du kan gå til en guldsmed og få taget en syreprøve. Der kan gulsmeden fortælle dig om det er et ekte kæde, om det er 8 eller 14 eller 18 karat.
alimak

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 16-05-08 07:05

Du skriver
Citat
Jeg ved at karaten i guldet fortaeller om renheden og at der ingen smyker laves i 24 karat.

Jeg er nu ret sikker på, at jeg har set en halskæde, som er købt i Thailand, og som skulle være i 24 karat guld (og har en meget "anderledes" farve). At den var blød, og det er upraktisk, det er en anden side af sagen.

Jeg googlede derfor lidt, og fandt disse links, som du måske kan bruge.

http://da.wikipedia.org/wiki/Karat_(renhed)

http://www.guldagenten.dk/info.asp?section=2

http://www.signenjust.dk/shop/cms-7.html fandt jeg:
Citat
24 karat - Finhed/stempel 999 - Guld indhold i % 99.9 - Finguld, bruges kun i Østen

http://goldprice.org/gold-jewelry/2005/12/24-karat-gold-jewelry.html fandt jeg:

Citat
There is very little 24 karat gold jewellery sold in other parts of the world. 24 Karat gold is soft and not very durable for jewelry. Mixing other metals to create a gold alloy gives strength and hardness to gold jewelry. This means gold jewelry wears better, is less scratch resistant and will not be damaged or distort as readily as 24 Karat gold jewelry.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-05-08 09:44

Vil.du. Undskyld fejlen, det gik åbenbart lidt for stærkt. 585 =14 karat, 750=18 karat.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-05-08 09:49

Med hensyn til smykker købt i bl.a. Thailand, kan jeg oplyse at man i nogle lande bruger nogle andre betegnelser. Hvilket vil sige, at det man i Thailand kalder 24 karat, det kan måske svare til vores 14 karat eller 18 karat.
Derudover, hvis kæden er korrekt forarbejdet, er det ikke altid, at en guldsmed med sikkerhed kan sige om kæden er af guld, eller f.eks. sølv som er forgyldt.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 16-05-08 10:16

Jo. Ved en syreprøve.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-05-08 12:44

Det siger sig selv at syreprøver kun virker på ovefladen. Derfor er man ved undersøgelse ogdå nød til at lave et lille snit- et skjult sted for at se om der er samme materiale nednunder .

Hvis man har fået guldet billigt er der ingen grund til prøve. Man lever bedst i troen på at det er guld.
I virkeligheden kan guld ingen steder i verden købes under den almindelige internartionale metalpris.
Men forarbejdningspris og fortjeneste kan være forskellig.

Tag en lup og se efter stempler. Hvis der ingen er, er det ikke guld.

Det med tre tårne , er københavns byvåben og sættes i ædelt sølvtøj, som er kontrolleret i København.

Færre( eller flere) tårne betyder ingenting, men det har været almindeligt at sætte to tårne på forsølvede ting.

Kommentar
Fra : sirenita

Dato : 18-05-08 21:53

Citat
Jeg ved at karaten i guldet fortaeller om renheden og at der ingen smyker laves i 24 karat.

herved mente jeg at der i praksis meget faa steder iverden laves smykker i 24 karat

men jeg kan altsaa ikke SELV finde ud af om det er soelv eller guld det jeg har?????

ligger inde med mange ting, saa jeg maa vel slaebe det hele ned til en guldsmed, men der MAA vaere noget man selv kan goere..
eller hur??????

Kommentar
Fra : sirenita

Dato : 18-05-08 22:02

Guld er et grundstof med symbolet Au fra det latinske Aurum (Guld), hvis renhedsgrad angives i karat. Rent guld er 24 karat og meget modstandsdygtigt over for langt de fleste kemikalier. Guld angribes ikke af alkalier eller almindelige syrer, men dog af klor, fluor, kongevand og cyanid.

Til at bekræfte om et materiale indeholder guld bruger man derfor salpetersyre (som ellers kan opløse andre metaller).

Saa jeg kan vel saa dyppe mine guldkaeder i saltpetersyre???
hvad kan jeg mon dyppe mine soelvkaeder i???

Fandt forresten dette svar paa link fra Ysseven.

adios

Kommentar
Fra : sirenita

Dato : 18-05-08 23:47

Ligesaa , to lysestager fra svigermor, er det mon soelv??????

Der maa vaere en maade at finde ud af det paa, hvis de nu er gamle saa er der vel ikke maerke i??

godnat..

Accepteret svar
Fra : Ysseven

Modtaget 200 point
Dato : 19-05-08 08:43

På Københavns tekniske skole uddanner de tilsyneladende folk til ædelmetalsmed, se
http://www.kts.dk/pics/filer/pdf2138uvplanaedelmetalstoeber.doc .

Måske skulle du ringe til dem og spørge dér...? http://www.kts.dk/

Kommentar
Fra : sirenita

Dato : 19-05-08 16:01

Tak til Ysseven.
Har faaet kontakt til en professionel gennem http://www.kts.dk/ , som var dit bud i sidste indlaeg.
mange tak til alle.....

Godkendelse af svar
Fra : sirenita

Dato : 19-05-08 16:02

Tak for svaret Ysseven.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 19-05-08 16:13

Velbekomme! Så håber jeg bare, at resultatet bliver godt.