/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
bamsetøj
Fra : jettemichael
Vist : 7188 gange
100 point
Dato : 30-04-08 08:27

hej nogen der har opskrifte til beuild a bear bamsen mvh jettemicael

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 30-04-08 09:00

Jamen kunne du ikke bruge nogle af dem fra dit tidligere spørgsmål?? der var da en dame der tilbød at sende dem, hvis du skrev numrene på dem du ønskede i hendes gæstebog??

og så var der den fra Hendes verden

Garn: Schachenmayr Punto, 2 ngl hvid (fv 01) til bukser og vest, Shachenmayr Brazilia, 1 ngl hvid (fv 01) til sjælevarmer, Anchor Arista, 1 ngl guld (fv 303) til hæklede kanter fra Coats HP. Derudover Glitter medløbstråd, 1 rl guld (fv 01) til vest fra Garnstudio.
Kvalitet: Punto – 55 % bomuld/45 % polyacryl. 50 g = ca. 90 meter. Brazilia –100 % polyester. 50 g = ca. 90 meter. Anchor Arista – 20 % metal polyester/80 % viscose. 25 g = ca. 100 meter. Glitter – 60 % cupro/40 % metal. 10 g = ca. 700 meter.
Pinde: nr. 4 og 4,5.
Hæklenål: nr. 3.
Strikkefasthed: 17 m i glatstrik med Punto på p nr. 4 = 10 cm. Passer strikkefastheden ikke, må der prøves med finere eller grovere pinde.
Tilbehør: elastik til bukserne og 3 stk. knapper til vesten.

Bukser
Slå 34 m op på p nr. 4 og strik 3 p ret. Fortsæt i glatstrik, og når arb måler 5 cm, tages 1 m ud i hver side. Når arb måler 9 cm, lægges det til side, og der strikkes et bukseben mere magen til.
Saml de 2 bukseben på én p således: slå 2 m op, strik det ene ben, slå 4 m op, strik det andet ben, og slå 2 m op (= i alt 80 m). Strik 3 p glat. Tag derefter ind midtfor og midtbag således: 1 r, 2 r sm, strik 34 r, 1 m løs af, 1 r, træk den løse m over, 2 r, 2 r sm, strik 34 r, 1 m løs af, 1 r, træk den løse m over og 1 r. Gentag denne indt på hver 4. p, blot med 2 m mindre mellem indt, til bukserne måler 11 cm fra samlingen. Linning: strik 2 p ret, 4 p glat, 2 p ret og 4 p glat. Luk af i ret fra retsiden.
Montering: Sy bukserne sammen midtbag, men lad de øverste 2 cm før linningen står åben til halen. Buk linningen ned, og sy til, men lad et lille hul stå til at trække elastikken igennem. Sy de indvendige bensømme. Hæklet muslingekant: Med hæklenål nr. 3 og Arista hækles en omg muslinger rundt langs buksebenenes kant således: fæstn garnet til buksebenets indvendige søm med 1 km, * spring 1 m over, og hækl 7 stgm i næste m, spring 1 m over, og hækl en fm i næste m *, gentag fra * til * hele vejen rundt.

Vest
Bemærk: Den tynde Glitter medløbstråd deles ved, at ca. halvdelen rulles op omkring et stykke foldet papir.
Slå 80 m op på p nr. 4 med hvid Punto + 2 tråde glitter, og strik 3 p ret. Fortsæt i glatstrik, men de 2 yderste m i hver side strikkes ret på alle p. Når arb måler 8 cm, tages ind således: strik 8 r (= ½ ryg), 2 r sm, 20 r, 1 m løs af, 1 r, træk den løse m over, 16 r (= midtfor), 2 r sm, 20 r, 1 m løs af, 1 r, træk den løse m over, 8 r (= 1/2 ryg). 3 p glat. Gentag indt, men strik 2 m mindre mellem indt under ærmerne og midtfor. Strik 3 p glat. Gentag indt på samme måde, med færre m mellem indt (= 68 m tilbage). Strik 6 p lige op.
Strik på næste p (= vr-siden) således: 2 r, 8 vr (= ½ ryg), 14 r (= ærmegab), 20 vr (= midtfor), 14 r (= ærmegab), 8 vr og 2 r (= ½ ryg). På næste p (= retsiden), lukkes af således: 12 r (= ½ ryg), luk de næste 10 m af i vr (= ærmegab), strik 24 r (= midtfor), luk de næste 10 m af i vr (= ærmegab) og strik 12 r (= ½ ryg). Strik hver del færdig for sig,
Ryg: Strik lige op, til denne måler 7 cm, bemærk: de 2 yderste m i ærmegabssiden strikkes ret på alle p. Luk til hals på næste p fra vr-siden således: strik 2 r, 2 vr, og resten af m strikkes r. På næste p (= retsiden), lukkes alle m af således: 8 vr og 4 r.
Den anden del af ryggen strikkes på samme måde, blot lukkes af til hals i modsatte side.
Forstykke: Strik lige op, til forstykket måler 3 cm, bemærk: de 2 yderste m i ærmegabssiden strikkes ret på alle p. På næste p (= vr-siden) strikkes de midterste 14 m r. På næste p lukkes af til hals for de midterste 10 m i vr. Strik hver side færdig for sig, bemærk: de 2 yderste m i halssiden strikkes ret på alle p. Strik lige op til forstykket i alt måler 8 cm. Luk lige af. Strik den anden side på samme måde.
Montering: Sy skuldrene sammen, og hæft ender. Sy 3 trenser fordelt på de øverste 10 cm på ryggen, og sy tilhørende knapper i. Med hæklenål nr. 3 og Arista hækles en rk muslinger langs den nederste kant på vesten (se under opskrift på bukser).

Sjælevarmer
Slå 36 m op på p nr. 4,5 med Brazilia, og strik 3 p ret. Fortsæt i glat, og når arb måler 29 cm, strikkes 3 p ret. Luk af i ret fra vr-siden.
Montering: Fold det strikkede stykke sammen på langs og sy 5 cm sammen i hver ende, således at ærmerne dannes. Med hæklenål nr. 3 og Arista hækles en muslingekant rundt langs sjælevarmerens åbning (se under opskrift på bukser).

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-04-08 12:19

Her er en sød hæklet kjole og en strikket trøje
http://www.hendesverden-magasinet.dk/index.php?mod=main&area=1&top=5&parent=43&id=181

Du kan købe symønstre til bamsetøj her, passer også til build a bear
http://www.visc.dk/butik-bamsetoej.php

Stof og Stil sælger også mønstre til bamsetøj,jeg har fået at vide, at de også passer til build a bear
http://www.stofogstil.dk/Katalog/Monstre.aspx?group_id=4509

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-04-08 12:27

Jette du skal lige være opmærksom på, at der er flere forskellige størrelser af de bamser

Jeg har selv ham her, er han ikke sød??

http://shop.buildabear.dk/templates/product_bear.asp?ProductGuid=005354&GroupGuid=15

Man bliver heldigvis aldrig for gammel til en bamse

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-04-08 22:17

Hej igen, du må en tur på biblioteket, her kan du låne denne bog. Hvis dit bibliotek ikke har den hjemme, kan de bestille den til dig

Citat
Schultz, Marianne, f. 1951
Lav ting til dig og din bamse : Build-a-Bear Workshop
Emne: dukker ; bamser ; dukketøj ; syning ; dukkemøbler
Instruktioner i at lave tøj og tilbehør til bamser som f.eks. tasker, tæpper, puder, trøjer, huer samt møbler, bordpynt og kager

http://bibliotek.dk/vis.php?origin=sogning&field1=forfatter&term1=&field2=titel&term2=&field3=emne&term3=&field4=fritekst&term4=build+a+bear&mat_text=%A0%A0%A0%A0-+faglitteratur&mat_ccl=ma%3D%28fag1+og+b%E5%29&term_mat%5B%5D=ma%3D%28fag1+og+b%E5%29&field_sprog=&term_sprog%5B%5D=&field_aar=year_eq&term_aar=&target%5B%5D=dfa

Godkendelse af svar
Fra : jettemichael

Dato : 01-05-08 20:38

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : jettemichael

Dato : 02-05-08 11:17

de opskrifter jeg fik af en flink dame har jeg snart strikket derfor vil jeg hører om der var flere der havde nogen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-08 11:23

Har du prøvet at spørge inde på www.rokken.dk det er gratis at oprette sig, og de er mægtig flinke til at hjælpe

Kommentar
Fra : jettemichael

Dato : 03-05-08 11:49

hej nordsted jeg er lige blevet medlem af rokken tak for tipset