/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Af eller på?
Fra : Anna_tom
Vist : 644 gange
25 point
Dato : 18-04-08 17:24

hvornår siger man...:

En definition af...

Eller

En definition på...

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 18-04-08 17:33

Det er vist meget valgfrit nu om dage.

Mest korrekt er vel en definition på.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-04-08 17:33

Man siger altid
En definition af...
Svend

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 35 point
Dato : 18-04-08 17:39

Der var vist een til hver

Jeg tror nu ikke, at du har helt ret med "altid" - Svend.

Hvis du Googler definition på vil du se utroligt mange resultater.

Med den nye liberale brug af stavemåder/sprog føler jeg mig overbevist om, at der er frit valg.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-04-08 17:40

Man siger aldrig en definition af, såfremt det skal være korrekt.

Det hedder definitionen på.

Fordi, ordet definition betyder "forklaring på", "det der forstås ved"

Når man siger "af" er det en udledning af noget, og det er en definition ikke.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-04-08 17:41

Jeg må indrømme man godt kan sige
definition på

Eksempel definition på en uddannelse...

Men definition af bruges mest.
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-04-08 17:48

Citat
Men definition af bruges mest.

Måske, men derfor er det forkert alligevel....måske det er en konsekvens AF, at det er blevet tilladt at udhule det danske sprog, så der er store problemer med at komme med en definition PÅ korrekt sprogbrug

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-04-08 17:51

>Man siger aldrig en definition af, såfremt det skal være korrekt.

Så er vi ikke mange der taler eller skriver korrekt...

MSN Seach:
203000 svar med "definition af"
82000 svar med "definition på"

sikkert det samme i google, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-04-08 17:56

Definition af virksomhed
Definition af en hændelse...

Der er mange flere hvor det er bedst med af, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-04-08 18:03

Definition af indhold, der kan man da vist ikke sige på? Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-04-08 18:15

Citat
definition [ defini—sjo’n ] subst. -en, -er, -erne ; fork. def.
1. en ytring der afgrænser og forklarer et ords betydning. · per definition som er indeholdt i definitionen af et begreb. ! afl. af definere

Citat
definere [ defi—ne’ƒ ] verb. -r, -de, -t
1. definere ngt forklare hvad noget betyder el. er.

Fra Nudansk Leksikon

Jeg siger også definitionen af

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-04-08 18:21

Dova har selvfølgelig ret...

Her er en af årsagerne til at vi efterhånden skejer ud:

Den Angel Saksiske indflydelse:
"definition of" 65000000 gange i google, Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-04-08 18:24

Citat
Fordi, ordet definition betyder "forklaring på", "det der forstås ved"

Jeg er så ikke enig, det betyder forklaring af, men jeg tror, der er mange, der siger forklaring på.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-04-08 19:26

Jeg var lige ved at skrive noget om at mit første forkerte udsagn skyldes min jyske baggrund,
men så kom jeg til at tænke på alle de engelske lærebøger jeg har haft...

Pointen er jo at "definition of" betyder definition på,
men meget nærliggende bliver til definition af...Sorry Svend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-04-08 19:29

Citat
Jeg er så ikke enig, det betyder forklaring af

Du siger vel ikke "forklaring af et problem"...."definitionen af en problemløsning"

Det hedder PÅ i begge tilfælde

Kommentar
Fra : Anna_tom

Dato : 18-04-08 19:51

Efter et par minutters research kan jeg konkludere, at man både kan skrive / sige "definition af" og "definition på" - og definitionen af begge er korrekte :)

Der eksisterer vistnok ikke en reel forskel mellem brugen af "på" og "af". Yderligere er begge måder anderkendt af Dansk Sprognævn (http://www.dsn.dk/)...

Håber det gav lidt mening :S

Og Tak for jeres hurtige svar

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-04-08 20:26

svendgiversen

Citat
svendgiversen

Dato : 18-04-08 17:33

--------------------------------------------------------------------------------
Man siger altid
En definition af...
Svend

Citat
svendgiversen

Dato : 18-04-08 18:21

--------------------------------------------------------------------------------
Dova har selvfølgelig ret...

Her er en af årsagerne til at vi efterhånden skejer ud:

Den Angel Saksiske indflydelse:
"definition of" 65000000 gange i google, Svend

Det beviser da ikke at det er korrekt, at der bliver skrevet "definition of" 65000000 gange i google

Prøv at læse på kandu. Stavefejlene bliver da ikke mere korrekte af at blive gentaget

Citat
definition en defi'nition; pr. definition by definition.

Det sidste citat er fra "De Stribede Ordbøger"

Jeg vil stadig sige, at det hedder "defenition af"

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 18-04-08 20:42

begge ord kan bruges...

http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=definition&submit=S%F8g

i øvrigt er sprog noget der varrierer over tid
se fx. denne artikkel...

http://www.berlingske.dk/article/20080415/viden/80415052/

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-04-08 10:54

Hvad med definitionen nogle boxehandsker

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-04-08 11:01

Blev vi færdige med dette spørgsmål?
Begge må bruges i dag og bliver det også; "definition af" mest.

Selv om det ikke er korrekt ifølge dova?? Og hendes forklaring lyder jo overbevisende...

Hvis vi lader os påvirke af USA, der gør tyskerne jo ikke, de har egne ord for alt.
Alligevel er der over en million "Definition von" i google; betyder vist mest "definition af"?

Så jeg begynder også at tvivle på at dova har ret, Svend

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 19-04-08 17:03

Jamen, så fik vi da en lille hyggelig ordveksling ud af det.

Fortsat god weekend (hvis den ellers har været det indtil nu)