/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Godt man ikke er........
Fra : dova
Vist : 1364 gange
200 point
Dato : 17-04-08 13:05

Godt man ikke er........

.........den yngste i en søskendeflok på 14

Citat
Altid hurtigst i replikken. Altid dygtigst i skolen. Altid mest kvik.

Sådan er det ofte med storesøskende – ikke blot ifølge deres egen selvopfattelse – men nu også ifølge ny forskning.

En netop offentliggjort tysk undersøgelse i Tidsskriftet Intelligence fastslår således, at de ældste børn i en søskendeflok oftest har en højere IQ end deres yngre søskende. Det skriver det engelske dagblad The Times.

Mindre opmærksomhed
Undersøgelsen er baseret på gentagne IQ-tests af omkring 1000 børn, som er blevet foretaget fra de blev født til de fyldte 18 år. Og her viste tallene, at den rækkefølge, børn bliver født i, har indflydelse på intelligensen. Den førstefødte klarede sig således bedre ved samtlige test end den andenfødte, som så igen klarede sig bedre end den tredjefødte, og så videre.

http://avisen.dk/storesoeskende-er-klogeste-160408.aspx

Jeg er den ældste i en søskendeflok på 3

Meeen... der er da visse personer herinde, jeg godt kunne mistænke for at ha' maaaaaaange ældre søskende

Så....... lad os høre.......både hvad nummer DU er i flokken, og om nogen kan nikke genkendende til "forskningsresultaterne"

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-04-08 13:12

Det er jo svært, når der er søskende fra flere ægteskaber involveret...

Af hel og halvsøskende, hvoraf jeg har 6, er jeg nummer tre af første ud af tre kuld....

Næste kuld er også på tre og det sidste er en enlig svale, som dog har to ældre søskende, som jeg ikke er i biologisk familie med.

I det første kuld vil jeg mene, at vi er nogenlunde homogene, når det kommer til intelligens.
Andet kuld - her er det nok den yngste, man må betragte som de skarpeste skive i skuffen, dog uden at de andres er helt sløve.
Tredje kuld (hvor jeg tæller de to ældre søskende med) er der heller ikke nogen sammenhæng, men hvor den mellemste pt. ser ud til at klare sig bedst.....

Vaxen... som har en noget kompliceret familie

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 17-04-08 13:15

Hmm.. Jeg er nr. 2.

Mine lillestsøster blev bortadopteret som spæd, men vi har nu kontakt til hende igen. (derfor er jo egentlig opvokset som nr sidst)

Min lillesøster og jeg har uddannelser.
Jeg har 2 uddannelser.

Min ældste og dermed skulle have den højeste IQ har ingen. Tog en kneben 10. kl som 36 årig, så.....
Ved sgu ikke rigtig.

Mine egne: Den ældste har en IQ på over 160, så han er klog.
Den mellemste har klog nok, men bruger det ikke.
Den yngste er ikke så klog som den store, men klogere end nr 2, og langt mere fornuftig end de 2 store tilsammen.

Hvad kan man udlede af det?

Jeg tror viljen er meget vigtig.
Da jeg startede på min første uddannelse hånede min mor mig meget. Om jeg da virkelig troede jeg kunne få en uddannelse. Da jeg så tog nr 2!!!! så var jeg da en arrogant mokke, der troede jeg var bedre.

Men tilfældigheder og viljen.

Idag hvor vi heldigvis er så oplyste, kan vi jo selv passe på med at gøre for stor forskel rent indlærings og motivationsmæssig. For den første har vi jo så go tid til. Det har vi ikke til de efterfølgende, hvis ikke vi tager os tiden.
Og endelig... de yngste lærer jo en del ved at se på de ældste. Så hvad de måske ikke får i "ene-opmærksomhed", det får de måske i livserfaring mm.
Min den yngste's fornuft tror jeg helt sikkert kan føres tilbage til de store et godt stykke hen ad vejen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-04-08 13:16

Den undersøgelse giver jeg ikke en disse for.

Jeg har tre børn, og der vil jeg påstå at det er lige omvendt, men igen alt efter deres interesser, køn og alder

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-04-08 13:35

Jeg kender ikke sanglærken Celine Dion´s IQ, men har hørt i radioen at hun er yngst af en 13-14 stykker, så man kan godt blive til noget som yngst, jeg har en fætter/kusine flok på 8, de yngste er kvikkere end de ældste, så mon ikke sådanne undersøgelser skal tages med en vis skepsis, en af mine forældres naboer har 13 børn, alle i gode stillinger i dag, lidt zig- zag i uddannelse, det er ikke de ældste som har den højeste uddannelse, nogle er håndværkere andre studerede lidt mere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-04-08 13:39

Citat
Så....... lad os høre.......både hvad nummer DU er i flokken
den overså jeg, jeg er ældst at fire, og selvfølgelig den klogeste jeg gi´r ikke noget for sådanne undersøgelser

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-04-08 13:40

Jaaaaaaaaaaaa nu bliver det svært.

Jeg er både den ældste og den yngste i flokken.

Mine forældre turde ikke få flere da jeg ført var kommet til verdenen.

Ja gud ske lov for mine omgivelse.

hawaii7

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-04-08 13:40

Er jeg så en af dem du mistænkte for at have mange ældre søskende ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-04-08 13:55

Citat
Så....... lad os høre.......både hvad nummer DU er i flokken, og om nogen kan nikke genkendende til "forskningsresultaterne"

Hvor mange stiller dette spørgsmål? Du skriver måske også på dine søskendes vegne

dova

Det er da en snigeren måde at snage på, men jeg forstår ikke, hvorfor du skriver

Citat
lad os høre

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-04-08 14:05

Det er da en meget skæg undersøgelse - jeg er nummer 2 af 3, men den absolut klogeste

og jeg syntes ikke....
Citat
Det er da en snigeren måde at snage på

.....det er jo helt frivilligt at svare

//bentjuul

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-04-08 14:24

For H****** da også ans......har du slet ingen humor

Citat
lad os høre

Det var jo ikke ligefrem pb'er jeg bad om, men indslag som alle kan læse.....deraf "os", der altså læser tråden.

Det er jo smalltalk, GDI..... plads til lidt sjov, at man måske ikke skal tage alle "forskningsresultater" til troende....troede ellers der ved brug af diverse smileys og """""""" ikke ville være tvivl om hensigten med tråden......det var i hvert fald ikke hensigten at lave et "snagekartotek" over hvor mange søskende eks. du m.fl. har ans, og hvad nummer man er i flokken

Citat
Er jeg så en af dem du mistænkte for at have mange ældre søskende

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-04-08 14:36

Jeg er nummer to ud af fire og kan stort set bekræfte undersøgelsen:
Kun vi to ældste fik en højere uddannelse, og min storebror er direktør, det blev jeg ikke.
Men min søster husker bedre, og min lillebror var langt bedre til at spille fodbold.

Er årsagen arv? Vi ved jo at børn der fødes af ældre mødre ofte har intelligens problemer.
Eller miljø?? Den ældste styrer jo flokken og må tidligt tage beslutninger...

Og kender i den Schweiziske børne hieraki model?
Den ældste oppe på Alpen får ren modermælk og bliver klog nok til at lede familien videre.
De andre får et par snapse i mælken; de blir så lidt små dumme, så laver de ikke vrøvl
når de skal malke koen osv...Svend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-08 14:40

Godt man er ENEBARN

Så behøver jeg IKKE dele hverken "klogskab" eller "midler" med andre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-04-08 14:52

Tænk refi det havde vi gættet du er ikke vant til at nogen modsiger dig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-08 15:02

Citat
du er ikke vant til at nogen modsiger dig

Nej da - det manglede bare

Nå jo - EEN måske

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 17-04-08 15:31

Synes nu det er en underholdende tråd :)

Sjovt at vide lidt om folk herinde, og som nævnt....
Det er helt frivillig at svare.

hvem ved... måske er den ene af os den andens nabo uden at vide det?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-04-08 15:44

Jeg forstår ikke en brik af hvad i snakker om ..............jeg har kun en yngre halvbror.

Måske ville et par småbrødre og småsøstre have hjulpet.

Men oven over alting skinner moders sol.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 17-04-08 15:49

Og så er det forlænget weekend, og min den yngste skal konfirmeres.... uanset hvor høj en iq han har

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 17-04-08 15:53

Jeg er lillesøster til 2 storebrødre...

Den mellemste tæller af forskellige årsager ikke i denne "klogskabstest".
Men når jeg spiller Trivial Persuit med min ældste bror, er vi altid meget lige. Men hvor han er bedst til de mere videnskabelige og matematiske ting, så er jeg bedst til sproglige og kunstneriske ting...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-08 16:05

Citat
Men hvor han er bedst til de mere videnskabelige og matematiske ting

Gad vist om det er derfor de fleste "hjerner" er mænd Det tæller da i statistikken.....

Nogen har også fortalt mig at de fleste translatører er quinder

Man siger også - der står kvinder bag alt.....

Selvfølgelig gør der det - de har bare at holde sig bag ( i baggrunden)

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 17-04-08 18:02

jeg er nr 2 ud af 4 og jeg må da sige at hende der er nr. 4 er den eneste af os der har en uddannelse om det så er fordi hun har levet i en anden tidsalder end os ved jeg ikke hun er 16 år yngre end mig så hun er sådan set vokset op med mange " voksne " og er en rigtig lille kloge åge . men hvad angår drivkraften og den udspekulerede og den man altid lige skal spørge om noget og hende der er samlingspunktet mv. så er det mig .....NR 2 i flokken der træder frem . ja det er sgu sjovt hvor forskellige man er . men en ting er sikker jeg ville ikke undvære dem.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-04-08 18:12

Dova,jeg kan kun bekræfte rigtigheden af undersøgelsen,fra dit indlæg.
ER DEN ÆLDSTE AF 8 (otte).

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-04-08 18:15

Er der mon nogen der har bemærket,at jeg har 7 (syv) yngre søskende.

Vi er forresten fire af hver slags.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-04-08 18:28

Helt ærlig:Jeg gi`r ikke fem flade Frederikshavner rødspætter,for slige undersøgelser.
Men det er sjovt at være mange søskender.Bare den minus,at der er for stor spredning,aldersmæssig.Jeg var konfirmeret,og dermed ude at tjene,da min lillesøster(den yngste) blev født.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 17-04-08 22:50

Jeg er helt med på den undersøgelse..de har fuldstændig ret..jeg er storesøster ud af en flok på 3..og er bestemt den kvikkeste, uden tvivl...

Nu er de andre 2 jo også drengebørn

Så jeg har det jo lidt nemt, i den retning

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 18-04-08 00:33

Citat
Jeg er lillesøster til 2 storebrødre
KarenD er så ren statistiks den ideelle ægtefælle, vi mænd skal altid sørge for at få en kone som har store brødre, hvis er pigen den ældste af søskende flokken, så er hun ikke til at komme overens med, hvis hun er enebarn så kom væk hurtigst mulig

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-04-08 01:00

Citat
hvem ved... måske er den ene af os den andens nabo uden at vide det?
ja, hvem ved - fed humor jeb3 og er enig i at tråden er underholdende...... men du skriver ikke noget om hvad nummer du er ? Jeg tror du er den første

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 18-04-08 01:52

Jeg er skam den midterste, men opvokset som den yngste, fordi min lillesøster var bortadopteret :)
Men nu har vi fundet hende igen efter 35 år. Og hold da op hvor hende og jeg lignder hinanden af sind.
Ser samme Film.

Læser samme bøger.

Står på samme måde.

Elsker samme slags mad og bananchips.

Sindet er ens.

MAn skulle tro vi var tvillinger.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-04-08 07:30

Citat
Men nu har vi fundet hende igen efter 35 år

Det må være en fantastisk oplevelse.
Jeg tænker på "sporløs" i tv.Det er altså rørende at se.
Så må jeg ha`køkkenrullen fundet frem.Så sidder jeg,ældre mand og "bøler".

Mosebaek.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 18-04-08 13:08

Citat
KarenD er så ren statistiks den ideelle ægtefælle

Godkendelse af svar
Fra : dova

Dato : 19-04-08 18:36

Citat
vi mænd skal altid sørge for at få en kone som har store brødre, hvis pigen er den ældste af søskende flokken, så er hun ikke til at komme overens med

Jeg tror sgu det er lige før min mand vil være enig med dig i den påstand ........
I hvert fald en gang imellem

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-04-08 19:00

Selv tak - øh var det ikke dig som er den ældste god weekend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-04-08 23:16

Citat
øh var det ikke dig som er den ældste

JO:

Citat
hvis pigen er den ældste af søskende flokken, så er hun ikke til at komme overens med

Og god weekend til dig også

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 20-04-08 22:26

Ja Dova, vi er nogle stride bananer at være gift med indimellem...nogen gange (også KUN nogen gange) kunne jeg godt tænke mig at være den der søde eftergivende som alle synes er så blid og kærlig...
Men jeg kommer hurtigt over det

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-08 22:29

Ikke alt for sød og eftergivende vel Mango !! Der skal være både modspil og medspil

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 20-04-08 23:01

Ja, jeg skriver jo også: "KUN nogen gange" det skulle forståes meget bogstaveligt

Er der noget jeg ikke er, så er det sød og eftergivende..ihvertilfælde kun for en stund..for jeg giver aldrig op..VIL ha det sidste ord *GG*

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-08 23:21

Citat
VIL ha det sidste ord
det lyder bekendt - i får ret og vi får ro

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 21-04-08 00:09

nemli..men kun indtil jeg finder beviset på, at jeg har ret *GG*