/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
installation af XP
Fra : Pytten1510
Vist : 1175 gange
24 point
Dato : 11-04-08 07:16

Hej.
Jeg har købt en brugt computer som skal have geninstalleret XP. Under installation bliver jeg spurgt om jeg vil installere via
Benyt NTFS-filsystemet (hurtig)
Benyt FAT-filsystemet (hurtig)
Benyt NTFS-filsystemet
Benyt FAT-filsystemet
Efterlad det aktuelle filsystem intakt (ingen ændringer)

Hvad gør jeg ??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-04-08 07:18

brug NTFS

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-04-08 07:23

Det gør jeg. Jeg er ny i dette, så jeg vender garanteret tilbage.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-04-08 07:53

du er velkommen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-04-08 07:57

med ntfs udnytter du harddiskens plads bedre.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-04-08 09:14

Jeg har nu installeret, men computeren "fryser" og musen dør......så kan jeg genstarte igen igen.....

Kommentar
Fra : kj

Dato : 11-04-08 09:21

På den igen, eller også mangler du drivere til bundkort, lydkort, grafikkort etc. Med et gratisprogram som Everest Home, kan du få et overblik hvad din PC indeholder, incl. producenternes hjemmeadresse, hvor du kan downloade de forsk. drivere fra.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-04-08 09:33

Jeg er nu ved at installere bundkortet.....skærmen tænder / slukker konstant. Jeg kan ikke nå at se, hvor langt installationenen er kommet.....er det rigtigt at den skal opføre sig sådan ???

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-04-08 10:20

Og nu er den gået helt i sort....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-04-08 10:20

Det er ikke normalt.
Under installation kører computeren med default drivere
da ingen programmer er inst.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-04-08 10:24

Har dette xp været inst på den samme pc?
Spørgsmålet er også, har pc kørt med en oem version.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-04-08 10:43

Den har haft windows billede på.....men uanset hvad jeg sætter i af skiver nu, så forbliver skærmen sort......
Kan det problem løses ??

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-04-08 10:47

Så har jeg billede på igen. Det var vist skærmen der spillede mig et puds, men skærmen kobler af og på hele tiden............

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-04-08 11:07

Har man et bud på, hvad jeg nu skal gøre ??? Det er svært at komme videre med en skærm der er on/off

Kommentar
Fra : b-and

Dato : 11-04-08 11:27

Prøv og læs denne vejledning igennem – så er du godt rustet > http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29193

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-04-08 11:45

ja, tak. Com kørte fint i går indtil sælger tog den ene ram blok ud.....han formaterede harddisc'en
og jeg skulle så installere ny. Kan det være ram'ene der laver "lort" i det ??

Kommentar
Fra : b-and

Dato : 11-04-08 12:46

Det kan det godt – men min mistanke går nu mere i retning af, at du har fået formateret forkert.

Så mit råd vil være – at det er en OM’er.

Skriv vejledningen ud og ha’ den liggende ved din side og så start forfra… SORRY!!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-04-08 13:20

Det er vigtigt at vide om der har været en OEM version af Win. på din PC og om dit eget Win. er en OEM model.
Du kan se om det er en OEM model ved at oplyse hvilken Win. version du bruger eks. Win. XP Home Edition.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 11-04-08 14:19

Hvis det er en ældre version af Win XP uden SP1 eller SP2 du har, så må du ikke have adgang til nettet før du har installeret disse opdateringer.

Det at din PC lukker ned hele tiden kan være virusen "Blaster" som netop lukker PCen ned. Der plejer så at komme en advarsel før den lukker ned, det ved jeg ikke om der gør på din. Blaster findes over alt på nettet og inficerer nemt din PC.

Hvis det er Blaster der er problemet, så kan du også installere denne opdatering og dermed få tid til at downlosde de større opdateringer.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=2354406c-c5b6-44ac-9532-3de40f69c074

Hvis det kun er skærmen og ikke hele PCen der slukker, så har du et andet problem.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-04-08 14:38

Jeg prøver fra en ende af og installerer en gang til....det er home edition jeg kører...og det er kin skærmen der går on/off....

Jeg har ikke netværk på under installation.....

Kommentar
Fra : b-and

Dato : 11-04-08 14:45

Du skal sørge for at ha’ dit sikkerhedsprogram liggende på andet medie – CD eller USB pen – og efter installation installerer du dette som det første.

Når det er sket og sikkerhedsprogrammet vil opdateres så genetablerer du internet adgang.

Opdater sikkerhedsprogrammet og genstart.

Hent så alle de opdateringer der ligger til Windows etc…

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-04-08 14:53

Første fase:
Jeg har nu 3 valgmuligheder....mit skærmbillede ser sådan ud....jeg valgte C første gang

95394 MB 0 på ID 0 på bussen på atapi MBR

Drev D: Partition 1 NFTS 95386 MB (95318 MB ledige)
Plads der ikke er partitioneret 8MB

38163 MB 0 på ID 1 på bussen 0 på atapi

Drev E: Partition 2 NFTS 38154 MB (38088 MB ledige)
Plads der ikke er partitioneret 8MB

17532 MB disc 0 på ID 0 på bussen på adpu160n (MBR)

Drev C: Partition 3 NFTS 17524 MB (15317 MB ledige)
Plads der ikke er partitioneret 8MB

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-04-08 14:56

Ved du hvilket Windows program der var på din PC inden du installerede din egen Win.?

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-04-08 15:06

nej....

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 11-04-08 15:19

det bør heller ikke være nødvendig at vide hvilket windows der var på før.
hvis du ERAISE partionerne når du kommer dertil og derefter oprettter nogle nye skulle du få en helt ny instalation.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-04-08 15:21

Ja...som sagt er jeg ny i dette...så hvordan gør jeg det ??

Hvad gør jeg for at komme videre...min skærm ser ud som beskrevet ovenover.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-04-08 15:22

Hvis der har været Home Edition på din PC tidligere så kan du ikke bruge en anden Home Edition igen.

Home Edition er et OEM program og hører uløseligt sammen med den PC som den er installeret på. Home Edition (OEM version) lægger en fil ned i bios for at spærre for kopikopiering. Så kan man kun bruge den PC sammen med den XP udgave som er købt sammen med den. Og altså ikke en anden Windows. Du kan måske redde den hvis du installerer Win. XP professionel. Det er ikke en OEM model. Men Home er OEM.

Jeg har oplysningerne direkte fra Microsoft, men du kan selv ringe til dem og forklare problemet. Måske kan det klares.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-04-08 15:26

Den Home jeg har købte jeg særskilt for nogle år siden...og ikke ved køb af computer

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 11-04-08 15:34

Så er Microblød fulde af løgn.

Både Home og Pro kan du da købe i både OEM og almindelig.

OEM må de kun sælge sammen med en PC eller hardware.

Og selv om du har haft en OEM installeret, kan du da til en hver tid installere en Home til fuld pris bagefter.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-04-08 15:38

tak for oplysningen, men det kom jeg ikke videre af.....vil du hjælpe ??

Kommentar
Fra : b-and

Dato : 11-04-08 15:52

Det er helt OK at være usikker – du må bare ikke forvente at vi sidder klinet til PC’en indtil du er færdig.

Hvis du nu læser den vejledning jeg har lagt til dig – så står dit problem beskrevet i den:

Er der en eller flere partitioner på den, kan du fjerne den/dem på følgende måde:
Med tastaturets piletaster vælger du en af partitionerne, trykker på <L>, <Enter> og derefter på <E> - så er partitionen væk, sammen med alle data der lå på den. Du gør det samme med evt. øvrige partitioner, indtil du har en harddisk helt uden opdeling, - ganske som en ny. Du vil nu på skærmen kunne se, hvor stor en harddisk kapacitet du har med at gøre - tallet er opgivet i MB = megabyte og det er også MB du skal bruge, når du skal definere de nye partitioners størrelse.

Væk med den – formater og vil du så ha’ dem igen, så er den fremgangsmåde også beskrevet…

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-04-08 16:02

Det er lige meget om han selv har købt en OEM udgave, problemet er hvis der har ligget en OEM udgave på PCen tidligere, så skal der måske vælges en anden udgave af bios.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 11-04-08 16:32

Citat
tak for oplysningen, men det kom jeg ikke videre af.....vil du hjælpe ??

Har desværre ikke tiden lige nu, er igang med noget udendørs arbejde. Men prøv at læse guiden som b-and henviser til, der står næsten alt hvad der er værd at vide.

Citat
Det er lige meget om han selv har købt en OEM udgave, problemet er hvis der har ligget en OEM udgave på PCen tidligere, så skal der måske vælges en anden udgave af bios.

Nej, det er ikke lige meget om det er en OEM. Der er 2 slags OEM, den ene slags er bundet til et bestemt stykke hardware på forhånd, den anden slags bliver bundet til hardwaren under indstallationen.

Hvis du har haft en OEM installeret, er det ikke sikkert den vil installere en anden OEM bagefter. Fordi OEM, betyder at man binder software og hardware sammen.

Men hvis du har købt en fuld version af Windows, Home eller Pro, så kan du frit installere den hvor som helst.
Du skal dog stadig forny din licens, hvis du kører med samme serienummer til noget helt andet hardware.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-04-08 20:53

WinXPeter

Vi er enige, udtrykker mig nok forkert.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-04-08 22:10

Så fik vi det på plads. Jeg har nu installeret XP 2 gange, men jeg har stadig en skærm der går on/off. Når jeg går i enhedshåndtering står der at skærmkortet er et Geforce4 TI4600.
Jeg har et kort i, der hedder Geforce4 8460ULTRA .....Jeg har installeret driver til begge, samt bundkortet og alligevel driller den.....

Kommentar
Fra : b-and

Dato : 11-04-08 22:21

Har du installeret chipset driver som det første – det er vigtigt.

Først chipset driveren og så er der frit slag på alle hylder.

Dernæst gå på producentens hjemmeside, find din model og se hvad der skal bruges af driver til skærm- og grafikkort.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-04-08 22:35

Det er jeg da ikke sikker på. Jeg installerede som det første: Intel Desktop boards D850MD, som var disc'en der fulgte med. Den indeholder Soundmax, NTI CD-maker, Realplayer, Shockwave player, Intel Antive monitor, software drivers for audio oan optinal LAN, desktop board produkt guide, desktop board limited warranty.......
Dækker det ikke hele bundkortet ??

Kommentar
Fra : b-and

Dato : 12-04-08 11:42

Det generelle chipset er VIA 4 in 1

Se om du kan finde noget der matcher det.

Accepteret svar
Fra : b-and

Modtaget 24 point
Dato : 12-04-08 11:56

Prøv og hent dette program > http://pc-stuff.dk/everest.htm -> kør ned af siden til direkte installation.

Gå herefter i > PC > Opsummering.

Find chipset kortet og klik på den blå linje – så kommer du direkte ind på producentens hjemmeside.

Find så den driver som passer til kort og styresystem.

Godkendelse af svar
Fra : Pytten1510

Dato : 15-04-08 23:40

Tak for svaret b-and.