/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Slår man knapper
Fra : svendgiversen
Vist : 4149 gange
50 point
Dato : 22-03-08 13:30

Jeg ved godt at knapper støbes og mønter præges,
men forleden talte min kone om slåede knapper?

Hvorfor skal de stakkels knapper slås? Hvem kan forklare?? Svend

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-03-08 13:45

fint betrukne knapper der oftes er halvrunde - men ellers er lavet så de passer i stof til det materiale de skal sættes på

http://images.google.dk/images?um=1&hl=da&cr=countryDK&q=sl%C3%A5ede+knap

ps, hvorfor spørger du ikke bare din kone hun lader jo til at vide det

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-08 13:45

På samme måde som at noget er sømbeslået - altså beklædt med søm.
Beslåede knapper er stof eller andet som knapperne er beklædt med.
Som jeg husker det.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-03-08 13:46

Hej svend.
Min kloge mand står her og giver din kone helt ret. Man brugte et jern og slog dem ud, de blev slået ud af ben og metal mv. Så din kone har helt ret. Jeg har personligt nogle af disse gamle knapper liggende og man kan se på dem de er slået for de er vind og skæve. Har lige kigget i mit sy skrin.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 22-03-08 13:49

Min gamle morfar havde en nabo, der var skrædder. Han havde et mundheld: "Man tæver konen, men slår knapper". Han syntes sikkert, at han var vanvittig morsom og brugte vendingen i tide og utide,

Oprindeligt er det vist ment i betydningen beslåede knapper, dvs belagt med stof. Maskinen han brugte til at lave disse knapper kaldte han en slåmaskine, så måske derfor.

Hvis spørgsmålet er ment seriøst, er dette altså et seriøst svar.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-03-08 14:01

Jeg har hørt ordet at slå knapper. Jeg har også set tinknapper der så ud til at være presset. De var måske i virkeligheden "slået". Fra gamle historier kendes også benævnelsen knapmager,.måske han sad og slog knapper; Men en arbejdbeskrivelse af hvordan man slår knapper kender jeg ikke. Jeg TROR det er et gammelt udtryk.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-03-08 14:08

Nu nærmer vi os det min kone ikke kan forklare...

Slår man:
stoffet omkring (indhylder) knappen?
udstikker man stof delen med et slags slå jern??
eller oprindeligt, selve ben knappen blev slået ud???

eller en kombination; mere sammensat proces, slåmaskine hvordan????

Foreløbigt tak, Svend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-08 14:11

Nogle gamle knapper ser ud til at være to/tre-delt.
en pynte forside
en bagplade med hul til "øjemetatråden"

De kapper er falset sammen, og da man ikke havde så nemt ved at presse hårdt så slog man det sammen ved hjælp af en underdel som passede i faconen og så et stempel som slog det hele sammen.
Jeg har en gang lavet lignende værktøjer til eks. nitning af alu-havestole.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-03-08 14:13

Som når man slår mønter er det jo en stor pressemaskine I gammel tid en med et enormt gevind som man så ved hjælp af et stort hjul satte i omdrejninger i processen nedaf med store vægtklodser på så billed mm blev slået/presset ind i en iforvejen udtrykket mønt

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 60 point
Dato : 22-03-08 14:19

Den omtalte slåmaskine slog knapperne i een arbejdsgang. Selve knappen bestod af to dele - underdelen satte man op i selve maskinen - overdelen lagde man ned i en skabelon, der passede til knapstørrelsen (stoffet først selvklart) og så hev man i et håndtag, ligesom med en stansemaskine.

Og vupti - massefabrikation af customdesignede slåede knapper. Underdelen havde som oftest et øje påsat til senere isyning.

Sådan fungerede i hvert fald den maskine, jeg har set. Det er sådan cirka 55 år siden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-08 14:23

Til sammenligning får heste sko på, og det gør en beslagsmed og han går ud og "beslår en hest"

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-03-08 14:29

I det her link forekommer både anetavler , knapmagere og nittehovedsættere som i øvrigt også hedder knapmagere
http://search.live.com/results.aspx?srch=105&FORM=IE7RE&q=knapmager

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-03-08 14:41

Jeg har syet tøj i årevis til mig selv og til mand og børn. Også på bestilling til venner. Og som gaver.

Når jeg syede jakker slog jeg selv knapperne i stoffet, som var brugt til jakken. Det er pære nemt, bare man har knappen som skal betrækkes, en hammer og et hårdt underlag. Og et præcist slag.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-03-08 16:46

Jeg har vist misforstået min kone og troede hun talte om at slå stoffet rund om knappen.

Men slåede knapper består altså af en underdel med fastsynings øje eller huller,
stoffet eller motivet det skal monteres og fastholdes,
og den ringformede overdel, der slås fast på underdelen...

Jeg lader det stå lidt endnu, fortsat God Påske, Svend

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 22-03-08 17:02

Det gør skam ikke noget - Svend.

Det har været et ordentligt hiv i nostalgien for mit vedkommende.

Og så er det egentligt imponerende så mange, der ved noget om knapper, ikk'?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-08 18:45

Jammen det er da det samme....................din kone har altså ret.

Det er jo stadig noget som / lægges på / slås om / pålægges
Du har også en sølvbeslået stok.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-03-08 19:03

Svend
Du har helt ret, man køber knappen i 2 dele, trækker stoffet over den nederste del som er let buet og lægger så den øverste del over (det er en ring). Den slås fast og så er knappen færdig.

Det er næsten på samme måde man laver metalknapper i dag, de består også af 2 lag og sættes direkte på tøjet med en tang, som klemmer de to lag sammen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-03-08 19:39

Dette er også slåede mønter og knapper også efterfølgende så der må være flere betydninger af "slåede knapper"
Citat
En perfekt mønt med spejlblank overflade, [B]slået[/B] med helt nye, i visse tilfælde polerede stempler
Citat
http://www.grentzmann.dk/knapper.htm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-08 20:21

Er det så nu, at det er knappe tider...............................for så må vi hellere knappe op, og fåe en lille en på Svend's regning.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-03-08 20:32

Tak for svaret brokke44.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 22-03-08 21:59

Selv tak - det har været helt hyggeligt at tænke på. Alle de sjove minder man havde fra den gang.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-03-08 16:19

Ha, ha,
Dengang? Jeg kender da stadigvæk nogen som slår knapper på bestilling - og jeg har selv fået slået knapper i en metervareforretning for 3-4 år siden. Slåede knapper passer perfekt til tøjet, fordi de ikke tager nogen opmærksomhed fra tøjet, men kun tjener det egentlige formål. Prøv at se på de kongeliges tøj - de har ofte slåede knapper.

Jeg afleverer en stump stof, gerne med lidt vlieseline (forstærkning) strøget på bagsiden. Så klippes der cirkler af stoffet som rigeligt dækker overknappen. Den overskydende stofkant smutter med ind mellem over og underknap, når de to dele slås sammen i et dertil konstrueret værktøj, hvor toppen kan skiftes ud med forskellige værktøjer til diverse knapstørrelser. Der kan endda laves knapper med en indlagt metalring og andet pynt.

Efterhånden som de forskellige små stofbutikker med denne service lukkede solgte de også deres knap-slå-maskineri. Jeg har længe været på jagt efter sådan et.

Mange hilsner Ingelein - med en fortid som designer.