/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Appelsin skræller og små fluer
Fra : vedikkealt
Vist : 1910 gange
100 point
Dato : 16-03-08 17:50

Er der nogle her. som har erfaringer med, hvorvidt Appelsin skræller skulle kunne kurerer potte planter, for små fluer, ved at ligge Appelsin skrællerne, oven på potte mulden.

Hilsen vedikkealt

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-03-08 18:01

Det tror jeg da ikke er en god ide bl.a. fordi de formerer sig i appelsinskræller!

Læs mere her/ flere råd

http://www.anticimex.dk/default.asp?objectid=3879

Frugtfluer
Det er ikke kun os mennesker som synes at frugt er lækkert. Der findes andre som deler vores glæde ved frugt – nemlig småfluer som Drosophila. De små, bare et par millimeter store fluer svirrer omkring frugterne i jagten på syrnet frugtsaft. Fluerne har flere navne som frugtfluer, eddikefluer eller bananfluer. Benævnelsen eddikefluer er god eftersom det er den syrnede frugtsaft som er deres foretrukne.
Fluerne formerer sig i resterne af vores frugtmåltid, gamle appelsinskræller, frugtskræller eller overmoden frugt. De formerer sig utrolig hurtigt. En generation eddikefluer kommer til verden på en uge, og hver hun lægger 500 æg.

TIPS. Prøv at blande 2 dele vineddike, 1 del sirup og 1 del opvaskemiddel (uden ammoniak) i en lille flaske eller skål. Dette lokker frugtfluerne til, de flyver ned i flasken og bliver der.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-03-08 18:05

Til gengæld siges det at de små flyvere med de mange navne, bl.a. bananfluer ikke kan fordrage

kaffegrums eller hvidløg

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-03-08 18:08

Et godt råd vedr. fluer/potteplanter er kaffegrums , det virker

Derudover er kaffegrumsen også fantastisk til tørre hænder. Fordel kaffegrumsen i hænderne, "vask" med den, skyl efter = bløde hænder

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-03-08 18:09

ok nordsted to sjæle = en tanke

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-03-08 18:12
Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-03-08 18:29

Små fluer kommer af overvanding.
Så mindre vand vil hjælpe.
Hvis du har fået mange af dem, kan det være en fordel at gennemskylle jorden, og så undlade vanding i mange dage.
mvh Ben

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-03-08 18:32
Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 16-03-08 19:44

Hej

Ja det godt nok træls med de små bette fluer, så jeg tror jeg vil lægge appelsinskræller i mine urtepotter, og så når de har gemt sig der for at "hygge" skynder jeg mig at smide skrællerne i en plastpose og lukker den godt til og ud med den.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-03-08 19:47

Det kan du ikke nåp Klaudi de er sindsygt hurtige

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-03-08 19:52

Jeg kan også være hurtig
Men de småkravl er godt nok irriterende

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-03-08 20:31

Ja jeg kender også den med de små fluer. - Køb et af disse hundeloppehalsbånd, der er blevet impreneret med loppegift. Klip det ud i små stykker, og læg et stykke i hver infekseret potte, så slutter dette fluegilde i løbet af få dage. Og husk så lige det med overvandingen, for der er stadig æg i jorden, som helst ikke skulle udklækes!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-03-08 13:08

Benjamin Hansen, har ret, de kommer af ovevnanding. De har ingentimg med bananfluer elller andre frugtfluer at gøre. Navnet har jeg desværre glemt! Man Benjamin Hansens råd er det eneste der duer.

Dog ville jeg -på den her årstid, Hvor de alligevel skal omplantes,- skifte jorden ,vaske urtepotten for at fjerne æggene og vaske roden ren, og plante den i en god standardjord og passe på med overvanding fremover.

Nå ja- spørgsmålet var om appelelsinskaller hjælper, det gør de nok ikke. Kaffegrums det virker på den måde at jorden ser sort og våd ud så fristes du ikke til at overvande.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 21-03-08 21:07

Tak for svaret Klaudi.

Flot at lave mit spørsmål om, og kvikt tænkt

Men så sandelig også TAK, til alle andre der har svaret, gode og gennemtænkte svar

Hilsen vedikkealt

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-08 22:59

Det var så lidt, syn's selv det var en go' ide

At det så ik' var helt rigtigt er jo no'e andet

mvh klaudi

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-03-08 10:15

Hjalp de apprlsinskræller?

Glem ikke Benjamin Hansens oplysnin - Den var den rigtigr

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 22-03-08 10:17

# Klaudi

Jeg har altså en svaghed, for positive, sjove og skæve svar

For uanset, om det er rigtigt, eller ej, kunne min fantasi, sagtens forestille sig dette sceneri

Men en skam er, at muligheden, for at uddele sine point, ikke eksisterer

Hilsen vedikkealt