/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Venezianske søjler.
Fra : svåge75
Vist : 1285 gange
13 point
Dato : 16-02-08 18:15

Hvordan ser disse søjler ud, som står i Venedig og i massevis under skuespilhuset. En henvisning til et billede ville være godt. (Hjælp, nu ta´ r de mine sølle 13 point for at spørge. kommer jeg aldrig videre?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-02-08 18:21
Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 16-02-08 18:21

ved du hvad....skriv venezianske søjler i google sogeren, så får du side op og side ned med henvisninger til venezianske søjler....
ciao fra italien...miss. j.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 18:25
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-02-08 18:25

opret dig som superbruger, så får du 200 point
http://www.kandu.dk/PointRules.aspx

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 16-02-08 18:31

men venezianske søjler ser ud som dem der er på parthenon udenfor athen.......
ciao j.

Kommentar
Fra : svåge75

Dato : 16-02-08 23:03

Grunden til at jeg spørger, er selvfølgelig fordi jeg har set 10 søgesider igennem på nettet uden resultat, ej eller i mine leksikaer. Nu har jeg set udsendelsen om skuespilhuset, og de runde stænger ned i vandet minder mig ikke om noget venitiansk. Jeg har ikke mulighed for at rejse til Venedig.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-02-08 06:08

Citat
som dem der er på parthenon udenfor athen

Udenfor LOOL ....Parthenon templet ligger sgu da ikke udenfor Athen.

Men det har selvfølgelig ikke noget med søjler at gøre.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 17-02-08 10:19

læs siden om panthenon..der er beskrevet at det er venezianske søjler...sådan..jeg kan min italinske kulturhistorie...dengang det blev bygget var venedig et stort herredømme.....
nå hvor ligger det så...inde midt i byen.....
mj.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 17-02-08 10:23

og ha riøvrigt tilbragt utallige timer i venedig og læst bøger op og ned....så je gved udmærket had jeg fortæller..har fået fortalt en meget lang og ubeskrivelig historie om den græske og venezianske historie af museumsdirektøren for firenzes bymuseum....så tror ikke det helt er løgn...det står sort på hidt på siden om panthenon....venezianske søjler..sådan ser de nu engang ud....også selvom de er på et græsk monument...

miss.j.

Kommentar
Fra : svåge75

Dato : 17-02-08 19:26

HelleBirgitte:
Jo, jeg har læst det med de point. Men jeg opgiver. Når jeg har fået f.eks. 4 svar, der ligger klar, og klikker accepter på det første, jeg har læst, forsvinder alle "accepter", og alle point pist...! Som jeg skrev til "metteto", så er det nok fordi jeg er imod, at man absolut skal ha´ noget for at stille spørgsmål og få svar. Spændingen, synes jeg, ligger i selve handlingen - ikke om der er præmier. Jeg vil bare ha´ lov til at spørge, ellers springer jeg af toget. OK!! (Nå for søren, så får I heller ingen point - pokkers!!)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-08 19:36

Den fremgangsmåde vil KUN resultere i at der ikke er nogen der "gider" svare dig

Så det er næppe smart - men tilladt....

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 17-02-08 19:47

er det derfor der er så mange mystipystiske spørgsmål at mange kun er he rfor at få point..er det ikke komplet ligegyldigt...er det side hvor man gerne vil spørge om noget man er i tvilvl om interesseret i eller bare en side for at være med i gaveregnen der ikke kan bruges til noget alligevel...
jeg har hele tiden troet det var en spørgeside.....men måske har jeg taget fejl.....
skide hul i pointene......ciao og go'aften.....
m.j

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-02-08 19:49

Citat
(Hjælp, nu ta´ r de mine sølle 13 point for at spørge. kommer jeg aldrig videre?

derfor gav jeg dig rådet om at blive superbruger

Selvfølgelig mister du dine point ved at acceptere et svar. Men tænk også på, at mange bruger tid på at hjælpe dig. Noget for noget.

Kommentar
Fra : svåge75

Dato : 17-02-08 20:00

missj.
Vi skal lige ha´ på det rene, at PANTHEON ligger i Rom ( bygget af kejser Hadrian 448-432 før 0), og at PARTENON (bygget af salig Pericles ca. år 12 efter 0) ligger på Akropolis i Athen. Så vidt jeg kan se på billeder, er de "bygningssøjler" - altså bærende søjler, til forskel fra fritstående kæmpe runde "obelisker" - der er på Panthenon korintiske søjler - ( med base forneden og stor kringlet søjlehoved foroven). Dem på Partenon ser ud til at være doriske søjler - uden base forneden og et simpelt søjlehoved, men de spidser opad. Den sidste af de 3 klassiske søjler er den ioniske - som i udstyr er midt imellem. Iøvrigt er alle romerske søjler inspireret af grækerne. I Venedig skal der et sted stå 2 venizianske søjler, som man helst ikke må gå igennem, fordi der en gang var en henrettelsesplads på stedet - det er døden!! det er sådanne kendetegn, jeg søger på de venizianske søjlerne under det kæmpe skuespilhus. For mig at se, er det bare nogle runde stålfidusser.

Accepteret svar
Fra : missjosephine

Modtaget 13 point
Dato : 17-02-08 20:32

jeg skriver ikke pantheon i rom,men parthenon i athen....det er venezianske søjler...det står sort på hvidt på den side jeg har læst her på nettet...om venezianske søjler.
skriv venezianske søjler i søgeren så kommer siden frem...muligt jeg har stavet forkert, men de to navne er ret identiske....men pantheon i rom er noget helt andet , det er et gammelt tampel og har befundet mig i det op til flere gange...ret spændende bygningsværk...
kejser Hadrian, levede nu noget senere...regerede i årene 117-138 efter krst. lidt delte meninger om den præsice tid...det er bygget som erstatning for et tempel som kejser augustus svigersøn Marcus Agrippa i år 27 f.v t.
højde og diameter er præcis den samme, 43, 3 m
har læst til hudløshed om Roms og Italins historie, da det er min store lidenskab...
og søjlerne på Parthenon i Athen er altså venezianske søjler...
den gang i oldtiden var disse lande meget beslægtede....de romerske unge mænd blev sendt til grækenland for at lære græsk sprog og dannelse, da det var meget intellektuelt at kunne tale græsk på den tid.....
og hele romerriget var præget af datidens kultur og arkitektur, specielt den venezianske, som er rimelig udbredt.....og den græske kultur i romerriget....
i årene du beskriver var det nogen helt andre der regerede...og landet var republik....
fra omkring år 0 blev romerriget kejserdømme.
men søjlerne e rstadig venezianske...dem i grækenland...
buona sera fra italien....
miss j

Godkendelse af svar
Fra : svåge75

Dato : 18-02-08 13:01

Tak for svaret missjosephine.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 18-02-08 13:29

tak.....men har du fundet ud af det...?????????
jeg har bunker af bøger om italien og dens kultur, kunst og alt muligt andet....har læst om landet mm i årevis....det er hele europas grundlag.....den romerske kultur og det latinske sprog....
meget meget spændende.....
men ikke alt er lige rart......de katolske krige og herredømme.......de var ofte ret grusomme og de plyndrede fattige folk for deres ejendomme, den smule de havde for at opretholde kirken og dens magt.....se f.ex de storrige forgyldte kirker idag....det er de fattigews løn i middelalderen der ligger til grund for det....men flot er det nu alligevel.....
ciaooooooo fra italien.....og en by der ligeledes er fantastisk smuk og spændende....og hvir giro d'italia kommer næsten forbi om 3 mdr....bare 15 km herfra....i Forli. og i IMola er der motorløb, men desværre ingen formel 1 løb...banen er under ombygning....surt når man elsker formula uno og der bare er 10 km til San Marinos hjemmebane i Imola....

Kommentar
Fra : svåge75

Dato : 18-02-08 13:33

Hej, og godt ord "piger". Parthenon og Pantheon er da lidt svært at holde fra hinanden. Så missj. har da ret i årstallene. Men jeg kan ikke læse under Pantheon i Rom, at det har venzianske søjler. De er glatte ja - d.v.s. uden de lodrette riller kaldet kannelurer. Kapitælerne - søjlehovederne - er korintiske.
Men på Cowis side om skuespilhusets projekt i 2004, kan jeg se, at de runde glatte søjler under de udvendige gangarealer er banker ned, "så de får et venetiansk look". Det må hentyde til, at mange af bygningerne i Venedig står på pæle. Der er altså ikke noget, der i klassisk forstand hedder "venzianske søjler."
For øvrigt er jeg ved at pløje mig igennem Peter Ørsteds ROMERNE om deres hverdag i alle henseender. Meget nyttigt at få at vide, hvor mange af vore dagligdagsting her og i resten af Europa, der stammer fra romertiden 4-300 år før 0 og lige så meget ca. efter 0. Korrekt missj.? Ved siden af har jeg Gyldendals store billedbog om Romernes verden. De kaldte os for barbarerne, men de var nu nogle endnu værre, når det skulle udvide imperiet. At de så fik det hele til at fungere, så det holdt vand helt op til vor tid, er jo imponerende. Nu er det bare mafiosos det meste af det.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 18-02-08 14:07

pantheons søjler i Rom er bestemt ikke glatte, de har dybe riller....har lige siddet med foto af dem...
hvad de hedder ved jeg ikke, men glatte er de bestemt ikke.
venedig....hele venedig står på søjler...træsøjler...
ret imponerende faktisk....for to tre år siden hvor jeg sidst var i venedig, kom jeg tilfældigt forbi et sted, hvor de var ved at restaurerer sokler på nogle huse og derfor opdæmmet en af kanalerne halvvejs.....der ku' man så rigtig se hvordan pælene ser ud under vandet..store tykke træpæle.
men de synker...grundet undegrunden ikke er så stabil...sandjord....
der er danske ingeniører med i prjektet om at oprette venedigs undegrund...et kæmpearbejde
der har stået på i mange år og sikkert vil gøre det mange år endnu....ciao dal'italia....buona giornata....

Kommentar
Fra : svåge75

Dato : 18-02-08 15:19

Hvad er der mon galt med os? Du ser kannelurer og jeg ser og læser om glatte søjler på alle sider om Pantheon. Men du er jo dernede, kan jeg forstå, hurra for det. Vi i Himmerland siger ikke ciao, men bare - hej! Jeg arbejdede en gang sammen med en italiensk tømrer i Schweiz i et halvt år - om sommeren. Han drog hver vinter tilbage til Venedig og forsøgte at holde netop synkeriet og tidens tand på bygningerne på afstand. Utroligt, at de har råd til det. Men tuisterne er der jo i stort tal.
Har du nogen sinde hørt om den enegelske lord og spasmager, der i 50´erne var på ferie i Venedig. Om natten tog han til fastlandet og hentede forsigt en masse hestepærer og lagde dem "naturligt" rundt i byen. Stor opstandelse fra alle myndigheder. Der var dengang - og sikkert endnu - ingen heste overhovedet i byen.
De pæle, du så en gang under soklerne et sted i byen, er nedrammet under vand, og de kan ikke tåle, og kan ikke ses ovenvande, så vil de rådne. Mon der nogen steder dernede er synlige pæle, som dem vi ser på skuespilhuset? Huse på pæle ude ved vandet med kraftig flod og ebbe.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-02-08 15:41

svåge75

Den der josefine er den klogeste i denne verden, der er ikke det hun ikke ved...tror hun LOOOOL og kan efter 3 mdr. uden for landets grænser næsten ikke tale dansk mere. Ciao ciao

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 18-02-08 15:57

nejden historie kender jeg godt nok ikke......hvor finder jeg den henne...det lyder sjovt.....
og grumme klumme KAN ikke lade være med at genere folk..nu blander han sig sku også her..hvorfor komme rhan ikke med et rigtig godt svar til spørgsmålet.....når nu han er he rpå denne side....det fordi han ikke ved en skid om noget som helst, kuhn at komme med dumme tomhjernede bemærkninger...
og jepsen.....jeg har læst og studeret italiensk kunst, historie arkitektur, mm i årevis hr. grumme....klumme...så je ger ikke helt uvidende om sagen....hvis du så min reol for bøger om italien, så er der ikke andet og der er mange....og hvad i himlens navn ved du om hvormeget dansk jeg taler..det glemmer man nok ikke....ens modersmål.....
klumme grumme ...... se dig om efter et andet sted at genere folk...vi er tilfældigvis lidt mere intelektuelle end dig på dette her område. og gudskelov for det....
ciao og hej i himmerland.....der er jo også ganske smukt.........
miss...fine...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-02-08 16:03

ciao dal'italia....buona giornata tju hej tju hej