/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Varme til strøm
Fra : fætter
Vist : 1555 gange
285 point
Dato : 11-02-08 18:29

Hej med jer alle.
Mit spørgsmål går på hvordan man, på en rentabel måde kan lave varme om til strøm.
Hvis vi nu forestiller os at vi har 2 vædsker med en temp forskel på ca 30 grader. Hvordan kan man omdanne denne energi til elektrisitet??
Vi taler om noget der ligner optil 1kw pr time

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-08 19:09

Kender du piezo elektricitet?

ellers se her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Piezoelectricity

Hvis vi nu udnytter at den varme vædske udvider sig ved opvarmning,
så kan den jo trykke på Piezo elementet og der opstår en strøm...

Jeg vil med på patentet, Svend

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 11-02-08 19:10
Kommentar
Fra : fætter

Dato : 11-02-08 21:57

Kender du piezo elektricitet?

ellers se her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Piezoelectricity

Hvis vi nu udnytter at den varme vædske udvider sig ved opvarmning,
så kan den jo trykke på Piezo elementet og der opstår en strøm...

Jeg vil med på patentet, Svend

Ok ide, men det kommer til at knibe når vi skal op på 1kw

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-08 22:19

Man kan jo sætte mange piezo elementer ved siden af hinanden...

30 grader er vel for lidt til at drive stirling motorer og lignende roterende maskiner, Svend

Kommentar
Fra : fætter

Dato : 11-02-08 22:29

Til Hellebirgitte

Jeg vil sige at du er på vej ind til noget af det rigtige med Peltier element

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-02-08 23:19

Tro mig: Der er ikke noget rentabelt ved at bruge Seebeck-effekten til at lave elektricitet (Peltier-effekten laver elektricitet om til temperaturforskel). Dimserne er så kostbare og virkningsgraden så dårlig, at det gør ondt! Og glem det med piezoeffekten. ved at klemme et krystal flytter man en bestemt ladning (et antal Ampere*sekunder) én gang, og så er den skid slået.
Hvis du står og skal udnytte en temperaturforskel på 30 grader, så lav dig en lavtryksdampmaskine og vent 100 år på, at den er blevet afskrevet uden forrentning.
Med teknikkens nuværende stade er der ikke meget at hente på den galej; invester hellere i et stort solbatteri eller en vindgenerator samt et stort akkumulatorbatteri.
Islændingene udnytter ganske vist deres geotermiske energi til elproduktion, men de har også en temperaturforskel på 90 til 130 grader at gøre godt med og en størrelsesorden på energiflowet(mange MegaWatt), som lige pludselig gør lavtryksdampmaskiner til et uhyre interessant valg.
Men ellers et uhyre interessant spørgsmål.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-02-08 23:20

Og i øvrigt måler man energiflow i kiloWatt (ikke pr. time). Hvis den har løbet løbet en time, har man en kiloWatttime (kWh)

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 28-04-08 22:28
Kommentar
Fra : fætter

Dato : 08-05-08 20:56

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Og i øvrigt måler man energiflow i kiloWatt (ikke pr. time). Hvis den har løbet løbet en time, har man en kiloWatttime (kWh)

Nu er jeg godt klar over hvordan man måler energi og energi mængde.. Men der findes også noget der hedder intermitetskvotient, så derfor har jeg skrevet som jeg har. Jeg kunne også ha skrevet 1kw kontinuerligt, det havde måske været mere korrekt. ! 1 kwh pr time, kan jo godt indebære 10kw i kortere perioder....

Mvh

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-05-08 00:05

Stadigvæk: I den skala er der ikke meget sjov at hente. Det KAN lade sig gøre, men det lønner sig ikke. Du skal have meget større energiflow, før det kan betale sig at tænke på det.

Kommentar
Fra : fætter

Dato : 10-05-08 00:23

Til pbp

Hvor højt mener du man skal op?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-05-08 00:33

Aner det ikke; det findes der folk til Men man kan jo se, at kraftværkerne rask væk lukker kølevand ud, som er 30 grader varmt om vinteren, så meget tyder på, det ikke en gang kan betale sig i 30 MW-klassen!
Ellers var der nok snedige personer, som havde gjort det. Forsøg har der været nok af, men man skal have en temperaturforskel på over 300 grader for at lave elektricitet med en virkningsgrad på 35%. Med 30 grader er der yderst lidt at hente. I Island kører de med ret dårlig virkningsgrad, men der skal de ikke investere i havneanlæg til kul og den slags, stopper bare fordamperen ned i et hul i jorden og kondensatoren ned i havet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-05-08 11:57

Det kraftvarmeværk jeg får fjernvarme fra har brokket sig over vores dag- og natsænkning da det vand de får tilbage er "for varmt" ifølge deres udregninger, det skulle blive billigere at droppe det.

Lidt den omvendte verden idet man gerne vil spare på egne penge og miljøet, virker som om at kraftvarmeværket SKAL brænde en vis mængde naturgas, og helst ikke mindre, af for at holde prisen.